Gå til innhold

hunden hater selen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig et litt merkelig problem med ungtispa mi, nemlig at hun HATER å få på selen for å gå tur. Dvs hun løper vekk og så har vi rundene gående for å fange hunden for å komme oss ut på tur. Nå har jeg i grunnen prøvd det meste for å unngå at dette seledramaet oppstår og trene det vekk, uten hell... Jeg har trent med godbiter i forbindelse med selen, ventet ved døra til hun kommer (skjer ikke...) etc etc. Problemet oppstår kun ved selen, halsbånd er helt ok. Siden hun går fint og ikke trekker, kan jeg jo i teorien bare bruke halsbånd, men her er problemet at det er en snusehund og båndet sleper da i bakken og mellom beina etc. Upraktisk og veldig skittent bånd når det er søle og regn. 

Til tross for at hun er glad i å gå ut og være på tur, så er hun ikke en sånn hund som kommer løpende til døra når man sier "tur"...  Hun er ikke noe glad i den prosessen å gjøre seg klar og gå ut døra. Når hun er utenfor er alt fint... 

 

Anonymkode: 2830a...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det samme problemet med min unghund og jeg har funnet ut at det er konseptet med sele som skal tres over hodet hun ikke liker. Halsbånd er av en eller annen grunn helt greit. Løsningen er sele som tas på fra siden og har spenne i halsen. Det er ikke så mange seler som har denne løsningen, men denne fra Dog Copenhagen har det. Er det snakk om en hund av liten rase kan du jo også vurdere en "selevest" av den typen som tres på fra undersiden fra f.eks. Puppia, men jeg personlig er ikke så glad i dem.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du starte tilvenning og bruke lang tid.

Først: Vis henne selen og gi godbiter.

Når hun er trygg på den, legger du selen over henne mens du gir godbiter. Når hun har godtatt det, forsøker du å feste selen rundt henne og gir godbiter.

Dette funker, men du må bruke lang tid. Gjerne flere måneder.

Anonymkode: 438ce...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leo said:

Jeg har det samme problemet med min unghund og jeg har funnet ut at det er konseptet med sele som skal tres over hodet hun ikke liker. Halsbånd er av en eller annen grunn helt greit. Løsningen er sele som tas på fra siden og har spenne i halsen. Det er ikke så mange seler som har denne løsningen, men denne fra Dog Copenhagen har det. Er det snakk om en hund av liten rase kan du jo også vurdere en "selevest" av den typen som tres på fra undersiden fra f.eks. Puppia, men jeg personlig er ikke så glad i dem.  

Takk. Hun har sånn step-in sele fra Hunter, den er god og passer bra. Hun var hoderedd for valp, så sånn tre over hodet sele var egentlig dødfødt. Mulig at det er noe som sitter igjen selv om jeg tror vi tok på en sånn sele 2 ganger før vi ga det opp... 

Anonymkode: 2830a...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør du starte tilvenning og bruke lang tid.

Først: Vis henne selen og gi godbiter.

Når hun er trygg på den, legger du selen over henne mens du gir godbiter. Når hun har godtatt det, forsøker du å feste selen rundt henne og gir godbiter.

Dette funker, men du må bruke lang tid. Gjerne flere måneder.

Anonymkode: 438ce...de5

Dette er selvsagt forsøkt, men det hjelper lite med godbiter når bikkja forsvinner til andre siden av huset når hun ser selen.... ;)

Det er egentlig ikke noe problem å ta på selen når man først har fått tak i hunden da. Det er egentlig hele situasjonen som blir håpløs. Det blir en blanding av at hun vil ikke ha på selen og så blir det en slags fang meg om du kan lek.. 🙈 Og dette er en ganske sta hund og godbiter funker ikke i det hele tatt i denne situasjonen. 

Anonymkode: 2830a...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette handlet om en hund og en sel.. 🥹

images(2).jpeg.3168b8dee1671d1b29f3b3c97842b388.jpeg

Ble ordentlig lei meg på selens vegne, og lurte også på om dere bodde på sirkus. ❤️

Anonymkode: ba96c...24d

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er selvsagt forsøkt, men det hjelper lite med godbiter når bikkja forsvinner til andre siden av huset når hun ser selen.... ;)

Anonymkode: 2830a...808

Da kan du starte med å bare legge frem selen på bordet/gulvet i stua og la den ligge der uten å gjøre noe, til hun blir vant med den. Bruk halsbånd på tur i mellomtiden, slik at du ikke ødelegger assosiasjonen igjen med å "løpe etter henne" og ta den på.

Tren svært gradvis. Først kast f.eks godbiter på gulvet rundt selen til hun tør å være nær den. Så kan du ta på selen, gi godbit. Løfte den litt opp, gi godbit osv. Gå frem så sakte som du må for at hun ikke blir redd.

