Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

NB!

De som har fått restskatt - ikke vente på fakturaen som kommer i sommer engang. Da må du betale renter. Fristen for å betale restskatt uten å få renter er i dag.

Staten er noen kyniske jævler. De spekulerer i dette, og sender ikke ut fakturaer før etter fristen, og da må man betale forsinkelsesrenter. Jeg har ikke fått noe som helst varsel heller. Oppdaget plutselig en artikkel i avisa om dette, og logget meg på sidene til skatteetaten. Der står beløpet du skylder + kontonummer + kidnummer.

Anonymkode: 5feba...889

• Liker 1
Skrevet

Det står ganske tydelig forklart på Skatteetaten sine sider når man sjekker skatten. Å kalle de for kyniske jævler er å ta ganske hardt i, da en har hatt to måneder på å betale. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Huldertøsa
Skrevet

Husk å betale beløpet uten renter minus 99 kroner, skatteetaten krever ikke inn penger under 100 kroner.

AnonymBruker
Skrevet
Huldertøsa skrev (7 minutter siden):

Husk å betale beløpet uten renter minus 99 kroner, skatteetaten krever ikke inn penger under 100 kroner.

De som gjør det er de samme folkene som ville lagd opprør når de ikke får igjen de 90 kronene de betalte for mye i skatt i fjor.

Anonymkode: b78bb...9e4

AnonymBruker
Skrevet
FlowahPowah skrev (11 minutter siden):

Det står ganske tydelig forklart på Skatteetaten sine sider når man sjekker skatten. Å kalle de for kyniske jævler er å ta ganske hardt i, da en har hatt to måneder på å betale. 

Selvsagt er de det. Eldre folk som har lite kunnskap om det digitale er spesielt utsatt for å glemme dette. Det er ren og skjær kynisme. Hadde ikke kostet dem noe som helst å sende varsel f.eks. på sms.

Huldertøsa skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Kun hvis opprinnelig skyldig beløp er 99 eller lavere. Vet om noen som forsøkte på dette i fjor, og da ble de innkrevd forsinkelsesrenter for HELE det opprinnelig skyldige beløpet - fordi dette ikke var å anse som betalt innen fristen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Huldertøsa skrev (14 minutter siden):

Kan jeg ikke se for meg stemmer?

Anonymkode: bd2c3...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt er de det. Eldre folk som har lite kunnskap om det digitale er spesielt utsatt for å glemme dette. Det er ren og skjær kynisme. Hadde ikke kostet dem noe som helst å sende varsel f.eks. på sms.

Tror du det er gratis for staten å sende ut 900.000 sms'er?

• Liker 1
Gjest Huldertøsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer ikke. Kun hvis opprinnelig skyldig beløp er 99 eller lavere. Vet om noen som forsøkte på dette i fjor, og da ble de innkrevd forsinkelsesrenter for HELE det opprinnelig skyldige beløpet - fordi dette ikke var å anse som betalt innen fristen.

Når man betaler inn ekstra penger før skatteoppgjøret er klart, så selvfølgelig så vil skatteoppgjøret ha en restskatt på under 100 kroner. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg ikke se for meg stemmer?

Det stemmer.

Fristen for å betale hvis du har fått restskatt på under 1 000 kroner avhenger av når du fikk skatteoppgjøret ditt:

• Fikk du skatteoppgjøret ditt i juni eller tidligere, er fristen for å betale 20. august.
  • Fikk du skatteoppgjøret ditt i august eller senere, er fristen for å betale 3 uker etter datoen skatteoppgjøret ditt var klart.

Hvis betalingsfristen din er på en lørdag eller søndag, kan du betale innen mandagen (første virkedag) etter fristen.

Du må betale restskatten selv om du har endret etter fristen for skattemeldingen eller klaget. Hvis du ikke betaler restskatten i tide, løper det forsinkelsesrenter ved forfall frem til du betaler.

Restskatt under 100 kroner trenger du ikke å betale.

Kilde skatteetaten

AnonymBruker
Skrevet
Huldertøsa skrev (13 minutter siden):

Når man betaler inn ekstra penger før skatteoppgjøret er klart, så selvfølgelig så vil skatteoppgjøret ha en restskatt på under 100 kroner. 

Det stemmer.

Fristen for å betale hvis du har fått restskatt på under 1 000 kroner avhenger av når du fikk skatteoppgjøret ditt:

• Fikk du skatteoppgjøret ditt i juni eller tidligere, er fristen for å betale 20. august.
  • Fikk du skatteoppgjøret ditt i august eller senere, er fristen for å betale 3 uker etter datoen skatteoppgjøret ditt var klart.

Hvis betalingsfristen din er på en lørdag eller søndag, kan du betale innen mandagen (første virkedag) etter fristen.

Du må betale restskatten selv om du har endret etter fristen for skattemeldingen eller klaget. Hvis du ikke betaler restskatten i tide, løper det forsinkelsesrenter ved forfall frem til du betaler.

Restskatt under 100 kroner trenger du ikke å betale.

Kilde skatteetaten

Tolker det som at det gjelder et opprinnelig restskatt-beløp? 

Gjest Huldertøsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tolker det som at det gjelder et opprinnelig restskatt-beløp? 

Altså så sant skatteoppgjøret ikke er klart enda så kan man gjøre det på den måten å betale det som ligger som beregning uten renter minus 99 kroner. 

Hvis du har mottatt ditt skatteoppgjør (altså ikke kun "foreløpig beregnet restskatt å betale), men selve skatteoppgjøret, så kan du ikke betale dette beløpet minus 99 kroner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er de det. Eldre folk som har lite kunnskap om det digitale er spesielt utsatt for å glemme dette. Det er ren og skjær kynisme. Hadde ikke kostet dem noe som helst å sende varsel f.eks. på sms

De eldre har vært med på at det er sånn hele livet sitt og har nok mye bedre oversikt over dette enn ungdom som knapt vet forskjellen på skattekort, skattemelding og skatteoppgjør.

Anonymkode: b9bb8...0d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har selv gjort dette flere år, så jeg vet at det går. MEN jeg trekker ikke ut 99 kroner. Da kan 99 kroner + renter fort bli over 100 kroner allikevel, og da må man betale det hele. Jeg trekker ut 90-95 kroner så er jeg på den sikre siden.

Kanskje de du vet om regnet feil?

Anonymkode: 663ed...211

Gjest Huldertøsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har selv gjort dette flere år, så jeg vet at det går. MEN jeg trekker ikke ut 99 kroner. Da kan 99 kroner + renter fort bli over 100 kroner allikevel, og da må man betale det hele. Jeg trekker ut 90-95 kroner så er jeg på den sikre siden.

Kanskje de du vet om regnet feil?

Man betaler jo ikke renter hvis man betaler innen 31.mai...

AnonymBruker
Skrevet

Gjort!

49834 kr betalt i restskatt i dag :) 

Anonymkode: 42bc2...271

AnonymBruker
Skrevet
Huldertøsa skrev (1 time siden):

Man betaler jo ikke renter hvis man betaler innen 31.mai...

Ikke hvis man betaler inn hele restskatten, nei. Men hvis man betaler inn restskatten minus 99 kroner og rentene på de 99 kronene gjør at det bikker over så det blir eksempelvis 102 kroner, så er jo det over 100 kroner og vil bli krevet inn.

Annonse
Skrevet

Betalte på mandag.

Gjest Huldertøsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke hvis man betaler inn hele restskatten, nei. Men hvis man betaler inn restskatten minus 99 kroner og rentene på de 99 kronene gjør at det bikker over så det blir eksempelvis 102 kroner, så er jo det over 100 kroner og vil bli krevet inn.

Vel, jeg har uansett betalt inn sånn at det skal være 96 kroner, så det bikker ikke over 100 hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye renter er det egentlig snakk om? 2,5 prosent av hele beløpet man skylder eller noe?

Anonymkode: 31439...5a3

Gjest Huldertøsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye renter er det egentlig snakk om? 2,5 prosent av hele beløpet man skylder eller noe?

Anonymkode: 31439...5a3

I år er det 2,15 prosent

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

NB!

De som har fått restskatt - ikke vente på fakturaen som kommer i sommer engang. Da må du betale renter. Fristen for å betale restskatt uten å få renter er i dag.

Staten er noen kyniske jævler. De spekulerer i dette, og sender ikke ut fakturaer før etter fristen, og da må man betale forsinkelsesrenter. Jeg har ikke fått noe som helst varsel heller. Oppdaget plutselig en artikkel i avisa om dette, og logget meg på sidene til skatteetaten. Der står beløpet du skylder + kontonummer + kidnummer.

Her har du misforstått litt, for når du mottar skattemeldingen din i mars/april, så har den mange sider med opplysninger. Alle får disse opplysningene, enten de antakelig har til gode eller forventer restskatt.

Nederst på side 9 av 10 i min skattemelding står det:

IMG_4645.jpeg

Endret av Adobyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...