Gå til innhold

Komplisert å få utekran?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor vannrørene (kaldt vann) ligger i huset og hvilke krav du har til opplegg av nye rør.

Har du f eks kjøkkenkran mot en yttervegg, så er det enkelt å montere en på veggen rett på utsiden. Kan også være Wc, vaskerom eller hva som helst som har vann tilkoblet. 

Alternativt kan man legge nye rør fra nærmeste rør.

• Liker 2
AnonymBruker
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvor vannrørene (kaldt vann) ligger i huset og hvilke krav du har til opplegg av nye rør.

Har du f eks kjøkkenkran mot en yttervegg, så er det enkelt å montere en på veggen rett på utsiden. Kan også være Wc, vaskerom eller hva som helst som har vann tilkoblet. 

Alternativt kan man legge nye rør fra nærmeste rør.

Jeg har ingen kraner mot yttervegg, men kjøkkenet er innenfor veggen der jeg vil ha kran. 

Da regner jeg med at jeg må legge rør fra nærmeste rør. Må jeg da bryte opp vegg/gulv?

Anonymkode: 902db...9a1

AnonymBruker

Regner med at det går et vannrør i kjeller/krypekjeller. Ofte kobler vi utekran på denne. Borer gjennom ringmur/grunnmur, trekker et rør. Alternativt, trekker rør fra kjøkkenet gjennom yttervegg. Hvordan røret må føres på kjøkkenet er vanskelig for oss å si.

Kontakt en rørlegger og han gir deg en løsning og kostnadsoverslag. 

Anonymkode: 5e02f...c36

• Liker 3
  • Nyttig 2

Borret hull gjennom grunnmuren jeg deretter gikk jeg ned i kjelleren og kjørte ett rør gjennom veggen som jeg slagloddet til ett eksisterende rør som gikk i taket 😃 litt her og litt der 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Regner med at det går et vannrør i kjeller/krypekjeller. Ofte kobler vi utekran på denne. Borer gjennom ringmur/grunnmur, trekker et rør. Alternativt, trekker rør fra kjøkkenet gjennom yttervegg. Hvordan røret må føres på kjøkkenet er vanskelig for oss å si.

Kontakt en rørlegger og han gir deg en løsning og kostnadsoverslag. 

Maskinfører skrev (29 minutter siden):

Borret hull gjennom grunnmuren jeg deretter gikk jeg ned i kjelleren og kjørte ett rør gjennom veggen som jeg slagloddet til ett eksisterende rør som gikk i taket 😃 litt her og litt der 

Jeg har ikke kjeller og grunnmuren er ca fem cm bare, mellom bakke og kledning. Ingen tilgang til grunnmur der krana skal være. Har hus på begge sider (rekkehus i midten), så å føre rør via yttervegg tror jeg ikke er mulig. 

Ja, kan kontakte rørlegger, men håpte noen her inne hadde et anslag. 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen kraner mot yttervegg, men kjøkkenet er innenfor veggen der jeg vil ha kran. 

Da regner jeg med at jeg må legge rør fra nærmeste rør. Må jeg da bryte opp vegg/gulv?

Neida, det kan legges bak skapene eller under sokkelen frem til der utekrana skal være. Lurt med et vannstoppesystem, så slipper du vannskader ved lekkasje.

Finn en rørlegger som ser etter løsninger så går dette fint.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke kjeller og grunnmuren er ca fem cm bare, mellom bakke og kledning. Ingen tilgang til grunnmur der krana skal være. Har hus på begge sider (rekkehus i midten), så å føre rør via yttervegg tror jeg ikke er mulig. 

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan føre rør fra kjøkkenet gjennom yttervegg pga naboene. Du skrev at kjøkkenet var mot veggen du vill ha kran. Vannledning kobles på i kjøkkenbenk/der du har vann, gjøres i f.eks sokkel på kjøkkeninnredning fram til yttervegg og gjennom denne.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du kan bruke PEX rør og koble deg til noe samt brakett og kran på veggen  har sett det i staller :) 

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 16.35):

Jeg har et lite rekkehus uten utekran. Begge nabohusene mine har det, så det bør være mulig å få det til her også. Er det en komplisert prosedyre? Dyrt? Må jeg bryte opp golv og vegger? Håper noen vet. 

