AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #1 Skrevet 3. juni 2023 Hei. Jeg har en veldig krevende unge. h*n har vært det siden fødsel. Gråter mye når h*n ikke får det som h*n vil. Var mye sinna som spedbarn. I senere tid gråter h*n om man bare sier nei til en ting eller sier det motsatte av hva h*n vil høre. Barnet nekter virkelig å høre. Nekter å pusse tenner, nekter å skifte bleie, nekter og dusje osv.. barnet har en tendens til å slå og bite. Hvis jeg da holder armene ned å sier sånn gjør man ikke, jeg får vondt. Ender det opp i gråting Jeg blir virkelig så sliten. Trenger tips! er det greit å la barnet gråte seg ferdig, at jeg trekker meg unna for å få litt pause? liksom la h*n bare sitte der å gråte? Anonymkode: 2f11d...cdc
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Skrevet 3. juni 2023 Glemte å skrive det ca 3år Anonymkode: 2f11d...cdc
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #4 Skrevet 3. juni 2023 Alder på barnet her er viktig. Også tenker jeg det hadde hjulpet deg å ha en fridag. Hente litt pågangsmot. Og få tenkt litt klart. Jeg har hatt småbarn selv, i krevende perioder. Og kan bekrefte at når man føler man står i en uønsket krig konstant, så får man ikke tenkt. Og kan ta litt dumme valg. Fordi det blir så mye stress. En felle man fort går i, er at man finner frem alt mulig for at ungen skal fine ro. Og da lam barnet lære seg at vil de ha noe, så er det gråt og hyl som gjelder. Vi il ko barnet best mulig, så vi strekker oss også langt. Hva som virker på ditt barn vet jeg ikke. Men da mine kunne å snakke gikk jeg over til at jeg ikke forsto gråtespråket. Selv om jeg skjønte hva de ville. Det var noe jeg gjorde for å lære de andre måter å utrykke ønsker på. Det tok litt tid å innarbeide.men det virket. Da satt jeg først ved siden av, og sa jeg hører ikke hva du sier når du skriker. Pust med magen så kan du fortelle meg det etterpå. Så etter en god stund, feks når ungen ble sinna på meg, fordi jeg ikke forsto, så sa jeg at da går jeg litt unna, så du får roet deg ned så jeg forstår hva du sier. Gikk en til to meter unna, og feks rydda litt på kjøkkenet, når hyling tiltok så spurte jeg hvordan det gikk. Funket ikke det, så heg ut av hvinduet og entusiastisk ropte feks : i alle dager. Slik at ungen ble nysgjerrig. Og kunne si jeg hadde sett en fugl eller feks en traktor ol. Da de ble nysgjerrig, så glemte de krigen de holdt på med , og da sa jeg nå skjønner jeg hva du sier, hva var det du ville ha?å Så mulig det var ca en uke. Roste også når de sa de var tørste uten hyling feks. Litt innimellom var det jo hyl. Men iallefall jo mer jeg satt å dubletter, jo mer hyl ble det, så da var det bedre å gå litt unna men fortsatt være tilgjengelig. Du får kjenne litt på hva du tror kan hjelpe ditt barn. Men tenker at ungen i bunn og grunn trenger hjelp til å utrykke seg på andre måter. Og det er det din fridag skal gå til. Å legge en liten plan på. Anonymkode: dc8d4...723 1 1
spegel Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 Syns det høres ut som du trenger litt veiledning. Har du vært på cos p kurs gjennom kommunen/helsestasjonen? Anbefales! 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Hvordan snakker du til barnet? Hva sier du før barnet skal pusse tennene? Hva sier du når barnet nekter? osv Anonymkode: ed45c...26d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #7 Skrevet 3. juni 2023 Jeg svarer ofte på at jeg ikke forstår. problemet er at jeg er så ekstremt redd for å gjøre noe feil. mine foreldrene mine ødela meg helt når jeg var liten. Å jeg ønsker så fælt at barnet mitt ikke skal ha det sånn. hvis vi gråt ble vi kjeftet på og kaldt umulig sendt på rommet… mere spørsmålet er at hvis det er trass gråting, hva gjør jeg da? Anonymkode: 2f11d...cdc
