Gå til innhold

Hindre farsarv til barn? Er dette mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når pappa døde, for 5 år siden, var det ikke mye gjeld på hverken hus eller bil. Etter dette har mamma sittet i uskiftet bo, noe jeg og min søster selvfølgelig skrev under på, var greit. Mamma har i ettertid kjøpt seg splitter ny bobil og splitter ny bil. Og brukt mye penger på ferier og oppussing og alt mulig annet. Hun møtte en ny mann for litt over 1 år siden, som er liksom kjent for å være litt "pengegrisk" . Og mamma har nå i det siste samlet alle lånene i et samlet lån, altså i huslånet sitt. Hun snakket for et halvt års tid siden om at vi skulle få farsarven vår, dette var ikke noe vi krevde selv, men noe mamma ville ordne opp i selv. Men nå lurer jeg på om dette er en måte hun kan slippe billigere unna med utbetaling av farsarven vår? Hun tjener jo veldig bra i året, nesten 2 mill. så jeg skjønner ikke hvorfor hun skulle tatt billånet inn i et huslån på 20 år liksom? Bare for å få sagt det, så har ikke vi sagt at vi vil ha farsarven, dette var noe hun hadde bestemt seg for selv. Noen som har noen ideer? Eller vet om det er mulig, at hun kan faktisk gjøre slik at det ikke blir noen farsarv igjen?

Anonymkode: e9b9b...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uklart hva dere har skrevet under på. Fellesbarn signerer ikke på noe når man skal ha uskifteattest.

Uansett, det å ta opp lån med sikkerhet i bolig istedenfor billån er gunstig, så en naturlig beslutning. 

Dersom hun skal inngå et langvarig forhold bør hun gjennomføre et skifte. I og med at alt hun tjener går inn i boet, blir det mer kostbart for henne jo lengre hun venter. For hun litt blandet økonomi med kjæresye blir det også vanskeligere å ha full oversikt over hva som inngår i uskifteboet.

Anonymkode: 204ea...c95

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men nå lurer jeg på om dette er en måte hun kan slippe billigere unna med utbetaling av farsarven vår? 

Anonymkode: e9b9b...19a

Hvis hun  velger å gi dere farsarven mens hun lever, arver hun 25 %. Hvis hun velger å ikke gi dere farsarven mens hun lever regnes hun ikke som arving etter ham. Da får dere hele farsarven

Vanligvis øker ens formue dess eldre man blir. Ved å gi dere farsarven nå får dere ikke del i verdiøkningen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uklart hva dere har skrevet under på. Fellesbarn signerer ikke på noe når man skal ha uskifteattest.

Anonymkode: 204ea...c95

Fellesbarn må signere hvis gjenlevende ektefelle skal sitte i uskifte med avdødes særeiemidler

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moren din kan, om hun vil, i teorien bruke opp alle pengene fra din farsarv når hun sitter i uskiftet bo.
At hun ønsker å gjennomføre skifte etter farsarven når hun har møtt en ny mann, tenker jeg er ryddig både for dere, henne selv og den nye kjærligheten hennes. 

Når hun tjener såpass godt er det vel også «klokt» av dere å være på godsiden hennes, for det kommer vel en dag dere til slutt skal arve henne også?

Anonymkode: 6612f...4bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Vanligvis øker ens formue dess eldre man blir. Ved å gi dere farsarven nå får dere ikke del i verdiøkningen

Men de kan jo investere den selv og slik få verdiøkning..

når mor er på vei inn i nytt forhold virker det jo mye mer ryddig med skifte, så unngår man beskyldninger og uenighet senere om hvem som eier hva 

Anonymkode: 5dc8f...f31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I arveloven § 27 står det klart at arvingene kan kreve at uskifteformuen skiftes hvis den lengstlevende har hatt samboer i minst to år, eller har hatt eller venter barn med samboeren. 

Dette betyr at arvingene kan kreve sin arv fordelt hvis samboerforholdet har vart i to år, eller at den lengstlevende har hatt eller venter barn med samboeren. 

Retten til å sitte i uskifte vil også falle bort hvis den lengstlevende gifter seg på nytt. https://advokatmatch.no/uskiftet-bo-og-nytt-samboerforhold

Anonymkode: 547a2...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...