Gå til innhold

Krevende unge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (4 timer siden):

Hadde og har en sånn. Sta, viljesterk, egen og temperament. Kopi av meg 😜

Med sånne barn må en være streng, strukturert, holde det lystbetont, være konsekvent og vise tydelig hvem som bestemmer. Du må være trygg og ikke la følelsene ta overhånd. 

Men du må også være åpen for kompromisser og virkelig lytte til barnet. 

Som da min hadde en periode der han SKULLE få opp glidelås selv og ikke fikk det til. Et jævla helvete uten like 😅

Første steg, starte påkledning tidligere, så veilede ungen lysbetont og vis at du forstår frustrasjonen. Så hjelpe barnet på en diskret måte så ungen klarer det og føler mestring. 

Anerkjenn, ros og skryt at barnet tar imot litt hjelp og klarte det. 

Om barnet vil et eller annet så velg kampene dine med omhu. Som at barnet vil skli litt til før dere går. Forhandle med barnet. Skli 5 ganger til, så ferdig. Da føler barnet at det er med på å bestemme og blir hørt. 

Andre ting er null kompromiss. Min fikk også plutselig en dag for seg at han ikke skulle pusse tenner. Jeg svøpet han inn i et teppe(lenge leve Google og YouTube 😅) satt meg oppå han og pusset mens han hylte. På den måten lå han trygt og kunne ikke skade seg. Neste morgen sa jeg tannpuss. Han nektet. Jeg viste han teppet og sa teppe eller åpne munnen. Han nektet, jeg svøpet. 

Så samme kveld viste jeg han teppet, han gapte og har aldri giddet å ta den kampen igjen. 

Vis null toleranse for vold. Jeg tok tydelig avstand og trakk meg unna. Ignorerte og viste ikke frustrasjon. Men ga MASSE positiv forsterking og ros når han heller ga kos eller roet seg ned. 

Barn foretrekker positiv forsterking og ros. Ble kjedelig å ikke få annet enn avstand og null respons på uønsket atferd. 

Fordelen med en sta og viljesterk unge er at om du møter de med åpenhet og ser potensialet i hva en slik personlighet kan oppnå, så har du en som kan klare mye pga ren vilje og stahet.

Han kunne både pluss og minus, alfabetet på norsk og engelsk, stave, snakke og forstå både norsk og engelsk innen 3 år. Han er ekstremt løsningsorientert og blir han interessert i noe gir han seg ikke før han mestrer det. 

Han har stor respekt for meg, men også ekstremt trygg på meg. 

Det du skriver om måten du behandlet barnet ditt ved tannpuss, håper jeg virkelig INGEN andre leser og følger. Hjelp! Det du beskriver er et stort maktovergrep! Slik gjør man ikke som forelder. 

Anonymkode: ef13f...f8e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En sinna baby?🙄

Anonymkode: 5d98d...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Jeg har en veldig krevende unge. 
h*n har vært det siden fødsel. Gråter mye når h*n ikke får det som h*n vil. Var mye sinna som spedbarn. I senere tid gråter h*n om man bare sier nei til en ting eller sier det motsatte av hva h*n vil høre. 
Barnet nekter virkelig å høre. Nekter å pusse tenner, nekter å skifte bleie, nekter og dusje osv..

barnet har en tendens til å slå og bite. Hvis jeg da holder armene ned å sier sånn gjør man ikke, jeg får vondt. Ender det opp i gråting

Jeg blir virkelig så sliten. 

Trenger tips!

er det greit å la barnet gråte seg ferdig, at jeg trekker meg unna for å få litt pause? 
liksom la h*n bare sitte der å gråte?

Anonymkode: 2f11d...cdc

Kanskje barnet ditt ikke føler seg forstått? Det vil vekke mye gråt, frustrasjon og sinne. jeg anbefaler at du tar kontakt med helsestasjon for råd og veiledning i stedet for å skrive her. Du får nok mange velmente råd, men det er ikke nødvendigvis kvalitetsråd. 
så vær så snill og ta kontakt med helsestasjonen og be om veiledning der! 

lykke til :) 

Skrevet

Anbefalar Cos-kurs, og å følgje Charlotte.mjelde og pedledern på instagram. Dei kjem med mange fine tips og råd for å forstå bornet, og korleis hjelpe/møte/forstå dei 😊

Det er ikkje farleg å la bornet "grine seg ferdig". Når guten min på 2 hadde eit av få utbrudd, sat eg meg ned på golvet og lot han styre på. Det hjalp ikkje at eg snakka eller tok på han. Når han var ferdig tilbydde eg klem, også snakka vi meir om det. "Syns du det er kjedeleg å høyre nei? Eg forstår det, men av og til..." Kommunikasjon er viktig! Og det er viktig med førebuing. "Om 2 songar(youtube) er det middag. No er det ein song igjen, også skrur vi av tven..." 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det du skriver om måten du behandlet barnet ditt ved tannpuss, håper jeg virkelig INGEN andre leser og følger. Hjelp! Det du beskriver er et stort maktovergrep! Slik gjør man ikke som forelder. 

Ja, alternativet er en unge med hull, som er omsorgssvikt. Man aksepterer ikke at et barn ikke vil pusse tenner. Og å surre han i et teppe er for kontroll på armer og bein. Jeg har selvfølgelig ikke noe av min vekt på ungen. Satt over han så han ikke kastet seg til siden og pusset raskt. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AprilLudgate skrev (12 timer siden):

Jeg ville ikke oppfordret til å begynne dag 1 med å binde et barn fast i et teppe, sette seg oppå barnet og så tvangspusse.

Ja, man må pusse tenner - og man må på ett tidspunkt tvinge da manglende tannpuss er omsorgssvikt det også. 

Men det som beskrives her er voldsutøvelse det og på den måten det gjøres mener jeg. 

Man kan begynne med positive incentiver, samtale om tannpuss, bøker om tannpuss, tur til tannpleier/helsestasjon osv. 

Første refleks bør ikke være binde fast og sette seg på barn altså. 

Det var ikke dag én... Det hadde gått en uke med alle andre metoder. 

Er forskjell på å svøpe et barn for å få kontroll på armer og bein og sette seg over barnet uten vekt så ikke barnet kaster seg frem og tilbake. 

Det var en trygg måte å få det gjort kjapt. Større sjanse for skade om jeg ikke hadde brukt svøping. Da slo han vilt, sparket, kastet seg frem og tilbake og å få en tannbørste inn i munnen var umulig eller farlig pga kasting med hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...