Gå til innhold

Innekatt

Gjest Gjest_Kattemor_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kattemor_*
Skrevet

For åtte måneder siden fikk vi verdens beste katt i hus. Vi aktiviserer ho mye i løpet av dagen, og ho er veldig sunn, frisk og veltilpasset. Dyrlegen har bare lovord å komme med når vi er der.

Men allikevel skal liksom alle andre blande seg inn i vårt dyrehold fordi vi holder ho inne. Vi bor på ett tettsted med mye trafikk, og jeg er redd for å miste ho om vi gjør ho til utekatt.

Vi får høre at vi er dårlige eiere, og driver med dyremishandling fordi katten ikke får gå ut. Jeg begynner nesten å tro på det selv, og lurer på om jeg skal begynne å slippe ho ut for å slippe "anklagene" fra folk.

Er det virkelig så slemt å holde katten inne når ho er lykkelig og aktivisert her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil ikke akkurat si det, i mine øyne er det verre å slippe ut en katt i et traffikert område og risikere skader og worst case dødsfall pga trafikk.

dog, er dere mye bort på dagtid pga jobb eller skole så ville jeg vurdert å skaffe en katt til så de har selskap i hverandre når dere ikke er hjemme :)

Gjest gjest1
Skrevet

Når jeg flytter for meg selv skal jeg få to innepuser! Sånn er det med den saken, og det er ikke dyreplageri.

Skrevet

Er det virkelig så slemt å holde katten inne når ho er lykkelig og aktivisert her?

Overhodet ikke.

Skrevet

Folk har alltid sine meninger... En innekatt som blir stimulert og som ikke signaliserer at den er frustrert har det helt fint. Jeg synes også det er verre å ha utekatt i et område med mye trafikk. Tenk om katten skulle bli liggende alvorlig skadet i en grøft i times- eller dagesvis, noe som ikke er usannsynlig i et område som det du beskriver.

Jeg har selv en utekatt, og ser hvordan han koser seg ute. Men vi bor veldig landlig - og har aldri sett katten bevege seg nærmere veien enn 200 m. Hadde jeg bodd et annet sted ville jeg enten ikke hatt katt eller hatt innekatt. Så nå må vi bare fortsette å bo som vi gjør så lenge vi har pusen vår:-)

Skrevet

Å holde en enslig katt inne synes jeg ikke noe om. Jeg bor selv i et trafiikert strøk uten utemuligheter, men jeg skaffet meg to stk innekatter. Jeg ser hvor enormt mye glede de har av hverandre, og så er de jo aldri alene hjemme, siden de jo har hverandre. Ikke bare får de selskap i hverandre, men de får ut enormt mye energi og innestengt eggresjon ved å løpe etter hverandre, bite hverandre i foten osv osv. Dette er stimuli vi mennekser aldri klarer å gi kattene våre, siden man ikke bør la katten angripe eier på samme måte som en katt kan angripe en kattekamerat i lek.

Jeg har også fått mange kommentarer på at jeg holder kattene mine inne. Og jeg er enig, vi innekatteiere har en ekstra stor utfordring. I dag hørte jeg på radioen om en rapport som viste at dyr som kun holdes inne får skjellettplager etterhvert pga manglende sollys. I tillegg er katter rovdyr som må kunne leve ut disse instinktene. Vi får som innekatteiere prøve å legge forholdene best mulig til rette under de betingelsene vi kan tilby dem. Jeg synes ikke du har lagt forholdene godt nok til rette ved kun å ha en innekatt.

Å få seg en katt til bør imidlertid ikke by på store problemer. Du bør nok få deg en kattunge for å vende den til innetilværelsen fra begynnelsen, dessuten vil den lettere gå overens med den første katten.

Ellers regner jeg med du har kastrert og vaksinert innekatten din (nødvendig også for innekatter). Hvis du har balkong har du forhåpentligvis kattesikret den, ev sikret et vindu som kan stå oppe og gi litt frisk luft. Du er nok hjemme, leker med den osv? Eneste som mangler er altså en kattekamerat.

Jeg synes vi innekatteiere må kunne tåle konstruktiv kritkk. Målet mitt er iallefall å hele tiden tilby det beste jeg kan tilby til mine to innekatter. Hvis noen kommer med noen tips er jo det supert! Etterhvert har nok de fleste rundt meg skjønt at jeg setter av masse tid til kattene mine, og at jeg er oppriktig interessert å gi dem best mulig forhold. Jeg klikkertrener dem for å aktivisere dem med litt hjernetrim, jeg leker med dem, har dem ute på verandaen (som er sikret) osv osv. Men de får ikke gå fritt ute, og jeg synes nå for å være ærlig at det er litt trist å ikke kunne bli servert nyfangete rotter og mus (tror særlig han ene min ville vært en dyktig jeger om han hadde fått gå ute) :tristbla:

