Gå til innhold

Helseangst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heii.. helt siden i oktober i fjor begynte jeg å kjenne på magesmerter og smerter i ryggen med stråling etc… Dette gikk over til engstelse for kreft. Var flere ganger til lege

nå nylig har jeg vært mye svimmel, vondt i hodet og synet flakker med skygger, lysglimt og tåkesyn.

Alle plagene har virkelig utviklet seg til dødsangst og hypokondri… vet ikke helt hva jeg skal gjøre noe mer! En del av meg sier det er psykisk, men alt jeg ønsker er å sjekke meg i MR/CT-maskin så jeg er 100% sikker på at jeg er frisk! Og da kan jeg begynne med mentale prosessen

noen råd? Hvordan får jeg evt MR?

Anonymkode: 8c307...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det største problemet til oss med helseangst/somatiseringslidelse er at vi ALLTID finner noe nytt å bekymre oss for. Så hvis du får undersøkelse med mr (det er fastlegen din som må henvise) og de ikke finner noe galt, så vil du mest sannsynlig "tenke" på deg nye symptomer og vil ha ennå flere undersøkelser for det. Hvis fastlegen din da fortsetter å sende deg til utredning etter utredning så er dette med på å støtte angsten din, det forteller kroppen din at noe er galt så hjernen din vil hele tiden scanne kroppen for symptomer og da vil du kjenne noe. Dette er en skikkelig ond sirkel rett og slett. Det komplekse er jo at folk med helseangst også kan bli somatisk syke, alt er jo ikke nødvendigvis angst heller. Du må nesten bare stole på at det legen sier til deg stemmer også må du kontakte psykolog hvis du ikke klarer det. Jeg vet akkurat hvor jævlig det er for jeg har helseangst selv, men det er ikke annet å gjøre.

Anonymkode: ee75b...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet mitt er å gå til legen din og be om hjelp for helseangsten. At du får behandling for helseangst betyr ikke at du ikke har lov til å gå til legen lenger hvis du får nye symptomer osv. Ikke vær redd for det. Du kan fremdeles gjøre begge deler.

Anonymkode: cc4d1...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dette ligger psykisk. 
Jeg er ganske lik, men mye bedre nå. 
men når jeg trodde jeg hadde ALS, fikk jeg mange symptomer på det. 
nå har jeg hengt meg opp i en føflekk, plutselig svir hele ryggtavla. Du er hyperfokusert på symptomer, og da dukker de opp. Uten at de er reelle. 
 

Du må velge å stole på legen, så må du endre holdning til liv og død. Du kan jo dø rett etter Mr.. Det vet du ikke. Og det er usikkerheten vi ikke takler. 
 

Du bekymrer deg for en tenkt sykdom, ikke en ekte. Du må oppføre deg som du er frisk til det motsatte er bevist. 
 

lytt til ingvard Wilhelmsen, han er genial

Anonymkode: 03ebb...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heii.. helt siden i oktober i fjor begynte jeg å kjenne på magesmerter og smerter i ryggen med stråling etc… Dette gikk over til engstelse for kreft. Var flere ganger til lege

nå nylig har jeg vært mye svimmel, vondt i hodet og synet flakker med skygger, lysglimt og tåkesyn.

Alle plagene har virkelig utviklet seg til dødsangst og hypokondri… vet ikke helt hva jeg skal gjøre noe mer! En del av meg sier det er psykisk, men alt jeg ønsker er å sjekke meg i MR/CT-maskin så jeg er 100% sikker på at jeg er frisk! Og da kan jeg begynne med mentale prosessen

noen råd? Hvordan får jeg evt MR?

Anonymkode: 8c307...9b2

Det er helt forferdelig å ha det sånn😞❤️

Jeg har hatt helseangst i maange år, nå etter jeg fikk barn ble det enda verre. Akkurat nå for tiden har jeg akkurat de samme symptomene du har. Mye lysglimt, tåkesyn, veldig svimmel, prikker og nummenhet over alt, smerter i ryggen osv. 

bare be om MR, si du ønsker det for å være helt sikker. Men selv om du tar det og får vite at alt er fint så tror jeg ikke du blir bedre. Jeg har tatt MR pga alle desse symptomene, alt så fint ut, MEN jeg tror ikke på det. Det må jo være noe de ikke har funnet enda.. For symptomene er her enda, og blir ikke bedre… 

Anonymkode: 0ace1...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...