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): mere spørsmålet er at hvis det er trass gråting, hva gjør jeg da? Anonymkode: 2f11d...cdc Det kommer litt an på situasjonen. Noen ganger lar jeg barnet rase fra seg, og jeg sier at "jeg forstår du synes dette var dumt, men vi må..." Andre ganger overkjører jeg fullstendig "jo, du må ha på bilbelte". Noen ganger trøster jeg. Andre ganger overser jeg trassen totalt og sier bare muntert "kom igjen Petra". Hvis du føler deg veldig usikker som forelder, så snakk med helsestasjonen. De ønsker å hjelpe!, de kan tipse om kurs osv. Snakk med dem! Anonymkode: 44e9b...09d 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #9 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg svarer ofte på at jeg ikke forstår. problemet er at jeg er så ekstremt redd for å gjøre noe feil. mine foreldrene mine ødela meg helt når jeg var liten. Å jeg ønsker så fælt at barnet mitt ikke skal ha det sånn. hvis vi gråt ble vi kjeftet på og kaldt umulig sendt på rommet… mere spørsmålet er at hvis det er trass gråting, hva gjør jeg da? Anonymkode: 2f11d...cdc Jeg laget et tydelig skille, der det var åpent for diskusjon pg der det ikke var åpent for diskusjon. Kan være litt krevende å sortere. Men samtidig som de skal lære hva som er må ting, så har jeg også vært opptatt av at de skal ha rom for egne meninger også. Så feks leggetid, pussing av tenner, kle på seg ol er må ting. Om ungen vil ha rød eller gul saft, skal de bestemme selv, men der ligger det også en gråsone iht at er vi borte drikker de den fargen de blir servert feks. Og er det tomt for rød, så er det tomt for rød. Trass slipper jeg ikke igjennom noen vilje. Da skjønner jeg ikke, før de roer seg og utrykker seg på ordentlig måte. Men viktig å huske på å beholde roen selv. Blir du stressa Blir ungen stressa. De speiler foreldre sine i situasjoner. Til og med små babyer ser på mamma eller pappa om en person er ok eller ikke. Så greit å huske på at de sjekker oss som svamper. Anonymkode: dc8d4...723 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #10 Skrevet 3. juni 2023 Jeg vil anbefale et COS kurs. Snakk med helsesykepleier. Det som er viktig å huske er at det er du som er den voksne. Du skal ta ledelsen. Du skal alltid være større, sterkere, samtidig klokere og god (fra COS). Jeg tenker at barnet merker at du er utrygg i din rolle som forelder. Da blir barnet usikker og derav mye gråt og frustrasjon. Det er ikke noe nederlag å få veiledning og hjelp, det viser bare at du vil det beste for barnet ditt❤️ Anonymkode: 9d69d...46c 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 3. juni 2023 #11 Skrevet 3. juni 2023 (endret) Hadde og har en sånn. Sta, viljesterk, egen og temperament. Kopi av meg 😜 Med sånne barn må en være streng, strukturert, holde det lystbetont, være konsekvent og vise tydelig hvem som bestemmer. Du må være trygg og ikke la følelsene ta overhånd. Men du må også være åpen for kompromisser og virkelig lytte til barnet. Som da min hadde en periode der han SKULLE få opp glidelås selv og ikke fikk det til. Et jævla helvete uten like 😅 Første steg, starte påkledning tidligere, så veilede ungen lysbetont og vis at du forstår frustrasjonen. Så hjelpe barnet på en diskret måte så ungen klarer det og føler mestring. Anerkjenn, ros og skryt at barnet tar imot litt hjelp og klarte det. Om barnet vil et eller annet så velg kampene dine med omhu. Som at barnet vil skli litt til før dere går. Forhandle med barnet. Skli 5 ganger