AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Skrevet 2. juni 2023 Vi har ikke gitt 16 åringen ukepenger før, men heller sponsa ting som kino, mat og klær. Nå vil hun begynne å styre sine egne penger, noe jeg synest er en god ide. Busskort og klær som hun trenger får hun av oss. Vi har satt opp en plan om hva hun skal gjøre • Tar ut av oppvaskmaskinen 2 ganger i uka • Støvsuger rommet hennes og stua, når nødvendig • Bretter klær 2 ganger i uka • Lager middag 2 ganger i uka Hvor mye bør hun få? Anonymkode: bd977...cbb
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. juni 2023 #2 Skrevet 2. juni 2023 Jeg fikk 500 kr i mnd. Da var det forventet at jeg holdt rommet ryddig, støvsugde, vasket badet, satt på poteter, kastet søpla etc. Det er noen år siden da😅
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 Vår 16 åring får 500 kr måneden. Det holder til hans forbruk. Busskort, klær og telefon betaler vi. Min eldste fikk 1000 kr måneden, men han kjøpte da klær og alt han trengte selv. Ulike barn, ulike behov. Anonymkode: 0de0f...c72
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Våre får 200 i uken. Da står de for lørdagsgodt selv. Anonymkode: fdb2f...558
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 For så lite jobb tenker jeg at en 2-300 kr er nok. Anonymkode: 28a94...d88
Gjest takinova Skrevet 2. juni 2023 #6 Skrevet 2. juni 2023 Mine har fått så de klarer seg. Ikke noe fast beløp. Her forventes det og ønskes det at etter fylte 15-16 år får man seg en liten jobb og hvertfall sommerjobb. Hjemme får de holde rommet i orden, resten er oss voksnes ansvar. Spør om jeg trenger hjelp fra dem så klart.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 Eg synes du skal presisere kva de meiner med "nødvendig". Er det naudsynt å støvsuge ein gong i veka, annakvar veke eller nokre gonger i veka? Blir det bretta klær av dokker foreldre også, eller blir all klesvask spart opp til 16åringen sin bretting? (Spør, fordi eg synes det har betydning for kor mykje eg synes ho burde få). Basert på svaret ditt tenker eg mellom 500 kr og 1000 kr. Synes det å lage to middager i veka, og samstundes ta utav oppvaskmaskina er verdt 500 kr i mnd. Dei andre oppgavene og dermed sum kjem derfor i tillegg for meg. Her i huset må barna halde eige rom ryddig. Klarer dei ikkje det er dei heller ikkje store nok til å ha mobil. Ergo, dei rydder, eg betaler mobilabonnementet. I 2005 fekk eg 300 kr i mnd for å vaske eit lite bad og støvsuge gang og datarom ein gong i veka. Anonymkode: 3e218...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #8 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har ikke gitt 16 åringen ukepenger før, men heller sponsa ting som kino, mat og klær. Nå vil hun begynne å styre sine egne penger, noe jeg synest er en god ide. Busskort og klær som hun trenger får hun av oss. Vi har satt opp en plan om hva hun skal gjøre • Tar ut av oppvaskmaskinen 2 ganger i uka • Støvsuger rommet hennes og stua, når nødvendig • Bretter klær 2 ganger i uka • Lager middag 2 ganger i uka Hvor mye bør hun få? Anonymkode: bd977...cbb Våre fikk 1000 kr mnd. De tok ut av oppvaskmaskina, vasket sitt eget bad, la alle klær på riktig sted, smurte egne matpakker, ryddet alltid opp på kjøkkenet etter bruk, støvsugde i sin etasje, gikk med søpla og hjalp til uten å sutre når vi spurte om hjelp. Disse pengene gikk til alt utenom telefon, klær, busskort og mat hjemme selvsagt. Jenta brukte opp pengene på sosialt samvær (cafe og en gang i blant pizza), mens gutten på spill og kebab Anonymkode: 25620...824