Skrevet

Jeg kan jo også legge til at jeg vet om to tilfeller av enslige innekatter som utviklet til dels alvorlige adferdsproblemer. Det var i toårsalderen det virkelig gikk galt med adferdsmønsteret til disse to kattene jeg kjenner til. I det ene tilfellet løste det seg med å få en katt til i hus, da ble katten som en helt annen og kviknet til på ny. Det er særlig etter dette+anbefalinger fra andre katteeiere at jeg har blitt veldig kritisk til å kunne klare å få en enslig katt til å trives. Alle med kunnskap om kattehold anbefaler å få to innekatter, og det er ikke mye mer arbeid enn med en innekatt, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke katteeiere ikek vil det beste for innekattene sine? :forvirret:

Skrevet

Og hvorfor har folk bare én innehund, som er alene hele dagen? Og får gå et par turer i bånd uten å få levet ut jaktinstinktene sine?

Hvis man leker og koser med katten og gir den ting den kan jakte på, kose med og klore på osv, har katten det i de fleste tilfeller veldig godt. Som eier vil man kunne se om man har en glad katt eller ikke. Katter er ikke flokkdyr og er ikke avhengig av omgang med andre katter. I naturen foretrekker de å leve godt atskilt dersom det er plass til det.

Gjest Miloine
Skrevet

Folk skal bry seg med alt og alle, og alle vet bedre enn deg osv......BLÆ

NEI, det er IKKE dyreplageri, jeg forstår deg veldig godt.

Det eneste jeg vil påpeke er at når du har innekatt, så lønner det seg alltid å ha to (eller flere)

Da får de utfoldet seg sammen å gjort "katteting"

Lekesloss, vaske hverandre, holde hverandre med selskap osv...

Skrevet

Uttrykket "innekatt" er noe av det verste jeg hører, jeg fryser på ryggen av det! Har du ikke anledning til å ha katten ute i relativt trygge omgivelser skal du ikke ha katt! :sur: Noe annet er dyreplageri spør du meg...

Skrevet

å slippe katten din ut i trafikkert område med fare for at den blir påkjørt syns jeg er verre enn å la katten få være innekatt.

Tenk på alle som forlater kattene (kjæledyrene) sine i ferier etc. ute så de skal klare seg selv...

.... det kaller jeg dyremishandling...

Å ta til seg en pus som opprinnelig skulle blitt avlivet - men må se seg nødt å ha den som "innekatt" - det kan da ikke være dyremishandling.

Min bror har nemlig nettopp gjort det. Det er vel bedre at en pus for leve fremfor at den skal avlives når den er ung, frisk og rask?

Er forøvrig litt enig i at man kanskje kunne hatt to da, så de hadde fått selskap i hverandre og fått den stimulansen sånn sett.

Men det gjelder jo vofsen min også, jeg burde vel hatt to da, så han hadde sluppet hele arbeidsdagen min alene?

• 2 uker senere...
Skrevet
å slippe katten din ut i trafikkert område med fare for at den blir påkjørt syns jeg er verre enn å la katten få være innekatt.

Tenk på alle som forlater kattene (kjæledyrene) sine i ferier etc. ute så de skal klare seg selv...

.... det kaller jeg dyremishandling...

NEMLIG!

Jeg blir SÅ oppgitt av all den skjellinga og smellinga mot folk som har innekatter. Så lenge kattene har det bra så er vel det det viktigste?

Hva har skjedd med flere andre utekatter jeg har vet om?

Jo!

De har

1) blitt tatt av reven

2) rømt/blitt borte

3) blitt påkjørt og funnet og slengt i oppå en søppelkasse!

5) blitt "lekt" med av uforsiktige barn

JEG tror mine katter har det bra INNE, så lenge jeg bor nær mye trafikk og gærne unger! Om jeg finner et hvitt fint hus på landet, så er jeg absolutt villige til å gjøre de til inne/utekatter, men nå synes jeg dette passer best. Mine to har alt de trenger av leker, mye aktivisering, masse kos og selskap, og de har ikke minst, hverandre. Dessuten er kattene "barna" mine og jeg tar godt vare på dem :)

Orker ikke ta til meg mer av "dyyyremishandling", "dyreplageri" og liknende utsagn.

Hvorfor ikke heller bruke den energien på å fokusere på tilfeller når folk bare tar til seg/kjøper en katt, for så å bare la den gå ute og passe seg selv mesteparten av tida? Man skal faktisk ta godt vare på utekatter også! Det er liksom for enkelt å få seg en katt, for så å forlate den igjen når det ikke passer/når man flytter. Ikke det at jeg mener at utekatteiere er slik, men en del er sånn! Se bare på hva som skjer om sommeren. Katter er ikke sesongvare......

Det skal forøvrig nevnes at mine katter er rasekatter, og det er relativt vanlig at disse rasene jeg har er inne.

Det er selvfølgelig noen "regler" jeg synes bør følges om man har innekatt:

# At katten ikke blir "omvendt" fra utekatt til kun innekatt, det synes jeg blir litt rått, - med mindre det er spesielle omstendigheter da, det er jo det med omplasseringskatter av og til.

