Gå til innhold

Klær til ny jobb, hjelp


silkhand

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt kontorjobb før. 

Kan man bruke midiskjørt ?? Hva slags sko? Høyhælte blir ikke vurdert. Kan jeg bruke rene hvite sneakers? Birkenstocks?!
Relevante tips mottas med stor takk. 

Til info er det en større produksjonsbedrift hvor jeg skal jobbe med økonomi. Kontorbygget er nyoppusset og veldig fint. 
Vet ikke hva de andre går kledd med da jeg møtte bare 2 mannlige ledere under intervjuet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rene hvite sneakers: ja

birkenstock: nei

midiskjørt som ifølge Google er langt skjørt: ja

Anonymkode: edcc8...315

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første dagene går du med helt nøytralt antrekk: mørke «dressbukser» og en skjorte/ bluse eller annen halvpen topp. Enkle svarte sko, feks loafers. Så ser du hva de andre går med. Kan tenke meg at både sneakers, jeans og miniskjørt er ok, og birkenstock er ikke ok, men dette tar det noen få dager å finne ut av. 

Anonymkode: 122c6...798

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De første dagene går du med helt nøytralt antrekk: mørke «dressbukser» og en skjorte/ bluse eller annen halvpen topp. Enkle svarte sko, feks loafers. Så ser du hva de andre går med. Kan tenke meg at både sneakers, jeans og miniskjørt er ok, og birkenstock er ikke ok, men dette tar det noen få dager å finne ut av. 

Anonymkode: 122c6...798

Dette👍

Anonymkode: 47b5a...0c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike stiler på kontor. Umulig å si, du må nesten se. Hos oss er det birkenstock/joggesko eller hva en nå vil ha på beina, dongeribukser eller andre hele bukser uten ekstra hull, genser eller bluse. Det er sjelden jeg ser joggebukser og shorts, men det meste av andre klær sees regelmessig. Ingeniørbedrift

Anonymkode: 86960...fb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De første dagene går du med helt nøytralt antrekk: mørke «dressbukser» og en skjorte/ bluse eller annen halvpen topp. Enkle svarte sko, feks loafers. Så ser du hva de andre går med. Kan tenke meg at både sneakers, jeans og miniskjørt er ok, og birkenstock er ikke ok, men dette tar det noen få dager å finne ut av. 

Anonymkode: 122c6...798

Går ut ifra at du mener midiskjørt. 
Miniskjørt er IKKE ok:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde virkelig ikke tatt sjansen på å bruke joggesko på jobb, før du er helt sikker på at det er akseptabelt. 

Anonymkode: 07bcb...029

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde virkelig ikke tatt sjansen på å bruke joggesko på jobb, før du er helt sikker på at det er akseptabelt. 

Anonymkode: 07bcb...029

Det er akseptabelt på så og si alle arbeidsplasser

Anonymkode: ec78a...8ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i produksjonsbedrift, og i administrasjonen var det helt klart ingen kleskode. Jeans, miniskjørt, birckenstock er ok. Men, for de som skulle inn i produksjonen, om bare et lite ærend var det krab om lukkede sko og benklær som dekket all hud.

Anonymkode: bea91...53e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ann kleskoden etter første dagen. Ta på nøytralt antrekk som en over her foreslår. Om du ser at de andre går med dress, så kler du deg deretter på dag 2. Om de går i jeans og genser så kler du deg slik. Enkelt og greit. Det kommer som oftest ann på om man har kunder rennende inn døren eller ei. Jeg går i helt vanlige klær på min kontorjobb, og det er helt normalt i mitt yrke.

Anonymkode: e5f10...6b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste arbeidsplasser har kleskode "rent og helt". En vanlig kontorjobb med adm og øko i produksjon, har nok også helt vanlige hverdagsklær som kleskode. 

Så helt innafor med hvite joggesko og midiskjørt. Også helt ok med jeans og en helt vanlig topp.

Jeg har jobbet i bank hvor det var spesifisert "vi kler oss profesjonellt på jobb", og altså, for de som ikke hadde direkte kundekontakt betød det bare at man unngikk skitne terrengjoggesko, hullete jeans, shorts, og t-skjorter med banneord/nakenhet på. 

Anonymkode: ed235...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mennene som intervjuet deg dress, jeans og skjorte, genser? Du får en pekepinn av hvordan de var kledd.

Anonymkode: 6ae31...866

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at du ser an kleskoden. Men om du ikke kan vente så kan du sende mail til arbeidsgiveren og spørre om kleskode. Mest sannsynlig er det ganske liberal kleskode sålenge det ikke er kundekontakt. 

Anonymkode: 1b193...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på kontor i det offentlige. Vi har ingen kleskode, "helt og rent" som en annen nevnte lenger opp. Sandaler er ok, sneakers er ok. Sjekk hvordan de andre er kledd når du begynner. Jeg ville uansett unngått hullete, slitte jeans + hoodies med støyete logo. Og miniskjørt. En ansatt hos oss går med veldig korte skjørt og det blir lagt merke til. Men det er øverste sjef, og man kan ikke akkurat si noe på det. Med de bena må hun nesten få lov. ;) 

K48

Anonymkode: 286c4...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På mitt kontor kan vi bruke alt fra dongeribukse og t-skjorte til dressbukse og bluse. Stor mulighet til personlig stil, så lenge det ikke er upassende klær, som dyp utringing eller superkorte skjørt. 

 

Anonymkode: 1fdf5...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige jobb så var det forventet full dress på kontoret, til nød pene svarte jeans med dressjakke.

På min nye jobb spurte jeg på forhånd om dresskode, og fikk beskjed om at absloutt alt var greit, og flesteparten går i hettegenser og jeans med sneakers i alle farger. 

Det er helt ok/normalt å spørre om dresscode på forhånd før du starter

Anonymkode: aa9f6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min avdeling har bare jurister, og birkenstocks, jeans og sweatshirts er vanlig. Men vi har omtrent null kontakt med omverdenen, så rent og helt er vel vår kleskode.

Anonymkode: 695cd...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...