Gå til innhold

Tanker om bibelvers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Quote

En kvinne skal la seg opplære i stillhet, med all lydighet, men jeg tillater ikke en kvinne å være lærer, eller å være mannens autoritet, hun skal være i stillhet. For Adam ble skapt først, deretter Eva, og Adam ble ikke bedratt, men kvinnen ble bedratt og begikk overtredelse; men hun skal bli frelst gjennom sin barnfødsel, såfremt de blir i tro og kjærlighet og helliggjørelse med edruelighet

Timoteus, fom. kapittel 11


Kan denne teksten tolkes annerledes enn at ufrivillige barnløse kvinner ikke kan bli frelst, selvom de er gift og lever et godt liv?

Anonymkode: 1e08a...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det i Paulus’ første eller andre brev til Timoteus du leser dette?

Anonymkode: c62a0...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det i Paulus’ første eller andre brev til Timoteus du leser dette?

Anonymkode: c62a0...9ab

Første brev, kapittel 2:11

Anonymkode: 1e08a...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at man er ufrivillig barnløs fordi man ikke er god nok kristen 😂 

Nok et argument på at kristendom (og religion generelt) er noe sprøyt med dårlig kvinnesyn.

Anonymkode: 43999...2f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Første brev, kapittel 2:11

Anonymkode: 1e08a...361

Takk, da henviser man på denne måten: Paulus’ første brev til Timoteus, kapittel 2, vers 11. :) 

Anonymkode: c62a0...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tolker det slik at man er ufrivillig barnløs fordi man ikke er god nok kristen 😂 

Nok et argument på at kristendom (og religion generelt) er noe sprøyt med dårlig kvinnesyn.

Anonymkode: 43999...2f7

Det var da en merkelig tolkning? Hvor får du ufrivillig barnløs fra?

Anonymkode: c62a0...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Romerne 19, 9-10 sier vel mer enn dette

Paulus’ brev til romerne har bare 16 kapitler, så hvor er det du mener?

Anonymkode: c62a0...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke slike utsagn så seriøst. Vi vet i dag at mange par er barnløse fordi mannen ikke har fungerende sædceller. På Timoteus sin tid trodde man alt var opp til kvinnen.

Anonymkode: b9e7d...00e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Paulus’ brev til romerne har bare 16 kapitler, så hvor er det du mener?

Anonymkode: c62a0...9ab

10, 9-10, beklager 

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

10, 9-10, beklager 

For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse

Takk ❤️ 

Og fint bibelsitat å ta med seg videre

Anonymkode: c62a0...9ab

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, da henviser man på denne måten: Paulus’ første brev til Timoteus, kapittel 2, vers 11. :) 

Anonymkode: c62a0...9ab

Takk! Jeg lærer fortsatt, så jeg setter pris på at du korrigerer!

Anonymkode: 1e08a...361

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var da en merkelig tolkning? Hvor får du ufrivillig barnløs fra?

Anonymkode: c62a0...9ab

"hun skal bli frelst gjennom sin barnefødsel" - jeg forstår det som at når hun føder barn, så blir hun frelst

Anonymkode: 1e08a...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar ikke slike utsagn så seriøst. Vi vet i dag at mange par er barnløse fordi mannen ikke har fungerende sædceller. På Timoteus sin tid trodde man alt var opp til kvinnen.

Anonymkode: b9e7d...00e

Problemet her var ikke å være barnløs i seg selv, men at kvinnen spesifikt kun kan frelses ved å føde barn, siden Eva tok i mot frukten fra slangen i Edens hage.

Bibelen regnes jo som Guds ord, og siden Gud er allmektig ønsker jeg i denne omgang å bare lese teksten "som skrevet".

Anonymkode: 1e08a...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):


Kan denne teksten tolkes annerledes enn at ufrivillige barnløse kvinner ikke kan bli frelst, selvom de er gift og lever et godt liv?

