Gå til innhold

Feite barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest sjirafff
1 hour ago, AnonymBruker said:

du gjentar dette, som om det ga diskusjonen noe. Jeg kan akseptere for denne diskusjonens skyld at man må være i kalorioverskudd for å øke vekten. Men det er ikke så interessant. For det finnes talløse studier som viser at den sammenhengen vi går rundt og tror finnes mellom kalorioverskudd/underskudd og vekt, langfra er så tydelig og klar som mange vil ha det til. Det finnes kontrollerte tvillingsstudier som viser at tvillinger som var innlagt og ble overforet, la på seg ekstremt ulik mengde, selv om kaloriene de inntok var like. Under ellers like forhold varierte vektoppgangen over tre måneder fra 9 til 29 pund. Hvis kalorier inn/ut-teorien stemte, så skulle alle lagt på seg like mye. Det står om disse studiene i boka jeg nevnte lenger oppe, og her er en av disse studiene (veldig) kort gjengitt på norsk i artikkelen fra forskning.no som noen andre lenket til (https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532)

"Tvillingstudier viser også at risikoen for å bli overvektig i høy grad er genetisk.

Torben Hansen nevner et forsøk der tolv eneggede tvillingpar frivillig lot seg legge inn på et sykehus, der de i tre måneder ble overfôret – det vil si at de fikk mat med flere kalorier enn normalt.

– Alle la på seg, men noen la på seg mye, noen litt, sier Hansen.

Hvis en tvilling la på seg mye, skjedde det samme med den identiske tvillingen, og omvendt. Siden eneggede tvillinger har de samme genene, viser forsøket at risikoen for overvekt i høy grad ligger i DNA-et."

Anonymkode: 19a9f...61f

Det med tvillinger er IRRELEVANT, da må bare den ene tvillingparet akseptere at det andre kan spise mer mat, boo hoo. De overvektige tvillingene må fortsatt regulere SITT kaloriinntak, og det kommer du ingen vei utenom. Hele denne debatten er bare folk som absolutt vil komplisere noe som er veldig enkelt slik at de kan føle seg bedre.

Hadde studien vert å gi alle mat under kaloribehovet så hadde alle gått ned i vekt, men noen litt saktere enn andre.  

JEG kan akseptere at å redusere kaloriinntaket sitt kan være vanskelig, jævlig vanskelig. Men det er likevel det som skal til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
sjirafff skrev (6 minutter siden):

Ikke min feil at ikke du vet hva en subreddit er.

Jeg vet at det ikke er en kontrollert studie🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sjirafff skrev (1 minutt siden):

Det med tvillinger er IRRELEVANT, da må bare den ene tvillingparet akseptere at det andre kan spise mer mat, boo hoo. De overvektige tvillingene må fortsatt regulere SITT kaloriinntak, og det kommer du ingen vei utenom. Hele denne debatten er bare folk som absolutt vil komplisere noe som er veldig enkelt slik at de kan føle seg bedre.

Hadde studien vert å gi alle mat under kaloribehovet så hadde alle gått ned i vekt, men noen litt saktere enn andre.  

JEG kan akseptere at å redusere kaloriinntaket sitt kan være vanskelig, jævlig vanskelig. Men det er likevel det som skal til. 

Du er enkel, argumentasjonen din er enkel, poengene dine er enkle. Men overvekt og fedme er langt fra enkelt. Og «løsningene» holder ikke i møte med en problemstilling som overhodet ikke er enkel. #dunningkruger

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
2 hours ago, AnonymBruker said:

jeg vet ikke hvorfor du mener dette ikke er avklart. Det har vært kjent siden 50-tallet, og helt tilbake til Minnesota Starvationstudien i 1945, og det har vært fulgt opp med masse studier senere for å få dypere innsikt i prosessene i hjernen.

Fordi det sto at mer forskning var nødvendig i konklusjonen til den lange avhandlingen.

Hva den starvation studien viste annet enn at kalorireduksjon fører til vekttap, og at når man spiser en krigs-diett så blir man deprimert, vet jeg ikke. 

