Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Var hos legen i uke 32, da snakket vi om graviditeten. Han spurte hvor mange KG jeg hadde lagt på meg.

Jeg svarte «14 kg»

han svarte ordrett «oi, det var mye! Pass på at du ikke  går over 20 kg totalt»

Jeg er til informasjon en kvinne på 170cm som veide 70kg før svangerskapet, med helt normal BMI.

Synes dette er en merkelig oppførsel fra legen sin side..Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått opp 12 kg i uke 28. Fikk beskjed fra jordmor om at det var heelt normalt, noen la på seg 5 kg totalt mens andre la på seg 30 kg totalt. Så lenge jeg spiste sunt og prøvde å være i bevegelse så var det helt fint. Og jeg var 76 kg (bmi på 26) før jeg ble gravid. Jeg satt faktisk og gråt fordi jeg syntes det var mye men hu beroliget meg at det var hun ikke noe bekymret over og at jeg ikke skulle bruke graviditeten til å sulte meg eller stresse over antall kg.

Anonymkode: 22f21...a13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde gått opp 12 kg i uke 28. Fikk beskjed fra jordmor om at det var heelt normalt, noen la på seg 5 kg totalt mens andre la på seg 30 kg totalt. Så lenge jeg spiste sunt og prøvde å være i bevegelse så var det helt fint. Og jeg var 76 kg (bmi på 26) før jeg ble gravid. Jeg satt faktisk og gråt fordi jeg syntes det var mye men hu beroliget meg at det var hun ikke noe bekymret over og at jeg ikke skulle bruke graviditeten til å sulte meg eller stresse over antall kg.

Så flott at jordmor er så støttende, min jordmor har ikke kommentert vekten min, bare sagt det samme som til deg at variasjonen er stor og det er i orden.

Merkelig at jordmor og lege har så forskjellig tilnærming!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Første1995 skrev (2 minutter siden):

Så flott at jordmor er så støttende, min jordmor har ikke kommentert vekten min, bare sagt det samme som til deg at variasjonen er stor og det er i orden.

Merkelig at jordmor og lege har så forskjellig tilnærming!

Ja, veldig takknemlig for det. Det er et litt ømt punkt hos meg.😊 Tror legene går mye mer "etter boka", mens jordmødre har mye mer erfaring og er trygge i sin rolle. Går minst mulig til fastlegen de gangene jeg har vært gravid fordi jeg føler de ikke helt kan det med svangerskap🙈. Har helt fine prøver på glukose, blodtrykk osv, det er det viktigste..😊 ekstra kg kan man alltids kvitte seg med når baby er ute. Sist jeg var gravid gikk jeg opp 28 kg og var tilbake til startvekt når jeg ble gravid igjen nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Første1995 skrev (57 minutter siden):

Hei,

Var hos legen i uke 32, da snakket vi om graviditeten. Han spurte hvor mange KG jeg hadde lagt på meg.

Jeg svarte «14 kg»

Jeg er til informasjon en kvinne på 170cm som veide 70kg før svangerskapet, med helt normal BMI.

Synes dette er en merkelig oppførsel fra legen sin side..Noen som har opplevd det samme?

Tenker at som lege så holder de seg nok til anbefalingene (for normalvektig bmi; 11-16kg). Jeg synes ikke det er så merkelig, men det er ikke noe å ta seg nær av, så lenge baby har det bra så er det det viktigste 🤗

Anonymkode: 96c1f...b16

• Liker 1
Skrevet

Jeg la på meg over 30 kg i svangerskapet. Alt er borte nå 7 mnd etter fødsel. Så jeg har en tro på at kroppen lagrer litt det den tror en må ha når en er gravid. Min kropp trodde tydeligvis at jeg måtte ha mye i reserve🙈 jordmor på helsestasjon, lege og de på føden sa at det var ingenting å stresse over og at jeg måtte nyte graviditeten og ikke gå på vekta!😅

AnonymBruker
Skrevet

Leger har veldig lite peiling på graviditet etter min erfaring. Har vært hos flere leger under svangerskapet, og de kan aldri noe utenom det som står i «boka», så legen din har sikkert lest at man legger på seg 12-16 kg hele svangerskapet, og vet lite om hvor normalt det er å legge på seg både mindre og mer av ulike grunner. Jeg var helt i kjelleren de første 30 ukene fordi jeg gikk så fort opp i vekt ift hva «oppskriften» sa. Jordmor har aldri vært bekymret, og eneste grunnen til at hun spør om vekt er mer for å se at det er en jevn økning og ikke plutselig økning som da kan være tegn på svangerskapsforgiftning. Jeg har kastet opp en del, spist lite til tider, spist mye andre tider, perioder med lite bevegelse, perioder med mye bevegelse, men øker det samme uansett. Nå er jeg 32 uker og gått opp 16 kg. Jeg orker ikke lengre å bry meg om det tallet, for jeg kan ikke kontrollere det uansett. 

Prøv så godt du kan å ikke grav deg ned pga ufølsomme kommentarer fra en lege. Det viser jo hvor lite legen forstår når han i det hele tatt sier det på den måten til en gravid kvinne🤦🏼‍♀️ Ikke bekymre deg for noe før jordmor bekymrer seg! 

Anonymkode: a43a3...559

• Hjerte 2
Skrevet
Suppe924 skrev (1 time siden):

Jeg la på meg over 30 kg i svangerskapet. Alt er borte nå 7 mnd etter fødsel. Så jeg har en tro på at kroppen lagrer litt det den tror en må ha når en er gravid. Min kropp trodde tydeligvis at jeg måtte ha mye i reserve🙈 jordmor på helsestasjon, lege og de på føden sa at det var ingenting å stresse over og at jeg måtte nyte graviditeten og ikke gå på vekta!😅

De veier meg jo på hver kontroll :snurt:

AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (7 minutter siden):

Jeg sa jeg ikke kom til å veie meg jeg, det er frivillig. 

Anonymkode: 047f9...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa jeg ikke kom til å veie meg jeg, det er frivillig. 

Ååh, det visste jeg ikke. Tenkte det var nødvendig å følge med på

AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (Akkurat nå):

Ååh, det visste jeg ikke. Tenkte det var nødvendig å følge med på

Jeg sa at så lenge magen vokser, alt annet er bra og ikke noe væske osv så var vekt unødvendig. Og det var helt greit. Man kan og følge med selv og oppgi hvis nødvendig. 

Flere mine venner ble regelrett fat shamet. Og jeg har et anstrengt forhold til vekt og kropp. Men tror ikke jeg har gått opp mye, bare magen som vokser og rompa og lår har merkelig nok blitt mindre. Tar vekt ved termin tilfelle KS, men oppgir ikke utenom det.

Skrevet
Fame skrev (10 timer siden):

Jeg valgte å ikke se på vekta. Jordmor som sa at jeg kunne se bort også registrerte hun det kun til seg selv. Så slapp jeg å tenke på vekta i etterkant. Noe jeg gjorde i starten og fikk en dårlig dag etter det..ble jo så lei meg når jeg så at vekta gikk opp og jeg følte jeg hadde vært så flink😅 

AnonymBruker
Skrevet

For et suppehue av en lege. 14 kg er ikke uvanlig, det er jo ikke såå lenge til du har termin… 

Anonymkode: fb5a9...813

• Hjerte 1
Skrevet

Helsepersonell følger ikke med på vekten deres for å ha en grunn til å shame dere..de følger med på vekten av helsemessige årsaker.  
Svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning osv..jeg mener det er nykkete å ta seg nær av at helsepersonell registrerer/kommenterer vekt - de er interessert i at barnet og dere skal være friske under svangerskapet og etter svangerskapet. 