Anonymkode: 1e08a...361

En kvinne skal la seg opplære i stillhet, med all lydighet, men jeg tillater ikke en kvinne å være lærer, eller å være mannens autoritet, hun skal være i stillhet. For Adam ble skapt først, deretter Eva, og Adam ble ikke bedratt, men kvinnen ble bedratt og begikk overtredelse; men hun skal bli frelst gjennom sin barnfødsel, såfremt de blir i tro og kjærlighet og helliggjørelse med edruelighet

Timoteus, fom. kapittel 11

Ja, DET kan det virkelig. Paulus brev til Timoteus handler om lederskap og oppførsel i menigheten. Det handler ikke om å føde barn, men å skape medlemmer, føde på den måten. Han ønsker ikke kvinnelige overhoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet her var ikke å være barnløs i seg selv, men at kvinnen spesifikt kun kan frelses ved å føde barn, siden Eva tok i mot frukten fra slangen i Edens hage.

Bibelen regnes jo som Guds ord, og siden Gud er allmektig ønsker jeg i denne omgang å bare lese teksten "som skrevet".

Anonymkode: 1e08a...361

Bibelen består av menneskers beretninger og historier. Der hvor det står at Gud taler blir din uttalelse sann, der hvor andre taler er det ikke Gud som taler. Djevelen og mange andre taler også i Bibelen. De taler ut fra sin forståelse  Det går ikke an å klippe noe ut fra sammenhengen noe står i.  Bibelen er full av billedspråk og fødsel er 'nye mennesker'. Din uttalelse om at Bibelen er Guds Ord er nok også dratt ut av sammenhengen.

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, Lawyam said:

Det handler ikke om å føde barn, men å skape medlemmer, føde på den måten.

Jeg har aldri hørt at å føde er synonymt med å rekruttere medlemmer.

Finnes det et oppslagsverk for hvilke av tekstene som er ment billedlig (og gjerne også hva de betyr) og hva som er ment bokstavlig / historisk?

Beklager hvis jeg fremstår uviten, men jeg har en ikke-kristelig bakgrunn, så jeg har enda mye å lære!

Anonymkode: 1e08a...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan denne teksten tolkes annerledes enn at ufrivillige barnløse kvinner ikke kan bli frelst, selvom de er gift og lever et godt liv?

Er man kristen blir man frelst uansett

Anonymkode: b3bef...eee

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tolker det slik at man er ufrivillig barnløs fordi man ikke er god nok kristen 😂 

Nok et argument på at kristendom (og religion generelt) er noe sprøyt med dårlig kvinnesyn.

Anonymkode: 43999...2f7

Bare vås du kommer med her. Kristne blir frelst uansett, verset skal heller ikke tolkes slik hatefulle ateister gjør.

Anonymkode: b3bef...eee

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):


Kan denne teksten tolkes annerledes enn at ufrivillige barnløse kvinner ikke kan bli frelst, selvom de er gift og lever et godt liv?

Anonymkode: 1e08a...361

Det fine, og vanskelig med Bibelen er at den kan bli, og blir tolket så utrolig variert. 

Jeg tolker dette som følger:
Eva(kvinnen, og alle senere kvinner) dummet seg ut i syndefallet og burde vært forvist til et visst sted uten mulighet til å komme tilbake til Gud. Men så åpnes det for en slags "second chance" her i dette verset, vet at hvis hun oppfører seg, ikke lager noe spetakkel, gjør som mannen sier, holder deg nykter og føder barn, da skal hun allikevel ha muligheten til å bli frelst.

Så er det spørsmålet om hun er NØDT til å få barn for å kunne bli frelst? Nei, det tror jeg ikke, fordi Jesus viser flere steder i Bibelen at han tar seg av kvinner, og til og med gir prostituerte kvinner tilgivelse og en ny sjanse. Mange av menneskene rundt Jesus var ganske nådeløse og fordømmende mot selv den minste forseelse, men Jesus prøver å lære oss, gang på gang, at enten du er morder, tyv, voldelig eller prostituert, så får du en ny sjanse til å bli frelst, dersom du bare angrer på det du har gjort og prøver å bli et bedre menneske. Det står også et sted at man blir ikke frelst ved gjerninger, men ved tro alene Det skal altså ikke være nødvendig å gjøre spesielle ting for å bli frelst, det er nok å tro på Jesus.

Anonymkode: bf87e...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...