Gå til innhold

Redd for at sønn tar feil valg av videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min har opplevd utestenging og endel tøffe ting på skolen. Han er snill og smilende med mye humor. Har sagt at han ser fram til å starte på ny skole nå. 

Har gått litt alene og er nok lett formbar i møte med nye potensielle venner. 

Først søkte han studiespes ved St. Olav i Stavanger, men nå vil han endre og bytte til Katedralskolen Kongsgård. Han mener at alle de skarpeste fra skolen vil gå på St.Olav og at han ikke passer inn der. På Hetland går mange han heller ikke passer med mener han. Han har omtrent 4.5 i snitt selv og kommer nok inn

Katedralskolen vil nok ha et av de laveste snittene dette året, mens Hetland er oversøkt, mange vil dit. Jeg er så redd han kommer i dårlig miljø. Jeg har en følelse av at det er avgjørende hvor han havner, særlig når han er så sårbar nå.

Det er jo umulig å vite på forhånd akkurat hvordan miljøet vil bli, men er det noen her som kjenner til disse skolene og kan si litt om hvordan det er der.

Anonymkode: 0be71...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde uten tvil valgt kongsgård. Der er det folk fra alle miljøer og helt sikkert noen han kan trives med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnom, takk for svar, håper du har rett. Kjenner på angst nå, er så redd og fristen å bytte er snart.

Ser ut som Kongsgård kan bli skolen hvor de som ikke kommer inn andre steder vil havne i år. 

Kjenner du til hvordan den er nå, eller er dette en stund siden?

Anonymkode: 0be71...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også redd da min sønn, som tidligere har opplevd grov mobbing, men hadde det flott på ungdomsskolen (vi flyttet og byttet skole, og var godt samarbeid med ny skole som fulgte tett opp at slikt ikke fikk gjenta seg der) skulle begynne på vgs. Selv om han var blitt sterkere av å få noen fine år på ungdomsskolen til slutt visste jeg at han var sårbar fremdeles, og ny skole er jo en risiko. 

Der jeg sa, og mente oppriktig, som han senere sier var veldig betryggende, var at du er ung, og det er liv å velge feil. Livet går ikke under av det. Så om du ikke trives kan du slutte igjen, og begynne på annen skole. Det dempet hans redsel for å velge feil, og igjen havne i vond situasjon.

Så gikk det bare helt fantastisk. Han trivdes og fikk gode venner der. Yrkesskole, så nå er han lærling. Fikk lærlingplass akkurat der han ønsket også, og holder tett kontakt med venner han fikk de første årene. 

Håper det går like bra med din sønn! Min anbefaling ut fra min erfaring og det overnevnte er imidlertid å gi ham trygghet på at han skal ha det bra, ellers er det mulig å bytte skole. Han må ikke være der tre år om det ikke er godt å være der. Det er viktigere at han har det bra enn at utdanningen går kjappest mulig.  Unge mennesker har lov til å velge feil. Livet er langt, og det er ikke avgjørende for å komme seg frem å aldri velge feil. 

Anonymkode: 534ab...a3f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til skrivefeil. Beklager og håper det er til å forstå. 😆

Anonymkode: 534ab...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne lønt seg å anonymisere litt. 

Anonymkode: d973a...9f6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette kunne lønt seg å anonymisere litt. 

Anonymkode: d973a...9f6

Alle kjenner han her ja

Anonymkode: 0be71...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke avgjørende hvor han havner, det er uansett over 100 på hans alder, og noen like seg finnes det garantert på alle disse tre skolene! 

Jeg har jobbet ved to av dem og gått på den tredje. Og det finnes alle slags elever på alle skolene. 

Og han velger ikke for alltid, man kan søke seg bort etter vg1!

Det går nok fint skal du se! 😊

Hvem vet, kanskje han sitter i mitt klasserom til høsten?  

Anonymkode: 06781...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til disse skolene, men jeg kjenner godt til skolemiljø og ulike skoler. Et skolemiljø er dynamisk. Det som var i fjor, trenger ikke nødvendigvis å være det samme neste år. Det kan være enkelte linjer som er belastet over tid og andre linjer som har en annen stabilitet. Gi det en sjanse. Det kan godt hende du blir positivt overrasket. Snitt henger ikke nødvendigvis sammen med skolemiljø. 

Anonymkode: 737cc...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på St. Olav for nogen år tilbake, men på det tidspunktet var St. Olav og Kongsgård de videregåendeskolene i Stavanger med høyest gjennomsnitt. Fra min personlige erfaring virket det i hvert fall som om Kongsgård var en skole der aksepterte forskjellige mennesker i større grad sammenlignet med Hetland og St. Olav. Hvis man følte man hadde vanskelig med å finne innpass på skolen, var Kongsgård nok et godt sted å gå på det tidspunktet. 
 

I forhold til dine bekymringer har jeg vanskelig for å gi noen konkrete råd, da jeg ikke kjenner din sønn eller Stavangers videregående miljø. Tenker uansett at den alderen man er i når man går på videregående skole kan være vanskelig, og at man har stort gavn av å ha en god dialog og støtte hjemmefra for å kunne prestere godt på skolen. 

Du kan i hvert fall tenke over at man skal videregående skole på nytt andre året, så han har jo mulighet til å skifte hvis det skulle vise seg å være helt katastrofe. 

Ønsker din sønn & deg masse lykke til. 

Anonymkode: b1053...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Kongsgård var relativt vanskelig å komme inn på da jeg gikk på vgs 2006-2009. På den tiden var det i hvert fall veldig greie og flinke ungdom som gikk der, og de var veldig inkluderende. Jeg gikk ikke der selv, men hadde en stor vennegjeng som gikk der. De fleste av dem har høy utdannelse og gjør det veldig bra i dag.

Nå vet jeg ikke hvor mye det har endret seg til i dag, men det kan jo være verdt å gi en sjanse. Han kan bytte skole etter vg1 - det er virkelig ikke livsavgjørende valg dette her. 

Anonymkode: 9c438...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...