Gå til innhold

Har styret i sameie / borettslag taushetsplikt? 🙂

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel: 

Naboen din spiller høy musikk døgnet rundt eller driver med et eller annet faenskap og du sier fra til styret. Kan styret si til vedkommende at klagen kom fra DEG eller må de være mer diskré og ikke nevne hvor klagen kom fra? 

Anonymkode: d6f6b...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min erfaring at klagen vil bli framsatt uten navn, ie "andre beboere har klaget på høyt støynivå"

De har neppe taushetsplikt, men for å dempe konfliktnivå er generalt klager ikke navngitt

Endret av NakenPanda
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (23 minutter siden):

Min erfaring at klagen vil bli framsatt uten navn, ie "andre beboere har klaget på høyt støynivå"

De har neppe taushetsplikt, men for å dempe konfliktnivå er generalt klager ikke navngitt

Håper virkelig at det er sånn. Hvis folk ikke kan være anonyme, er det ingen som tør å klage 

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som sitter i styret? 

AnonymBruker
Skrevet

Styret har ikke tilgang på sensitiv informasjon så ingen taushetsplikt.  Det betyr ikke at de har informasjonsplikt om f.eks hvem som har klaget.

Anonymkode: 6a8c3...a34

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har vertfall tausheitsplikt i vårt styre 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest AnonymBrukar0
Skrevet

Signerte ikke på noen taushetserklæring da jeg satt i styret, men sa selvsagt ikke noe om hvem som hadde klaget.

Skrevet

Dersom jeg skulle klaget på en nabo, hadde jeg bedt styret vise diskresjon og bedt de opptrådt som om de har taushetsplikt. 

Er nok svært få om noen styrer i borettslag som ber styret skrive under på taushetserklæring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har faktisk vedtekt om at styret har taushetsplikt dersom styremedlemmer får med seg sex i heisen.

Til tross for en lang monolog av styreleder hvorfor dette var nødvendig å vedta på generalforsamling, så skjønner jeg det fremdeles ikke hva som er poenget med det.  Alle vet at de 20 åringer fra tredje etasjen har sex i heisen. Og det er helt greit.

Anonymkode: 81fb4...a13

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har faktisk vedtekt om at styret har taushetsplikt dersom styremedlemmer får med seg sex i heisen.

Til tross for en lang monolog av styreleder hvorfor dette var nødvendig å vedta på generalforsamling, så skjønner jeg det fremdeles ikke hva som er poenget med det.  Alle vet at de 20 åringer fra tredje etasjen har sex i heisen. Og det er helt greit.

Anonymkode: 81fb4...a13

Tenker styreleder var en av de som hadde sex i heisen jeg.

Anonymkode: 7869c...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har taushetsplikt i vårt styre :) 

Anonymkode: e0381...a76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har taushetsplikt i vårt styre :) 

Anonymkode: e0381...a76

Taushetsplikt om hva? Referater skal være tilgjengelig for alle, regnskap det samme. Hva slags saker har dere som krever taushetsplikt? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Taushetsplikt om hva? Referater skal være tilgjengelig for alle, regnskap det samme. Hva slags saker har dere som krever taushetsplikt? 

Generell informasjon om referater, budsjetter, regnskap, protokoller osv. er jo lovpålagt tilgjengelig for alle. Jeg regner med TS sikter til saker som gjelder enkeltpersoner, det er ikke gitt at et styremedlem har rett til å uttale seg om det til uvedkomne. 

Anonymkode: 0cde9...f3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukar0 skrev (25 minutter siden):

Signerte ikke på noen taushetserklæring da jeg satt i styret, men sa selvsagt ikke noe om hvem som hadde klaget.

Takk! 

Skrevet

Ingen lovbestemt taushetsplikt. Borettslag / sameie kan lage vedtekter som styret skal følge.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (24 minutter siden):

Dersom jeg skulle klaget på en nabo, hadde jeg bedt styret vise diskresjon og bedt de opptrådt som om de har taushetsplikt. 

Er nok svært få om noen styrer i borettslag som ber styret skrive under på taushetserklæring. 

Jeg har gjort det, men man vet aldri om de passer på det. Plutselig glemmer de det og nevner sånn by the way hvem som har klaget 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tipper saker hvor folk ikke betaler fellesutgifter, for eksempel 

• Nyttig 2
Gjest Schmuhu
Skrevet

Hvorfor sier du ikke direkte fra til han som bråker? Hva er du redd for?

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper saker hvor folk ikke betaler fellesutgifter, for eksempel 

Det blir jo tydelig hvilken leilighet som blir tvangssalg.

Taushetsplikt er et juridisk begrep, med straffebestemmelser, og knyttet til sensitiv informasjon.  Det å derimot vise folkeskikk, diskresjon etc er noe styremedlem bør ta inn over seg. 

• Liker 1
Gjest pop up bruker
Skrevet

Vi tok skjønnsmessige vurderinger i forhold til taushetsplikt da jeg satt i styret, og var opptatt av at alle beboere skulle føle seg ivaretatt. Det er også viktig å huske på at styret i borettslag er pliktig til å følge reglene etter personvernopplysningsloven og gdpr-regelverket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...