Snok1 Skrevet 7. juni 2023 #201 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor skriver du til meg som om jeg er overvektig? Det anbefales at man ikke går ned i vekt hvis man er overvektig så lenge man ikke har noen helseplager eller har andre faktorer som gir økt risiko som f.eks høy blodtrykk, høyt kolestrol, osv. Det er fordi når man går ned i vekt så setter kroppen i gang masse mekanismer fordi den vil tilbake til maksvekt. For noen er det derfor mer hensikmessig å jobbe for å ikke gå ytterligere opp fremfor å drive med jojo slanking slik mange gjør. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/unnga-overvekt/ Anonymkode: 33594...663 Her er fra lenken du refererte: «Hvis du har overvekt, men ellers god helse, trenger du ikke slanke deg. Du kan fortsatt forebygge ytterligere vektøkning ved å følge kostrådene og rådene for fysisk aktivitet beskrevet nedenfor. Har du i tillegg minst én risikofaktor for hjerte- og karsykdom, som for eksempel diabetes type 2, økt midjemål, høyt kolesterol, høyt blodtrykk eller søvnapné, bør du gå ned rundt 3–5 prosent av vekta di. Et vekttap på 5–10 prosent gir enda større helsegevinst.» Her skriver de jo at i praksis alle med overvekt må gå net i vekt. Det er for eksempel ikke mange overvektige som har normalt midjemål, og stort sett alle vil få diabetes 2. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #202 Skrevet 7. juni 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Her er fra lenken du refererte: «Hvis du har overvekt, men ellers god helse, trenger du ikke slanke deg. Du kan fortsatt forebygge ytterligere vektøkning ved å følge kostrådene og rådene for fysisk aktivitet beskrevet nedenfor. Har du i tillegg minst én risikofaktor for hjerte- og karsykdom, som for eksempel diabetes type 2, økt midjemål, høyt kolesterol, høyt blodtrykk eller søvnapné, bør du gå ned rundt 3–5 prosent av vekta di. Et vekttap på 5–10 prosent gir enda større helsegevinst.» Her skriver de jo at i praksis alle med overvekt må gå net i vekt. Det er for eksempel ikke mange overvektige som har normalt midjemål, og stort sett alle vil få diabetes 2. Nei, alle overvektige har ikke de risikofaktorene og alle vil ikke få diabetes 2. Det du skriver er bare sysnsing. Anonymkode: 33594...663 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #203 Skrevet 7. juni 2023 Snok1 skrev (2 minutter siden): Her er fra lenken du refererte: «Hvis du har overvekt, men ellers god helse, trenger du ikke slanke deg. Du kan fortsatt forebygge ytterligere vektøkning ved å følge kostrådene og rådene for fysisk aktivitet beskrevet nedenfor. Har du i tillegg minst én risikofaktor for hjerte- og karsykdom, som for eksempel diabetes type 2, økt midjemål, høyt kolesterol, høyt blodtrykk eller søvnapné, bør du gå ned rundt 3–5 prosent av vekta di. Et vekttap på 5–10 prosent gir enda større helsegevinst.» Her skriver de jo at i praksis alle med overvekt må gå net i vekt. Det er for eksempel ikke mange overvektige som har normalt midjemål, og stort sett alle vil få diabetes 2. Jeg hadde normalt midjemål som overvektig og helt til jeg var over i kategorien fedme, så det er absolutt mulig. Tipper du ikke vet hva som menes med begrepet «normalt midjemål». Anonymkode: 19a9f...61f 1
Snok1 Skrevet 7. juni 2023 #204 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, alle overvektige har ikke de risikofaktorene og alle vil ikke få diabetes 2. Det du skriver er bare sysnsing. Anonymkode: 33594...663 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde normalt midjemål som overvektig og helt til jeg var over i kategorien fedme, så det er absolutt mulig. Tipper du ikke vet hva som menes med begrepet «normalt midjemål». Anonymkode: 19a9f...61f Poenget er -som jeg før har skrevet- at du vil med stor, stor sannsynlighet få flere av de ovennevnte plagene dersom man er vedvarende overvektige. Det er jo det man vil unngå, målet er å være sexy på stranda. Derfor er det et godt råd å holde vekta slik at BMI er innenfor normalområdet, og det er vesentlig mindre sannsynlighet for å få noen av plagene. Man lever kanskje ikke så mye lengre, men de siste årene blir vesentlig bedre. Vi lever jo i et fritt land, så folk står fritt til å ødelegge egen helse og livskvalitet med åpne øyne. Dette er jo også noe fler og fler velger å gjøre. Velbekomme! Mine skattekroner er der for deres helse.
Gjest sjirafff Skrevet 7. juni 2023 #205 Skrevet 7. juni 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: det er fiber i frukt, men det ødelegges jo når man knuser frukten for å lage smoothie Anonymkode: 19a9f...61f Nei det gjør det ikke. Du har fortsatt hele frukten, så både fiber og næringsstoffer er intakt. Om det skulle vert riktig så kunne vi ikke tygd frukt uten å ødelegge fibrene. JUICE er ikke like sunt, så om du bruker store mengder juice i smoothien så er den ikke like bra, men frukten du har oppi vil være den samme. Det er lettere å få i seg en stor mengde frukt, og derfor mye sukker, så derfor bør inntaket modereres.
Gjest sjirafff Skrevet 7. juni 2023 #206 Skrevet 7. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skriver du til meg som om jeg er overvektig? Det anbefales at man ikke går ned i vekt hvis man er overvektig så lenge man ikke har noen helseplager eller har andre faktorer som gir økt risiko som f.eks høy blodtrykk, høyt kolestrol, osv. Det er fordi når man går ned i vekt så setter kroppen i gang masse mekanismer fordi den vil tilbake til maksvekt. For noen er det derfor mer hensikmessig å jobbe for å ikke gå ytterligere opp fremfor å drive med jojo slanking slik mange gjør. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/unnga-overvekt/ Anonymkode: 33594...663 Kroppen vil da ikke "tilbake til il maksvekt". Det er bare tull. Kroppen har ikke begrep om vekt
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #207 Skrevet 7. juni 2023 Snok1 skrev (27 minutter siden): Poenget er -som jeg før har skrevet- at du vil med stor, stor sannsynlighet få flere av de ovennevnte plagene dersom man er vedvarende overvektige. Det er jo det man vil unngå, målet er å være sexy på stranda. Derfor er det et godt råd å holde vekta slik at BMI er innenfor normalområdet, og det er vesentlig mindre sannsynlighet for å få noen av plagene. Man lever kanskje ikke så mye lengre, men de siste årene blir vesentlig bedre. Vi lever jo i et fritt land, så folk står fritt til å ødelegge egen helse og livskvalitet med åpne øyne. Dette er jo også noe fler og fler velger å gjøre. Velbekomme! Mine skattekroner er der for deres helse. Problemet er at de fleste som går ned i vekt går opp igjen de kiloene de har mistet + litt til. Det viser at det er lett å gå ned i vekt, men svært vanskelig å holde på vekta over tid. Jeg skulle ønske at det var mer fokus på at det er greit å veie 10 kg over normalgrensen. I stedet for å drive med feilslåtte jojo-slanking så kan man heller fokusere på å ikke øke vekten ytterligere når man har gått opp litt. 10 kg for mye er ekstremt mye bedre enn å veie 50 for mye mtp på helse. Det aller beste er selvfølgelig om alle holde seg normalvektig, men det er ikke realistisk. sjirafff skrev (6 minutter siden): Kroppen vil da ikke "tilbake til il maksvekt". Det er bare tull. Kroppen har ikke begrep om vekt Forskningen er ikke enig med deg. https://forskning.no/hjernen-partner-universitetet-for-miljo--og-biovitenskap/hjernen-kan-gjore-oss-overvektig/593125 Anonymkode: 33594...663 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #208 Skrevet 7. juni 2023 Snok1 skrev (1 time siden): Poenget er -som jeg før har skrevet- at du vil med stor, stor sannsynlighet få flere av de ovennevnte plagene dersom man er vedvarende overvektige. Det er jo det man vil unngå, målet er å være sexy på stranda. Derfor er det et godt råd å holde vekta slik at BMI er innenfor normalområdet, og det er vesentlig mindre sannsynlighet for å få noen av plagene. Man lever kanskje ikke så mye lengre, men de siste årene blir vesentlig bedre. Vi lever jo i et fritt land, så folk står fritt til å ødelegge egen helse og livskvalitet med åpne øyne. Dette er jo også noe fler og fler velger å gjøre. Velbekomme! Mine skattekroner er der for deres helse. som du vil se av denne fascinerende og helt nye oversikten over helsehjelp som våre skattekroner går til, så er ikke overvekt inne på topp 10 en gang: https://www.aftenposten.no/norge/i/kEX5yX/hvilken-sykdom-koster-oss-mest-penger-naa-har-forskerne-svar Det flere her i tråden bør merke seg, er at det er derimot psykisk sykdom. Hele 20 prosent av helseutgiftene går til psykisk sykdom, så tenk litt på det neste gang du føler at du vil snakke til barn om fedmen deres fordi du er bekymret for landets helseutgifter. Jeg garanterer deg at det er vesentlig mer sannsynlig at du bidrar til deres fremtidige psykiske uhelse, enn at du bidrar til at de blir normalvektige. Tenk på hva skattepengene dine går til ,og hold kjeft om andres vekt. Ingenting vil spare mer kostnader enn at dere holder kjeft. Anonymkode: 19a9f...61f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #209 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): som du vil se av denne fascinerende og helt nye oversikten over helsehjelp som våre skattekroner går til, så er ikke overvekt inne på topp 10 en gang: https://www.aftenposten.no/norge/i/kEX5yX/hvilken-sykdom-koster-oss-mest-penger-naa-har-forskerne-svar Det flere her i tråden bør merke seg, er at det er derimot psykisk sykdom. Hele 20 prosent av helseutgiftene går til psykisk sykdom, så tenk litt på det neste gang du føler at du vil snakke til barn om fedmen deres fordi du er bekymret for landets helseutgifter. Jeg garanterer deg at det er vesentlig mer sannsynlig at du bidrar til deres fremtidige psykiske uhelse, enn at du bidrar til at de blir normalvektige. Tenk på hva skattepengene dine går til ,og hold kjeft om andres vekt. Ingenting vil spare mer kostnader enn at dere holder kjeft. Anonymkode: 19a9f...61f Det er er veldig godt poeng. Anonymkode: 33594...663
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #210 Skrevet 7. juni 2023 sjirafff skrev (59 minutter siden): Kroppen vil da ikke "tilbake til il maksvekt". Det er bare tull. Kroppen har ikke begrep om vekt du fikk en lenke i går, som viser at det er akkurat det den vil. og dette finnes det også masse forskning på. Anonymkode: 19a9f...61f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #211 Skrevet 7. juni 2023 sjirafff skrev (1 time siden): Nei det gjør det ikke. Du har fortsatt hele frukten, så både fiber og næringsstoffer er intakt. Om det skulle vert riktig så kunne vi ikke tygd frukt uten å ødelegge fibrene. JUICE er ikke like sunt, så om du bruker store mengder juice i smoothien så er den ikke like bra, men frukten du har oppi vil være den samme. Det er lettere å få i seg en stor mengde frukt, og derfor mye sukker, så derfor bør inntaket modereres. si meg - har du aldri hørt om google? det er et veldig kjekt verktøy, der man får svar på litt av hvert. Når jeg for eksempel legger inn "smoothie + fiber + frukt", så får jeg opp til flere treff som viser at du tar feil. Igjen. Her er ett av dem: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/JBpVm/denne-trenden-faar-professorslakt Anonymkode: 19a9f...61f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #212 Skrevet 7. juni 2023 sjirafff skrev (1 time siden): Kroppen vil da ikke "tilbake til il maksvekt". Det er bare tull. Kroppen har ikke begrep om vekt Nei det er ikke tull Anonymkode: d8eec...ec1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #213 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at de fleste som går ned i vekt går opp igjen de kiloene de har mistet + litt til. Det viser at det er lett å gå ned i vekt, men svært vanskelig å holde på vekta over tid. Det er vel fordi de satser på typiske slankekurer og går tilbake til sitt vanlige kosthold etterpå? Det er bedre å gjøre mindre kostholdsendringer som man klarer å leve med over år. Har vi enda ikke forstått det?! AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skulle ønske at det var mer fokus på at det er greit å veie 10 kg over normalgrensen. Normal bmi er allerede veldig vid. Jeg er 165 og kan veie alt fra 50 til 68 kilo. Det spennet burde romme de fleste kroppstyper (unntatt kroppsbyggere). Jeg ligger nederst i normalen nå, og er slank. En periode i slutten av tenårene var jeg 67-68, og da var jeg lubben/tykk (på tross av kraftig benbygning og muskler). Det er helt ok å ligge i øvre normal, men hvorfor skal vi fokusere på at det er greit å veie ti kilo mer enn dette? Dersom jeg skulle veie 78 kilo ville jeg bare være tre kilo unna «fedme». Anonymkode: a713a...293
William_S Skrevet 7. juni 2023 #214 Skrevet 7. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.31): Til et samfunn med en større prosent overvektige enn normalvektige. Anonymkode: 09c9f...b71 Der er vi vel faktisk allerede iallefall hva gjelder menn hvor undersøkelser viser at omtrent 3 av 4 er overvektige. For kvinner er tallet noe over halvparten overvektige. https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/ Endret 7. juni 2023 av William_S
William_S Skrevet 7. juni 2023 #215 Skrevet 7. juni 2023 sjirafff skrev (1 time siden): Nei det gjør det ikke. Du har fortsatt hele frukten, så både fiber og næringsstoffer er intakt. Om det skulle vert riktig så kunne vi ikke tygd frukt uten å ødelegge fibrene. JUICE er ikke like sunt, så om du bruker store mengder juice i smoothien så er den ikke like bra, men frukten du har oppi vil være den samme. Det er lettere å få i seg en stor mengde frukt, og derfor mye sukker, så derfor bør inntaket modereres. Ferkspresset juice feks er høvelig sunt for kroppen. Det juicen derimot ikke er sunt for er tennene hvor juice nærmest er å bade tennene i syre.
William_S Skrevet 7. juni 2023 #216 Skrevet 7. juni 2023 Sofakona skrev (8 timer siden): Husker når sønnen min gikk på sfo fikk de cornflakes 1 gang i uken...oh de fikk ta hvor mye sukker de ville på...de spiste mye kaker og vafler...når det var påske, vinterferie, sommer ... kos hele tiden. Mye av dette fikk vi vite siste året han gikk på sfo da han fortalte dette. Fikk helt sjokk..betalte da 350 kroner for dette( de fikk mat hverdag...men slik som fiskepinner etc) kan si de fikk høre det ... Ikke for å forsvare SFOen her, men SFOene rundt om har som regel ikke restaurantkjøkken som er ment å lage mat til store mengder mennesker. Da er fiskepinner høvelig enkelt å ty til.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #217 Skrevet 7. juni 2023 sjirafff skrev (1 time siden): Kroppen vil da ikke "tilbake til il maksvekt". Det er bare tull. Kroppen har ikke begrep om vekt Jeg har lest at kroppen vil tilbake til maksvekt, men det er ikke min erfaring. Kroppen min stabiliserer seg ganske raskt på ny vekt. Den såkalte spareblussmodusen har jeg heller aldri merket noe til. Kanskje jeg bare er heldig 🙃 Anonymkode: a713a...293
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #218 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel fordi de satser på typiske slankekurer og går tilbake til sitt vanlige kosthold etterpå? Det er bedre å gjøre mindre kostholdsendringer som man klarer å leve med over år. Har vi enda ikke forstått det?! Normal bmi er allerede veldig vid. Jeg er 165 og kan veie alt fra 50 til 68 kilo. Det spennet burde romme de fleste kroppstyper (unntatt kroppsbyggere). Jeg ligger nederst i normalen nå, og er slank. En periode i slutten av tenårene var jeg 67-68, og da var jeg lubben/tykk (på tross av kraftig benbygning og muskler). Det er helt ok å ligge i øvre normal, men hvorfor skal vi fokusere på at det er greit å veie ti kilo mer enn dette? Dersom jeg skulle veie 78 kilo ville jeg bare være tre kilo unna «fedme». Anonymkode: a713a...293 Da er det Lureste du kan gjøre er å forebygge slik at du ikke går opp 10 kg over normalgrensen. Det er mye lettere å holde vekta nede om du aldri har vært overvektig enn å være overvektig for så å gå ned og så holde vekta nede. jeg har allerede forklart hvorfor. Anonymkode: 33594...663
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #219 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har lest at kroppen vil tilbake til maksvekt, men det er ikke min erfaring. Kroppen min stabiliserer seg ganske raskt på ny vekt. Den såkalte spareblussmodusen har jeg heller aldri merket noe til. Kanskje jeg bare er heldig 🙃 Anonymkode: a713a...293 Håper det holder seg slik da 😊 Anonymkode: 33594...663
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #220 Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): som du vil se av denne fascinerende og helt nye oversikten over helsehjelp som våre skattekroner går til, så er ikke overvekt inne på topp 10 en gang: https://www.aftenposten.no/norge/i/kEX5yX/hvilken-sykdom-koster-oss-mest-penger-naa-har-forskerne-svar Det flere her i tråden bør merke seg, er at det er derimot psykisk sykdom. Hele 20 prosent av helseutgiftene går til psykisk sykdom, så tenk litt på det neste gang du føler at du vil snakke til barn om fedmen deres fordi du er bekymret for landets helseutgifter. Jeg garanterer deg at det er vesentlig mer sannsynlig at du bidrar til deres fremtidige psykiske uhelse, enn at du bidrar til at de blir normalvektige. Tenk på hva skattepengene dine går til ,og hold kjeft om andres vekt. Ingenting vil spare mer kostnader enn at dere holder kjeft. Anonymkode: 19a9f...61f For oss som ikke har abonnement, hvilke sykdommer er på topp ti? Anonymkode: a713a...293
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå