Gå til innhold

Feite barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overvekt hos barn er foreldrenes skyld PUNKTUM

Var selv overvektig som barn, foreldrene mine hadde alle slags muligheter til å hjelpe meg (det var for eksempel aldri jeg som handlet inn mat/snacks). Ble mobbet hele oppveksten og sliter den dag idag med følgene av det. 

Anonymkode: bd107...07f

Synd at dine foreldre ikke tok tak i deg og dine problemer...men ditt liv er ikkje alle andre sitt liv. Mange foreldre tar faktisk tak i slike ting og bryr seg om barnet sitt 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke flott da at barna er i bevegelse? Så skal man i tillegg folk stå å dømme barna fordi de er overvektige…. Det oppfordrer jo virkelig disse barna til mestringsopplevelse og mer aktivitet…. Du får heller rette kritikken mot arrangøren av idrettsstevne, vedder på at det var lite næringsrikt utvalg utenom kake, brus og pølser. Har hatt 3 barn i idretten og har tilgode å se at den næringsrike kosten dominerer. 

Anonymkode: 88711...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er en realitet at det er en blitt vesentlig økt andel av barn med sterk overvekt. Noen få av disse kan knyttes til sykdom etc.

Resten er dessverre et resultat av dårlig kosthold, og til dels mindre aktivitet. Dere vil blitt sjokkert hvis dere visste hva noen av disse barna får lov til å spise. Og hvor mange foreldre som ikke klarer å begrense fordi de synes synd på barna sine.

Kjeks, potetgull, enorme middagsporsjoner, brus, saft +++ er for mange dagligdags. Slik var det ikke før.

Jobber med dette, og det er vanskelig å få foreldre til å innse at barna er overvektig og må endre kosthold dessverre. De er vant til fri tilgang av usunn mat, og den vanen er vond å vende.

Fedme hos barn blir i de aller fleste tilfeller med gjennom ungdom og inn i voksen alder.

Unge voksne med fedme som vi snakker med bebreider i all hovedsak foreldrene for ikke å ha tatt tak på et tidlig tidspunkt. Og mange har derav anstrengte forhold til de voksne. 

Overvekt og fedme blant barn må taes på alvor særlig hos foreldrene.

Anonymkode: 0a949...d06

Ta en titt på Tusenfryd eller Hunderfossen hver sommer. Der opplever man familier hvor den ene er større enn den andre, de propper i seg alt mulig, det tyter ut sukker og usunnheter av både mor, far og barn. 

De orker så vidt å gå opp bakkene inne i parken, jeg blir helt matt.

Helt ok å være litt frodig eller overvektig, men når foreldrene lar ungene sine fråtse, blir det jo sånn. 

Selvsagt kan noe skyldes sykdom, men når langt over halvparten av Norges befolkning sliter med overvekt/fedme, og får de tilhørende livsstilssykdommer, må det faktisk snakkes om uten at man blir spinnvill. 

Anonymkode: cb452...2bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Feit er jo på vei til å bli den nye normalen. Men ikke her på KG da, for her lager alle mat fra bunnen. Og alle måltider er veldig næringsrike.

Anonymkode: 18ec3...384

Leser vi samme tråder? Jeg synes tvert i mot at her på KG kalles det å spise hjemmelagt mat av rene råvarer for «hysteri» og bruk av ultraprosesserte hel- og halvfabrikata applauderes. 

Anonymkode: f22b4...6c9

• Liker 1
Gjest sjirafff
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

det er faktisk du som trenger å åpne øynene her. Du har åpenbart store hull i kunnskapen din om dette temaet og uttaler deg som er person som ikke har lært noe nytt siden 60-tallet. Eller som ikke kan lære noe nytt.

Anonymkode: 19a9f...61f

Som hva da? Hvor er faktafeilen?

Gjest sjirafff
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

det vi vet idag er at det skal tre ting til for å utvikle overvekt: 

1. En genetisk disposisjon. Vi vet at årsakene til overvekt ligger 70 % i genene,
2. En personlighet med tendens til impulsive avgjørelser. Og for barn er vel det de fleste?
3. Et miljø der matvarer med høy belønningsfaktor er lett tilgjengelig. Dvs hele den vestlige verden i dag

1 er feil. Det finnes ikke ett eneste menneske i verden som legger på seg ved kaloriunderskudd. Genene avgjør kun graden av metthetsfølelse man har. Men er du tjukk så spiser du for mye. Ingen kan lage masse av ingenting. Det er en liten variasjon i forbrenning. GRUNNEN til at folk får i seg mer kalorier enn de trenger kan være varierte, men vektøkningen er lett å forklare.

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, Hmmm1 said:

Er vell slikt som med alt annet, kunnskapsløshet og at de ønsker å være snille. 
Jeg for min del skjønner ikke hvordan noen kan la barnet sitt bli overvektig og ha god samvitighet om natten. Men vi er alle forskejllige, det eneste som er kjipt er å vite at mine skattepenger skal betale for disse...

Har tenkt det samme. Sønnen min spiser mye, faktisk litt mer enn meg, men sunt og næringsrikt og han er slank, full av energi og sprinter rundt med en typisk barnekropp som jeg husker «alle» andre barn hadde da jeg vokste opp. Ser enkelte i klassen hans (3 klasse) strever bare de går fort og lårene gnisser av overvekt. Det er skikkelig trist, for det er forsket på at overvektige barn vil slite mer med overvekt, diabetes osv som voksen også. De burde slippe å slite med overvekt et helt liv 😕 

Anonymkode: d8ee7...912

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Feit er jo på vei til å bli den nye normalen. Men ikke her på KG da, for her lager alle mat fra bunnen. Og alle måltider er veldig næringsrike.

Anonymkode: 18ec3...384

Jeg lager nesten aldri mat fra bunnen men det er enkelt å servere næringsrik mat likevel. Bær og frukt fremfor lefser med sukker og kanel osv som snacks i matpakka, smoothie med grønnsaker hvor jordbær og yoghurt kamuflerer smaken så ungene får i seg grønt, kun sjokoladepålegg/godteri/burger/pizza i helgene osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
sjirafff skrev (1 time siden):

1 er feil. Det finnes ikke ett eneste menneske i verden som legger på seg ved kaloriunderskudd. Genene avgjør kun graden av metthetsfølelse man har. Men er du tjukk så spiser du for mye. Ingen kan lage masse av ingenting. Det er en liten variasjon i forbrenning. GRUNNEN til at folk får i seg mer kalorier enn de trenger kan være varierte, men vektøkningen er lett å forklare.

du har ikke greie på dette.

Nr 1 er et ubestridelig faktum og du finner ikke 1 seriøs forsker som bestrider det.

De eneste som bestrider det er akterutseilte idioter på KG og diverse kommentarfelt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle kjenner forklaringen med den ultraprosesserte maten vi spiser i dag, og at vi "koser oss ihjel". Men jeg er sikker på at utviklingen også har med at holdningene har endret seg vesentlig. Samboeren min forteller at søsteren hans var overvektig som barn. De spiste i en periode mye ferdigmat. Men han trente så mye at han brant det av seg. Hun var mer sedativ. Da helsesøster påpekte at foreldrene burde ta tak i vekten hennes, så gjorde de nettopp det! Hun var liten og skjønte ikke at hun "ble slanket" fordi familien hans renset alle opp i de dårlige kostholdsvanene. 

I dag hører jeg stadig fra indignerte foreldre som har fått samme beskjeden, på en mye mer forsiktig måte enn svigers fikk på 80-tallet. Men de avfeier det alltid. Alt fra at det er barnemishandling å slanke barn, de kommer til å få en spiseforstyrrelse vel, til at helsevesenet tar feil fordi barnet mitt er jo slank. 

Men å nekte å ta tak i det, nekte å ta tak i sitt eget kosthold, så legger de grunnlaget for et liv med overvekt for barna. De sier også at "barnet mitt er aktivt! Hen deltar i idrett". Men observer hvordan et overvektig barn beveger seg feks i ballspill kontra slanke barn. De orker ikke å løpe, de har ikke den samme finmotorikken, de blir fortere sliten, de henger ikke med. 

Anonymkode: b3d05...1e6

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Graden av metthetsfølelse har ekstremt mye å si. Det er haugevis av tynne unger som spiser veldig mye godterier, men som spiser tilsvarende lite av vanlig mat. De blir mette av en mikroporsjon middag, og kan godt spise godteri etterpå uten å komme i pluss kalorimessig. Et barn med høyere sultfølelse vil spise mer til middag, og kan komme i kalorioverskudd på det alene, selv om det er vanlig, sunn mat. Får de godteri eller is etterpå blir det i hvertfall for mye, men for barna føles det fryktelig urettferdig å ikke få når de andre barn får.

Det er vanskelig for foreldrene også, særlig i anledninger der det serveres kake og is til alle barn. Det er hardt å være den som sier nei når alle andre får 

Anonymkode: c7fbe...830

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest sjirafff
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

du har ikke greie på dette.

Nr 1 er et ubestridelig faktum og du finner ikke 1 seriøs forsker som bestrider det.

De eneste som bestrider det er akterutseilte idioter på KG og diverse kommentarfelt.

da har du vel 0 problem med å gi meg en kilde da?

Gjest sjirafff
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Graden av metthetsfølelse har ekstremt mye å si. Det er haugevis av tynne unger som spiser veldig mye godterier, men som spiser tilsvarende lite av vanlig mat. De blir mette av en mikroporsjon middag, og kan godt spise godteri etterpå uten å komme i pluss kalorimessig. Et barn med høyere sultfølelse vil spise mer til middag, og kan komme i kalorioverskudd på det alene, selv om det er vanlig, sunn mat. Får de godteri eller is etterpå blir det i hvertfall for mye, men for barna føles det fryktelig urettferdig å ikke få når de andre barn får.

Det er vanskelig for foreldrene også, særlig i anledninger der det serveres kake og is til alle barn. Det er hardt å være den som sier nei når alle andre får 

Anonymkode: c7fbe...830

Noen barn kan utvikle mangelsykdommer fordi de omtrent ikke spiser "vanlig" mat. 

Dette er enda en av grunnene til at folk burde gå på kurs før de får barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Min lillesøster har alltid vært tykk. Hun var en liten bolle allerede da hun poppet ut av min mor. Hun lærte tidlig ordet "is". Noe hun brølte fra baksetet hver gang mine foreldre kjørte forbi en bensinstasjon eller dagligvare. Hver. Eneste. Gang. 

Fikk min lillebollesøster en eske med smurfedrops spiste hun alle med en eneste gang. Hun var sjokkert over de som klarte å spare på godt. 

Mine foreldre prøvde å stagge henne, men hva hjelper det når lillebolle går på besøk til besteforeldre, tanter, onkler og venner for å spise? Eller når hun når hun ble eldre, stjal penger og pantet flasker for å kjøpe snop? 

Det var ikke bunn i den jenta. 

Det nytter ikke samme hva foreldrene gjør når man har ulv i hus. Så ha respekt for foreldre deres. 

Min søster fikk gastric sleeve til slutt. Hun fortalte meg i ettertid at hun aldri før hadde kjent følelsen mett før, bare sult. 

Det har vært fryktelig kjipt å være henne. Selv om hun alltid har vært min fine lille søting har samfunnet mobbet henne helt frem til hun måtte operere magen sin. 

Trist og helt for jævlig hvordan folk er med de som har et slags handikapp i et moderne samfunn. Når vi er ferdig med å kjempe for de skeives rettigheter kan vi ta et krafttak for de tykke (og de med andre funksjonsvariasjoner). 

Og dere som gneller sånn om tykke barn - ærlig talt? Unger? Er det det dere skal gå etter? Det er lavt. 

Anonymkode: 29106...9ba

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min lillesøster har alltid vært tykk. Hun var en liten bolle allerede da hun poppet ut av min mor. Hun lærte tidlig ordet "is". Noe hun brølte fra baksetet hver gang mine foreldre kjørte forbi en bensinstasjon eller dagligvare. Hver. Eneste. Gang. 

Fikk min lillebollesøster en eske med smurfedrops spiste hun alle med en eneste gang. Hun var sjokkert over de som klarte å spare på godt. 

Mine foreldre prøvde å stagge henne, men hva hjelper det når lillebolle går på besøk til besteforeldre, tanter, onkler og venner for å spise? Eller når hun når hun ble eldre, stjal penger og pantet flasker for å kjøpe snop? 

Det nytter ikke samme hva foreldrene gjør når man har ulv i hus. Så ha respekt for foreldre deres. 

Min søster fikk gastric sleeve til slutt. Hun fortalte meg i ettertid at hun aldri før hadde kjent følelsen mett før, bare sult. 

Det har vært fryktelig kjipt å være henne. Selv om hun alltid har vært min fine lille søting har samfunnet mobbet henne helt frem til hun måtte operere magen sin. 

Trist og helt for jævlig hvordan folk er med de som har et slags handikapp i et moderne samfunn. Når vi er ferdig med å kjempe for de skeives rettigheter kan vi ta et krafttak for de tykke (og de med andre funksjonsvariasjoner). 

Og dere som gneller sånn om tykke barn - ærlig talt? Unger? Er det det dere skal gå etter? Det er lavt. 

Ingen går etter ungene, men de voksne rundt. Fordi vi ønsker barna et sunt, godt og langt liv

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du hørt om Prader-Willi syndrom? Det er en sjelden genetisk sykdom med alvorlige symptomer, men et av symptomene er at barnet aldri blir mett, og vil spise uhemmet dersom det får muligheten. Foreldre med slike barn har ofte hengelås på kjøleskapet og kodelås til kjøkkenet. De må konstant regulere inntaket til barnet. 

Jeg sier overhodet ikke at jeg tror søsteren din har dette. Misforstå meg rett. Men foreldre med slike barn er pliktige til å regulere matinntaket. Det er en livsviktig del av behandlingen. 

Så da lurer jeg på hvorfor ikke foreldre med friske, men umettelige barn, føler det er så feil å gjøre en ekstra innsats for dette barnet også? Kanskje fedmeoperasjon som voksen kunne vært unngått?

Anonymkode: b3d05...1e6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (22 timer siden):

Med slike innlegg og folk som ikke tenker lenger en se...feit barn spiser kake... ikke langt nok. Hilsen mor til overvektige gutt som jobber hardt vær dag med dette og må lese slike innlegg og holding hele tiden 

Enig! Var selv et feit barn, uten at jeg gjorde noe annet enn søsknene mine 😕 Jeg var til og med overvektig som 1,5 åring. Da jeg kom i 16-års alderen jevner det seg ut uten at jeg gjorde noen forandringer. Sliter dog med overvekt nå i en alder på over 40 år, og legger på meg kjempelett - fremdeles til forskjell fra søsknene mine. Jeg spiser - og har aldri spist - mer enn mine søsken 😕 

Anonymkode: 868a0...7b7

• Liker 1
Gjest sjirafff
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Var selv et feit barn, uten at jeg gjorde noe annet enn søsknene mine 😕 Jeg var til og med overvektig som 1,5 åring. Da jeg kom i 16-års alderen jevner det seg ut uten at jeg gjorde noen forandringer. Sliter dog med overvekt nå i en alder på over 40 år, og legger på meg kjempelett - fremdeles til forskjell fra søsknene mine. Jeg spiser - og har aldri spist - mer enn mine søsken 😕 

Da er enten søsknene dine mer aktive enn deg, eller så spiser de mindre enn du tror. Det er vanskelig nok å ha oversikt over hva en selv  spiser, så at du skal ha kontroll på andres inntak er lite trolig.  Kanskje er de høyere enn deg også. Menn har jo et større kaloribehov. Det hjelper uansett ikke å tenke på hva DE spiser, DU må bare forholde deg til ditt eget kaloribehov og justere deretter.

Kanskje er de så "heldige" å ha en sykdom i tarmen slik at de ikke klarer å ta opp næring skikkelig

AnonymBruker
Skrevet
sjirafff skrev (5 minutter siden):

Da er enten søsknene dine mer aktive enn deg, eller så spiser de mindre enn du tror. Det er vanskelig nok å ha oversikt over hva en selv  spiser, så at du skal ha kontroll på andres inntak er lite trolig.  Kanskje er de høyere enn deg også. Menn har jo et større kaloribehov. Det hjelper uansett ikke å tenke på hva DE spiser, DU må bare forholde deg til ditt eget kaloribehov og justere deretter.

Kanskje er de så "heldige" å ha en sykdom i tarmen slik at de ikke klarer å ta opp næring skikkelig

Jeg sier jo at det ikke var tilfellet :) Foreldrene min kan bekrefte det. Vi har fått samme mat i alle år. Har aldri spist mer enn dem, men kanskje mer karbohydrater enn dem og de har spist mer av pålegg/kjøtt/fisk, men jeg har aldri vært noen storspiser. Vi har vært like aktive, og har alltid vært ute og løpt/syklet/spilt fotball i hele barndommen vår. Moren min er som meg, faren min er motsatt og tynn, selv om han spiser mye. Klart mine brødre er høyere enn meg, men søster er ca samme høyde og har kroppen til min far. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (21 timer siden):

Hadde jeg latt mitt barn bli så dømmende og lite empatisk som deg hadde jeg blitt lei meg

Husk at det ofte er på kvinneguiden sjirafff og lignende mennesker får utløp for alt gruffet de sitter inne med i en trist hverdag. Vi må være flinke til å skille klinten fra hveten her inne. Det finnes bra folk som ikke bare er ute etter å tømme dunken sin 💕

Anonymkode: fa6eb...453

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...