til, så ferdig. Da føler barnet at det er med på å bestemme og blir hørt. Andre ting er null kompromiss. Min fikk også plutselig en dag for seg at han ikke skulle pusse tenner. Jeg svøpet han inn i et teppe(lenge leve Google og YouTube 😅) satt meg oppå han og pusset mens han hylte. På den måten lå han trygt og kunne ikke skade seg. Neste morgen sa jeg tannpuss. Han nektet. Jeg viste han teppet og sa teppe eller åpne munnen. Han nektet, jeg svøpet. Så samme kveld viste jeg han teppet, han gapte og har aldri giddet å ta den kampen igjen. Vis null toleranse for vold. Jeg tok tydelig avstand og trakk meg unna. Ignorerte og viste ikke frustrasjon. Men ga MASSE positiv forsterking og ros når han heller ga kos eller roet seg ned. Barn foretrekker positiv forsterking og ros. Ble kjedelig å ikke få annet enn avstand og null respons på uønsket atferd. Fordelen med en sta og viljesterk unge er at om du møter de med åpenhet og ser potensialet i hva en slik personlighet kan oppnå, så har du en som kan klare mye pga ren vilje og stahet. Han kunne både pluss og minus, alfabetet på norsk og engelsk, stave, snakke og forstå både norsk og engelsk innen 3 år. Han er ekstremt løsningsorientert og blir han interessert i noe gir han seg ikke før han mestrer det. Han har stor respekt for meg, men også ekstremt trygg på meg. Endret 3. juni 2023 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #12 Skrevet 3. juni 2023 WhisperingWind skrev (7 minutter siden): Hadde og har en sånn. Sta, viljesterk, egen og temperament. Kopi av meg 😜 Med sånne barn må en være streng, strukturert, holde det lystbetont, være konsekvent og vise tydelig hvem som bestemmer. Du må være trygg og ikke la følelsene ta overhånd. Men du må også være åpen for kompromisser og virkelig lytte til barnet. Som da min hadde en periode der han SKULLE opp glidelås selv og ikke fikk det til. Er jævla helvete uten like 😅 Første steg, starte påkledning tidligere, så veilede ungen lysbetont og vis at du forstår frustrasjonen. Så hjelpe barnet på en diskret måte så ungen klarer det og føler mestring. Anerkjenn, ros og skryt at barnet tar imot litt hjelp og klarte det. Om barnet vil et eller annet så velg kampene dine med omhu. Som at barnet vil skli litt til før dere går. Forhandle med barnet. Da føler barnet at det er med på å bestemme og blir hørt. Andre ting er null kompromiss. Min fikk også plutselig en dag for seg at han ikke skulle pusse tenner. Jeg svøpet han inn i et teppe(lenge leve Google og YouTube 😅) satt meg oppa han og pusset mens han hylte. På den måten lå han trygt og kunne ikke skade seg. Neste morgen så jeg tannpuss. Han nektet. Jeg viste han teppet og sa teppe eller åpne munnen. Han nektet, jeg svøpet. Så mme kveld viste jeg han teppet, han gapte og har aldri giddet å ta den kampen igjen. Vis null toleranse for vold. Jeg tok tydelig avstand og trakk meg unna. Ignorerte og viste ikke frustrasjon. Men ga MASSE positiv forsterking og ros når han heller gå kos eller roet seg ned. Barn foretrekker positiv forsterking og ros. Ble kjedelig å ikke få annet enn avstand og null respons på uønsket atferd. Fordelen med en sta og viljesterk unge er at om du møter de med åpenhet og ser potensialet i hva en slik personlighet kan oppnå, så har du en som kan klare mye pga ren vilje og stahet. Han kunne både pluss og minus, alfabetet på norsk og engelsk, stave, snakke og forstå både norsk og engelsk innen 3 år. Han er ekstremt løsningsorientert og blir han interessert i noe gir han seg ikke før han mestrer det. Han har stor respekt for meg, men også ekstremt trygg på meg. Wow, jeg er imponert over løsningen din her! Det gir så mening og skåner barnet fra å få dårlig samvittighet av at utbruddet (potensielt) hadde skadet dere foreldre. Barnet har jo ikke kontroll over kroppen når de har sånn shut down, spesielt i den alderen. Godt jobba! Anonymkode: 00941...e6a
