AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #61 Skrevet 5. juni 2023 Jeg har en halv hybrid. Dvs motor er veldig liten, men henter ekstra krefter fra et lite batteri, som slår inn feks ved forbikjøring ol, og i bratte bakker. Den bruker 0, 46 på sommer og 0,54 på vinter. Og da er det 4hjulstrekk som er på hele tiden Anonymkode: afa2d...38f 2
aksase Skrevet 5. juni 2023 #62 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 0.42): Hva er fordeler og ulemper mellom typene? Anonymkode: 2a391...a98 Det kommer jo helt an på ditt behov. Ren bensinbil/dieselbil er billig å få tak i, og kurant å eie. Kan få mye bil for pengene på bruktmarkedet. Selvladende hybrider fungerer i hverdagen akkurat som rene bensin/dieselbiler. Den trenger alltid noe på tanken for å gå, men har ei lita batteripakke(som ikke kan lades med ladekabel) og systemer som avlaster hovedmotoren, og det gir som regel lavere forbruk av drivstoff enn rene bensin-/dieselbiler. Et godt alternativ hvis du ikke vil ha rekkeviddeangst, og når det er vanskelig, eller du vil slippe å styre med lading. Ladbar hybrid/plug-in-hybrid er både elbil og bensin-/dieselbil i samme doning. Den har batteripakke som kan lades på ladestasjoner eller hjemme, og elmotor, og fungerer som elbil så lenge det er strøm på batteriet. Når batteriet er tomt, starter bensin-/dieselmotoren automatisk og den blir en bensin-/dieselbil. Rekkevidden på batteriet varierer veldig mye fra modell til modell, typisk 2-3 til 7-8 mil, men hvis du finner en slik plug-in-hybrid med nok rekkevidde til ditt daglige bruk, og du kan lade hjemme, da har du billig transport i hverdagen, og du har en bil uten rekkeviddeproblemer og ladestyr for langturene. Til slutt de rene el-bilene. De aller fleste kan leve godt med en ren el-bil. Det finnes veldig godt utvalg av disse i ulike størrelser og prisklasser, både brukt og nytt. Det er billig å eie el-bil, som regel. Fordi den gamle fossilmotoren mangler, er det lavere servicekostnader og strøm er billigere enn bensin og diesel. Billigst er det om du kan lade hjemme. Langtur kan kreve litt planlegging av ladestopp, men hvis du ellers har en modell med tilstrekkelig rekkevidde for daglig bruk, og du kan lade hjemme, vil el-bil fungere bra. Det er fortsatt også noen andre fordeler med ren el-bil, slik som rabatterte priser i veibommer og på ferger og mulig å bruke kollektivfeltet noen steder. Sjekk hva som gjelder der du skal kjøre. Disse fordelene blir stadig færre og mindre, og snart kanskje helt borte. NB!: Vær oppmerksom på forsikringspriser. Mange el-biler og plug-in-hybrider er store, tunge og har veldig kraftige motorer. Det er gøy å kjøre, men også noe som raskt kan trekke opp forsikringsprisen til ubehagelige nivåer sammenliknet med en tradisjonell fossil-bil 1
aksase Skrevet 5. juni 2023 #63 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): En hybrid har to driftslinjer, og koster derfor mer når en skal ha service. Anonymkode: 91aee...000 Det stemmer ikke helt, selv om det kan virke logisk. Jeg har kjørt Toyota Prius selvladende hybrid siden 2007(2005-modell), og har den fortsatt. Den har passert 350 000km og jeg har aldri hatt noen bil med mindre trøbbel og mindre driftskostnader. Servicene er som på en fossilbil, fordi det ikke er noe servicebehov på den elektriske drivlinja. Hybridbatteriet og hybridsystemet har det så langt ikke vært feil på, det bare funker. Heller ikke på bensinmotoren har det vært feil, kun service. Eneste reparasjoner har vært slitasjedeler som bremser, eksosanlegg, og hjullager. Nå begynner det å komme på noen ting som lite effekt i AC, et par knapper som ikke virker, og stadig mer rust, men motor og hybridlinje funker fortsatt som fjell. 1