Jeg var 45 kg før svangerskapene, og fikk svangerskapsforgiftning i alle 3 - når vekten min var så lav i utgangspunktet kunne jeg ha risikert at de ikke så den plutselige vektoppgangen når svangerskapsforgiftningen begynte å utvikle seg - siden jeg i følge BMI fortsatt var normalvektig. 
Jeg ble alvorlig syk under det første svangerskapet, og la på meg over 10 kg vann på under 1 uke..da var jeg fortsatt på normal BMI..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Helsepersonell følger ikke med på vekten deres for å ha en grunn til å shame dere..de følger med på vekten av helsemessige årsaker.  
Svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning osv..jeg mener det er nykkete å ta seg nær av at helsepersonell registrerer/kommenterer vekt - de er interessert i at barnet og dere skal være friske under svangerskapet og etter svangerskapet. 

Jeg var 45 kg før svangerskapene, og fikk svangerskapsforgiftning i alle 3 - når vekten min var så lav i utgangspunktet kunne jeg ha risikert at de ikke så den plutselige vektoppgangen når svangerskapsforgiftningen begynte å utvikle seg - siden jeg i følge BMI fortsatt var normalvektig. 
Jeg ble alvorlig syk under det første svangerskapet, og la på meg over 10 kg vann på under 1 uke..da var jeg fortsatt på normal BMI..

I utgangspunktet ja, men noen kommenterer og shamer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I utgangspunktet ja, men noen kommenterer og shamer. 

Om de virkelig shamer bør man rapportere det - da det er uprofesjonelt og ikke etter retningslinjene. 

Men, jeg mistenker også at endel har en tendens til å ta ting personlig - selv om det slettes ikke er ment slik fra helsepersonellets side.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Første1995 skrev (17 timer siden):

Hei,

Jeg svarte «14 kg»

Her klarer jeg ikke fri meg fra å tenke at denne legen er en litt dum mann som ikke kan noe om kvinnehelse, og at han burde bli informert om at han sitter med feilinformasjon. Det er noen anbefalinger fra helsemyndighetene på at dersom man er over 35 år og legger på seg mer en 25 kg (som normalvektig før svangerskapet) kan man settes i gang 4 dager over termin. Men dette er jo også frivillig og som sagt bare anbefalinger. Så han kan roe seg helt ned. 

Anonymkode: 18bd9...a2c

Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Om de virkelig shamer bør man rapportere det - da det er uprofesjonelt og ikke etter retningslinjene. 

Men, jeg mistenker også at endel har en tendens til å ta ting personlig - selv om det slettes ikke er ment slik fra helsepersonellets side.

Hei og takk for svar, fint å høre flere sider/meninger om temaet.

Jeg merker selv at jeg er sårere i mottak av tilbakemeldinger/kommentarer fra både helsepersonell, venner, kollegaer, bekjente og ukjente på kropp og graviditet.

Det er nok derfor jeg reagerer på kommentaren til legen. Mest av alt tenker jeg på reaksjonen ved å si «oi» «det var mye». Han kunne formulert seg profesjonelt og formidlet budskapet sitt på en bedre måte. 

Kjør gjerne diskusjon om noen har andre meninger.

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (1 time siden):

Gravide er ofte mer sensitive ja, det er ganske normalt. Men det er også en helt known fact at man skal være forsiktig med kommentarer ift vekt. Det vet jo alle… så det finnes ok måter å kommentere på, og om en lege sier at det var mye i vektøkning, så må det jo forklares hvorfor det er mye. Hvis du plutselig økte 5 kg på et par uker, så ja, da må man kanskje følge opp med en kontroll av babys vekst/svangerskapsforgiftning e.l., men å kommentere det kun basert på tallet er helt unødvendig og kan være ekstremt sårt. Det er ikke normalt utenom graviditet å legge på seg mange kilo på bare noen måneder, og for de som er førstegangsgravide er det også lett å føle at man gjør alt galt og er livredd for å skade barnet. 

Anonymkode: a43a3...559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde akkurat det samme fra 3 ulike helsepersonell! «Oi det var mye, tror du må bremse litt med matinntaket nå altså» «Oi, du må ikke gå over 20 kg!». Er 39 uker nå, gått opp 26 kg… Ja jeg har spise mye drit i svangerskapet, men mye er også væske i kroppen og har spist mye generelt fordi jeg har vært sulten hele tiden. Var 51 kg før svangerskapet, er nå 77 kg…

Anonymkode: dd4af...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...