Hei for å evt kunne fullføre dette prosjektet trenger (Har samme system i stallen der travhesten står) bare svart rør 

Delenavn                                  Art.nr                                                      Pris 
Kuleventil med spak               86-0053 evt 86-0054                            169,00,-            
PEX Veggfeste                          86-6063                                                   99,90,-
PEX RØR                                    86-6152                                  Fra            299,- 

Evt andre koblinger kommer i tillegg 

AnonymBruker
Maskinfører skrev (21 timer siden):

Hei for å evt kunne fullføre dette prosjektet trenger (Har samme system i stallen der travhesten står) bare svart rør 

Delenavn                                  Art.nr                                                      Pris 
Kuleventil med spak               86-0053 evt 86-0054                            169,00,-            
PEX Veggfeste                          86-6063                                                   99,90,-
PEX RØR                                    86-6152                                  Fra            299,- 

Evt andre koblinger kommer i tillegg 

Dette er ikke arbeid TS bør gjøre selv. Det kan nemlig bli fryktelig dyrt om forsikringsselskapet setter seg på bakbena (noe de garantert kommer til å gjøre) hvis TS plutselig står der med et vannskadet hus pga. rørleggerarbeid som ikke er fagmessig utført. 

Anonymkode: 37888...d0a

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

https://moseplassen.no/2018/05/slik-kan-du-koble-vannslangen-inne-sa-du-kan-vanne-ute/ 
Enkleste løsningen. Ta slangen gjennom kjøkkenvinduet ditt. 

Anonymkode: 70441...001

Jeg har ikke noe kjøkkenvindu. Ingen andre vinduer som kan åpnes mot uteplassen heller. 

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 18.42):

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan føre rør fra kjøkkenet gjennom yttervegg pga naboene. Du skrev at kjøkkenet var mot veggen du vill ha kran. Vannledning kobles på i kjøkkenbenk/der du har vann, gjøres i f.eks sokkel på kjøkkeninnredning fram til yttervegg og gjennom denne.

Vask med kran er mot vegg til annet rom. Det er ingen innredning å føre kran gjennom på ca to meter, kun gjennom vegg som deles med nabo eller i gulv. 

Gjest takinova

Kan du sjekke med naboene om du kan få koble deg på deres eksisterende utekran. Med egen stoppeventil på utsiden av deres opplegg, evt at en av dem bytter til en kran med to uttak og du bare trekker slange fra dem - og du tar alle utgifter, så kan det jo være de syns det er greit.

Annonse
AnonymBruker

Den desidert billigste løsningen er å kjøpe adapter til krana på kjøkken eller bad, så er det bare å skru slangen på direkte ved behov. Det er litt mer styrete, men nevner det i tilfelle dere ikke har sett på den løsningen :) Funker fint for oss som ikke trenger utekran noe ofte.

Anonymkode: 917d0...2c3

• Liker 1
Maskinfører skrev (På 3.6.2023 den 16.51):

Du har gjort dette selv...?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den desidert billigste løsningen er å kjøpe adapter til krana på kjøkken eller bad, så er det bare å skru slangen på direkte ved behov. Det er litt mer styrete, men nevner det i tilfelle dere ikke har sett på den løsningen :) Funker fint for oss som ikke trenger utekran noe ofte.

Anonymkode: 917d0...2c3

Ja, det er den løsningen jeg også lener mest mot, men usikker på om jeg finner et passende adapter på kjøkkenkrana, siden den er fra ikea. Jeg er også redd for lekkasje fra slangen inne. 

AnonymBruker
takinova skrev (4 timer siden):

Kan du sjekke med naboene om du kan få koble deg på deres eksisterende utekran. Med egen stoppeventil på utsiden av deres opplegg, evt at en av dem bytter til en kran med to uttak og du bare trekker slange fra dem - og du tar alle utgifter, så kan det jo være de syns det er greit.

Tja, hvordan fungerer det? Må de skru på sin kran for at min skal virke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...