Gå til innhold

Privatist eksamen - Norsk muntlig


Sublira

Anbefalte innlegg

Er det noen har som har tatt opp VG3 norsk muntlig hos privatist? Jeg skal ha eksamen om en uke, og hadde satt stor pris på svar på et eller begge av følgende:
 
  • Hvilke oppgaver/temaer kan jeg få, evt. hva fikk du?
  • Om jeg skal utføre en analyse, vil jeg få utdelt tekster etter jeg har trukket emne, eller bør jeg laste ned div. tekster på forhånd fra de forskjellige tidsperiodene?
 
Har ikke norskboka, men brukt hyppig Studienett hvor jeg har lest meg opp på litteratur -og språkhistorie fra VG1, VG2 og VG3, samt. dialekter i Norge. Er det noe mer jeg bør lese meg opp på til eksamen?
Setter i hvert fall stor pris på alle råd jeg kan få :) Er snart 10 år siden jeg gikk på VGS, og har ikke notatene mine fra den gang.
 
-Har prøvd å ta kontakt med fylkeskommunen her jeg bor, som henviser meg til skolen hvor eksamen blir avholdt - som videre henviser meg tilbake til fylkeskommunen/privatistkontoret. Så blir ikke så mye klokere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kjøpt meg tilgang til KublaKan om jeg var deg. 

Anonymkode: 72095...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde privatisteksamen i norsk muntlig i vår :) på den forberedte delen fikk jeg en artikkel jeg skulle analysere, og på den uforberedte delen skulle jeg snakke om modernisme. Gikk helt fint, fikk 5-er (snublet litt i navn på forfattere, ellers hadde heg fått 6-er).

Anonymkode: f22a6...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det likt som ved vanleg munnleg eksamen? I så fall:

Hugsa ikkje tema. Men eg fekk ein tekst som omhandla nynorsk og eit negativt syn på det, med oppgåva "Skriv eit motsvar til dette". (Heilt ny oppgåve fekk vi beskjed om). Eg skreiv då eit kåseri som motsvar, og hadde føredrag om dette. Deretter hadde vi samtale, der vi snakka om ulike tekstar, og innhald og tema/symbolikk i tekstane(garantert for å sjekke at vi hadde lest stoffet, noko eg ikkje hadde men med god hugs svarte eg godt nok). Så fekk eg sånne småspørsmål: kva kan utfordre det norske språk, nemn ein forfattar i ein fase eg har gløymt, kven er dei 4 store... Lukke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dette foregår er jo gjerne litt forskjellig mellom fylke og fylke. Men i Oslo er muntlig privatisteksamen sånn at man trekker et tema  med kanskje to underoppgaver man får minimum 30 min å forberede seg på, så presenterer man det i kanskje 10-15 minutter med spørsmål fra sensor og eksaminator. Så kommer sensor med uforberedt spørsmål som kan være fra hele læreplanen . I forberdelsestiden er alle hjelpemidler tillat  og man kan skrive notater man kan ha med inn. Det trekker uansett ned om man ser på notatene for ofte.  Det er uansett viktig å struktuere den forberedte delen godt.

Husk nå er det jo ny læreplan men for norsk kan man fortsatt ta eksamen etter gammel læreplan litt til. Men vil jo tro at litteraturhistorie og lignende er særs relevant for en norsk muntlig eksamen. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...