Gå til innhold

Datter vil ikke til far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 14, og far og jeg skilte lag da hun var 5. Far flyttet til den andre kanten av landet, og har hatt datteren i ferier, i tillegg til at han selv kommer på besøk noen ganger per år. I vinter begynte datter å si at hun ikke skulle til far denne sommeren. Jeg har forsøkt å overtale henne til å dra for eksempel to uker i stedet for fire, men hun nekter plent. 

Nå har jeg fått brev fra fars advokat som henviser til at jeg har plikt til å følge opp samværet med far, men hva kan jeg gjøre når en 14-åring nekter? Skal jeg tvinge henne til å dra, og om hun fortsatt nekter, skal jeg fysisk bære henne inn på flyet? Hva er det egentlig forventet av meg at jeg skal gjøre med saken?

Anonymkode: a400c...db8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Bostedsforelder har plikt til å legge tilrette og oppmuntre barn og unge til til samvær med den andre forelderen. Samværsforelder har rette på kontakt med sine barn. Det er derimot ikke slik at barn og unge kan tvinges til samvær de ikke selv ønsker. I følge barneloven har barn og unge over 7år har krav på å bli hørt når det gjelder bosted og samvær. Etter fylte 12 år skal deres mening legges særlig vekt på.

Dere bør kontakte familievern kontoret og ta en samtale. 

Men det sier seg selv at en ikke kan fysisk tvinge et barn til samvær. Hva mener far? At han skal komme å slepe henne med seg? 

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (17 minutter siden):

Bostedsforelder har plikt til å legge tilrette og oppmuntre barn og unge til til samvær med den andre forelderen. Samværsforelder har rette på kontakt med sine barn. Det er derimot ikke slik at barn og unge kan tvinges til samvær de ikke selv ønsker. I følge barneloven har barn og unge over 7år har krav på å bli hørt når det gjelder bosted og samvær. Etter fylte 12 år skal deres mening legges særlig vekt på.

Dere bør kontakte familievern kontoret og ta en samtale. 

Men det sier seg selv at en ikke kan fysisk tvinge et barn til samvær. Hva mener far? At han skal komme å slepe henne med seg? 

I brevet ser det ut til at far mener det er jeg som oppmuntrer ungen til å ikke dra, men slik er det jo ikke! Jeg forsøkte å få til FVK i vinter, men det ville ikke far. Og dette brevet kom plutselig på meg, uten noe forvarsel.

Har sagt til far at jeg ikke kan tvinge henne til å dra, men han ser ut til å mene, med støtte fra advokaten, at det er det jeg skal gjøre. Hun hadde sikkert dratt om jeg sa at hun må og ikke får være hjemme, for jeg har bare prøvd å oppmuntre henne til å dra. Men jeg synes ikke det er riktig å tvinge en 14-åring ut av hjemmet.
TS

• Liker 1
Skrevet

Da får han komme og hente henne selv, snakke med henne på telefonen, prøve å oppmuntre henne selv. Etter hvert som hun blir eldre, har hun nok mindre lyst til å reise så langt og besøke far. I den alderen vil de gjerne henge med vennene sine 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som andre sier. Kontakt fvk . Og la datteren snakke, om far ikke vil delta. Ikke si så mye selv på møtet,  slik at de kan dokumentere hennes meninger. Kontakt evnt advokat som han har gjort og be om rådgivning.  Iallefall få frem at samværet ikke går på deg, og at du har prøvd å overtale så godt du kan. Far kan vel komme til henne en helg også. Har hun sagt noe om hvorfor hun ikke vil dra?

Anonymkode: 093cb...c75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort absolutt ingenting. Eventuelt hadde jeg bedt datter si til far selv at hun ikke kommer i sommer. 

Når barnet er så stort, er det lite sannsynlig at det skjer noe mer. Det eneste far kan forsøke seg på er rettssak, men der vil han tape. 

Anonymkode: fc3c5...aef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om du føler at du MÅ gjøre noe, skaff deg en egen advokat som svarer på fars advokat sitt brev. Men det er egentlig bortkastede penger. Og fvk er egentlig bortkastet tid. De har ingen myndighet over noe uansett. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg hadde gjort absolutt ingenting. Eventuelt hadde jeg bedt datter si til far selv at hun ikke kommer i sommer. 

Når barnet er så stort, er det lite sannsynlig at det skjer noe mer. Det eneste far kan forsøke seg på er rettssak, men der vil han tape. 

Det stemmer nok at far ikke vil komme noen vei med dette i en rettssak, men jeg tror jeg ville gjort noe allikevel. Jeg tenker en runde på fvk kan være riktig, kanskje spesielt for datteren din.

Om hun opplever relasjonen sin til far som problematisk, er det nok bra å bli hørt ang det. Uten å vite om det stemmer for henne, kan jeg jo tenke meg at man føler seg svikta når forelderen din flytter langt unna deg og at det i tillegg kan føles urimelig ut at man tas bort fra venner og kjente omgivelser i feriene slik at faren kan få være sammen med henne. Kanskje kan det være bedre for henne om samværet gjøres mer på hennes premisser i fremtiden? Far kan jo reise dit hun er og leie en airbnb, ev kan de dra på ferie sammen og gjøre noe hun synes er spennende. 

Jeg tenker også det er skummelt når en av foreldrene er så mistroisk til den andre forelderen at det engasjeres advokat. Jeg vil tro det er til barnets beste om tilliten mellom foreldrene forbedres og at de får en litt tryggere relasjon seg i mellom. Det kan også fvk kanskje hjelpe til med (hvis alle parter er relativt innstilt på å løse ting).

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I brevet ser det ut til at far mener det er jeg som oppmuntrer ungen til å ikke dra, men slik er det jo ikke! Jeg forsøkte å få til FVK i vinter, men det ville ikke far. Og dette brevet kom plutselig på meg, uten noe forvarsel.

Har sagt til far at jeg ikke kan tvinge henne til å dra, men han ser ut til å mene, med støtte fra advokaten, at det er det jeg skal gjøre. Hun hadde sikkert dratt om jeg sa at hun må og ikke får være hjemme, for jeg har bare prøvd å oppmuntre henne til å dra. Men jeg synes ikke det er riktig å tvinge en 14-åring ut av hjemmet.
TS

Om du avtaler time med Familievernkontoret og han ikke stiller opp er det han det går utover. 

Advokat må gjerne true, men han har ingen sak. Du kan ikke tvinge en 14 åring til samvær. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta datteren med til fvk og la henne prate med noen der!

Anonymkode: d2442...e8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke sende brev tilbake om at du har ivaretatt plikten din til å tilrettelegge og oppmuntre. Så klipper du inn relevante paragrafer fra barneloven og merker gult det som er særlig relevant. Dvs hva din plikt som bostedsforelder omfatter, og hvilke rettigheter et barn på 14 år har.

Barnets ønsker skal tillegges stor vekt. Hvis hun ikke vil dra bort i ukesvis, så skal hun ikke tvinges. Det beste hadde vært om far fikk til en positiv dialog (i motsetning til krav, press og anklager) om hvordan de to skal ha tid sammen fremover. Hvor, når, hvor lenge osv. Han må lytte til sin datter for å høre hva hun synes hadde vært greit. Kanskje kortere. Kanskje hun må bli mer hørt på hva de skal drive på med. Vanskelig å vite det uten dialog og respekt.

Anonymkode: 31d4f...b5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan du bestemme selv? — Ung.no

Er du blitt tolv år skal det legges stor vekt på din mening i alle saker som angår deg.

Dersom tenåringen absolutt NEKTER å reise til den ene forelderen, så skal dette selvfølgelig vektlegges. Dersom en forelder forsøker å gå til rettssak, så kan vel tenåringen fortelle at man overhodet ikke ønsker å reise til denne forelderen. 

Anonymkode: 1f62f...7c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en datter på 14, og far og jeg skilte lag da hun var 5. Far flyttet til den andre kanten av landet, og har hatt datteren i ferier, i tillegg til at han selv kommer på besøk noen ganger per år. I vinter begynte datter å si at hun ikke skulle til far denne sommeren. Jeg har forsøkt å overtale henne til å dra for eksempel to uker i stedet for fire, men hun nekter plent. 

Nå har jeg fått brev fra fars advokat som henviser til at jeg har plikt til å følge opp samværet med far, men hva kan jeg gjøre når en 14-åring nekter? Skal jeg tvinge henne til å dra, og om hun fortsatt nekter, skal jeg fysisk bære henne inn på flyet? Hva er det egentlig forventet av meg at jeg skal gjøre med saken?

Tror dette har mer med at hun er 14 år og vil heller være hjemme og være med venner kanskje?  Løsrivelse og venner er jo ett stort fokus i den alderen. Det trenger jo ikke være noe galt med far eller hans omsorg. Men man legger jo mer merke til det når det kommer til samvær selvfølgelig.

Anonymkode: 5c9f2...70e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret. Og datter bør snakke med de uten mor til stede. Viktig å få vite grunnen til at hun ikke vil. Kanskje det er noe som er lett å løse. Fryktelig synd om datter og far skal skli fra hverandre.

Jeg hadde nok blitt fortvilet jeg også om sønnen min ikke ville til meg. Og hvis jeg ble presentert med et alternativ at far i såfall må tvinge sønnen min til å komme til meg, så ville jeg jo lurt på hva i h# som foregår. Og hadde nok ikke trodd på at far oppriktig hadde snakket om meg positivt til barnet.

Anonymkode: c9e07...4d2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, datter må selv gi beskjed om at hun ikke ønsker samvær. Få dette dokument hos helsesykepleier eller FVK. Eller be henne selv ringe/sende mail til sin far. 

Anonymkode: 9768a...ce1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det bare klart for han at det ikke er du som nekter samvær, men at hun ikke ønsker. Snakk med hverandre på tlf alle 3? 

Anonymkode: cd831...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du i det heletatt snakket med datteren din om HVORFOR hun ikke vil til far?

Anonymkode: 7fdd8...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere finne andre løsninger for samvær?

4 uker - en hel måned. Det er lenge for en 14 åring å være borte fra venner og nettverket sitt. Skjer mye viktig sosialisering for de unge i sommerukene.

Kan f.eks far ta en ferieuke eller to der dere bor? Så de kan kombinere å gjøre ting sammen, og hun kan ha tid til å treffe venner også.

Kan hun reise bare en uke til far? Eller på ferie med far?

Kan det være mer aktuelt å reise til far i f.eks høstferie eller vinterferie? 

Anonymkode: 2b18e...426

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke dette er helt opp til 14 åringen å bestemme selv. Dersom det ikke er særlige årsaker til at det er sånn, så tenker jeg at hun skal til sin far. Men hun har rett til å bli hørt, men ikke rett til å bestemme. Jeg ville derfor ha innkalt til samtale til familievernkontoret for å finne nye rammer, etter ungdommens ønsker, men som dere foresatte kan leve med. 

Anonymkode: 5a993...2d6

Skrevet (endret)

Be om ny megling, og at dere trenger en ny avtale. Det er helt på sin plass ut fra datterens alder at behovene hennes endrer seg. Meningen hennes skal legges stor vekt på etter 12, og han må nok belage seg på å reise til henne framfor å forlange at hun kommer. 
Det virker som han tror at hun er en eiendel han har krav på å dele med deg, og ikke en egen person med egne rettigheter.

Ikke bry deg om advokater og tomme trusler. Konsentrer deg om din datters behov, og inviter han til samtale på Familievernkontoret. Ta tak i dette fra deres perspektiv, og ikke la ham sette spillereglene alene.

Endret av Andro
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...