Alternativt, som nevnt over, kan du bruke step-in sele hvis det er lettere. Eller bare halsbånd (da helst et bredt halsbånd).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette er selvsagt forsøkt, men det hjelper lite med godbiter når bikkja forsvinner til andre siden av huset når hun ser selen.... ;)

Det er egentlig ikke noe problem å ta på selen når man først har fått tak i hunden da. Det er egentlig hele situasjonen som blir håpløs. Det blir en blanding av at hun vil ikke ha på selen og så blir det en slags fang meg om du kan lek.. 🙈 Og dette er en ganske sta hund og godbiter funker ikke i det hele tatt i denne situasjonen. 

Anonymkode: 2830a...808

Min hund er også av typen som ikke bryr seg om godbiter så jeg velger mine kamper. Og så lenge det finnes seler som fungerer fint uten at de må tres over hodet så er ikke dette en av dem 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg trodde dette handlet om en hund og en sel.. 🥹

images(2).jpeg.3168b8dee1671d1b29f3b3c97842b388.jpeg

Ble ordentlig lei meg på selens vegne, og lurte også på om dere bodde på sirkus. ❤️

Anonymkode: ba96c...24d

Det er bestyrer på akvariet i Bergen som har med seg bikkja, men bikkja kan ikke fordra tryne til selen. 

Anonymkode: a4c09...86c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bestyrer på akvariet i Bergen som har med seg bikkja, men bikkja kan ikke fordra tryne til selen. 

Anonymkode: a4c09...86c

Han så så trist ut! Og bikkja bare ignorerer ham! 🥹💔

Anonymkode: ba96c...24d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Leo said:

Min hund er også av typen som ikke bryr seg om godbiter så jeg velger mine kamper. Og så lenge det finnes seler som fungerer fint uten at de må tres over hodet så er ikke dette en av dem 😉 

Hunden min bryr seg om godbiter, men hun har tydeligvis valgt seg en kampsak her... 🤣 Og selen skal ikke over hodet engang, det er sånn vest...  

Anonymkode: 2830a...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Tabris said:

Da kan du starte med å bare legge frem selen på bordet/gulvet i stua og la den ligge der uten å gjøre noe, til hun blir vant med den. Bruk halsbånd på tur i mellomtiden, slik at du ikke ødelegger assosiasjonen igjen med å "løpe etter henne" og ta den på.

Tren svært gradvis. Først kast f.eks godbiter på gulvet rundt selen til hun tør å være nær den. Så kan du ta på selen, gi godbit. Løfte den litt opp, gi godbit osv. Gå frem så sakte som du må for at hun ikke blir redd.

Alternativt, som nevnt over, kan du bruke step-in sele hvis det er lettere. Eller bare halsbånd (da helst et bredt halsbånd).

Hun er ikke redd for selen, hun har ingen problemer med den når den ligger og slenger rundt om kring. Det er det øyeblikket noen tar den opp for legge den på henne, at hun stikker. Om hun er i en posisjon der hun ikke kan stikke av, så er det ikke et problem å ta på selen... 🙈 

Nå blir det sånn at jeg gjemmer sela i lomma/veska og så bruker halsbånd til vi er utenfor, før jeg bytter på selen, men synes ikke det er praktisk egentlig nei. 

Anonymkode: 2830a...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvakkekyllingen
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg trodde dette handlet om en hund og en sel.. 🥹

images(2).jpeg.3168b8dee1671d1b29f3b3c97842b388.jpeg

Ble ordentlig lei meg på selens vegne, og lurte også på om dere bodde på sirkus. ❤️

Anonymkode: ba96c...24d

Var min første tanke også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er ikke redd for selen, hun har ingen problemer med den når den ligger og slenger rundt om kring. Det er det øyeblikket noen tar den opp for legge den på henne, at hun stikker. Om hun er i en posisjon der hun ikke kan stikke av, så er det ikke et problem å ta på selen... 🙈 

Nå blir det sånn at jeg gjemmer sela i lomma/veska og så bruker halsbånd til vi er utenfor, før jeg bytter på selen, men synes ikke det er praktisk egentlig nei. 

Anonymkode: 2830a...808

Da kan du starte med å plukke den opp i stedet for at den ligger på gulvet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener jeg at dette er en ting man ikke skal diskutere med hunden på lik linje med kloklipp. Så lenge hunden liker selen når den først er på er det ikke et veldig stort traume. De fleste hunder synes det er ubehagelig (ikke vondt) i forbindelse med øremusklene. Når hunden rømmer unna har hunden lært at den har er alternativ. Min hund synes ikke trekkselen er kul å få på, den er jo tight fordi den må sitte som den skal når hun jobber, men å rømme har aldri vært et alternativ, hun kommer når jeg ber om det. Med en gang selen er på er der null stress. Snu selen når den skal på og av så blir hullet større og bedre iforhold til ørene.

 

og - step-in seler, brystseler etc er ofte ikke de som fordeler trykk best, samt at brystseler hemmer hunden i sine naturlige bevegelser. 

Anonymkode: fac7a...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme issue med to av mine tre hunder, det har hjulpet å gjøre rommet mindre først, så de ikke får løpt, men samtidig ikke presse. Står stille med kroppen vendt vekk, og demper dem. Han ene har da begynt å komme og ta den på seg selv, men det tok laaang tid, og han liker det ikke. Han bare vet at det betyr tur til slutt. Han andre klarer det med den ene selen, men med trekkselen blir han helt febrilsk, sikkert fordi den er trang å få over hodet. Prøvde "alle triksa i boka", men endte med å rett og slett bare gjøre det umulig å løpe rundt i hele huset og hause seg mer og mer opp, og å dempe ham veldig med eget kroppsspråk når jeg tar den på + masse belønning når den er på. Det er fortsatt ikke noe de vil, men det har blitt bedre.

Kan forøvrig ikke legge det fram, for han yngste stjeler alt som ikke er bolta fast! :P

 

Anonymkode: 38aa4...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her mener jeg at dette er en ting man ikke skal diskutere med hunden på lik linje med kloklipp. Så lenge hunden liker selen når den først er på er det ikke et veldig stort traume. De fleste hunder synes det er ubehagelig (ikke vondt) i forbindelse med øremusklene. Når hunden rømmer unna har hunden lært at den har er alternativ. Min hund synes ikke trekkselen er kul å få på, den er jo tight fordi den må sitte som den skal når hun jobber, men å rømme har aldri vært et alternativ, hun kommer når jeg ber om det. Med en gang selen er på er der null stress. Snu selen når den skal på og av så blir hullet større og bedre iforhold til ørene.

og - step-in seler, brystseler etc er ofte ikke de som fordeler trykk best, samt at brystseler hemmer hunden i sine naturlige bevegelser. 

Anonymkode: fac7a...e99

Nei, for min hund sin del er det nok ikke noe stort traume, men fordi å ta på selen er et element i det vi med tid og stunder skal konkurrere i valgte jeg altså å droppe seler som tres over hodet. Skulle jeg bare ha brukt sele til tur kunne jeg ha brukt et vanlig halsbånd som klipses på, tatt på selen og så knipset halsbåndet av igjen. Etter hvert hadde sikkert det gått seg til. 

Jeg er også enig i at step-in seler etc. ikke er noe godt valg (Hvilket jeg også nevnte i mitt innlegg). Selen jeg linket til er derfor en y-sele på åpning og regulering også i halsen. Selen jeg bruker til konkurranse er av denne typen, men det er jo ikke noe vanlige turgåere trenger å investere i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at selen passer hunden? Ikke er veldig stram eller gnager et sted?

En av mine hunder hatet kløven sin, hver gang jeg tok den frem så skulle hun plutselig ikke være med på tur likevel, selv om hun var normal å koste seg med en gang den var på og vi kom oss ut. Nå har jeg en yngre hund, litt mindre og slankere som har arvet den kløven og trives godt med den. Så kjøpte jeg en ny til hun som ikke likte kløv. Nå går det veldig fint og hun lager ikke så mye drama hvis vi skal ha kløv på tur.

Anonymkode: 5ca5a...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke sele? Det er en trendy greie oppfunnet av de som selger hundeutstyr.
Halsbånd har fungert i 1000-vis av år, og i dag er Flexibånd den beste løsingen for de fleste, både hunder og eiere.

Anonymkode: 1d5a5...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor bruke sele? Det er en trendy greie oppfunnet av de som selger hundeutstyr.
Halsbånd har fungert i 1000-vis av år, og i dag er Flexibånd den beste løsingen for de fleste, både hunder og eiere.

Anonymkode: 1d5a5...d47

Fordi med sele er båndet festet på ryggen og sleper ikke ned i søla og mellom beina på hunden. Jeg har en snusehund som driver endel med søk, 90%av tiden hun går tur er nesa nedi bakken.

Og flexibånd er greit for hva da? Hunden lærer bare å trekke, bånddingsten er stor og tung, mister du det i bakken kan bikkja få seg et skikkelig slag om det snurres opp og går bikkja rundt i buskaset kan man ikke bare slippe båndet så den ikke går seg fast. Samme om den svømmer ut i vann. Folk har klart seg uten flexibånd også.... 

Anonymkode: 2830a...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...