# At man aktiviserer katten og er raus med leker, klorebrett og utfordringer innendørs.

# At kattene får mye kos, stell og oppmerksomhet.

# At de ikke er alene for lenge, blir vi borte mer enn en helg om vi er bortreist, så ordner jeg alltid med at noen jeg stoler på kommer innom og ordner påfyll på mat, vann og kos :)

# At man helst, om mulig, har to katter. Det er tydelig at mine to er sosiale og trives sammen i alle fall.

Skrevet

Jeg synes ikke det er bra å ha en katt inne hele tiden. Javisst er det bedre enn å slippe den ut i et sterkt trafikkert område, men er det virkelig slik at man skal kunne ha dyr hvor som helst, bare man tilpasser dyret godt nok?

Dyr er dyr. De har sine behov som vi mennesker ikke kan ivareta godt nok. De trenger å utforske, å få stilt sin nysgjerrighet og spesielt katter trenger sin frihet.

Hadde du vært fornøyd med å bli innestengt resten av livet?

Om jeg kommenterer det til folk som har innekatt? Nei ikke i det hele tatt. Jeg kjenner ingen som har innekatt. Hadde nok blitt litt provosert om jeg hørte om det, men hadde ikke sagt noe sikkert. Men i et diskusjonsforum sier jeg min mening.

Skrevet

Jeg er veldig glad jeg har muligheten til å slippe ut mine katter, da jeg tror det er det beste for dem.

Jeg forstår at noen ikke kan ha kattene sine ute, enkelte raser, som f.eks Devon/Cornish rex/Sphynx, har jo ikke pels, og har liten mulighet for å greie seg ute på egenhånd.

Jeg forstår også at oppdrettere/utstillere ikke ønsker å ha kattene sine ute.

Når det gjelder rasekatter generelt, er det vel mer sjelden enn standard at de slipper ut på egenhånd, der tyr vel folk flest til luftegårder.

Det er jo greit nok, men kan jo ikke sammenlignes med å få løpe fritt.

Rasekatten min løper fritt ute, fordi jeg tror det er best for hans del, og fordi jeg ser hvor glad han er i å bevege seg fritt.

Personlig hadde jeg ikke anskaffet meg katt om den ikke kunne få være ute.

Likevel mener jeg at om man skal ha katten sin kun innendørs, bør den holdes kun inne, og ikke luftes i bånd slik at den får snust halvveis på friheten.

Da er det bedre at den ikke vet hva den går glipp av.

Skrevet
Jeg er veldig glad jeg har muligheten til å slippe ut mine katter, da jeg tror det er det beste for dem.

Jeg forstår at noen ikke kan ha kattene sine ute, enkelte raser, som f.eks Devon/Cornish rex/Sphynx, har jo ikke pels, og har liten mulighet for å greie seg ute på egenhånd.

Hva med Perser da? De har jo så lang pels at det ville vært et evig styr å for skikk på pelsen når den kom inn igjen..?

Vet ikke jeg, bare spør? Men er jo de som har dem ute og..

Skrevet (endret)

De fleste rasekatter slippes ikke ut fritt.....

Perser er nok sjelden en rase man ser ute på tur på egenhånd.

Det er nok mer vanlig med luftegård for rasekatter.

Dette er nok også fordi rasekatter koster endel tusen å anskaffe seg, og man vil nødig at en katt verdt flere tusen skulle forsvinne.

Min er også verdt noen tusen, men jeg vil at han skal få være ute og bevege seg fritt likevel.

Så det blir jo en vurdering hver enkelt må ta.

Endret av Shagya
Skrevet

Synes det er nokså sykt jeg, at man avler opp katter som ikke kan være ute. Litt på linje med hunder som ikke kan få hvalper uten keisersnitt, som ikke kan se ordentlig pga pelsen osv.

Fatter ikke at folk vil støtte en slik industri med å kjøpe disse dyrene.

Gjest Isabellas
Skrevet

Jeg hadde en Hellig Birma, det var innekatt, og selv om jeg prøvde å ta henne med ut en gang, så løp den like fort inn igjen, den ville rett og slett ikke være ute! Det er ikke dyreplageri å ha katten inne, så lenge den ikke har lyst til å gå ute.

Skrevet
Jeg hadde en Hellig Birma, det var innekatt, og selv om jeg prøvde å ta henne med ut en gang, så løp den like fort inn igjen, den ville rett og slett ikke være ute! Det er ikke dyreplageri å ha katten inne, så lenge den ikke har lyst til å gå ute.

Det sier seg selv at den ikke vil ut dersom den ikke kjenner til noe annet enn leiligheten din..

Skrevet
Hva med Perser da?

Jeg hadde en perser som var innekatt. Men vi tok henne med på hytta, og hun elsket å være ute! For det meste satt hun bare under et tre og kikka, men jeg tviler ikke på at hun kunne ha blitt utekatt.

Pelsen stelte jeg uansett, så det hadde ikke vært noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...