Gå til innhold

Ferdig utdannet- nervøs for sprøytesetting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ferdig utdannet vernepleier, og er i jobbsøking. Føler selv jeg har alt for lite erfaring med å sette sprøyter, så nesten så jeg unngår disse jobbene… noen som har erfaring fra å gå inn i arbeidslivet fra student til arbeidstaker og grue seg til sprøytesetting? Kan prosedyrene, men skulle gjerne fått litt mengdetrening… der noen ser at jeg faktisk har kontroll… har dere blitt satt rett til å sette sprøyter eller fått opplæring/ oppfrisking ? 

Anonymkode: ab1f0...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg ville heller vist ein nyutdanna sjukepleiar å setje sprøyte 100 gongar, enn at nokon som er usikre gjer det aleine! Spør så hjelper nokon deg 😊 Ville øvd på kollegaer, og latt kollegaer vist 1 gong på pasient, og deretter at du set neste under oppsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som spes.spl og mange av mine sykepleierkollegaer er ikke trygg på å sette intramuskulære injeksjoner fordi det er sjeldent de gjør det. Så jeg tenker at det ikke er uvanlig å kvie seg for det. Jeg pleier å hjelpe andre med det, så jeg tenker nok at det sikkert er andre du kan spørre om hjelp der du kommer til du blir litt tryggere med mindre du blir helt alene med medisinansvar. 

Anonymkode: c03b3...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber som spes.spl og mange av mine sykepleierkollegaer er ikke trygg på å sette intramuskulære injeksjoner fordi det er sjeldent de gjør det. Så jeg tenker at det ikke er uvanlig å kvie seg for det. Jeg pleier å hjelpe andre med det, så jeg tenker nok at det sikkert er andre du kan spørre om hjelp der du kommer til du blir litt tryggere med mindre du blir helt alene med medisinansvar. 

Anonymkode: c03b3...789

 

RockyRose skrev (10 minutter siden):

Eg ville heller vist ein nyutdanna sjukepleiar å setje sprøyte 100 gongar, enn at nokon som er usikre gjer det aleine! Spør så hjelper nokon deg 😊 Ville øvd på kollegaer, og latt kollegaer vist 1 gong på pasient, og deretter at du set neste under oppsyn.

Ja… korona kull, så fikk ikke mengde trening.. satt en gang i en appelsin og en gang i en arm… pluss litt insulin.. men de intramuskulære injeksjonene treningen er skral…. Takk for råd 😊

Anonymkode: ab1f0...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (Akkurat nå):

Kjøp deg sprøyter og øv på deg selv, evetuelt venner?

Ja.. tenkt tanken.. men vil jo gjerne at noen skal se at det er mest mulig riktig.. må evt høre med noen medstudenter…

Anonymkode: ab1f0...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

+ youtube har mange videoar som viser sprøyteteknikkar, så kan vere lurt å sjekke der og 😊 sjølve stikket er jo ikkje heksekunst, så er jo kun at du er usikker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja.. tenkt tanken.. men vil jo gjerne at noen skal se at det er mest mulig riktig.. må evt høre med noen medstudenter…

Anonymkode: ab1f0...3fe

Måtte kraften være med deg! Jeg er sikker du vil mestre dette-må bare stole på deg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (9 timer siden):

+ youtube har mange videoar som viser sprøyteteknikkar, så kan vere lurt å sjekke der og 😊 sjølve stikket er jo ikkje heksekunst, så er jo kun at du er usikker.

Noen gode linker?

Anonymkode: fbd53...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier (ferdig lenge før korona), og på studiet fikk vi legge én veneflon, sette intramuskulært en gang, og subkutant en gang. Det var det.

Fikk øvd litt i praksis, men jevnt over lite.

Jeg liker fortsatt hverken å legge veneflon eller stikke intramuskulært, da vi sjeldent gjør det på min jobb. Men der går seg til likevel. Spør en kollega om veiledning :) 

Anonymkode: 0fc50...100

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyutdannede som ikke har peiling på å sette sprøyter. Det er lettere å lære folk å sette sprøyter enn å eks kommunisere bedre. Det er ikke noe minus for arbeidsgiver i det hele tatt. Folk liker å lære bort og. Å være dårlig i noe som enkelt kan læres, gjør det lettere å få seg venner på den nye arbeidsplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spes.vpl her. Å sette injeksjoner er en læringssak. Mye bedre å bare hoppe i det og få god veiledning. VAR nett er en god hjelper når det gjelder prosedyrer.

Anonymkode: 9d927...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bør senke skuldrene litt. Tror at når du får jobb så får du en innkjøringsperiode/opplæringsperiode med veiledning. Det er ikke slik at du blir kastet ut i arbeidsoppgavene på egenhånd sånn uten videre. Og hvis du blir det så kan du spørre om veiledning/assistanse hvis du føler deg ukomfortabel med de nye oppgavene. De fleste har forståelse for dette ovenfor nyansatte.

Det er iallfall det inntrykket jeg har fra praksisen i mitt området. 

For øvrig tror jeg det er ganske normalt at nyutdannede er nervøse for akkurat sprøytesetting. 

Og du. Husk at "alle" bommer fra tid til annen. Å bomme føler nok verre ut for deg som stikker enn den som blir stukket (med mindre det er en pasient med mye sprøyteskrekk), så ikke overtenk og legg for mye press på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er sykepleier (ferdig lenge før korona), og på studiet fikk vi legge én veneflon, sette intramuskulært en gang, og subkutant en gang. Det var det.

Fikk øvd litt i praksis, men jevnt over lite.

Jeg liker fortsatt hverken å legge veneflon eller stikke intramuskulært, da vi sjeldent gjør det på min jobb. Men der går seg til likevel. Spør en kollega om veiledning :) 

Anonymkode: 0fc50...100

Litt redd man aldri skal like det ja…. Men føler du deg trygg på å gjøre det nå? Selv om du ikke liker det.. og hvor mye veiledning er det innafor å spør om? 😅

Anonymkode: ab1f0...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Spes.vpl her. Å sette injeksjoner er en læringssak. Mye bedre å bare hoppe i det og få god veiledning. VAR nett er en god hjelper når det gjelder prosedyrer.

Anonymkode: 9d927...bd8

Brukte VAR mye i studietiden, men kommer ikke inn… kan man kjøpe det privat, eller pleier arbeidsplass å ha det? 

Anonymkode: ab1f0...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en kollega om veiledning og bistand! Og kommer muligheten opp på arbeidsplassen, vær frampå og spør om du kan gjøre det for mengdetrening. 

Jeg jobber som sykepleier og på min arbeidsplass setter vi intramuskulært og venfloner ekstremt sjeldent. Vi spør hverandre om hjelp uansett hvor mye arbeidserfaring vi har. Sist gang vi hadde intramuskulære injeksjoner så melde jeg meg for å få mengdetreningen på det for det var lenge siden sist. Og andre ganger blir jeg spurt om å bistå for å få lagt inn en venflon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...