Gå til innhold

Innekatt

Gjest Gjest_Kattemor_*

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Jeg forstår at noen ikke kan ha kattene sine ute, enkelte raser, som f.eks Devon/Cornish rex/Sphynx, har jo ikke pels, og har liten mulighet for å greie seg ute på egenhånd.

Jeg kjenner en Cornish Rex som er utekatt i aller høyeste grad! Den har kattedør og kommer og går akkurat som det passer den, også nå om vinteren. Oppdretter sier det er helt greit så lenge den har muighet til å komme inn hvis den fryser. Har aldri sett vakrere pels på en Cornish enn det den katten har heller!

Ellers er jeg ikke i mot innekatter sånn av prinsipp, men jeg tror, som flere med meg, at katter har det aller best hvis de får være ute.

(Sitter og ser på at kattekreket mitt tusler nedover veien med høy hale, på jakt etter nye eventyr....)

Endret pga stavefeil - ikke min dag i dag, tror jeg :ler:

Endret av Brunhilde
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres flott ut at den har muligheten til å ferdes ute og inne som den vil Brunhilde !

Jeg tror dyr på lik linje med mennesker har behov for frisk luft, men ikke bare det, også å få bevege seg fritt ute i naturen.

Jeg tror det gjør min katt lykkeligere, selv om han aldri hadde sett noe annet enn innsiden av en luftegård før han kom til meg.

Hva andre velger å gjøre legger jeg meg egentlig ikke opp i, enhver får ta de valgene de mener er best for sine dyr.

Selv om jeg og andre med meg ikke ville hatt katt som bare er inne, betyr ikke det at kattene som holdes kun innendørs lider....

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om katten din har det bra. Jeg har også innekatter, og de viser bare tegn på trivsel, de er trygge og harmoniske katter. De går ut når vi er på hytta, men bare under oppsyn. De liker å være ute også, men de viser som sagt ingen tegn til mistrivsel.

Mange i min familie har utekatter og de dør stadig vekk. Enten blir de tatt av andre dyr, eller så dør de i trafikken. Og ikke tro at familiemedlemmene mine bor i veldig trafikkerte områder heller, kattene klarer ofte å bli påkjørt på den eneste veien som finnes i mils omkrets. I min familie kan jeg bare komme på en katt (av mange!) som har fått bli ti år gammel. Det er nok poeng i seg selv til å ha katten inne, synes jeg.

Uansett får enhver katteeier avgjøre hva de tror er best for deres katt. Jeg har mine som innekatter, andre synes katten deres skal være ute. Alt i orden altså, så lenge man ikke legger seg opp i andres kattehold (så lenge ikke det er virkelig dyremishandling ute og går, altså).

Og hvorfor er det så mye verre å ha katter inne, enn hunder, kaniner, fugler og andre dyr? Alle dyr skal jo i utgangspunktet være ute i naturen, men av en eller annen grunn engasjerer folk seg mye mer når det gjelder katter enn f.eks. hunder.

Igjen, jeg synes det høres ut som om du tar utmerket godt vare på katten din. Blir bare engasjert når jeg leser om fordommene du møter ;)

Skrevet

Du skal ikke bry deg om hva andre sier om at innekatter er dyreplageri!!

Innekatter er helt greit, så lenge de får den kosen og oppmerksomheten de trenger.

Har selv to katter, den ene er en rasekatt (Ragdoll) og den andre er halvt skogkatt med et enormt pelsverk.

De er innekatter- Skogkatten fordi den setter alt mulig rart fast i pelsen, som er vanskelig å børste ut, og ragdollen fordi at dette er en avlskatt, og jeg er redd for at hun skal på date med nabokatta, og fordi at jeg er livredd for at noen skal stjele henne.

Frisk luft er derimot viktig for katten, slik at den kan følge med på hva som skjer i verden utenfor ved hjelp av lukter og sanser.

Du kan f. eks lage et luftebur på altanen, med et tøft klatrestativ inni, eller lage nettingkasser foran vinduene, slik at de kan stå åpne uten at pus hopper ut. De fleste katter liker å ligge i vinduskarmen og kikke ut.

Mange katter kan også læres til å gå i bånd. (en tålmodighetsprøve, og kanskje ikke helt enkelt å lære voksne katter, men det går tilslutt!!)

Anbefaler deg å la katten din ha selskap i et annet dyr, og evt ha på radioen når du er borte. Ha også div. leker tilgjengelig.

Jeg er sikker på at din katt trives med å være inne!! :-D

• 2 uker senere...
Skrevet
Synes det er nokså sykt jeg, at man avler opp katter som ikke kan være ute. Litt på linje med hunder som ikke kan få hvalper uten keisersnitt, som ikke kan se ordentlig pga pelsen osv.

Fatter ikke at folk vil støtte en slik industri med å kjøpe disse dyrene.

Jøss, Violetta...

Det var en merkelig sammenlikning vil jeg si. Men deg om det... :overrasket:

Skrevet

Syntes ikke dere er dårlige katteeiere forde dere har pusen inne.

Men jeg syntes det er viktig å skaffe seg hunde/katte rase efter hva som passer inn i deres situasjon.

Om det er en fex. skogskatt som er en naturlig jeger, syntes jeg ikke det er riktig å holde dem inne. Om der er en rase som ikke er "avlet"frem for å leve "vilt", syntes jeg det er helt greit å ha dem inne.

Skrevet
Jøss, Violetta...

Det var en merkelig sammenlikning vil jeg si. Men deg om det... :overrasket:

Merkelig, fordi? Jeg mente det jeg skrev. Det er ikke riktig av oss mennesker å avle opp dyr som katter til å bare være innendørs. Vi tenker alt for egoistisk når vi driver avl på dyr ofte.

Skrevet

Jeg og innekatten min flyttet i august, og her har hun muligheten til å være så mye ute som hun bare vil. Allikevel velger hun å være inne 99% av tiden. Hun syntes det var morsomt å være ute de første ukene, men nå vil hun helst være sammen med "mamma'n" sin inne...

Jeg mener det viktigste er at kattene har et godt hjem!

-Med eller uten ute-muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...