Gå til innhold

Hater vi unge mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er vi for strenge med unge mennesker fordi vi er sjalu? De er så sårbare før de har fått seg familie, hus og jobb. Dreper vi dem? Mens den eldre generasjonen får leve i luksus? 

Anonymkode: 0ac46...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, nei. Sjalu på hva? Eldre idag levde jo ikke i luksus da dem var unge. De hadde vesentlig lavere krav enn dagens unge. 

Anonymkode: 7aa3f...928

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, nei. Sjalu på hva? Eldre idag levde jo ikke i luksus da dem var unge. De hadde vesentlig lavere krav enn dagens unge. 

Anonymkode: 7aa3f...928

At de er unge vel. Hvordan da lavere krav? De kom inn på boligmarkedet i hvert fall. 

Anonymkode: 0ac46...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke de unge. Men jeg synes mange av dem kan være arrogante,ufordragelig bedrevitere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturelt vil jeg heller si at vi dyrker ungdom, til den grad at å være ung i seg selv blir ansett som kvalifiserende eller gjør en særskilt meningsberettiget. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater? Nei

Sjalu? Absolutt.

Tenårene og tidlig 20 årene er den beste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 11.50):

At de er unge vel. Hvordan da lavere krav? De kom inn på boligmarkedet i hvert fall. 

Anonymkode: 0ac46...69c

Tok tid for mange å komme inn på boligmarkedet på 60 tallet.

Mange måtte bo lenge hos foreldre eller leie et enkeltrom hos andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (25 minutter siden):

Tok tid for mange å komme inn på boligmarkedet på 60 tallet.

Mange måtte bo lenge hos foreldre eller leie et enkeltrom hos andre.

Det tok tid den gangen også ja, men det var mulig for langt flere på sikt. Enklere å få en ok jobb, kombinert med husbanklån og at prisene stort sett ikke var 5-10x en vanlig inntekt gjorde det lettere. Svært mange av dagens unge kommer ikke til å få mulighet til å få egen bolig, og med det reduseres også sjansen til å få egen familie. 

Anonymkode: ad2fe...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tok tid den gangen også ja, men det var mulig for langt flere på sikt. Enklere å få en ok jobb, kombinert med husbanklån og at prisene stort sett ikke var 5-10x en vanlig inntekt gjorde det lettere. Svært mange av dagens unge kommer ikke til å få mulighet til å få egen bolig, og med det reduseres også sjansen til å få egen familie. 

Anonymkode: ad2fe...f10

Mange måtte flytte langt for å få jobb. Det kan jo dagens unge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (3 timer siden):

Mange måtte flytte langt for å få jobb. Det kan jo dagens unge også.

Samtidig som de tjente langt dårligere og tok jobber de færreste nordmenn i dag vil klype i med ildtang.

Anonymkode: a48f8...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire stykker mellom 18-26, og det holder. Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke er en av dem. Mest av alt for at jeg er litt sliten. Tenk å startet på nytt! Utdanning, jobb, barn, fest, kjæreste osv osv. Nei, det gidder jeg faktisk ikke. Jeg er veldig fornøyd med hvor jeg er. 

Anonymkode: bbe77...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Mulig mange av oss er blitt for lite kravstore til våre unge angående å ta ansvar økonomisk og praktisk, så det blir ekstra tungt for dem som ikke får tilsvarende støtte og hjelp, og mange blir ganske så uansvarlige veldig lenge, og forventer å få ting man kanskje egentlig burde savne, ønske seg og jobbe for, men jeg skjønner ikke hvor det med hat eller sjalusi kommer fra. Det er ganske utfordrende å være ung. Jeg kunne ikke tenke meg en runde til med å være ung, så jeg vet ikke hva jeg skal være sjalu på, og jeg hater absolutt ikke unge. Det er en absurd tanke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si det ja. Under pandemien var det de unge som hadde det verst. Studenter ble heller ikke spart. De fikk lån mens andre grupper fikk penger. Boligprisene hindrer unge i å realisere seg selv. Det blir heller et noligkapløp. Folk bryr seg veldig mye om at ungene sine skal få et godt økonomisk utgangspunkt, men det stopper der. 

Jeg ser egentlig ikke logikken for jo mindre man er religiøs har det egentlig ikke en dritt å si hva som skjer med egen slekt etter at man dør. Skal man først tenke sånn må det være lurere å gjøre så flest mulig i samfunnet får det bra. Da vil man øke overlevelsessjansen mye mer enn ved å fokusere på enkeltindivider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (På 31.5.2023 den 13.51):

Jeg hater ikke de unge. Men jeg synes mange av dem kan være arrogante,ufordragelig bedrevitere.

Jeg synes mange av de eldre er egoistiske og ufordragelige. Jeg er ikke ung selv. 

Anonymkode: a75f5...939

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...