Gå til innhold

Dåpsgave som aldri blir glemt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min nærmeste venninne får et svært etterlengtet barn. Uten å gå så mye i detalj: Vi er veldig, veldig tette og det er en selvfølge at gaven fra meg skal være en av de aller "gjeveste". Relasjonen vil vare livet ut, så det er viktig for meg å finne på noe virkelig flott.

Har mange ideér til spesifikke ting, utstyr osv. Men, føler at det er litt "kjedelig" å bare gi en dyr gjenstand? 

Noen forslag til gaver som varer evig, eller er spesielt minneverdige? Har tenkt på Obos-medlemsskap, et tre til hagen (foreldrene har dessverre ikke hage, men ideen er ikke dum!) eller å opprette en konto med penger jeg sparer for barnet. 

Sum er ikke viktig; det kan være gratis, brukt eller koste endel! Setter stor pris på forslag. ❤️ 

Anonymkode: a838a...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skreddersydd smykke: Du kan vurdere å gi et skreddersydd smykke med barnets initialer eller navn. Dette kan være en tidløs og personlig gave som vil bli verdsatt både nå og i fremtiden.

Håndlaget fotoalbum: Lag et spesielt fotoalbum med bilder fra barnets første år, eller lag et tomt album der foreldrene kan fylle ut minner fra barndommen. Dette er en flott måte å bevare spesielle øyeblikk og minner på.

Brev til fremtiden: Skriv et brev til barnet som de kan åpne på en spesiell anledning, for eksempel når de fyller 18 år eller gifter seg. Del dine ønsker og håp for barnets fremtid, og inkluder personlige historier eller råd.

Bokskatt: Start en samling av klassiske barnebøker og gi den som gave. Du kan velge tidløse favoritter som "Alice i Eventyrland", "Narnia-krønikene" eller "Hakkebakkeskogen". Disse bøkene vil vare lenge og skape gode leseopplevelser for barnet.

Økonomisk bidrag: Du kan vurdere å gi et økonomisk bidrag til barnets fremtid, for eksempel ved å opprette en sparekonto eller investere i et fond i barnets navn. Dette kan være en verdifull gave som hjelper barnet med å bygge en solid økonomisk base når de blir eldre.

Anonymkode: 85c78...4fa

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond til barnet, da vil jo gaven være relevant når barnet er voksen 🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine forslag allerede! Tusen takk ❤️ 

Anonymkode: a838a...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk et sett med pølsespyd, turkopp (i tre) og kniv som er gravert med navnet hennes. Vi er en friluftsfamilie, så det vil komme godt med i mange år fremover. 

Anonymkode: ebf42...4e2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en sånn sølv-and med blå glassøyne. Den sto på en hylle i stua HELE oppveksten min. Helt umulig å glemme den. Fullstendig unyttig og ganske så stygg også, men altså umulig å glemme. 

Anonymkode: 6e1ee...98f

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk mange flotte gaver til dåpen, men ble ekstra overrasket over min kusine (barnets fadder) som hadde opprettet fond hvor hun sparte hver måned, og som min datter får "når hun blir 18" (det sto det i korter, men jeg regner med mor her får komme med litt input ift når og hva de pengene skal gå til). 

Ser flere har sagt fond, tenkte bare dele hvor fint vi synes det var å få ❤️ 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk en sånn sølv-and med blå glassøyne. Den sto på en hylle i stua HELE oppveksten min. Helt umulig å glemme den. Fullstendig unyttig og ganske så stygg også, men altså umulig å glemme. 

Anonymkode: 6e1ee...98f

Hahah! Det er jo faktisk et helt fantastisk forslag. Blir tatt godt i mot av far i hvert fall!!

Anonymkode: a838a...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi fikk et sett med pølsespyd, turkopp (i tre) og kniv som er gravert med navnet hennes. Vi er en friluftsfamilie, så det vil komme godt med i mange år fremover. 

Anonymkode: ebf42...4e2

Dette er også turfolk, så det er absolutt en knallidé!

Anonymkode: a838a...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke så originalt men vi fikk en liten bunadsølje til jenta vår. Den brukes på brystet på barnebunad og i halsen på voksenbunad. Kanskje ikke noe som tas frem altfor ofte, men som blir med på spesielle anledninger hele livet hennes.

Kan legge til at hun bærer den med stor stolthet allerede som 3 åring og alle får vite hvem hun fikk den av 🙂

Endret av myMa
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter fikk et diamantanheng av sin tante. Helt enkelt anheng. Like flott på barn som på voksne. Kan følge henne hele livet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine fikk medlemsskap i et borettslag. Det glemmer jeg aldri, for det er jo jeg som må betale medlemskapet hvert år... 

Anonymkode: 5b38a...073

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk en sånn sølv-and med blå glassøyne. Den sto på en hylle i stua HELE oppveksten min. Helt umulig å glemme den. Fullstendig unyttig og ganske så stygg også, men altså umulig å glemme. 

Anonymkode: 6e1ee...98f

Sånn hadde jeg også, med skjerf og lue! 

Anonymkode: ec49e...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange flotte forslag.

Jeg vil også nevne fond, det kommer alltid godt med. Pengene kan du øremerke til barnets kjøretimer/førerkort, utdannelse, og/eller første boligkjøp.

Koffert, høres det dumt ut? Mer aktuelt for konfirmanten kanskje.

Barnemøbler, barneservise og barnebestikk

Du skriver ikke om det er en gutt eller ei jente. Hvis det er ei jente, hvor sannsynlig er det at hun vil få seg bunad til konfirmasjonen sin, og hvor sannsynlig er det at hun vil skaffe seg akkurat "den" bunaden? Anses det som sannsynlig med bunad kan det jo være fint å kjøpe en bunad-sølje til en aktuell bunad. Skulle det senere vise seg å være "feil" sølje går det an å smelte den om. 

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kniv med inngravert.

Om man velger sølje og barnet ender opp med en annen bunad enn sølja hører til spiller det ingen rolle. En "feil" sølje som man har fått til dåpen er innafor og bruke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampeguri skrev (På 2.6.2023 den 20.59):

En god kniv med inngravert.

Om man velger sølje og barnet ender opp med en annen bunad enn sølja hører til spiller det ingen rolle. En "feil" sølje som man har fått til dåpen er innafor og bruke. 

For så vidt veldig sant det ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripper! Ingen kommer noen gang til å glemme det! 

Anonymkode: 53ca3...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...