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #9 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eg synes du skal presisere kva de meiner med "nødvendig". Er det naudsynt å støvsuge ein gong i veka, annakvar veke eller nokre gonger i veka? Blir det bretta klær av dokker foreldre også, eller blir all klesvask spart opp til 16åringen sin bretting? (Spør, fordi eg synes det har betydning for kor mykje eg synes ho burde få). Basert på svaret ditt tenker eg mellom 500 kr og 1000 kr. Synes det å lage to middager i veka, og samstundes ta utav oppvaskmaskina er verdt 500 kr i mnd. Dei andre oppgavene og dermed sum kjem derfor i tillegg for meg. Her i huset må barna halde eige rom ryddig. Klarer dei ikkje det er dei heller ikkje store nok til å ha mobil. Ergo, dei rydder, eg betaler mobilabonnementet. I 2005 fekk eg 300 kr i mnd for å vaske eit lite bad og støvsuge gang og datarom ein gong i veka. Anonymkode: 3e218...4fc Støvsuging annenhver uke ca, og bretting av hennes egne klær + dynetrekk og laken. Vi er er familie på 5 forresten. Mener du 500-1000 i måneden eller i uka? Ts Anonymkode: bd977...cbb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #10 Skrevet 2. juni 2023 Jeg fikk 1000 kr i måneden da jeg var på den alderen. Og det er 10 år siden Anonymkode: c4cb3...5cd
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #11 Skrevet 2. juni 2023 16 åringen vår får 1000 kr pr mnd. Vil han ha busskort må han kjøpe det delvis, men han sykler mye. Vi holder telefon. Månedslønn er ikke koblet til oppgaver i hjemmet. Det er forventet at han bidrar i husholdningen, og ikke minst holder orden på eget rom. Han lager middag en gang i uka, og gjør ellers daglige oppgaver som resten ab familien. Barna får ekstra betalt når de gjør større oppgaver som vi kunne betalt andre for, som beising av hytta, felle trær/klyve ved mm. Anonymkode: b68ba...ad4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #13 Skrevet 2. juni 2023 Jeg fikk 5000 i uken , men så er jeg fra en velstående familie da Anonymkode: 48858...6e3
Kittykat Skrevet 2. juni 2023 #14 Skrevet 2. juni 2023 (endret) Vi ga barna våre 150-200 kr pr uke når de var 16 år. Da skulle de kaste bosset og papp, tømme kattedoen, rydde rommet sitt, tømme oppvaskemaskinen o.l. Så mellom 600-800 kr pr måned. De dekket hovedsaklig lørdagsgodt/snacks og kino selv, men vi kunne gi litt ekstra hvis de skulle på kino f eks. Mobilregning, busskort, klær og sko dekket vi. Endret 2. juni 2023 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): 16 åringen vår får 1000 kr pr mnd. Vil han ha busskort må han kjøpe det delvis, men han sykler mye. Vi holder telefon. Månedslønn er ikke koblet til oppgaver i hjemmet. Det er forventet at han bidrar i husholdningen, og ikke minst holder orden på eget rom. Han lager middag en gang i uka, og gjør ellers daglige oppgaver som resten ab familien. Barna får ekstra betalt når de gjør større oppgaver som vi kunne betalt andre for, som beising av hytta, felle trær/klyve ved mm. Anonymkode: b68ba...ad4 Det er sånn vi gjør det hos oss også. Vi forventer at alle deltar for å få As familien til å gå rundt. Vi har gitt han litt ekstra dersom han har passet lillesøster for at vi voksne skal ha litt alenetid, ut å spise middag eller kino. Tenåringens hverdag er ofte lenger enn min, så det er begrenset hva han orker/kan i hverdagen, men han lager ofte middag i helgene, eller hvis jeg av en eller annen grunn ikke er hjemme. Han vasker sitt eget treningstøy og arbeidstøy, i tillegg til å holde sine egne klær og rom i orden. Anonymkode: 0de0f...c72
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 Min har fått 1500, da betaler jeg mobil og busskort, resten må hun kjøpe selv (bortsett fra litt dyrere ting som vinterjakke/sko). Hun har fått seg en sommerjobb, men beholder lommepenger til hun blir 18 om ett år (gitt at hun får en liten jobb, har tross alt forsørgerplikt til hun er ferdig på vgs). Hun må spare det meste av lønna. Pengene er ikke knyttet mot noe spesielt, hun holder rommet ryddig og hjelper når jeg ber om det. Hun er en katastrofe på kjøkkenet så det utgår (skal lære henne noen enkle retter før hun flytter ut). Vasker egne klær (sjekker om noe. har noe som skal med), bytter sengetøy og er generelt enkel å ha i hus 😊 Hun holder på med førerkort, det dekker jeg (spart i fond fra hun var liten, og til søsteren). Anonymkode: 0e750...9de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå