Gå til innhold

Sliter med høy puls under trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pulsen min ligger i sone 5 når jeg jogger rolig. Forstår det ikke. Jogget i dag 5 kilometer og lå i sone 5 hele tiden. Jeg er ikke spesielt andpusten og kan snakke hele tiden. Men hvorfor er pulsen så høy? Jeg jogget i 30 minutter, pulsen lå på mellom 175-185 hele tiden. Makspuls: 195. 
 

Noen som vet hva dette kan skyldes. Skal jeg ned i pulssoner 2 eller 3 må jeg gå fort. 

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Jeg tror noen har høyere puls bare. 

Anonymkode: c9118...6c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pulsen min ligger i sone 5 når jeg jogger rolig. Forstår det ikke. Jogget i dag 5 kilometer og lå i sone 5 hele tiden. Jeg er ikke spesielt andpusten og kan snakke hele tiden. Men hvorfor er pulsen så høy? Jeg jogget i 30 minutter, pulsen lå på mellom 175-185 hele tiden. Makspuls: 195. 
 

Noen som vet hva dette kan skyldes. Skal jeg ned i pulssoner 2 eller 3 må jeg gå fort. 

Anonymkode: 192ad...766

Har du testet makspulsen, eller estimerer du med en formel? Måler du med pulsbelte, eller på håndleddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy puls, både under hvile og under aktivitet. Hatt det hele livet. Hadde vært interessant å vite om det stemmer for deg også, altså om det har vært sånn hele ditt voksne liv eller om det plutselig har blitt sånn. Har du høy hvilepuls også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Har du testet makspulsen, eller estimerer du med en formel? Måler du med pulsbelte, eller på håndleddet?

Har testet på hjertetest på sykehuset for ett par år siden, så skal være riktig . Har pulsbelte

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chord skrev (1 time siden):

Jeg har også høy puls, både under hvile og under aktivitet. Hatt det hele livet. Hadde vært interessant å vite om det stemmer for deg også, altså om det har vært sånn hele ditt voksne liv eller om det plutselig har blitt sånn. Har du høy hvilepuls også?

Ja, har alltid hatt høy puls ved trening. Hvilepulsen min ligger vel mellom 65-75. Har noen medfødt høyere puls enn andre tror du? 

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er variasjoner mellom puls god folk, men det er nok mest av alt et tegn på at du er i dårlig form/uerfaren med å løpe. Med systematisk løping hvor du kombinerer rolig sone 1/2 (altså gå-jogg-gå) med intervaller for eksempel noen 45/15x10 i 2-3 omganger med 3 minutter mellom hver runde, noen 4x4 med 2-3 minutter pause og noen pyramider som 2-4-5-4-2 i et par runder. Da vil du raskt kunne jogge med lavere puls 😊

Anonymkode: 9f83e...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy puls (180-190) selv ved jogging. Har en hvilepuls på 45 og makspuls på 219. 

Anonymkode: 10202...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er variasjoner mellom puls god folk, men det er nok mest av alt et tegn på at du er i dårlig form/uerfaren med å løpe. Med systematisk løping hvor du kombinerer rolig sone 1/2 (altså gå-jogg-gå) med intervaller for eksempel noen 45/15x10 i 2-3 omganger med 3 minutter mellom hver runde, noen 4x4 med 2-3 minutter pause og noen pyramider som 2-4-5-4-2 i et par runder. Da vil du raskt kunne jogge med lavere puls 😊

Anonymkode: 9f83e...b85

Ja, mulig det altså. Men helt fra jeg barn har jeg trent mye utholdenhetstrening, og jeg har de siste årene trent 3-4 ganger i uka med utholdenhet, så får ikke det til å stemme helt heller…

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også høy puls (180-190) selv ved jogging. Har en hvilepuls på 45 og makspuls på 219. 

Anonymkode: 10202...0f0

Oj, men blir du sliten mår du har denne pulsen, eller kan du holde deg der lenge, slik som meg. 

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fascinerende og jeg skulle gjerne lært mer om akkurat dette. Var en tråd tidligere i år med samme "problemstilling". Kan holde sone 4 - 5 i lang tid og fortsatt snakke og ikke være utmattet. Lurer på mekanismene bak dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (9 minutter siden):

Dette er fascinerende og jeg skulle gjerne lært mer om akkurat dette. Var en tråd tidligere i år med samme "problemstilling". Kan holde sone 4 - 5 i lang tid og fortsatt snakke og ikke være utmattet. Lurer på mekanismene bak dette.

