Gå til innhold

Bil: bensin, hybrid eller el?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Snok1 skrev (16 timer siden):

Den bruker altså bensin for å spare bensin.

Det er jo et konsept som griper om seg. 😁

La meg gjette: Den er eldre enn 2016?

Min er 2018. Den bruker 0.34 på mila, mindre enn min forrige diesel bil. Og jeg slipper å lade.

Anonymkode: 4f5cd...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på behovet ditt. Jeg tror de fleste i dag er best tjent med elbil.

Hvis man kjører mye langtur i områder med dårlige lademuligheter så tenker jeg hybrid er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/4/2023 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

Joda, jeg vet det. Men ikke du.

Høres virkelig ikke ut som du gjør det ut i fra hva du skriver 

Anonymkode: b0be2...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/5/2023 at 2:06 PM, AnonymBruker said:

Ingen som hevder at en god hybrid må skrotes etter 10 år, men tviler på at det er mange elbiler som fortsatt er i problemfri drift 20 år gamle.

Anonymkode: 94dd4...45a

Det er det ikke så mange bensin/dieselbiler som er heller

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det ikke så mange bensin/dieselbiler som er heller

Nå var det el vs. hybrid vi diskuterte.

Det sagt så har jeg en -99 modell (bensin) som fortsatt går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.31):

Skal aldri ha el-bil

Anonymkode: 29878...3b7

Din neste bil er antakelig en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hybrid kjører da enten på bensin eller diesel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja biler funker etter 20 år, men de har da ikke vært problem frie i 20 år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hybrid kjører da enten på bensin eller diesel 

Alltid på bensin. 

Anonymkode: 4f5cd...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 0.50):

Det kommer helt ann på behovet ditt. Jeg kjører elbil og kunne ikke ha vært mer fornøyd. Fordeler for meg som kjører for det meste i Viken/Oslo er at noen stedet kan jeg kjøre i kollektivfeltet. En annen fordel er at det er en billig bil å kjøre. Lader for det meste hjemme. Kjører 9 mil t/r jobb. 

Anonymkode: 83d96...016

Du kjører El. bil og kunne ikkje vert mer fornøyd -med hva ?

Kjører du El. bil fordi det den  mer niljøvennlig ? 

Kjører du el. bil fordi det handler om avgifter ?

Kjører du el. bil fordi den er kostnadsbesparende ?

Anonymkode: 5c4ed...dcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 10.44):

Kjørt el i 10 år nå og bytter ikke til noe annet igjen.

Er bare fordeler. Fantastisk behagelig å kjøre, slipper bensinstasjoner og drivstoffets skyhøye priser, kan bruke kollektivfelt når det er krise og transporten til alle ferier i hele Europa og litt utenfor.

Anonymkode: eb470...89e

Hvor lenge tror du el. bilene kan bruke kollkektivfeltet ?

Hvor lenge tror du el. bilene kan ha fordelen m/ rabatter på bomveger, ferjer, etc. 

Dei fleste tyngre kjøretøy er fossilbiler, og vi bli det i overskueleg framtid, og kan ikkje fases ut. Dei fleste el. biler er tyngre en fossilbiler (privatbiler) , og  langt mer svevestøv.  Strøm er mangelvare i Norge, og det koster å bygge ut flere ladestasjoner rundt, og tar ein el. fyr i en tunnel er de så godt som umuleg å sløkke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Du kjører El. bil og kunne ikkje vert mer fornøyd -med hva ?

Kjører du El. bil fordi det den  mer niljøvennlig ? 

Kjører du el. bil fordi det handler om avgifter ?

Kjører du el. bil fordi den er kostnadsbesparende ?

Var ikke til meg, men jeg svarer nå uansett.

Jeg kjører elbil fordi det er kostnadsbesparende og var rimelig for meg i nyinnkjøp. 350' for 550km og passe størrelse for husholdningen. Den kommer seg raskt til fartsgrensene og er stille og behagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor lenge tror du el. bilene kan bruke kollkektivfeltet ?

Hvor lenge tror du el. bilene kan ha fordelen m/ rabatter på bomveger, ferjer, etc. 

Dei fleste tyngre kjøretøy er fossilbiler, og vi bli det i overskueleg framtid, og kan ikkje fases ut. Dei fleste el. biler er tyngre en fossilbiler (privatbiler) , og  langt mer svevestøv.  Strøm er mangelvare i Norge, og det koster å bygge ut flere ladestasjoner rundt, og tar ein el. fyr i en tunnel er de så godt som umuleg å sløkke.  

Flere og flere varebiler er elektriske nå, og flere og flere lastebiler som trenger kort rekkevidde blir elektriske. Bare følg med på skilter på bilene.

Vogntog kommer raskt til å bli byttet ut med ammoniakk- eller hydrogendrift. Det samme gjelder skip.

Face it, framtiden er non-fossil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 7.44):

Jeg har en halv hybrid. Dvs motor er veldig liten, men henter ekstra krefter fra et lite batteri, som slår inn feks ved forbikjøring ol, og i bratte bakker. Den bruker 0, 46 på sommer og 0,54 på vinter. Og da er det 4hjulstrekk som er på hele tiden 

Anonymkode: afa2d...38f

Hva mener du med liten motor? Jeg har Priusen med 4WD, den har 122 hK.

Veldig fornøyd. Den ligger på rundt 0,48 - 0,54, har egentlig ikke lagt merke til forskjell på vinter og sommer, men om det er mange oppoverbakker har litt og si på forbruket også.

Anonymkode: 8e3bc...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 21.31):

Skal aldri ha el-bil

Anonymkode: 29878...3b7

Det sa jeg også. Jeg hatet elbiler, uten å noen gang ha kjørt en. Og i tillegg var så glad i dieselbilen min. Men, her er jeg altså, og eier min 2. elbil. Jeg må også innrømme at jeg digger den. Stillegående, rask respons, mer lettkjørt enn noen fossilbil, lavt tyngdepunkt gjør den velbalansert og så billig å kjøre med! 🥰 Det eneste minuset er at den mister en del rekkevidde på vinteren, men ikke mer enn hva jeg kan leve med. Så fra å være en stor forkjemper for fossilbilen, er jeg nå veldig glad i elbilen min. Men jeg liker fossilbiler også altså, og drømmebilen går fremdeles på diesel. 

Men nå blir jeg litt oppgitt over å tenke på hvordan jeg "hatet" elbiler, bare fordi jeg følte jeg ble "presset" til overgangen.

Men jeg tror fremdeles ikke elbiler løser klimakrisa.... 

Anonymkode: ab8f8...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

..Så var jeg også kommet til dette veikrysset..min kjære dieselbil gjennom 12 år døde nylig,..og jeg ble tvunget til å vurdere ny bil mye raskere enn jeg trodde.Bor i en stor by,og det virker som det er snakk om få år før de innfører begrensinger for fossilbiler her i byen.Det er en STOR risiko å ta ved å kjøpe en nyere dieselbil nå.Ser forresten at disse dieselbilene blir stående lenge for salg i bilforretninger nå.Det er det nok en grunn for..

Er ikke mentalt klar for el-bil og kjører dessuten mye langturer.Ikke aktuelt pr idag,selv om jeg har sånn noenlunde lademulighet hjemme.

Ser på en Toyota Yaris hybrid 2015 modell.Synes 150000 kr er dyrt i en tid der en ikke helt kan se rundt neste sving,elbil versus fossil etc.Hybrid delen er for meg uintressant,kommer til å kjøpe denne bilen fordi den er passe størrelse og passer meg ellers,dersom det blir aktuelt.

Den andre jeg ser på er en 2013 Volvo diesel,som ikke har kjørt altfor langt.Den har stått i butikken i ukesvis,og kanskje jeg kan prute den ned litt..Men hva gjør jeg dersom bykjøring blir forbudt om 3 år?Jeg har bruk for bil til byen,selv om jeg kjører mest landevei.Jeg senser miljøpolitikerene sin klamme hånd,og de får det snart akkurat som de vil..

Takknemlig for innspill dersom noen har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anita666 skrev (12 timer siden):

..Så var jeg også kommet til dette veikrysset..min kjære dieselbil gjennom 12 år døde nylig,..og jeg ble tvunget til å vurdere ny bil mye raskere enn jeg trodde.Bor i en stor by,og det virker som det er snakk om få år før de innfører begrensinger for fossilbiler her i byen.Det er en STOR risiko å ta ved å kjøpe en nyere dieselbil nå.Ser forresten at disse dieselbilene blir stående lenge for salg i bilforretninger nå.Det er det nok en grunn for..

Er ikke mentalt klar for el-bil og kjører dessuten mye langturer.Ikke aktuelt pr idag,selv om jeg har sånn noenlunde lademulighet hjemme.

Ser på en Toyota Yaris hybrid 2015 modell.Synes 150000 kr er dyrt i en tid der en ikke helt kan se rundt neste sving,elbil versus fossil etc.Hybrid delen er for meg uintressant,kommer til å kjøpe denne bilen fordi den er passe størrelse og passer meg ellers,dersom det blir aktuelt.

Den andre jeg ser på er en 2013 Volvo diesel,som ikke har kjørt altfor langt.Den har stått i butikken i ukesvis,og kanskje jeg kan prute den ned litt..Men hva gjør jeg dersom bykjøring blir forbudt om 3 år?Jeg har bruk for bil til byen,selv om jeg kjører mest landevei.Jeg senser miljøpolitikerene sin klamme hånd,og de får det snart akkurat som de vil..

Takknemlig for innspill dersom noen har :)

Bykjøring med dieselbil blir neppe forbudt, men til småkjøring i byen er ikke dette et godt alternativ uansett. Og det er nok en grunn til at den har stått lenge i butikken ja. Jeg hadde glatt kjøpt Yarisen, det er utrolig holdbare bilder som er billig i drift. Så der har du en god bil lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...