Gå til innhold

CV- alt av erfaring eller kun relevant for stillingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen mener at man kun skal ha med arbeidserfaring som er relevant for stillingen pga ryddighet, men da vil det jo bli hull i CV.. ?

Dette er en søknad på offentlig stilling i webcruiter der man kan søke om ulike hensyn man ønsker at arbeidsgiver skal ta ift søknaden. I dette tilfellet er det hull i CV fra før. Hva bør jeg gjøre her? Skrive kun det som er av relevant jobb erfaring eller ta med absolutt alt? 

Skal jeg droppe denne frasen i jobb søknaden: Takk for at dere tok dere tid til og lese og håper dermed med dette jeg kan være rett kandidat.. Eller er den grei? 

 

 

Anonymkode: cde46...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs din alder og dine erfaringer.

Jeg tenker at på arbeidserfaring tar du med hele tidslinjen din, bare at du kutter ut irrelevante jobber du bedrev med i tenårene og studietiden (med mindre dette er viktig å få med eller det eneste du har). 

Samt at du ikke tar med utdaterte og irrelevante småkurs og verv.

Har du naturlige hull i CV'en så har du det. Det er ingenting å gjøre med det, og heldigvis er det færre og færre som bryr seg om det, særlig hvis hullene er "gamle". Vær dog forberedt på å få spørsmål om hullene på intervju, og tenk nøye igjennom hva du bør svare. Ikke lyv, men du bør ikke fortelle sannheten heller hvis sannheten svekker ditt kandidatur.

Og du bør droppe å takke for at de leser søknaden din. Det er unødvendig. De gjør deg ikke en tjeneste ved å vurdere deg.

Takk heller for at du fikk komme på intervju.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 timer siden):

Det spørs din alder og dine erfaringer.

Jeg tenker at på arbeidserfaring tar du med hele tidslinjen din, bare at du kutter ut irrelevante jobber du bedrev med i tenårene og studietiden (med mindre dette er viktig å få med eller det eneste du har). 

Samt at du ikke tar med utdaterte og irrelevante småkurs og verv.

Har du naturlige hull i CV'en så har du det. Det er ingenting å gjøre med det, og heldigvis er det færre og færre som bryr seg om det, særlig hvis hullene er "gamle". Vær dog forberedt på å få spørsmål om hullene på intervju, og tenk nøye igjennom hva du bør svare. Ikke lyv, men du bør ikke fortelle sannheten heller hvis sannheten svekker ditt kandidatur.

Og du bør droppe å takke for at de leser søknaden din. Det er unødvendig. De gjør deg ikke en tjeneste ved å vurdere deg.

Takk heller for at du fikk komme på intervju.

Takk for det.  Når du er inne på dette med hull i CV'en og åpenhet rundt årsaksforhold - bør eller kan man være åpen om fysisk sykdom, synes du? 

Anonymkode: cde46...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bombasi. Ta med alt fra du «ble voksen og slå sammen jobber fra ungdoms- og studietiden. Rydd vekk gamle verv og ting som ikke er så relevant for jobben du søker på.

I Webcruiter beskriver du de ulike stillingene og utdanningene. Bruk dette til å gi en god beskrivelse av de jobbene og utdanningene som er relevante og gi en superkort beskrivelse i de andre.

Og ikke bruk ord og uttrykk du ikke normalt ville brukt som f.eks. formuleringen «…håper dermed jeg kan være rett kandidat…». Enig i at du ikke skal takke for at de leste søknaden. Det er de som har bedt om å få den, så det er vel de som burde takke. 😉

Anonymkode: ad2c1...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for det.  Når du er inne på dette med hull i CV'en og åpenhet rundt årsaksforhold - bør eller kan man være åpen om fysisk sykdom, synes du? 

Anonymkode: cde46...ccf

Det spørs hvilken sykdom det er og hvorvidt den hemmer eller potensielt kan hemme din arbeidskarriere videre. 

Er sykdommen av "uskyldig" karakter, herav at du har fått medisiner/hjelp og har kommet deg ut av den, og sådan har erklært deg frisk for fremtiden, så kan du nevne det kort. Merk: kort. Intervju er ingen psykolog- eller legetime, så detaljene bør du spare på uansett. Også diagnose.
Er sykdommen noe som setter deg i lys av fare for fremtidig sykefravær og tilrettelegginger, så bør du trå veldig, veldig varsomt og anstrenge deg for å neddysse hullet på CV'en. Ikke vær særlig åpen og ærlig. Men ikke lyv. Løgner kan slå tilbake på deg, og det er ikke bra. 

Husk at de som intervjuer har ikke lov til å indirekte eller direkte spørre deg om diagnoser eller din helsetilstand, og har ikke rett til å vite noe om dette temaet. 

Finn en god forklaring på hullene i forkant. En forklaring som er god og som ikke setter deg i dårlig lys for et eventuelt ansettelsesforhold. Det er lettere sagt enn gjort, men det viktigste du kan gjøre som forberedelse foran et intervju. 

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke hull i cv, det er ikke hull, bare et opphold hvor jeg har hatt nok til å ikke trenge å jobbe eller valgt så. Har ikke arbeidsgiver noe med jeg søker jobb på lik linje som alle andre uansett. Hvorfor skulle de ha et problem med det da, jeg tilbyr meg bare en tjeneste mot betaling ikke en livskontroll fra fremmede. 

Anonymkode: 37acf...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bryr seg om «hull» i CV’en. Det er en særdeles seiglivet myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...