Gå til innhold

Bil: bensin, hybrid eller el?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er fordeler og ulemper mellom typene?

Anonymkode: 2a391...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt ann på behovet ditt. Jeg kjører elbil og kunne ikke ha vært mer fornøyd. Fordeler for meg som kjører for det meste i Viken/Oslo er at noen stedet kan jeg kjøre i kollektivfeltet. En annen fordel er at det er en billig bil å kjøre. Lader for det meste hjemme. Kjører 9 mil t/r jobb. 

Anonymkode: 83d96...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med hybrid til mitt bruk, mest bykjøring men også noen langturer ut i distriktet/til utlandet.

Anonymkode: 94dd4...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på landsbygda og kjører dieselbil, lange avstander så diesel passer best synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil for min del, fordi jeg bor i Oslo sentrum og kjører strekninger hvor det er 50-100% rabatt i bomringen samt gratis lading på jobb.

Anonymkode: 941b4...2fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbys det fremdeles hybridbiler? Det var jo et overgangsprodukt fra svunnen tid når elbilene hadde rekkevidde på 250km.

Jeg hadde glemt hybrid. Fullstendig!

Jeg kan se enkelte fordeler med dieselbil dersom du kjører lange strekk OG bor i grisgrendte strøk, men jeg tror selv folk i Innlandet og nordpå velger elbil i dag.

Hvem skal kjøpe dieselbilen din om fem år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i elbilen min, men dessverre har den for kort rekkevidde. Hvis jeg skal ha en elbil med akseptabel rekkevidden (minst 300 km), blir det alt for dyrt. Hybrid skjønner jeg ikke helt poenget med. Personlig hadde jeg derfor valgt bensin. 

Har du derimot god råd, velg elbil! Billigere i drift, miljøvennlig, stillegående og mange økonomiske fordeler fortsatt. 

Anonymkode: 6fda8...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landsbygd og grisgrendte strøk kommer det til å være om fem år også, så det tror ikke blir noe stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wedding skrev (1 minutt siden):

Landsbygd og grisgrendte strøk kommer det til å være om fem år også, så det tror ikke blir noe stort problem.

Hvorfor velge fossilbil hvis du bor på Flisa eller i Nordkjosbotn. 
Elbiler har 600km rekkevidde og må aldri på service som ligger ti mil unna. 
 

Man MÅ ikke velge et dårligere og dyrere produkt selv om man bor i dalstroka innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare dieselbil på meg.

Anonymkode: 2f0ee...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (2 timer siden):

Tilbys det fremdeles hybridbiler? Det var jo et overgangsprodukt fra svunnen tid når elbilene hadde rekkevidde på 250km.

Jeg hadde glemt hybrid. Fullstendig!

Jeg kan se enkelte fordeler med dieselbil dersom du kjører lange strekk OG bor i grisgrendte strøk, men jeg tror selv folk i Innlandet og nordpå velger elbil i dag.

Hvem skal kjøpe dieselbilen din om fem år?

Mange firmabiler som er hybrid nå, da alle fordeler med elbil er borte. Snakker ikke om bom/parkering da nei.

Anonymkode: f9dfd...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på behov, men fossilbiler skal fases ut etter hvert, så har man mulighet til å kjøpe elbil burde man gjøre det. Jeg trenger en elbil som går 400+ km, men det har jeg ikke råd til per dags dato. Venter også på at litt andre elbiltyper skal komme på markedet. Bor langt ute på landet. Mitt kjøremønster er enten 2 minutter fram og tilbake til jobb, 1 time til tjenester som lege osv, eller 5 timer til hytte og øvrig familie. Har hatt elbil som dekket de to første, men var super upraktisk å reise til hytta med. Spesielt siden det er 3 ferjer på veien, som gjorde at det var veldig stress å planlegge ladestopp imellom de. Elbilen greide seg også meget dårlig vinterstid. Jeg bor ved sjøen men må over en fjellovergang for å komme til ''alt''. Så endte med bensinbil i år. Bor man i en by eller på et tettsted er elbil det klart beste valget syns jeg. 

Anonymkode: 8ba9e...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange firmabiler som er hybrid nå, da alle fordeler med elbil er borte. Snakker ikke om bom/parkering da nei.

Anonymkode: f9dfd...de9

Fordelen med elbiler er jo åpenbare:

De er bedre biler som er billigere i drift og som ikke krever service. 

Men finnes det nye hybridbiler fremdeles? Toyota og Lexus holder kanskje på med det, men de har jo kastet bort ti år med elbil-utvikling.

De er de tregeste i industrien nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørt el i 10 år nå og bytter ikke til noe annet igjen.

Er bare fordeler. Fantastisk behagelig å kjøre, slipper bensinstasjoner og drivstoffets skyhøye priser, kan bruke kollektivfelt når det er krise og transporten til alle ferier i hele Europa og litt utenfor.

Anonymkode: eb470...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Fordelen med elbiler er jo åpenbare:

De er bedre biler som er billigere i drift og som ikke krever service. 

Men finnes det nye hybridbiler fremdeles? Toyota og Lexus holder kanskje på med det, men de har jo kastet bort ti år med elbil-utvikling.

De er de tregeste i industrien nå.

Elbiler trenger ikke service? Det er bare tull! Samme slitedeler på den som de konvensjonelle, men når en ikke har peiling på bil så er det fristende å gå for den ordlyden, og la seg lure trill rundt😂😂

Anonymkode: f9dfd...de9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Elbiler trenger ikke service? Det er bare tull! Samme slitedeler på den som de konvensjonelle, men når en ikke har peiling på bil så er det fristende å gå for den ordlyden, og la seg lure trill rundt😂😂

Anonymkode: f9dfd...de9

Å bytte slitedeler er ikke service, det er utskiftinger.

Service er olje- og filterskift, plugger, luftfilter, regreim, kjølevæske, osv. Alle disse støttesystemene som gjør a fossilbiler har så lav virkningsgrad for energien.

Elbiler må bytte kupéfilter og bremsevæske. Det første gjør man selv, det andre har vel intervall på fire år?

Elbiler sliter forøvrig bremsene FOR lite pga regenerering, derfor har man lagt inn bremseintervaller så ikke skivene ruster på grunn av liten bruk.

Hvem har ikke greie på bil, sa du?

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Elbiler trenger ikke service? Det er bare tull! Samme slitedeler på den som de konvensjonelle, men når en ikke har peiling på bil så er det fristende å gå for den ordlyden, og la seg lure trill rundt😂😂

Anonymkode: f9dfd...de9

Vet du hva en service på bil er? Høres ikke slik ut

Anonymkode: b0be2...86d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vet du hva en service på bil er? Høres ikke slik ut

Anonymkode: b0be2...86d

Joda, jeg vet det. Men ikke du.

 

Snok1 skrev (44 minutter siden):

Å bytte slitedeler er ikke service, det er utskiftinger.

Service er olje- og filterskift, plugger, luftfilter, regreim, kjølevæske, osv. Alle disse støttesystemene som gjør a fossilbiler har så lav virkningsgrad for energien.

Elbiler må bytte kupéfilter og bremsevæske. Det første gjør man selv, det andre har vel intervall på fire år?

Elbiler sliter forøvrig bremsene FOR lite pga regenerering, derfor har man lagt inn bremseintervaller så ikke skivene ruster på grunn av liten bruk.

Hvem har ikke greie på bil, sa du?

 

Joda, det tilhører det samme begrepet. Har bedre peiling enn hva du tør å tro. 

Anonymkode: f9dfd...de9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde hybrid. Jeg kjøpte min fordi jeg ville være miljøvennlig, men vågde ikke kjøpe elbil pga rekkeviddeangst. El-delen er bare en vits. Rekkevidden er bare 14 km. Samtidig så er bensintanken mye mindre enn på vanlig bil, slik at jeg må fylle bensin mye hyppigere enn på min gamle bensinbil. Ikke har hybridbil fordelen av gratis parkering, gratis bomring eller gratis lading. Skjønt, de fordelene er jo uansett på vei ut for elbiler også. Min neste bil blir en elbil!

Anonymkode: e16b9...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ingen tenker på i denne tråden, er at mange rett og slett ikke har råd til å kjøpe seg elbil. Naboen min har minstesats ufør, og har en gammel dieselbil fra 2011.  EU-godkjent i 1,5 år frem. 

Hva skal hun kunne gjøre for å kjøpe elbil?

Biilen er verdt rundt 30.000. Hun får ikke lån, pga lav "inntekt". 

Nesten ingen politikere har tenkt på denne gruppa da de bestemte seg for at fossilbilene skal fases ut. 

Anonymkode: a8dd1...c54

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...