AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #41 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Munkholm inneholder alkohol selv om det etter loven kan kalles alkoholfritt. Med den informasjonen i tankene tror jeg du vet svaret. Anonymkode: 364c8...cac Det gjør brød også 🤷🏼♀️ Anonymkode: da6ec...804 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #42 Skrevet 2. juni 2023 Altså det var da litt merkelig, barna er fortsatt barn. Liker de munkholmen da? Eller er det bare pappa som er begeistret? Men det er ikke noe verre enn brus synes jeg. Husker jeg på barneskolen hadde en klassekamerat som kjøpte munkholm. Var selvfølgelig endel voksene som lo av det, men var ikke verre enn som så. Dette er over 30 år siden. Anonymkode: 92a48...961 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #43 Skrevet 2. juni 2023 Husker pappaen min kjøpte alkoholfritt øl til meg og lillesøsteren min da vi var mindre. Hatet smaken da, hater smaken nå. Anonymkode: d6066...3de
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #44 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vel, det er vel ikke vanlig å gi barna koffeinfri kaffe heller, selv om det ikke skader, det er noe med skille mellom voksendrikk og drikke for alle... Det skurrer litt for meg i hvert fall fordi jeg tenker at terskelen en mindreåring vil ha for å begynne å drikke den alkoholholdige varianten, vil være en del mindre hvis de liker smaken. Tror jeg. Anonymkode: f6764...3e7 Hæ? Dette ble veldig rart å lese. Jeg er oppvokst med at vi fikk vørterøl og ingefærøl av og til, både av foreldre og besteforeldre og andre eldre tanter. Det var helt naturlig - og ble gjort på en naturlig måte - og ingen av oss er spesielt glad i alkohol som voksen. Måten mannen i HI gjør det er ikke ok, at det hauses opp som noe spennende. Men alkoholfri øl er jeg vant med fra barndommen og ingen av oss barna hadde lavere terskel for å prøve alkohol. Tvert i mot kanskje. Anonymkode: 13e39...945 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #45 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså det var da litt merkelig, barna er fortsatt barn. Liker de munkholmen da? Eller er det bare pappa som er begeistret? Men det er ikke noe verre enn brus synes jeg. Husker jeg på barneskolen hadde en klassekamerat som kjøpte munkholm. Var selvfølgelig endel voksene som lo av det, men var ikke verre enn som så. Dette er over 30 år siden. Anonymkode: 92a48...961 Men hvorfor le??! Hvorfor ikke gjøre det til natulig greie…. Anonymkode: 13e39...945 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #46 Skrevet 2. juni 2023 Sånn i utgangspunktet så liker små barn smaken av øl. Det er ikke noe de trenger å vennes til. Smaken på øl mistes stort sett når barna begynner å like brus. Da venner de seg til at ting skal smake brus-søtt og ha den typen kullsyre. Jeg ser egentlig ikke noe problem ved at faren gir dem alkoholfritt øl. Det som vel mer er problemet her, er hans holdning og måten han snakker om det på. MENER han virkelig at han vil at ungene skal begynne å drikke øl så fort de blir ungdommer? I så fall kan det være han begynner å angre seg etter hvert. Det er mulig han synes ungdom på 16-18år er "voksne" nå, mens deres barn er små. Og han ikke føler det er så lenge siden han var i slutten av tenårene selv. Men når barna begynner å bli 12-13 år, så merker man hvor unge de fortsatt er, og at det er ganske skummelt at så unge barn som 14-15åringer faktisk drikker alkohol på fest. Det er ikke sikkert han synes det er like kult at barna hans drikker øl da. Anonymkode: e26c2...d9d 1
Maleficenta Skrevet 2. juni 2023 #47 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så små barn; nei. Men min lillesøster var ikke så gammel da hun fikk vørterøl til jul. Flere voksne drakk dette og hun ville smake, noe hun fikk. Hun likte det, og fikk vel fast til jul så lenge hun ønsket. Kanskje fra 7 år? Men var jo ingen ståhei rundt det, og kun ved juletider. Hun rører nesten ikke alkohol idag, så hun ble ingen dranker hun iallefall. Men måten mannen din gjør det på, hadde jeg også reagert litt på. Anonymkode: f0d3f...592 ser ikke problemet med å gi vørterøl altså 1
Snok1 Skrevet 2. juni 2023 #48 Skrevet 2. juni 2023 Leo skrev (11 timer siden): Hvorfor skulle det bli noen form for ståhei rundt servering av vørterøl? Det ligner jo overhodet ikke på det vi vanligvis forbinder med øl som inneholder alkohol! Det gjør heller ikke Munkholm. 2
Snok1 Skrevet 2. juni 2023 #49 Skrevet 2. juni 2023 Jeg ga barna mine Munkholm når de var små som et sunnere valg enn brus. De er ikke veldig glade i øl som voksne, men de er tilbakeholdne med brus. Jeg var veldig grensesettende ift alkohol da de var ungdommer, og er ingen rusliberaler. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #50 Skrevet 2. juni 2023 Beklager, jeg ser ikke problemet. Anonymkode: b2a26...049 1
Leo Skrevet 2. juni 2023 #51 Skrevet 2. juni 2023 Snok1 skrev (5 minutter siden): Det gjør heller ikke Munkholm. Nei, men nå var det vørterøl som var nevnt i det innlegget jeg svarte på. Og heller ikke ingefærøl (I hvert fall ikke den norske varianten som selges på brusflasker) som jeg ser flere nevner.
Gjest Peanut Skrevet 2. juni 2023 #52 Skrevet 2. juni 2023 Vørterøl fikk jeg av farfar og farmor da jeg var mye yngre og det var jo helt greit det ^^, Brus smakte jeg ikke før jeg gikk i 2. klasse på barneskolen. Her sies det jo også at vørterøl er bedre: https://www.diabetes.no/kosthold/ofte-stilte-sporsmal/sporsmal-og-svar-et-godt-alternativ-til-brus/#:~:text=Som sportsdrikk er vørterøl flott,virkelig mye sunnere enn sukkerbrus.
Andro Skrevet 2. juni 2023 #53 Skrevet 2. juni 2023 Litt delt: Det er ikke mer skadelig enn anne alkoholfri drikke. I begrensa mengde er det helsemessig uproblematisk, og slik sett greit dersom de liker det. På en annen side: Det er unødvendig, og åpenbart gjort for å provosere. Det virker veldig umodent å bruke barna til å tilfredsstille sin egen barnslige trang til å pirke i andres holdninger. Gjør han det litt for å straffe deg også? Det er vel ingen som tenker at det er smart å venne barn til øl.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #54 Skrevet 2. juni 2023 Da jeg var 5 fikk jeg ta et drag fra en sigarett av min søster og jeg fikk smake skummet på en øl med alkohol i. Lever den dag i dag i beste velgående. Anonymkode: 24d6b...27b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #55 Skrevet 2. juni 2023 Her får 2 åringen kun vann som tørstedrikk og til mat. Melk til frokost og kveldsmat. Får litt saft ved spesielle anledninger som 17-mai, sykdom.. Skjønner ikke hvorfor alle sammenligner øl med drikking av brus, en 2 åring trenger verken brus, saft , juice eller øl?😳 Anonymkode: 0dbab...c9e 2
Gjest Raptuss Skrevet 2. juni 2023 #56 Skrevet 2. juni 2023 Hvor ofte skjer det da? Det er ikke noe stress om det er en slurk, men virker jo teit å gi de øl hver torsdag liksom. Små barn liker gjerne både øl og kaffe etter min erfaring, men så går det over igjen. Ville ikke stresset med dette om det kun var å smake på. Synes ikke det bør være ett fast innslag i kostholdet, sånn som brus og godteri heller ikke er en hverdags greie.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #57 Skrevet 2. juni 2023 Fullstendig uproblematisk. Jeg drakk vørterøl fra jeg var ganske liten, begynte ikke noe tidligere eller drakk noe mer enn venninnene mine. Dessuten kjøper de fleste ungdommer rusbrus, som alle elsker smaken av fra første slurk. Anonymkode: adf78...40f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #58 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fullstendig uproblematisk. Jeg drakk vørterøl fra jeg var ganske liten, begynte ikke noe tidligere eller drakk noe mer enn venninnene mine. Dessuten kjøper de fleste ungdommer rusbrus, som alle elsker smaken av fra første slurk. Anonymkode: adf78...40f Regner jo ikke med det er hverdagsdrikk? Anonymkode: adf78...40f
snillochsøt Skrevet 2. juni 2023 #59 Skrevet 2. juni 2023 Jeg fikk røyk hos min 14 år eldre bror da jeg var 4 år. Fikk prøve snus første gang da jeg var 7 år, og har fått lukte og smake på alkohol når jeg har ønsket. Røyker/snuser ikke idag, drikker kanskje 10 enheter alkohol per år. Er 28 år. Jeg er enig med faren, det ER litt gøy. Ikke ta alt så jævla seriøst. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #60 Skrevet 2. juni 2023 Jeg ville aldri drukket Munkholm i lunsjen på jobb (offentlig helsevesen). Det gjør ingen andre heller. Føler det blir litt det samme som å gi Munkhom til små barn. Anonymkode: d7079...663 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå