Gå til innhold

For mye leker, har ikke plass.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg trenger tips til smart og enkel lagring av leker. Situasjonen endret seg brått i fjor, og jeg og de to barna mine bor på en toroms. Det er en gutt på to og ei jente på seks som begynner på skolen. 

Det er et stort Barbiehus, en bokhylle formet som et hus fult av bøker til begge, to lekekasser fulle og en sånn barneoppbevaring greie med tre kasser, fylt med klosser, dyr og Barbier. Utenom det har de litt andre ting som ikke får plass oppi der som en globus, mikroovn, ovn, og noe hoppehester. Jeg vet ikke om dette er mye generelt, men det er veldig mye til den lille leiligheten vår. 

De har et lekehjørne hvor alt dette går. Utenom ikea ovnen som jeg har plassert på kjøkkenet. 

De er heller ikke særlig flinke til å hjelpe til å rydde, så jeg sliter litt med mye rot og for liten plass. 

1 - er det innafor å informere barna om at vi ikke har plass og vi må gi noen leker bort? (og at vi gjør dette sammen) 

- hvis ikke, tips til sortering og gode oppbevaringsmøbler som lagrer masse leker fremfor å bare se fine ut? 

Anonymkode: 134d2...0b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt innafor å fjerne leker. Si at de ksn fylle en boks hver feks (ikke kasse), resten må bort.

Vi har en fireroms kallax - en hylle hver med bøker, pluss en boks hver med leker. Ikeakjøkken med kjøkkenutstyr er felles, så det går for seg selv mtp oppbevaring. Hver unge har en bedroller under senga med leker som skal holdes på rommet (guttungen har lego, jentungen har dukker og dukkeklær).

Anonymkode: 28cb7...4be

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei. Jeg trenger tips til smart og enkel lagring av leker. Situasjonen endret seg brått i fjor, og jeg og de to barna mine bor på en toroms. Det er en gutt på to og ei jente på seks som begynner på skolen. 

Det er et stort Barbiehus, en bokhylle formet som et hus fult av bøker til begge, to lekekasser fulle og en sånn barneoppbevaring greie med tre kasser, fylt med klosser, dyr og Barbier. Utenom det har de litt andre ting som ikke får plass oppi der som en globus, mikroovn, ovn, og noe hoppehester. Jeg vet ikke om dette er mye generelt, men det er veldig mye til den lille leiligheten vår. 

De har et lekehjørne hvor alt dette går. Utenom ikea ovnen som jeg har plassert på kjøkkenet. 

De er heller ikke særlig flinke til å hjelpe til å rydde, så jeg sliter litt med mye rot og for liten plass. 

1 - er det innafor å informere barna om at vi ikke har plass og vi må gi noen leker bort? (og at vi gjør dette sammen) 

- hvis ikke, tips til sortering og gode oppbevaringsmøbler som lagrer masse leker fremfor å bare se fine ut? 

Vi informerer ikke om at vi gir bort leker. Når du går gjennom lekene vil barnet huske ALT og ville beholde ALT. Så anbefaler at du tar på deg voksenrollen og dropper involveringen av barna. Du vet selv hva de leker med og ikke. 

Vi sorterer vekk leker barnet ikke lenger husker å leke med og alt mulig ræl. 

Vi stuer vekk halvparten av det de leker med i plastkasser på kottet og rullerer på lekene. Setter frem nye annenhver uke, da får de masse glede av lekene. Lekene de ser hver dag i en rotete Haug går de bare forbi. 

Endret av lajlaj
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi 4 barn. Hvert barn har eget rom men likevel aldri mer enn 6 leker hver. Da teller ikke bøker og hobby og aktiviteter som feks maling eller sykkel. 

Les litt forskning på lekeantall så forstår du hvorfor. Mer leker betyr mindre lek. 

Anonymkode: c4ebd...071

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (1 minutt siden):

Vi informerer ikke om at vi gir bort leker. Når du går gjennom lekene vil barnet huske ALT og ville beholde ALT. Så anbefaler at du tar på deg voksenrollen og dropper involveringen av barna. Du vet selv hva de leker med og ikke. 

Vi sorterer vekk leker barnet ikke lenger husker å leke med og alt mulig ræl. 

Vi stuer vekk halvparten av det de leker med i plastkasser på kottet og rullerer på lekene. Setter frem nye annenhver uke, da får de masse glede av lekene. Lekene de ser hver dag i en rotete Haug går de bare forbi. 

Da har du ikke latt barna være en del av prosessen og lært hvordan opprydding fungerer. 

Dette er noe alle barn kan lære og jeg kjenner mange som er veldig flinke til å kaste og gi bort som er under 5 år. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke latt barna være en del av prosessen og lært hvordan opprydding fungerer. 

Dette er noe alle barn kan lære og jeg kjenner mange som er veldig flinke til å kaste og gi bort som er under 5 år. 

Vet ikke om du har hørt at barn er forskjellige? Eller at andre voksne kan mene noe annet enn deg?

Opprydding og opprensking er to forskjellige ting. Jeg er ikke interessert i å involvere barnet i dagens materialistiske og groteske overflod av en verden. Har du med barnet når du rydder i garasjen? Sorterer vekk de 29 vinglassene dine?

Vi har forøvrig prøvd å snakke med barnet om leker som vi kan gi bort, men da vil han beholde ALT. Det er en kamp jeg overhodet ikke er interessert i, da jeg vet han ikke har lekt med det på 1 år. Jeg anser det ikke som en lærdom at mamma og pappa kan slenge vekk lekene, mot barnets vilje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her har vi 4 barn. Hvert barn har eget rom men likevel aldri mer enn 6 leker hver. Da teller ikke bøker og hobby og aktiviteter som feks maling eller sykkel. 

Les litt forskning på lekeantall så forstår du hvorfor. Mer leker betyr mindre lek. 

Det er ikke min erfaring , mine har hatt mye leker men alt lekes med og det lekes mye

Anonymkode: 2afeb...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om du har hørt at barn er forskjellige? Eller at andre voksne kan mene noe annet enn deg?

Opprydding og opprensking er to forskjellige ting. Jeg er ikke interessert i å involvere barnet i dagens materialistiske og groteske overflod av en verden. Har du med barnet når du rydder i garasjen? Sorterer vekk de 29 vinglassene dine?

Vi har forøvrig prøvd å snakke med barnet om leker som vi kan gi bort, men da vil han beholde ALT. Det er en kamp jeg overhodet ikke er interessert i, da jeg vet han ikke har lekt med det på 1 år. Jeg anser det ikke som en lærdom at mamma og pappa kan slenge vekk lekene, mot barnets vilje. 

Veldig spesielt å ikke innvolvere barn når det er deres leker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å kaste alt som er ødelagt og/eller mangler deler. Glem tanken om at noe kan repareres, du kommer aldri til å få gjort det uansett.

Så sorterer du ut alt som den yngste har vokst fra. Sannsynligvis er det noen ekstra fine eller dyre leker som du har lyst til å ta vare på, og det er helt greit. Putt dem i en boks og sett i en bod eller et skap. Resten gir du bort eller selger.

Så er det lekene til eldste. Sorter ut alt hun har vokst fra. Ta vare på ekstra fine/dyre leker og leker som yngste kan arve. Gi bort eller selg resten.

Og så rydder dere opp sammen hver dag, f.eks før kveldsmat/kveldsstell. Du hjelper til, men de skal gjøre mesteparten av jobben selv. Etter hvert kan du lære dem å legge på plass det de er ferdig med før de finner en ny leke.

Anonymkode: a9b22...662

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig spesielt å ikke innvolvere barn når det er deres leker

Det er husets leker. Og det er leker de ikke har lekt med på lenge. Jeg kjenner barna mine godt, så du trenger ikke være bekymret når jeg gir bort en bil eldstemann ikke har rørt på fire år.

AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (13 minutter siden):

Har ikke noen vinglass. Vi har forøvrig ikke garasje heller. Men vi er minimalister og nettopp derfor tar jeg med barnet i opprenskning når det er behov for det. 

Idag har vi sortert ut en eske med tegninger og barnet ville beholde 8 av sikkert 70. 

Har selv valgt å ta den kampen jeg, og snakke med barnet om det. Gi til andre barn og til flyktninger. Barnet mitt var ikke akkurat med fra start. 

Slik har jeg valgt å løse det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (7 minutter siden):

Det er husets leker. Og det er leker de ikke har lekt med på lenge. Jeg kjenner barna mine godt, så du trenger ikke være bekymret når jeg gir bort en bil eldstemann ikke har rørt på fire år.

Jeg tenker mer på det at dette kan forsterke trangen til å beholde alt, som feks også ødelagte leker og ting som ikke leker med. 

Barn merker om ting forsvinner. Kanskje langt fra øyeblikkelig, men om de ikke har mer leker enn de har høvelig oversikt over vet de hva de har, og de glemmer ikke selvom leken ikke er lekt med på lenge. 

Har ikke barnet noe som er deres eget? Alt eies av husstanden? Må alt deles på da? Spørr fordi jeg ble nysgjerrig 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips♥️ da tenker jeg neste gang jeg er alene hjemme at jeg går igjennom og enkelte leker, og fjerner det som ikke blir brukt lenger. Kjenner bare at det er så ekstremt mye. Ekstremt mye liksom mat, masse klosser, mye av aalt og jeg føler alt blir lekt med en sjelden gang og på tvers av leker. 

Det blir spennende.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke noen vinglass. Vi har forøvrig ikke garasje heller. Men vi er minimalister og nettopp derfor tar jeg med barnet i opprenskning når det er behov for det. 

Idag har vi sortert ut en eske med tegninger og barnet ville beholde 8 av sikkert 70. 

Har selv valgt å ta den kampen jeg, og snakke med barnet om det. Gi til andre barn og til flyktninger. Barnet mitt var ikke akkurat med fra start. 

Gratulerer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker mer på det at dette kan forsterke trangen til å beholde alt, som feks også ødelagte leker og ting som ikke leker med. 

Barn merker om ting forsvinner. Kanskje langt fra øyeblikkelig, men om de ikke har mer leker enn de har høvelig oversikt over vet de hva de har, og de glemmer ikke selvom leken ikke er lekt med på lenge. 

Har ikke barnet noe som er deres eget? Alt eies av husstanden? Må alt deles på da? Spørr fordi jeg ble nysgjerrig 😊

Jeg vet hvilke leker barnet har oversikt over eller ikke. Mannen min sier «denne kan vi vel bare gi bort?» og jeg vet at akkurat denne vil barnet spørre etter om noen uker. 

Vi har derimot mange leker som ikke er av den kategorien. 

Barnet har egne leker, men disse er ikke i kaste/gi bort/selge-kategorien. Ergo er det overflod. Og da bestemmer vi foreldre, for det handler om å få et hjem det går an å leve i.

Minimalisten her over har kanskje tid til å gå gjennom ÅTTI tegninger med et barn, vi har andre prioriteringer for barnets medbestemmelse enn det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor på en 2 roms med 4 åringen min. Han har veeeeeldig mye leker, og samler i tillegg på pinner, pappbiter og tusen perlekjeder han har laget i barnehagen.  Det flommer over av leker i stua, og jeg syns det er helt fantastisk.  Jeg er redd han bare har to, tre gode lekeår igjen, og da gjelder det å utnytte tiden før han vokser fra leking!

Anonymkode: 8901b...02b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Idag har vi sortert ut en eske med tegninger og barnet ville beholde 8 av sikkert 70. "

Hvordan går du frem? Jeg har satt inn i ringperm, med tanke om at barnet selv skal klare sortere ut når den er full. Det kan jeg se langt etter 😅

Anonymkode: 56256...0d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bor på en 2 roms med 4 åringen min. Han har veeeeeldig mye leker, og samler i tillegg på pinner, pappbiter og tusen perlekjeder han har laget i barnehagen.  Det flommer over av leker i stua, og jeg syns det er helt fantastisk.  Jeg er redd han bare har to, tre gode lekeår igjen, og da gjelder det å utnytte tiden før han vokser fra leking!

Anonymkode: 8901b...02b

For en fin holdning ❤️ jeg snakket med seksåringen idag, og foreslo å sette bokhylla oppå lekebenken, så de kan ha lesekrok sammen med lekene (for de blir jo tatt med ut i stua uansett). Det var hun veldig positiv til.. Så litt ommøblering og sortering blir i morgen mens de var bhg om jeg ikke jobber 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tvillingmamma her; 

Samle alt av en type i hver sin boks/pose for sortering. 

F.eks:

Barbie i en pose sett det ved barbiehuset, lekekjøkken med tilbehør på et sted, bøker på et sted, hobbyting på et sted osv.

Gå så gjennom hver kategori.

Bøker: del opp i hvem som skal ha hva, og ta bort det som kan selges/gis bort. Ikke flere bøker til hver enn at de får plass i bokhylla.

Barbie: Ta ut det som lekes mest med, sett det pent inn i huset - slik at du får et ryddig resultat når alt er på plass, resten tar du i en pose som kan legges bort (aner ikke om barbie er sånn man sparer til de flytter ut jeg, men hvis ikke kan resten selges om det ikke er savnet om noen måneder). 

Lekekjøkken: frukt/grønt/annen mat i en liten bakebolle, lite utvalg fat/bestikk o.l. holder samt noen kasseroller/panne. Beste er om alt får plass inni skapene på lekekjøkkenet når det er ryddet bort. 

Fortsett slik med alt, globus kan stå på rommet deres, en liten "roteboks" til å legge ting som ikke tilhører en kategori fungerer også. Hoppehester, gyngehest e.l. kan man ha 2 av på stua eller på rommet deres. 

Målet er at det ikke skal bli for mye, ungene skal greie å rydde opp og få det fint selv, da er det mer moro for alle. Dette har fungert godt hos oss med dukketing, verktøybenk, lekekjøkken etc og er utrolig lett når man har gjort det et par ganger :) skal begi meg ut på sortering av tegnesaker og perler nå 😛 inspirerende tråd!

Anonymkode: cb9db...576

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

"Idag har vi sortert ut en eske med tegninger og barnet ville beholde 8 av sikkert 70. "

Hvordan går du frem? Jeg har satt inn i ringperm, med tanke om at barnet selv skal klare sortere ut når den er full. Det kan jeg se langt etter 😅

Anonymkode: 56256...0d0

Fokus på konsentrasjon i oppgaver og gjøremål og lek over tid er nok nøkkelen. 

Hele seansen med tegninger tok ikke mer enn 15 minutter. 

Barna ser på denne aktiviteten på samme måte som å rydde rommet sitt. Det må de pent gjøre fra fylte 3 år. Vi øver på det fra de er 1,5. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...