Gå til innhold

Feite barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner ikke smoothie laget av frukt og bær som godteri . Men mengden må selvsagt begrenses for både barn og voksne.

Anonymkode: 8b223...e6e

Selvfølgelig, derfor vi har det så sjeldent. Feks skal guttene få før de skal marsjere i 6 timer i helgen, og jentene skal gå 3 fjellsturen. (For ordens skyld alle mine barn får samme mat men litt ulik trim men alle har så langt gått fra tynne barn til feite ungdommer og tilbake til tynne voksne så tror på at det er gener som spiller inn)

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet (endret)
8 hours ago, Fru Uperfekt said:

Når du knuser frukt og bær mister så mye næring at det ikke lenger er sunt. Smoothie er regnet som godteri her i huset. 
Frukt og smoothie selger ikke fordet det ikke er det folk ønsker å kjøpe, kiosken er der for å få inn penger til laget

8 hours ago, Fru Uperfekt said:

Korrekt, smoothie er snop

Frukt og bær mister ikke næring når du knuser de. Du må ikke forveksle det med babysmoothie på pose. 

Siden bærene og frukten er knust blir det lettere for kroppen å fordøye og man kan bli fortere sulten igjen, og karbohydratene tas raskere opp av kroppen (jeg er ikke ernæringsfysiolog så jeg er dårlig til å forklare 😂). Næringen ødelegges ikke, og smoothie er derfor ikke snop eller usunt i seg selv. 

Men man kan jo selvfølgelig tilsette nok greier i en smoothie som gjør den mer usunn. Jeg lager smoothie på frukt, bær, litt yoghurt, ett egg og litt chiafrø. Ypperlig måltid for å gi barna litt frukt og bær, men lite for kroppen å jobbe med før fjelltur. 

Endret av Albbas
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Når du knuser frukt og bær mister så mye næring at det ikke lenger er sunt. Smoothie er regnet som godteri her i huset. 
Frukt og smoothie selger ikke fordet det ikke er det folk ønsker å kjøpe, kiosken er der for å få inn penger til laget

Det inneholder da fortsatt vitaminer og mineraler, en smoothie av og til er da helt ok og ikke usunt

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dagens lettprodukter har mye med dette å gjøre. Er forsket på at de som gir barna lettmelk fra tidlig alder har større sjans for barn med overvekt. Søsteren min sine barn er overvektige, tross super strengt regime på sukker og fett(altså kun lettprodukter).. for ikke å glemme ferdigposer fra toro.

mine barn er er normalvektige, og har fått NORMALE MENGDER med sukker og for det meste fete produkter(h-melk, seter rømme, vanlig Norvegia etc).. og for det absolutt aller meste, hjemmelaget fremfor Toro.

Anonymkode: ccc6f...1de

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Det inneholder da fortsatt vitaminer og mineraler, en smoothie av og til er da helt ok og ikke usunt

Nemlig! Og det er et godt alternativ til brus og kake. Vi må ikke glemme utgangspunktet (barn på idrettsstevne).

En gang i blant, og i normale mengder er helt greit og gir vitaminer og næringsstoffer. Hos oss er en smoothie 2-3 dl, ikke store begre på 0,5-1 liter.

Anonymkode: a713a...293

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (10 timer siden):

Så da kan ungene like godt spise kake og godteri?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

det jo fordi laget trenger en inntekskilde, og alle vet at kake selger bedre enn grønnkål 🤷‍♀️

Anonymkode: 19a9f...61f

Men det er jo det som er så sykt 🙃
Barneidrett er kjempeviktig, men den bør ikke finansieres ved å selge søppelmat til de samme ungene. 

• Nyttig 2
Skrevet

Husker når sønnen min gikk på sfo fikk de cornflakes 1 gang i uken...oh de fikk ta hvor mye sukker de ville på...de spiste mye kaker og vafler...når det var påske, vinterferie, sommer ... kos hele tiden.

Mye av dette fikk vi vite siste året han gikk på sfo da han fortalte dette. Fikk helt sjokk..betalte da 350 kroner for dette( de fikk mat hverdag...men slik som fiskepinner etc)  kan si de fikk høre det ...

• Liker 1
Gjest sjirafff
Skrevet
12 hours ago, Fru Uperfekt said:

Det er det ikke. Det er fortsatt masse næring i smoothie. Fiber også, og vitaminer. Ferdigsmoothie laget på fruktsirup er ikke helt bra, men det er fortsatt mye bedre for et aktivt barn enn brus, som gir 0 næring og ingen metthetsfølelse. Alt med modederasjon. Nøtter er også kjempesunt, men om du hiver innpå en pakke hver kveld så får du i deg alt for mye fett

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.31):

Til et samfunn med en større prosent overvektige enn normalvektige.

Anonymkode: 09c9f...b71

Der er vi allerede. De fleste voksne i Norge i dag er overvektige og har eller vil få store helseplager som har sin opprinnelse i overvekt.

• Liker 1
Gjest sjirafff
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/

Sitat:

"A consistent picture has emerged. Even though excessive amounts of energy are consumed, over a year it is, on average, associated with only small increases in body weight. Clearly to understand the development of obesity we need to look beyond the number of calories that pass our lips. The impression gained is of finely tuned control mechanisms that monitor and respond to energy intake and expenditure."

Jaha? Der står det at noen mennesker kan spise noe mer uten at de blir feite. Det betyr fortsatt ikke at om noen spiser MINDRE enn kaloribehovet så blir de tjukke. Hvor er de tjukke folkene i land med sultkatastrofer? Konsentrasjonsleire?

AnonymBruker
Skrevet
sjirafff skrev (På 5.6.2023 den 20.46):

Det er ikke mye som skal til. Kanskje du fylte på litt ekstra frokostblanding, og litt mer melk til frokost. 50 kalorier. Kanskje et av søsknene dine bare spiste 1 av to brødskiver på skolen. 100 kalorier. Du spise en hvetebolle, mens de spiste en halv. 150 kalorier. 300 umerkelige kalorier på 1 dag, 2100 ekstra kalorier på 1 uke. Det er som om du har en hel dag ekstra med spising i forhold til de.

Om du vil ned i vekt så kan du kun tenke på hva DU spiser, og hva ditt kaloribehov er. Noen trenger ikke å tenke på hva de spiser, for de har en mye bedre metthetsfølelse, og stopper naturlig når de har fått nok, og det er jævlig urettferdig for oss andre, men sånn er det bare

Her har jeg ikke hatt noe mer appetitt enn de andre - det er bare at jeg ikke tåler karbohydrater og alltid har lagt på meg lett. Jeg har bare vært uheldig. Jeg er mye lavere enn de andre, kanskje det kan ha noe med saken å gjøre? 

Anonymkode: 868a0...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.53):

Det finnes ulike og komplekse grunner til at barn er overvektig. Det finnes sjeldent en enkel årsak til det.

Anonymkode: 8249b...d3e

De er overvektige fordi de spiser flere kalorier enn de forbrenner. Det er dette alt koker ned til, og denne årsaken er ikke spesielt kompleks.

• Nyttig 1
Gjest sjirafff
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har jeg ikke hatt noe mer appetitt enn de andre - det er bare at jeg ikke tåler karbohydrater og alltid har lagt på meg lett. Jeg har bare vært uheldig. Jeg er mye lavere enn de andre, kanskje det kan ha noe med saken å gjøre? 

Om du er lavere så har du en mindre kropp som trenger færre kalorier. Du må spise etter DITT kaloribehov, ikke tenke på hva andre "har mulighet til" å spise. Jeg har selv en bror som spiser 6 måltider om dagen, og skulle jeg spist som han så hadde jeg ver enda tjukkere enn jeg er. Dog han drikker ALDRI brus, og ekstremt sjelden godteri

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Man kan jo ikke sammenlikne matmengde for to personer med ulik høyde! Selvfølgelig trenger du mindre mat. Lik apetitt betyr ikke lik matmengde. Og dersom søsken er menn(?), kan man hvertfall ikke sammenlikne. Min mann er 185cm og spiser lett 4 brødskiver til kveldsmat. Jeg er kvinne og 170cm. Jeg spiser kanskje en proteinpudding til kveldsmat. Vi er begge slanke, men det krever jo selvfølgelig ulik matmengde. Selvfølgelig tåler du karbohydrater, problemet er at du overspiser.

Anonymkode: c0db9...83e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
sjirafff skrev (51 minutter siden):

Det er det ikke. Det er fortsatt masse næring i smoothie. Fiber også, og vitaminer. Ferdigsmoothie laget på fruktsirup er ikke helt bra, men det er fortsatt mye bedre for et aktivt barn enn brus, som gir 0 næring og ingen metthetsfølelse. Alt med modederasjon. Nøtter er også kjempesunt, men om du hiver innpå en pakke hver kveld så får du i deg alt for mye fett

det er fiber i frukt, men det ødelegges jo når man knuser frukten for å lage smoothie

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (42 minutter siden):

De er overvektige fordi de spiser flere kalorier enn de forbrenner. Det er dette alt koker ned til, og denne årsaken er ikke spesielt kompleks.

Dette tenker jeg også. Om barnet bli mobbet, eller har opplevd overgrep osv så er likevel kostholdet foreldrenes ansvar. Mat blir lett en mestringsstrategi ved såkalte komplekse årsaker, men foreldre har ansvar for å hindre det. Skaff barnet terapi dersom det virker som trøstespising. 

Anonymkode: c0db9...83e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Der er vi allerede. De fleste voksne i Norge i dag er overvektige og har eller vil få store helseplager som har sin opprinnelse i overvekt.

overvekt og fedme gir betydelig økt risiko for helseplager senere i livet, men det er dermed ikke sagt at alle får det. Om man spiser sunt og holder seg aktiv så reduseres risikoen for helseplager veldig selv om man er overvektig. 

Anonymkode: 33594...663

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

overvekt og fedme gir betydelig økt risiko for helseplager senere i livet, men det er dermed ikke sagt at alle får det. Om man spiser sunt og holder seg aktiv så reduseres risikoen for helseplager veldig selv om man er overvektig. 

Betydelig økt risiko betyr at dette er ting du må regne med selv om du kan dodge enkelte konsekvenser. Livsforkortende og -reduserende plager inkluderer, men begrenser seg ikke til:

-Skjelettplager

-Hjerte- og karsykdommer

-Diabetes

-Demens

-Slag

Du kan sikkert spare deg for én eller to av disse ved å gå deg en tur, men du ser fremdeles på en raskere død hvor siste del av livet er preget av uhelse. 
Velbekomme.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Betydelig økt risiko betyr at dette er ting du må regne med selv om du kan dodge enkelte konsekvenser. Livsforkortende og -reduserende plager inkluderer, men begrenser seg ikke til:

-Skjelettplager

-Hjerte- og karsykdommer

-Diabetes

-Demens

-Slag

Du kan sikkert spare deg for én eller to av disse ved å gå deg en tur, men du ser fremdeles på en raskere død hvor siste del av livet er preget av uhelse. 
Velbekomme.

Hvorfor skriver du til meg som om jeg er overvektig? 

Det anbefales at man ikke går ned i vekt hvis man er  overvektig så lenge man ikke har noen helseplager eller har andre faktorer som gir økt risiko som f.eks høy blodtrykk, høyt kolestrol, osv. Det er fordi når man går ned i vekt så setter kroppen i gang masse mekanismer fordi den vil tilbake til maksvekt. For noen er det derfor mer hensikmessig å jobbe for å ikke gå ytterligere opp fremfor  å drive med jojo slanking slik mange gjør. 

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/unnga-overvekt/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...