Ja🫣 det er veldig rart. Hvor anpusten skal man egentlig være i sone 5? Hvilken sone skal det være mulig å snakke i? 

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, mulig det altså. Men helt fra jeg barn har jeg trent mye utholdenhetstrening, og jeg har de siste årene trent 3-4 ganger i uka med utholdenhet, så får ikke det til å stemme helt heller…

Anonymkode: 192ad...766

Men hvor systematisk har du trent? Selv hadde jeg trent med.høy puls (ofte i maks i korte perioder) mange ganger i uka i 2-3 år, men ikke systematisk. Altså ikke tvunget meg selv til å ligge i høy sone 4/lav sone 5i for eksempel 5 minutter over flere runder.

Jeg har selv en makspuls på 197, og kan fint "snakke" med 185++ i puls, altså si en kort setning, men ikke føre en samtale. Før jeg la inn fast og systemisk trening med intervaller 2 ganger i uka, fikk jeg og skikkelig høy puls av å jogge, og jeg tenkte at jeg bare er sånn, men nå er det definitivt motbevist. Nå kan jeg fint jogge en halvtime uten stopp uten å bikke 165 i puls, sånn var det ikke for ett pek siden. 

Anonymkode: 9f83e...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvor systematisk har du trent? Selv hadde jeg trent med.høy puls (ofte i maks i korte perioder) mange ganger i uka i 2-3 år, men ikke systematisk. Altså ikke tvunget meg selv til å ligge i høy sone 4/lav sone 5i for eksempel 5 minutter over flere runder.

Jeg har selv en makspuls på 197, og kan fint "snakke" med 185++ i puls, altså si en kort setning, men ikke føre en samtale. Før jeg la inn fast og systemisk trening med intervaller 2 ganger i uka, fikk jeg og skikkelig høy puls av å jogge, og jeg tenkte at jeg bare er sånn, men nå er det definitivt motbevist. Nå kan jeg fint jogge en halvtime uten stopp uten å bikke 165 i puls, sånn var det ikke for ett pek siden. 

Anonymkode: 9f83e...b85

Takk for tips! Skal teste ut intervaller to ganger i uka over en periode og se om det hjelper :) 

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis opererer du med feil makspuls. Sone 5 i 30 minutter uten å bli andpusten gir null mening. Du har nok mye høyere makspuls enn du tror, ellers er pulsmålingene du får når du trener feil

Anonymkode: 2934b...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sannsynligvis opererer du med feil makspuls. Sone 5 i 30 minutter uten å bli andpusten gir null mening. Du har nok mye høyere makspuls enn du tror, ellers er pulsmålingene du får når du trener feil

Anonymkode: 2934b...d5a

Jeg har målt makspuls i test på sykehuset, så tviler veldig på at den er feil… 

Anonymkode: 192ad...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/4/2023 at 4:29 PM, AnonymBruker said:

Pulsen min ligger i sone 5 når jeg jogger rolig. Forstår det ikke. Jogget i dag 5 kilometer og lå i sone 5 hele tiden. Jeg er ikke spesielt andpusten og kan snakke hele tiden. Men hvorfor er pulsen så høy? Jeg jogget i 30 minutter, pulsen lå på mellom 175-185 hele tiden. Makspuls: 195. 
 

Noen som vet hva dette kan skyldes. Skal jeg ned i pulssoner 2 eller 3 må jeg gå fort. 

Anonymkode: 192ad...766

Har du prøvd å stoppe og merke etter om pulsen faktisk er så høy? (180 = 3 slag/minutt). For jeg tror målingen er feil, at pulsbeltet har sittet litt feil/hatt dårlig kontakt og mistolket det som ble målt. Jeg har selv opplevd det du beskriver, en helt rolig joggetur med - ifølge pulsklokken - ekstrem høy gjennomsnittspuls, som jeg vet ikke stemmer. Profilen for turen var som alle de andre ganger jeg har løpt den, men pulsen var likesom 150% av hva den burde være. (Var over min makspuls faktisk).

Anonymkode: 3f8c3...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...