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #13 Skrevet 3. juni 2023 Er barnet i barnehage? Hvordan oppfører han seg der? Kan de gi deg råd og veiledning? Jeg har valgt mine kamper. Tannpuss er tvang. Han kunne hyle og skrike, jeg satt på toalettet og ventet. Kunne ta tid. Dusjing sloss jeg ikke om. Ordentlig vask med klut og såpevann gikk greit. Andre ting som utløste "anfall" var påkledning. Særlig at han ville klare det selv, men ikke fikk til f.eks knapper og glidelås. Innså at vi måtte begynne tidligere slik at jeg ikke ble irritert fordi vi fikk dårlig tid. Prøvde å hjelpe til hvis nødvendig, men det kunne utløse kraftig sinneutbrudd. Kunne prøve å avlede med å åpne ytterdøra og si f.eks at det virker som vi kan gå uten å dra opp glidelåsen i dag. Mye vilje kan være bra hvs den blir brukt godt. Er det bare trass og vrangvilje er det vanskelig. Anonymkode: 21df9...4d6
Gjest WhisperingWind Skrevet 3. juni 2023 #14 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Wow, jeg er imponert over løsningen din her! Det gir så mening og skåner barnet fra å få dårlig samvittighet av at utbruddet (potensielt) hadde skadet dere foreldre. Barnet har jo ikke kontroll over kroppen når de har sånn shut down, spesielt i den alderen. Godt jobba! Anonymkode: 00941...e6a Takk. Sier ikke at det alltid er like enkelt og har vært dager jeg ville hoppe ut av vinduet 😂 Men nå er han 7 og er veldig god på å regulere følelser fordi vi har jobbet mye med at det er helt ok å bli frustrert, men å slå, skrike etc vil faktisk ikke endre noe. En må ta utfordringen ved roten og jobbe med det❣️
AprilLudgate Skrevet 3. juni 2023 #15 Skrevet 3. juni 2023 Hva sier de på foreldresamtalene i barnehagen?
AprilLudgate Skrevet 3. juni 2023 #16 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Wow, jeg er imponert over løsningen din her! Det gir så mening og skåner barnet fra å få dårlig samvittighet av at utbruddet (potensielt) hadde skadet dere foreldre. Barnet har jo ikke kontroll over kroppen når de har sånn shut down, spesielt i den alderen. Godt jobba! Anonymkode: 00941...e6a Jeg ville ikke oppfordret til å begynne dag 1 med å binde et barn fast i et teppe, sette seg oppå barnet og så tvangspusse. Ja, man må pusse tenner - og man må på ett tidspunkt tvinge da manglende tannpuss er omsorgssvikt det også. Men det som beskrives her er voldsutøvelse det og på den måten det gjøres mener jeg. Man kan begynne med positive incentiver, samtale om tannpuss, bøker om tannpuss, tur til tannpleier/helsestasjon osv. Første refleks bør ikke være binde fast og sette seg på barn altså. 2 2
lajlaj Skrevet 3. juni 2023 #17 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg har en veldig krevende unge. h*n har vært det siden fødsel. Gråter mye når h*n ikke får det som h*n vil. Var mye sinna som spedbarn. I senere tid gråter h*n om man bare sier nei til en ting eller sier det motsatte av hva h*n vil høre. Barnet nekter virkelig å høre. Nekter å pusse tenner, nekter å skifte bleie, nekter og dusje osv.. barnet har en tendens til å slå og bite. Hvis jeg da holder armene ned å sier sånn gjør man ikke, jeg får vondt. Ender det opp i gråting Jeg blir virkelig så sliten. Trenger tips! er det greit å la barnet gråte seg ferdig, at jeg trekker meg unna for å få litt pause? liksom la h*n bare sitte der å gråte? Anonymkode: 2f11d...cdc Sinna som spedbarn? Her tror jeg nok ikke det er barnet som er problemet. 3