aksase Skrevet 5. juni 2023 #64 Skrevet 5. juni 2023 (endret) Snok1 skrev (10 timer siden): Hvorfor har du hybridbil når du ikke får ladet den? Hva er vitsen? Fordi det finnes to typer hybridbiler. Den ene, som bl.a. Toyota har solgt varianter av her i landet i mer enn 20 år, er selvladende. Det vil si at den ikke kan, og heller ikke trenger, å lades fra ladestasjon. En bra løsning når du ikke har lademuligheter hjemme. Den har et internt hybridsystem med en liten elmotor og ei batteripakke i tillegg til bensinmotor. Batteripakka lades når du bremser, kjører nedoverbakker, eller når bensinmotoren har overskuddsenergi som den ikke trenger for å drive bilen. Andre veien, brukes el-systemet til å drive bilen når kraftbehovet er så lavt at bensinmotoren ikke trenger å gå, som i en nedoverbakke, når du står i kø og liknende. Dette systemet som jeg vil kalle en "el-assistert bensinbil", bidrar til en betydelig reduksjon av bensinforbruket, men det er ingen el-bil. Så er det den andre hybridtypen, ladbar hybrid, eller plug-in-hybrid, som har langt kraftigere el-motor og større batteri som gjør at den kan lades og kjøres som ren elbil så langt batteriet rekker, ofte noen flere mil, og som deretter kobler over på bensin-/dieselmotoren. Endret 5. juni 2023 av aksase 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #65 Skrevet 5. juni 2023 aksase skrev (30 minutter siden): Det stemmer ikke helt, selv om det kan virke logisk. Jeg har kjørt Toyota Prius selvladende hybrid siden 2007(2005-modell), og har den fortsatt. Den har passert 350 000km og jeg har aldri hatt noen bil med mindre trøbbel og mindre driftskostnader. Servicene er som på en fossilbil, fordi det ikke er noe servicebehov på den elektriske drivlinja. Hybridbatteriet og hybridsystemet har det så langt ikke vært feil på, det bare funker. Heller ikke på bensinmotoren har det vært feil, kun service. Eneste reparasjoner har vært slitasjedeler som bremser, eksosanlegg, og hjullager. Nå begynner det å komme på noen ting som lite effekt i AC, et par knapper som ikke virker, og stadig mer rust, men motor og hybridlinje funker fortsatt som fjell. Har en tilsvarende erfaring med min 2007 Prius. Service har ikke vært noe dyrere enn på min gamle fossilbil, og Priusen har det så langt ikke opplevd noen store problemer med. Kun utskifting av småting som tennplugger og luftfilter, og et årlig oljeskift. Hvis man tror service på hybrider er det som velter budsjettet så har man nok ikke råd til å ha bil i det hele tatt. Det eneste man må ha i bakhodet på eldre Priuser er hybridbatteriet. Før eller siden må det sannsynligvis byttes. Men bortsett fra det ser jeg ikke for meg at noe stort og dyrt kommer til å ryke, og jeg forventer å ha bilen i hvert fall 10 år til. Gen2-Priuser er kjent for å være nærmest udødelige. Anonymkode: 94dd4...45a
Gjest Automagisk Skrevet 5. juni 2023 #66 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil ikke ha elbil pga kort levetid på batteriet. Har diesel nå men kunne tenkt meg en hybrid, gjerne selvladende da strømmen er dyr og jeg kun kan lade hjemme. Anonymkode: 3a882...781 🙈😂😂...trolleri trollera... Batteriet varer bilen ut...og strøm til 1 mils kjøring koster ca 1.50 kr nå.. Og når vi snakker om dyrt er det service på fossilbiler med remmer, luft- drivstoff og oljefilter..plugger og olje og dill og dall...på elbiler er service egentlig unødvendig fordi ingen ting skal skiftes.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #67 Skrevet 5. juni 2023 Automagisk skrev (12 minutter siden): 🙈😂😂...trolleri trollera... Batteriet varer bilen ut...og strøm til 1 mils kjøring koster ca 1.50 kr nå.. Og når vi snakker om dyrt er det service på fossilbiler med remmer, luft- drivstoff og oljefilter..plugger og olje og dill og dall...på elbiler er service egentlig unødvendig fordi ingen ting skal skiftes. Og det vil si? 10 år? Høres skikkelig økonomisk ut å bytte bil så ofte ja Anonymkode: 94dd4...45a
Snok1 Skrevet 5. juni 2023 #68 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og det vil si? 10 år? Høres skikkelig økonomisk ut å bytte bil så ofte ja Anonymkode: 94dd4...45a Her er en av de aller første Tesla Model S som kom til Norge. Den er ti år gammel. Si at eieren får 150 laken for den? Da er den ikke akkurat ved slutten av leveriden….. https://www.finn.no/301935048 En tilsvarende Toyota Avensis koster 40k mindre og vil gi langt flere bekymringer og utgifter https://www.finn.no/304963975 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #69 Skrevet 5. juni 2023 Mange Tesla S 2014-2015 begynner nå å få problemer med batteriene så man kan ikke regne med at en elbil varer mer enn 8-10 år. De fleste har også byttet masse slitedeler - akkurat som i "fossilbil". Men min diesel-bil fra 2007 går fortsatt 900 km på en tank. Anonymkode: 2267c...6b4
M71 Skrevet 5. juni 2023 #70 Skrevet 5. juni 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Mange Tesla S 2014-2015 begynner nå å få problemer med batteriene så man kan ikke regne med at en elbil varer mer enn 8-10 år. De fleste har også byttet masse slitedeler - akkurat som i "fossilbil". Men min diesel-bil fra 2007 går fortsatt 900 km på en tank. Anonymkode: 2267c...6b4 Hva/hvilke deler er det som er slitedeler på en elbil? Og hvor mange flere slitedeler har en fossil/hybrid bil? Bare fordi jeg er nysgjerrig.
aksase Skrevet 5. juni 2023 #71 Skrevet 5. juni 2023 M71 skrev (7 minutter siden): Hva/hvilke deler er det som er slitedeler på en elbil? Og hvor mange flere slitedeler har en fossil/hybrid bil? Bare fordi jeg er nysgjerrig. Slitedeler på el-bil handler om dekk, bremser, hjullager, hjuloppheng, støtdempere og sånt som blir slitt når man kjører. Klimaanlegg er vel også en ting som kan trenge service. På fossilbil er det omtrent det samme, men i tillegg kommer eksosanlegg og vedlikehold av motoren med oljeskift, kjølevæske, tennplugger, registerreim(for de som har det). Når det gjelder batterier i el-biler, vil kapasiteten normalt gå noe ned med årene, men det er sjelden batteriene havarerer helt og må byttes. Man kan som regel leve fint med et batteri som gir litt dårligere rekkevidde når det blir gammelt, så lenge bilen ellers er grei. Jeg har en Prius som er ca 20 år gammel. Den har et hybridbatteri som fortsatt fungerer fint, så ingen grunn til å hevde at hybridbiler og elbiler må skrotes etter 10 år, de kan nok fungere mye lenger enn det, men etterhvert ofte med litt redusert rekkevidde. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #72 Skrevet 5. juni 2023 aksase skrev (20 minutter siden): Jeg har en Prius som er ca 20 år gammel. Den har et hybridbatteri som fortsatt fungerer fint, så ingen grunn til å hevde at hybridbiler og elbiler må skrotes etter 10 år, de kan nok fungere mye lenger enn det, men etterhvert ofte med litt redusert rekkevidde. Ingen som hevder at en god hybrid må skrotes etter 10 år, men tviler på at det er mange elbiler som fortsatt er i problemfri drift 20 år gamle. Anonymkode: 94dd4...45a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #73 Skrevet 5. juni 2023 Hvis jeg vil ha en Volvo XC90, finnes den i ren el-bil? Jeg har bare sett annonser for hybrider? Oftest er det EL+bensin? Hvorfor det? (bruktbilannonser, men biler fra 2020 og til 2023). Anonymkode: ba655...bcf
Gjest Automagisk Skrevet 5. juni 2023 #74 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og det vil si? 10 år? Høres skikkelig økonomisk ut å bytte bil så ofte ja Anonymkode: 94dd4...45a Nei det vil si bilen ut, lithium/ jernfosfatbatteriene de fleste elbiler i verden leveres med nå varer i 50 år minst...og de skades ikke av å stå ladet til 100 % heller.
Gjest Automagisk Skrevet 5. juni 2023 #75 Skrevet 5. juni 2023 aksase skrev (2 timer siden): Slitedeler på el-bil handler om dekk, bremser, hjullager, hjuloppheng, støtdempere og sånt som blir slitt når man kjører. Klimaanlegg er vel også en ting som kan trenge service. På fossilbil er det omtrent det samme, men i tillegg kommer eksosanlegg og vedlikehold av motoren med oljeskift, kjølevæske, tennplugger, registerreim(for de som har det). Når det gjelder batterier i el-biler, vil kapasiteten normalt gå noe ned med årene, men det er sjelden batteriene havarerer helt og må byttes. Man kan som regel leve fint med et batteri som gir litt dårligere rekkevidde når det blir gammelt, så lenge bilen ellers er grei. Jeg har en Prius som er ca 20 år gammel. Den har et hybridbatteri som fortsatt fungerer fint, så ingen grunn til å hevde at hybridbiler og elbiler må skrotes etter 10 år, de kan nok fungere mye lenger enn det, men etterhvert ofte med litt redusert rekkevidde. Ingen tvil om at Priusen var en eksepsjonellt vellykket bil, det er dog en fossilbil så teknisk sett er den utdatert i dag.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #76 Skrevet 5. juni 2023 Automagisk skrev (1 time siden): Nei det vil si bilen ut, lithium/ jernfosfatbatteriene de fleste elbiler i verden leveres med nå varer i 50 år minst...og de skades ikke av å stå ladet til 100 % heller. Har du i det hele tatt bil selv? Høres ut som du har lest veldig mye rart(!), plukket ut det du liker best og erklært det for sannhet. Anonymkode: 94dd4...45a
Gjest Automagisk Skrevet 5. juni 2023 #77 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du i det hele tatt bil selv? Høres ut som du har lest veldig mye rart(!), plukket ut det du liker best og erklært det for sannhet. Anonymkode: 94dd4...45a Enda en tøff anonymposter?...Hva er det du mener er feil da?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #78 Skrevet 5. juni 2023 Automagisk skrev (1 minutt siden): Enda en tøff anonymposter?...Hva er det du mener er feil da? Vi kan heller liste opp det som er riktig, det tar mye kortere tid. Anonymkode: 94dd4...45a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #79 Skrevet 5. juni 2023 Bare å lese på Finn hvor mange Tesla S som har byttet til "nytt" batteri. Det er mange. Og utrolig mye feil på S + X. Håndtak, lekkasjer, motorer, bremser etc etc. Anonymkode: 2267c...6b4
Gjest Automagisk Skrevet 5. juni 2023 #80 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi kan heller liste opp det som er riktig, det tar mye kortere tid. Anonymkode: 94dd4...45a Bare stor i kjeften altså. Lithium/ jernfosfatbatterier er ratet for ca 5000 oppladinger før kapasiteten synker til 80 %. Hvis vi tar en av kinabilene med ca 75 kwh batteri og lader opp og kjører tom 5000 ggr har vi kjørt minimum 2 000 000 km..Del det med gjennomsnittelig kjørelengde i norge på 11 000 km/ år så varer det batteriet i 182 år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå