Gå til innhold

Burde de som bor langs Svenskegrensen fordel-beskattes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja hvorfor skulle de ikke det, man må betale skatt på alle andre fordeler man har.

Visst du opptjener flypoeng så beskattes du av denne fordelen, er du frisør så beskattes du for fordelen "stell av eget hår", en fisker beskattes av fordelen av fisk til eget bruk.  Hvorfor ikke skatt på fordelen av å bo nært Svenskegrensa og handle i Svergie, de har jo en kjempefordel i forhold til de som bor på vestlandet.

Så vil argumentasjonen bli at de andre skattene er i forbindelse med jobb, men når vi tenker på at svenskehandelen tapper felleskassa for midler i form av tapte momsinntekter og arbeidsplasser, så er det et legitimt spørsmål. 

Det kunne også vært innrettet omvendt slik at de som ikke kunne "harryhandle" fikk en skattelette. Dette for å utjevne forskjeller som regjeringen snakker så fint om.

Anonymkode: fde90...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor tenker du at den grensen skal gå? Hvem bor innenfor det som er å anse som langs svenskegrensa?

Jeg bor en times kjøretur unna svenskegrensa, skal jeg betale litt mer i skatt enn de som bor to timer unna? Hva med de som bor bare 30 minutter unna, eller enda kortere?

Dette er ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: 1347b...77f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor tenker du at den grensen skal gå? Hvem bor innenfor det som er å anse som langs svenskegrensa?

Jeg bor en times kjøretur unna svenskegrensa, skal jeg betale litt mer i skatt enn de som bor to timer unna? Hva med de som bor bare 30 minutter unna, eller enda kortere?

Dette er ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: 1347b...77f

Byråkratiet klarer å sette en grense på det meste, så jeg tror nok de fint skulle klart å sette en grense/sone(r) her også. 

Anonymkode: fde90...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som bor nært grensa, men som aldri handler i Sverige da? 

Anonymkode: 1347b...77f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg terger på meg alle som bor langs Svenskegrensen, så kan jeg også si at det kunne blitt omgjort fra en fordelsbeskatning for de som bor langs grensen til å bli et ulempe fradrag for de som ikke på enkelt vis kunne benytte seg av fordelen av å handle i Svergie.

Anonymkode: fde90...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skatter bare av fordeler knyttet til arbeidsforhold.  Jeg skatter ikke av bonuspoeng på fly når det er flybilletter jeg selv har betalt, bare av de arbeidsgiver har betalt. 

Anonymkode: d19ca...f48

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig synd på de som er så naive at de tror svenskehandel vil for alltid lønne seg samma hva. Er glad jeg slipper. 

Anonymkode: 146e1...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ,men vi burde jo innført maksgrense for innførsel på 500.- før mva/fortolling slår inn. Altså hva feiler det folk, skal ha Norsk lønn/pensjon/trygd men hei vi drar til Sverige å handler så vi kan spare noen kr og miste enda flere arbeidsplasser?? For en gjeng

Endret av Enmanelskeråhate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å flytte. :) 

Anonymkode: 239dd...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel bli beskattet for fiktive ting også da. Som hvis en leier og får eiendomsskatt, fordi man kunne jo eid.

Anonymkode: a2fa3...5e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull, svenskehandel er ikke alltid lønnsomt og det at vi tappes for arbeidsplasser gjelder folk som bor langt unna grensa også som reiser til utlandet for å handle. Det som må gjøres med det er å kutte skattene og avgiftene, ikke å straffe folk for hvor de velger å bosette seg.

Anonymkode: c276a...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er jo valgfritt hvor man vil bo, og man kan flytte nærmere svenskegrensa om man ønsker. 

Anonymkode: 46e7d...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 19.35):

Ja hvorfor skulle de ikke det, man må betale skatt på alle andre fordeler man har.

Visst du opptjener flypoeng så beskattes du av denne fordelen, er du frisør så beskattes du for fordelen "stell av eget hår", en fisker beskattes av fordelen av fisk til eget bruk.  Hvorfor ikke skatt på fordelen av å bo nært Svenskegrensa og handle i Svergie, de har jo en kjempefordel i forhold til de som bor på vestlandet.

Så vil argumentasjonen bli at de andre skattene er i forbindelse med jobb, men når vi tenker på at svenskehandelen tapper felleskassa for midler i form av tapte momsinntekter og arbeidsplasser, så er det et legitimt spørsmål. 

Det kunne også vært innrettet omvendt slik at de som ikke kunne "harryhandle" fikk en skattelette. Dette for å utjevne forskjeller som regjeringen snakker så fint om.

Anonymkode: fde90...647

Er jo bare å flytte nærmere grensa det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...