Gå til innhold

Mannen gir barna Munkholm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er ikke der greit? Da kan man ikke servere barna saft eller brus heller, da - der smaker jo det samme som rusbrus…. 

Anonymkode: c5081...5d7

De fleste syns det er feil å gi en 2-åring saft og brus, ja. 

Anonymkode: 5b555...9cb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville aldri drukket Munkholm i lunsjen på jobb (offentlig helsevesen). Det gjør ingen andre heller. Føler det blir litt det samme som å gi Munkhom til små barn. 

Anonymkode: d7079...663

Hvorfor ikke? Dersom det er kurs/møter med felles lunsj, tar jeg gjerne en alkoholfri øl fremfor brus/farris.

Men selvsagt til ordinær jobblunsj, drikker vel de fleste vann/juice/melk, og ikke typisk «helgedrikk».

Anonymkode: adf78...40f

• Liker 1
Skrevet

Men kan du spørre ham hvorfor det er viktig at barna liker smaken av øl? Øl er jo ikke som oliven, fisk, paprika og andre ting som "er vanskelig å like for noen" , for øl er jo nettopp det det er, drikke for voksne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det viser at samboeren din er umoden som gir barna alkoholfri øl, for å venne de til smaken av øl, er det jo ikke noe galt i at de får alkoholfri øl. 

Anonymkode: b46cc...b8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mannen min syntes det er artig å gi barna Munkholm. Ja, jeg vet det er alkoholfritt, men hvorfor venne de på smaken? Det irriterer meg, og jeg ser at andre foreldre reagerer. Mannen syntes det er kjempegøy, og sier ring som at «nå slipper de å venne seg til smaken av øl når de blir ungdommer. Barna er 2 og 5.

ville du syntes det var greit? 

Anonymkode: 1cc17...cea

Jeg elsket øl når jeg var liten, drakk opp ølflasker om jeg fant det hjemme... Drikker verken øl eller vin nå, så det har ingenting å si for videre smak.

• Liker 1
Skrevet

En vanlig pils har et innhold på omtrent 4,5 prosent alkohol, mens Munkholm inneholder 0,4 - 0,5 prosent alkohol.

Han kan jo tenke litt på det når han gir unga Munkholm. Selvom det står alkoholfritt, så er det litt i det.  Ble diskutert på P4 i dag morges 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her får 2 åringen kun vann som tørstedrikk og til mat. Melk til frokost og kveldsmat. Får litt saft ved spesielle anledninger som 17-mai, sykdom..  Skjønner ikke hvorfor alle sammenligner øl med drikking av brus, en 2 åring trenger verken brus, saft , juice eller øl?😳 

Anonymkode: 0dbab...c9e

Men mange gir små barn juice, brus, yoghurt, kefir og brød uten at noen kommer med en pekefinger om at det er alkohol i dette (noe det er - men i små mengder). Men når det er alkoholfritt øl kommer pekefingeren om at det er alkohol i alkoholfritt øl (også i små mengder). 

Alkoholfritt øl inneholder næringsstoffer som kan være bra for deg. 

Anonymkode: 13e39...945

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lot min da 16 åring smake når han spurte, fordi han var nysgjerrig på hvordan øl smakte, mange kompisene han drakk den gang og han hadde ingenting å komme med i samtalen.. idag drikker han alkoholholdig øl i stedet. 

Men jeg ville ikke funnet på å la mine på 4 år og 2 år smake, hvorfor liksom? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men mange gir små barn juice, brus, yoghurt, kefir og brød uten at noen kommer med en pekefinger om at det er alkohol i dette (noe det er - men i små mengder). Men når det er alkoholfritt øl kommer pekefingeren om at det er alkohol i alkoholfritt øl (også i små mengder). 

Alkoholfritt øl inneholder næringsstoffer som kan være bra for deg. 

da bør man heller gi vørterøl. I den er det ingen alkohol

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (29 minutter siden):

da bør man heller gi vørterøl. I den er det ingen alkohol

Du misset poenget ser jeg 😅😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du misset poenget ser jeg 😅😅

mulig

AnonymBruker
Skrevet

Munkvoll er forsåvidt en god kilde til b viraminer

Anonymkode: afa9a...dc9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jøss, hva er galt med det? Her er det servert hjemmebrygget øl (alkoholfritt) til julemiddagene og en del søndagsmiddager av min bestemor siden faren min var barn, så hos oss er det noe vi har vokst opp med. Ingen er alkoholikere og pappa er t o m politi. 😂 

Anonymkode: 34c52...8ad

Samme her. Elsket det juleølet som ble laget i mitt hjem da jeg var liten. Det var vel faktisk bittelitt alkoholprosent i det, men ikke noe man kunne merke. Men dette ble servert fra gamle 1 liter colaflasker, så man fikk liksom ikke en brun ølflaske i neven, akkurat. 

Anonymkode: 4462d...423

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker sjelden alkohol, få ganger i året. Liker godt smaken av øl  og var vant til både vørterøl og få smake alkofritt og til og med vanlig øl da vi ble større.

Idag velger jeg gjerne Munkholm eller alkoholfri Erdinger på restaurant som alternativ til brus hvis jeg ikke vil drikke vin / øl som resten. 

Tror jeg lærte meg å like bitre smaker, foretrekker også bittert/ gin drinker foran alt søtt. 

Det jeg prøver å si er at det er selvsagt ikke veldig nødvendig/ bra det samboeren din gjør.

Men det er heller ikke nødvendigvis skadelig/ dårlig. 

Anonymkode: 3468b...b73

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk smake på vin og øl - og da mener jeg smake, altså dyppe fingeren i glasset - da pappa skulle lære meg å bruke vin og øl i matlaging. Poenget var at jeg skulle vite hva basisingrediensen smakte sånn at jeg kunne merke forskjellen etter koking, og hvordan jeg skulle smakssette med andre ting, hvilke urter som passet til, osv. Men jeg var fylt 12 år innen vi kom så langt, og helt hekta på matlaging, så det var sammenlignbart med å smake på forskjellige urter eller grønnsaker.

Å faktisk drikke øl, vin, osv, selv "alkoholfri" varianter, var helt uaktuelt før jeg var 18.

Jeg synes det mannen til TS gjør er tacky, og grunnen han gir for det er enda mer klønete. Hvis han er opptatt av å utvide smaksløkene til barna kan han heller prøve med andre ting barn lett kan være skeptisk til, som feks oliven, aubergine, rotgrønnsaker eller noe annet som er sunt og anvendelig. Rotfrukt har en lang og rik tradisjon i det norske kjøkken, så der slår man to fluer i en smekk. Og ikke minst slipper man å forklare og forsvare hvorfor barna liker øl før de i det hele tatt har begynt på skolen, kan lett se for meg mange situasjoner hvor det kan bli mer pinlig enn det er verdt.

Anonymkode: b0d57...b80

AnonymBruker
Skrevet

Barn liker gjerne smaken av øl og Munkholm smaker ikke akkurat øl heller så argumentet hans er tynt.

Jeg synes ikke en på 2 eller 5 skal drikke noe særlig annet enn vann og melk.. kanskje litt saft eller juice i blant. Alkoholfri øl har for det første litt alkohol og er også veldig søtt. Ikke spesielt sunt. Jeg tar det for gitt at alternativet til så så må barn ikke er brus.

Det er også blodharry å gi det til småbarn og synes det er kult. 

Anonymkode: 8fa96...b44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mannen min syntes det er artig å gi barna Munkholm. Ja, jeg vet det er alkoholfritt, men hvorfor venne de på smaken? Det irriterer meg, og jeg ser at andre foreldre reagerer. Mannen syntes det er kjempegøy, og sier ring som at «nå slipper de å venne seg til smaken av øl når de blir ungdommer. Barna er 2 og 5.

ville du syntes det var greit? 

Anonymkode: 1cc17...cea

Han har jo et poeng der! 😂

Ser ikke helt problemet... 

Anonymkode: 3a6f4...431

Skrevet

Hva slags forhold har mannen din til alkohol da? Det er kanskje litt relevant? Hvis det er bare slik at brus blir byttet ut mot noe sunnere (fordi Munkholm er jo faktisk det), uten å lage noe nummer ut av det, så lager man ikke noen skillelinjer den ene eller andre veien. En spøk med et alvor bak, er ikke det samme som en tilfeldig spøk om å like noe som en drikker eller spiser i vanlige mengder av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...