Gå til innhold

Feite barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Albbas skrev (11 timer siden):

Frukt og bær mister ikke næring når du knuser de. Du må ikke forveksle det med babysmoothie på pose. 

Siden bærene og frukten er knust blir det lettere for kroppen å fordøye og man kan bli fortere sulten igjen, og karbohydratene tas raskere opp av kroppen (jeg er ikke ernæringsfysiolog så jeg er dårlig til å forklare 😂). Næringen ødelegges ikke, og smoothie er derfor ikke snop eller usunt i seg selv. 

Men man kan jo selvfølgelig tilsette nok greier i en smoothie som gjør den mer usunn. Jeg lager smoothie på frukt, bær, litt yoghurt, ett egg og litt chiafrø. Ypperlig måltid for å gi barna litt frukt og bær, men lite for kroppen å jobbe med før fjelltur. 

Tror du virkelig at den dagens frokost kun består av en smoothie?

Mine består av ferskpresset juice/nektar og frosne bær, grønnkål, avocado og spinat, men de er likevel i snop kategorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så da kan ungene like godt spise kake og godteri?

Anonymkode: a713a...293

I min bok så sidestiller jeg de ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjirafff skrev (2 timer siden):

Nei det gjør det ikke. Du har fortsatt hele frukten, så både fiber og næringsstoffer er intakt. Om det skulle vert riktig så kunne vi ikke tygd frukt uten å ødelegge fibrene. JUICE er ikke like sunt, så om du bruker store mengder juice i smoothien så er den ikke like bra, men frukten du har oppi vil være den samme. Det er lettere å få i seg en stor mengde frukt, og derfor mye sukker, så derfor bør inntaket modereres.

Nei beklager, men å spise frukt er ok sunt men smoothie er det ikke pga fibrene er for knuste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er vel fordi de satser på typiske slankekurer og går tilbake til sitt vanlige kosthold etterpå? Det er bedre å gjøre mindre kostholdsendringer som man klarer å leve med over år. Har vi enda ikke forstått det?!

Det vil selvfølgelig bidra.

Men selv om man fortsetter med det nye kostholdet etter at man har oppnådd en ny, lavere vekt, så vil kroppen fortsatt jobbe for at man legger på seg igjen. Forskningen viser at hjernen har et ganske finstilt system for å opprettholde den vekten kroppen har, og det er veldig vanskelig å få hjernen til å justere den vekten den oppfatter som "riktig" ned til et nytt nivå.

Anonymkode: 19a9f...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For oss som ikke har abonnement, hvilke sykdommer er på topp ti? 

1 Demens 32 Sykehjem
2 Fall 15 Somatisk sykehus, døgn
3 Psykisk utviklingshemming (tilstander/syndrom) 14 Hjemmesykepleie
4 Slag 14 Sykehjem
5 Schizofreni 10 Psykiatri, døgn
6 Angst 10 Psykiatri, poliklinikk og ambulant
7 Sykdommer i sanseorganer 9 Sykehus (døgn) og sykehjem
8 Diabetes 9 Sykehjem, hjemmesykepleie og legemidler
9 Sykdommer i hud og underhud 9 Sykehus (døgn), sykehjem og ambulant
10 Depresjon 8 Psykiatri (døgn, poliklinikk og ambulan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
1 Demens 32 Sykehjem
2 Fall 15 Somatisk sykehus, døgn
3 Psykisk utviklingshemming (tilstander/syndrom) 14 Hjemmesykepleie
4 Slag 14 Sykehjem
5 Schizofreni 10 Psykiatri, døgn
6 Angst 10 Psykiatri, poliklinikk og ambulant
7 Sykdommer i sanseorganer 9 Sykehus (døgn) og sykehjem
8 Diabetes 9 Sykehjem, hjemmesykepleie og legemidler
9 Sykdommer i hud og underhud 9 Sykehus (døgn), sykehjem og ambulant
10 Depresjon 8 Psykiatri (døgn, poliklinikk og ambulan

Fint, takk!

Hvor mange av disse sykdommene kan vi påvirke på en like direkte måte som overvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
11 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Nei beklager, men å spise frukt er ok sunt men smoothie er det ikke pga fibrene er for knuste

Wow, snakk om enspora oppfatning av hva som er sunt og ikke. 😳😳 

Drit i vitaminer og mineraler liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fint, takk!

Hvor mange av disse sykdommene kan vi påvirke på en like direkte måte som overvekt?

Overvekt er 70% genetisk bestemt. 

Er demens og fall 70 prosent genetisk bestemt? jeg aner ikke, det får du finne ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Overvekt er 70% genetisk bestemt. 

Er demens og fall 70 prosent genetisk bestemt? jeg aner ikke, det får du finne ut selv.

Hvor har du dette fra? Er det bare tretti prosent din egen feil at du er overvektig?!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Er det bare tretti prosent din egen feil at du er overvektig?!

Ikke meg du siterer, men her har du en kilde

Anonymkode: 33594...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
55 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Men da er det ikke sunt å spise frukt heller siden man knuser frukten med tennene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at de fleste som går ned i vekt går opp igjen de kiloene de har mistet + litt til. Det viser at det er lett å gå ned i vekt, men svært vanskelig å holde på vekta over tid.

Her begynner du å diskutere et hemt annet tema.