Kroppen klarer fortsatt ikke å bli feit helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er enkel, argumentasjonen din er enkel, poengene dine er enkle. Men overvekt og fedme er langt fra enkelt. Og «løsningene» holder ikke i møte med en problemstilling som overhodet ikke er enkel. #dunningkruger

Så du mener at om en person spiser i kaloriunderskudd så vil de ikke gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at det ikke er en kontrollert studie🤷‍♀️

Nei, men den inneholder kontrollerte studier og linker. Akkurat som kvinneguiden, som du er inne på akkurat nå. Og fatlogic er et bra sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, jeg har observert det samme. Mine barn er ikke overvektige. Vi er nøye på kostholdet hjemme, for jammen er det mange anledninger hvor det serveres usunn mat. Det er nemlig alltid noe å feire: barnebursdager (med 14 gutter i klassen OG venner utenom blir det en del!), familieselskap (vi har stor familie), sommeravslutninger, idrettsarrangementer, lørdager, is på besøk hos venner (dette opplever vi dessverre ofte, særlig når sola skinner), is/kake hos bestemor, Halloween, litt ekstra kos i adventstiden, høytider, jul, påske, 17. mai, ferier……

Anonymkode: dfe1f...4cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sjirafff skrev (18 minutter siden):

Så du mener at om en person spiser i kaloriunderskudd så vil de ikke gå ned i vekt?

jeg vet at teorien om at 7000 kalorier i overskudd eller underskudd tilsvarer 1 kg kroppsfett av eller på, overhodet ikke stemmer. 

Tvillingstudiene,( og det er mange av dem, men for å ta bare ett eksempel (Claude Bouchard),) viser at man kan gi en rekke mennesker 1000 kcal for mye per dag i 100 dager, og hvis kalorier inn/ut hadde noe for seg, så skulle de alle lagt på seg ca 14 kilo. Hvis teorien stemte. Men det gjorde de ikke. Noen la på seg 15 kilo. Andre la på seg 1 kg. På 100 000 kalorier i overskudd! noen la på seg under et halvt kilo etter 8 uker med 7000 kalorier i overskudd hver uke. 

Dette viser at det er andre faktorer som spiller inn. Og ikke kom med psykologiske faktorer, for dette er forsøk der de ble stengt inne og maten overvåket i hele perioden.

Og det er ingen grunn til å tro at teorien stemmer noe bedre den andre veien, altså i underskudd. 

Som milliarder av mislykkede slankere kan fortelle deg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (11 timer siden):

Men da er det ikke sunt å spise frukt heller siden man knuser frukten med tennene først.

Leker du dum?

Eller skjønner du ikke forskjellen på totalt knust og tygget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
10 hours ago, Fru Uperfekt said:

Hvem sier jeg driter i det?

Du kan ta den stråmannen din og sette den i åkeren din der den hører hjemme

Du gjør jo det når du sammenstiller en smoothie stappfull av næring, vitaminer og mineraler med snop fordi fiberet er brutt ned. Du sier jo da at smoothie og sukkertøy er det samme. Da er det jo åpenbart at du driter i innholdet av næring, vitaminer og mineraler. 

Spiser du ikke egg heller da, siden det ikke består av fiber? Kjøtt? Fisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sjirafff skrev (9 timer siden):

Ja

Anonymkode: d8eec...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jeg vet at teorien om at 7000 kalorier i overskudd eller underskudd tilsvarer 1 kg kroppsfett av eller på, overhodet ikke stemmer. 

Tvillingstudiene,( og det er mange av dem, men for å ta bare ett eksempel (Claude Bouchard),) viser at man kan gi en rekke mennesker 1000 kcal for mye per dag i 100 dager, og hvis kalorier inn/ut hadde noe for seg, så skulle de alle lagt på seg ca 14 kilo. Hvis teorien stemte. Men det gjorde de ikke. Noen la på seg 15 kilo. Andre la på seg 1 kg. På 100 000 kalorier i overskudd! noen la på seg under et halvt kilo etter 8 uker med 7000 kalorier i overskudd hver uke. 

Dette viser at det er andre faktorer som spiller inn. Og ikke kom med psykologiske faktorer, for dette er forsøk der de ble stengt inne og maten overvåket i hele perioden.

Og det er ingen grunn til å tro at teorien stemmer noe bedre den andre veien, altså i underskudd. 

Som milliarder av mislykkede slankere kan fortelle deg.

👏

Anonymkode: d8eec...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er ingen grunn til å tro at teorien stemmer noe bedre den andre veien, altså i underskudd

Vet du dette eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: a713a...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Albbas skrev (1 time siden):

Du gjør jo det når du sammenstiller en smoothie stappfull av næring, vitaminer og mineraler med snop fordi fiberet er brutt ned. Du sier jo da at smoothie og sukkertøy er det samme. Da er det jo åpenbart at du driter i innholdet av næring, vitaminer og mineraler. 

En smoothie er ikke stappfull av vitaminer og mineraler. Det er ikke bare fiberet som blir brutt ned når det moses. Det er fortsatt noe næring igjen, men hva er poenget med å drikke det når halvparten av den viktige næringen blir  borte? 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/JBpVm/denne-trenden-faar-professorslakt

Anonymkode: 33594...663

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
35 minutter siden, AnonymBruker said:

En smoothie er ikke stappfull av vitaminer og mineraler. Det er ikke bare fiberet som blir brutt ned når det moses. Det er fortsatt noe næring igjen, men hva er poenget med å drikke det når halvparten av den viktige næringen blir  borte? 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/JBpVm/denne-trenden-faar-professorslakt

Anonymkode: 33594...663

Hva annet er det som brytes ned i en smoothie mener du? 

Merk at artikkelen snakker om både juice og smoothie. I en smoothie mister du ikke en gang alt fiberet (pluss mer fiber kan tilsettes gjennom frø). 

En smoothie er jo ikke erstatning for å tygge frukt, men et tillegg. 

Spiser du et eple på vanlig måte, får du i deg alle fibrene som følger med matvaren. Dersom du moser det samme eplet, får du bare tilgang til rundt halvparten

Her er en betydelig ferskere artikkel:

https://nutritiondaily.com/does-blending-destroy-fiber-nutrients/

Bottom line: At-home blending of fruits for smoothies likely has little to no effect on fruit pulp fiber but may ‘grind’ some of the seeds in seed-containing fruits (if used), thus releasing more fiber and making it more available to your body (a good thing)! Ultimately, there is no evidence that blending fruit makes it less healthy. In the case of seed-containing fruits, it may make it more nutritious.

PS - husk at påstanden jeg diskuterer er om hvorvidt smoothie kan sidestilles med snop og har lite næring. Ikke hvorvidt det er det sunneste du kan innta. Variasjon er sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du dette eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: a713a...293

jeg leser bøker, og det er vanskelig å lenke direkte til en bokside, derfor formulerte jeg meg på den måten for å slippe å bli belemret med å bruke tid på å lete opp dokumentasjonen andre steder 😉 , men, jo, dette vet vi:

(PDF) A twin study of weight loss and metabolic efficiency (researchgate.net)

Og her er en omtale av verdens største tvillingsstudie, som også viser at individer responderer svært ulikt på mat. Den svarer ikke spesifikt på det du spør om, men den hører med i det totale bildet:

Nutrition: Even identical twins respond differently to food (medicalnewstoday.com)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Albbas skrev (8 timer siden):

Du må jammen ha en stor åker.

Ja Smothie = snop hos oss, men de får mye frukt, bær og nøtter. 

Avsnitt 2 er bare PP fra din side og ett forsøk på avsporing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger spiller genetikk inn. Jeg har full kontroll over hva min 12åring spiser og det er helt normalt kosthold. 2 skiver til frokost, to til lunsj + litt frukt, grønnsaker eller en yoghurt. Ei skive når h*n kommer hjem fra skolen. 1 porsjon middag (vi lager en porsjon til hvert medlem i husstanden, bortsett fra når vi har taco på lørdagen) som enten er laks/torsk, kylling, kjøttdeig, pasta, ris poteter og saus - oftest tomatbasert og ofte med grønnsaker til. Spiser 2 skiver til kvelds og kanskje et egg. 90% av drikke er vann. Har lettbrus i helga og litt sjokomelk av og til. Juice kjøper vi stort sett bare til jul og påske. Får selvsagt en liten skål smågodt i helga (ca 10 stykk) og noen få ganger potetgull. En og annen dag spiser vi litt dessert men det er ikke så mye.

H*n kan nesten ikke spise mindre enn dette føler jeg. Går 2 km til og fra skolen hver dag og er med på en aktivitet i uka. Barnet mitt er helt klart overvektig men jeg aner ikke hvorfor annet enn at det er genetisk. Har ikke begynt å vokse så mye i høyden ennå, håper det jevner seg ut etterhvert. 

Anonymkode: 02a6a...b90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gener kan og spille inn. Jeg var selv smellfeit som barn. Min mor var alenemor og gav oss godteri, mat og brus for at vi skulle "holde kjeft". 

Til slutt veide jeg 130 kg. Hele livet mitt bestod av mat. Har heldigvis alltid likt å trene uansett størrelse. Måtte ta grep da jeg var tidlig i 20-årene fordi jeg ble gravid og ikke ville at mitt barn skulle være flau over å ha tykk mamma, eller at mamma ikke kan bli med på ting/orker ting pga vekten. Jeg trente 7 dager i uken, gikk på fjelltur med poden i bæresele, telte kalorier og ble besatt av kosthold og trening. Nå er jeg i 30-årene og har vært slank i over 11 år. Livet mitt består av kosthold og trening. Eldste på 12 år er slank. Ikke liker han brus, snop, kake etc. fordi han ikke fikk smake dette før han startet på skolen. Ja, en sånn mamma er jeg pga redsel for fedme. 

Så kom minsten som nå er 8 år. Samme regler for han. Han trener 4 dager i uken, vi går på fjellet i helger, svømmer, sykler og er aktive... men han er større enn gjennomsnitts 8-åringen. Det virker som om han ikke har bunn. Og vi begrenser porsjonene hans. Hadde vi ikke gjort det, hadde han vært mye større. Ikke drikker vi brus, spiser godteri etc for det liker ikke barna uansett. Barna spiser mye fisk, salater, kylling og grønnsaker.  Saus og dressing bruker vi ikke. Rødt kjøtt spiser vi ekstremt sjeldent. Vi begrenser mengden pasta, ris og brødmat. Men som han selv sier: "jeg elsker mat". Og vi foreldre jobber aktivt for å få han til selv å begrense seg. 

Anonymkode: c1821...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker
On 6/8/2023 at 4:10 PM, AnonymBruker said:

Noen ganger spiller genetikk inn. Jeg har full kontroll over hva min 12åring spiser og det er helt normalt kosthold. 2 skiver til frokost, to til lunsj + litt frukt, grønnsaker eller en yoghurt. Ei skive når h*n kommer hjem fra skolen. 1 porsjon middag (vi lager en porsjon til hvert medlem i husstanden, bortsett fra når vi har taco på lørdagen) som enten er laks/torsk, kylling, kjøttdeig, pasta, ris poteter og saus - oftest tomatbasert og ofte med grønnsaker til. Spiser 2 skiver til kvelds og kanskje et egg. 90% av drikke er vann. Har lettbrus i helga og litt sjokomelk av og til. Juice kjøper vi stort sett bare til jul og påske. Får selvsagt en liten skål smågodt i helga (ca 10 stykk) og noen få ganger potetgull. En og annen dag spiser vi litt dessert men det er ikke så mye.

H*n kan nesten ikke spise mindre enn dette føler jeg. Går 2 km til og fra skolen hver dag og er med på en aktivitet i uka. Barnet mitt er helt klart overvektig men jeg aner ikke hvorfor annet enn at det er genetisk. Har ikke begynt å vokse så mye i høyden ennå, håper det jevner seg ut etterhvert. 

Anonymkode: 02a6a...b90

Ikke for å være veldig kjip, men dette barnet spiser sannsynligvis en del for mye. Brødskiver med magert pålegg vil ha ca 200 kalorier per stk (med fetere pålegg kan det være opp til 350 kalorier per skive med pålegg). Egg ca 155 kalorier. En liten tine yoghurt ca 80. 7 brødskiver, 1 yoghurt og et egg blir ca 1600 kalorier før man en gang har begynt å tenke på middag. Da er det ikke tatt med melk eller annen kaloriholdig drikke, eller frukten til lunsj. Et eple har f.eks ca 50 kalorier. En helt grei middag pleier å ligge på 6-700 kalorier. 

Hvor gammelt et barnet? En moderat aktiv 10-åring trenger ca 1800 kalorier per døgn. Man brenner ikke kjempemye på å gå to km, men la gå.

Hvis du har en moderat aktiv tiåring, vil jeg anslå at vedkommende få i seg i alle fall 400 kalorier for mye om dagen.

Anonymkode: bd387...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...