lajlaj Skrevet 3. juni 2023 #18 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Glemte å skrive det ca 3år Anonymkode: 2f11d...cdc Helt vanlig utviklingsmessig å slå om det går gjennom store forandringer og vonde ting i denne alderen. Det har ikke språk for å uttrykke det som skjer. Hvordan er hjemmesituasjonen? Har det skjedd noe i familien i det siste? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg svarer ofte på at jeg ikke forstår. problemet er at jeg er så ekstremt redd for å gjøre noe feil. mine foreldrene mine ødela meg helt når jeg var liten. Å jeg ønsker så fælt at barnet mitt ikke skal ha det sånn. hvis vi gråt ble vi kjeftet på og kaldt umulig sendt på rommet… mere spørsmålet er at hvis det er trass gråting, hva gjør jeg da? Anonymkode: 2f11d...cdc trassgråt: det er bare å møte barnet. «blir du lei deg for at mamma må pusse tennene dine? Du liker ikke å pusse tennene du? Jeg ser det, men mamma må pusse tennene dine, så nå setter vi igang». Du skal ALDRI forlate et barn som gråter, med mindre du holder på å klikke og må roe deg ned i noen sekunder. Et barn trenger å bli sett, uansett hva det gråter for. Trass er forventningsbrudd, det gråter fordi ting ikke ble det som det hadde tenkt eller ville. Det betyr ikke at du skal avfeie det som noe du ikke trenger å ta deg av. Du skal støtte barnet gjennom det. Å gå fra barnet er det samme som dine foreldre gjorde mot deg. La barnet gråte. Høres ut som at du argumenterer med en 3-åring. Den er fullstendig umoden. Den skal ikke høre på deg, den har sin egen plan. Og dersom du blir irritert når barnet ikke gjør som du vil, så kommer barnet til å gjøre enda mer motstand. Hvordan har du selv møtt barnet ditt emosjonelt? Dette høres ikke ut som et krevende barn, men et barn som sliter med tilknytningen til omsorgspersonene. Barnet ditt NEKTER ikke, det har en egen vilje og en annen agenda enn deg. Det betyr at DU må finne andre måter å få barnet til å samarbeide med deg på. Vi bruker å gjøre mye til en lek. Barn i denne alderen gjør alt til en maktkamp, og faller foreldrene for fristelsen så blir det bare skriking, grining og helt unødvendig lange konflikter. Man tar brodden av ekstremt mange maktkamper (som er en naturlig del av barns utvikling) gjennom lek. Anbefaler et COS-kurs som flere her over. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #19 Skrevet 3. juni 2023 WhisperingWind skrev (3 timer siden): Hadde og har en sånn. Sta, viljesterk, egen og temperament. Kopi av meg 😜 Med sånne barn må en være streng, strukturert, holde det lystbetont, være konsekvent og vise tydelig hvem som bestemmer. Du må være trygg og ikke la følelsene ta overhånd. Men du må også være åpen for kompromisser og virkelig lytte til barnet. Som da min hadde en periode der han SKULLE få opp glidelås selv og ikke fikk det til. Et jævla helvete uten like 😅 Første steg, starte påkledning tidligere, så veilede ungen lysbetont og vis at du forstår frustrasjonen. Så hjelpe barnet på en diskret måte så ungen klarer det og føler mestring. Anerkjenn, ros og skryt at barnet tar imot litt hjelp og klarte det. Om barnet vil et eller annet så velg kampene dine med omhu. Som at barnet vil skli litt til før dere går. Forhandle med barnet. Skli 5 ganger til, så ferdig. Da føler barnet at det er med på å bestemme og blir hørt. Andre ting er null kompromiss. Min fikk også plutselig en dag for seg at han ikke skulle pusse tenner. Jeg svøpet han inn i et teppe(lenge leve Google og YouTube 😅) satt meg oppå han og pusset mens han hylte. På den måten lå han trygt og kunne ikke skade seg. Neste morgen