Jeg peker på farene ved overvekt,men har ingen slankeoppskrifter å dele annetenn å spise mer riktig og bevege seg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

som du vil se av denne fascinerende og helt nye oversikten over helsehjelp som våre skattekroner går til,  så er ikke overvekt inne på topp 10 en gang:

https://www.aftenposten.no/norge/i/kEX5yX/hvilken-sykdom-koster-oss-mest-penger-naa-har-forskerne-svar

Det flere her i tråden bør merke seg, er at det er derimot psykisk sykdom. Hele 20 prosent av helseutgiftene går til psykisk sykdom, så tenk litt på det neste gang du føler at du vil snakke til barn om fedmen deres fordi du er bekymret for landets helseutgifter.

Jeg garanterer deg at det er vesentlig mer sannsynlig at du bidrar til deres fremtidige psykiske uhelse,  enn at du bidrar til at de blir normalvektige.

Tenk på hva skattepengene dine går til ,og hold kjeft om andres vekt. 

Ingenting vil spare mer kostnader enn at dere holder kjeft.

Du må nok bare leve med at helsefarene  ved fedme diskuteres på et DISKUSJONSforum (som ikke er åpent for barn).

Temmelig sjarmløst av deg å antyde at å delta i en åpen helsedebatt skaper psykiske problemer hos motdebattanten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjirafff
3 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at de fleste som går ned i vekt går opp igjen de kiloene de har mistet + litt til. Det viser at det er lett å gå ned i vekt, men svært vanskelig å holde på vekta over tid.

Jeg skulle ønske at det var mer fokus på at det er greit å veie 10 kg over normalgrensen. I stedet for å drive med feilslåtte jojo-slanking så kan man heller fokusere på å ikke øke vekten ytterligere  når man har gått opp litt. 10 kg for mye er ekstremt mye bedre enn å veie 50 for mye mtp på helse. Det aller beste er selvfølgelig om alle holde seg normalvektig, men det er ikke realistisk. 

Forskningen er ikke enig med deg. 

https://forskning.no/hjernen-partner-universitetet-for-miljo--og-biovitenskap/hjernen-kan-gjore-oss-overvektig/593125

Den "forskningen" som denne ene fyren snakker om er en hypotese uten beviser, og begrepet "husker" er misvisende, derav hermetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff
2 hours ago, AnonymBruker said:

si meg - har du aldri hørt om google? det er et veldig kjekt verktøy, der man får svar på litt av hvert.

Når jeg for eksempel legger inn "smoothie + fiber + frukt", så får jeg opp til flere treff som viser at du tar feil. Igjen.

Her er ett av dem:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/JBpVm/denne-trenden-faar-professorslakt

Les din egen link du. Står ikke der at fibrene blir borte bare noe redusert.

The Harvard T.H. Chan School of Public Health confirms that whole fruit smoothies containing skin, pulp and flesh retain the nutrients and fiber present in the fresh fruit

https://www.livestrong.com/article/548978-does-fruit-lose-its-nutritional-value-when-its-blended/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men her har du en kilde

Men her er vi tilbake til de gamle slankekurene og spørsmålet om hva som skjer «etterpå». Varig livsstilsendring fungerer mye bedre.

«Hvis man er overvektig, krever det en stor innsats å slanke seg og å holde vekten. De fleste som ikke får støtte til dette, legger på seg alt sammen eller enda mer etter en slankekur, sier han».

Det er jo ikke rart de går opp igjen når de er ferdig med slankekuren. Det er en grunn til at de var overvektige i utgangspunktet.

Strengt tatt krever det stor innsats å slanke seg og holde vekten når man ikke er overvektig også. Jeg opplever at det er vanskeligere å bli kvitt et par «jålekilo» for å komme ned fra bmi 20 til 19, enn det var å gå fra bmi 24 til 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sjirafff

som du vil se av denne fascinerende og helt nye oversikten over helsehjelp som våre skattekroner går til,  så er ikke overvekt inne på topp 10 en gang:

https://www.aftenposten.no/norge/i/kEX5yX/hvilken-sykdom-koster-oss-mest-penger-naa-har-forskerne-svar

Det flere her i tråden bør merke seg, er at det er derimot psykisk sykdom. Hele 20 prosent av helseutgiftene går til psykisk sykdom, så tenk litt på det neste gang du føler at du vil snakke til barn om fedmen deres fordi du er bekymret for landets helseutgifter.

Jeg garanterer deg at det er vesentlig mer sannsynlig at du bidrar til deres fremtidige psykiske uhelse,  enn at du bidrar til at de blir normalvektige.

Tenk på hva skattepengene dine går til ,og hold kjeft om andres vekt. 

Ingenting vil spare mer kostnader enn at dere holder kjeft.

Jeg har aldri følt meg så langt  nede psykisk som da jeg var på mitt tyngste. Og det var ikke ett eneste menneske som sa noe om vekta mi til meg, eller behandlet meg dårlig. Kroppen var tung og vond, og klær var ubehagelige, selv de som var store nok. Å være feit er skadelig for psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjirafff

du fikk en lenke i går, som viser at det er akkurat det den vil. og dette finnes det også masse forskning på.

Masse forskning, ingen konklusive bevis. Kroppen kommer seg uansett ikke til en høyere vekt om den ikke har kalorioverskudd. Og kroppen vet ikke hva vekt er, det er snakk om bakterier i tarmen og hva slags cravings de kan gi deg. DU er uansett den som må fysisk putte maten inn i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sjirafff skrev (38 minutter siden):

Men da er det ikke sunt å spise frukt heller siden man knuser frukten med tennene først.

du tenker at dette er argumentasjon som overbeviser? at du later som tenner behandler frukt på samme måte som knivene i en blender. OOooo-kei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Wow, snakk om enspora oppfatning av hva som er sunt og ikke. 😳😳 

Drit i vitaminer og mineraler liksom. 

Hvem sier jeg driter i det?

Du kan ta den stråmannen din og sette den i åkeren din der den hører hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...