sa jeg tannpuss. Han nektet. Jeg viste han teppet og sa teppe eller åpne munnen. Han nektet, jeg svøpet. Så samme kveld viste jeg han teppet, han gapte og har aldri giddet å ta den kampen igjen. Vis null toleranse for vold. Jeg tok tydelig avstand og trakk meg unna. Ignorerte og viste ikke frustrasjon. Men ga MASSE positiv forsterking og ros når han heller ga kos eller roet seg ned. Barn foretrekker positiv forsterking og ros. Ble kjedelig å ikke få annet enn avstand og null respons på uønsket atferd. Fordelen med en sta og viljesterk unge er at om du møter de med åpenhet og ser potensialet i hva en slik personlighet kan oppnå, så har du en som kan klare mye pga ren vilje og stahet. Han kunne både pluss og minus, alfabetet på norsk og engelsk, stave, snakke og forstå både norsk og engelsk innen 3 år. Han er ekstremt løsningsorientert og blir han interessert i noe gir han seg ikke før han mestrer det. Han har stor respekt for meg, men også ekstremt trygg på meg. Er han evnerik, eller bare tidlig ute grunnet temperamentet/personligheten? Anonymkode: 8ecd8...d17
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #20 Skrevet 3. juni 2023 WhisperingWind skrev (4 timer siden): Hadde og har en sånn. Sta, viljesterk, egen og temperament. Kopi av meg 😜 Med sånne barn må en være streng, strukturert, holde det lystbetont, være konsekvent og vise tydelig hvem som bestemmer. Du må være trygg og ikke la følelsene ta overhånd. Men du må også være åpen for kompromisser og virkelig lytte til barnet. Som da min hadde en periode der han SKULLE få opp glidelås selv og ikke fikk det til. Et jævla helvete uten like 😅 Første steg, starte påkledning tidligere, så veilede ungen lysbetont og vis at du forstår frustrasjonen. Så hjelpe barnet på en diskret måte så ungen klarer det og føler mestring. Anerkjenn, ros og skryt at barnet tar imot litt hjelp og klarte det. Om barnet vil et eller annet så velg kampene dine med omhu. Som at barnet vil skli litt til før dere går. Forhandle med barnet. Skli 5 ganger til, så ferdig. Da føler barnet at det er med på å bestemme og blir hørt. Andre ting er null kompromiss. Min fikk også plutselig en dag for seg at han ikke skulle pusse tenner. Jeg svøpet han inn i et teppe(lenge leve Google og YouTube 😅) satt meg oppå han og pusset mens han hylte. På den måten lå han trygt og kunne ikke skade seg. Neste morgen sa jeg tannpuss. Han nektet. Jeg viste han teppet og sa teppe eller åpne munnen. Han nektet, jeg svøpet. Så samme kveld viste jeg han teppet, han gapte og har aldri giddet å ta den kampen igjen. Vis null toleranse for vold. Jeg tok tydelig avstand og trakk meg unna. Ignorerte og viste ikke frustrasjon. Men ga MASSE positiv forsterking og ros når han heller ga kos eller roet seg ned. Barn foretrekker positiv forsterking og ros. Ble kjedelig å ikke få annet enn avstand og null respons på uønsket atferd. Fordelen med en sta og viljesterk unge er at om du møter de med åpenhet og ser potensialet i hva en slik personlighet kan oppnå, så har du en som kan klare mye pga ren vilje og stahet. Han kunne både pluss og minus, alfabetet på norsk og engelsk, stave, snakke og forstå både norsk og engelsk innen 3 år. Han er ekstremt løsningsorientert og blir han interessert i noe gir han seg ikke før han mestrer det. Han har stor respekt for meg, men også ekstremt trygg på meg. Jeg blir helt skremt og provosert av hva du skriver. Du svøpte barnet ditt fast for å tvangspusse tennene hans? Deretter dro du frem teppet som en trussel på hva som skjer hvis han nekter? Er du klin hakka gal? Anonymkode: ef13f...f8e 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå