Gå til innhold

Barn som ikke vil spise

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet på snart 3 år spiser veldig lite hjemme hos meg. Men når barnet er i barnehagen eller hos sin far så spiser barnet ganske mye. 

Jeg lager mye forskjellige sunne barne middager som smaker godt men vil ikke prøve engang. Vil heler ikke ha brødskive spiser lite av frokost blanding og yoghurt, frukt. Spiser lite sjenerelt :(

Noen tips til hva jeg kan gjøre/ lage så barnet spiser ?

Anonymkode: 14291...f92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt sunn frokostvaffel? Eller så kan du trøste deg med at de fleste barn spiser det de trenger, selv om mengden veksler fra måltid til måltid.

Anonymkode: 38ed7...c0b

AnonymBruker
Skrevet

Generelt. 

Anonymkode: b1791...4a5

Skrevet

Har du spurt hva barnet får i bgh og hos barnefar?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet på snart 3 år spiser veldig lite hjemme hos meg. Men når barnet er i barnehagen eller hos sin far så spiser barnet ganske mye. 

Jeg lager mye forskjellige sunne barne middager som smaker godt men vil ikke prøve engang. Vil heler ikke ha brødskive spiser lite av frokost blanding og yoghurt, frukt. Spiser lite sjenerelt :(

Noen tips til hva jeg kan gjøre/ lage så barnet spiser ?

Anonymkode: 14291...f92

Ja, ha alltid en trygg matbit på bordet. Ha alltid noe barnet er trygg på. Barnet er vel i neofobi-fasen. I barnehagen følger den flokken, mens hos far får det vel halvfabrikat med trygge vante smaker.

*generelt

Anonymkode: 8a861...0c8

AnonymBruker
Skrevet

Først: så lenge barnet vokser som det skal og følger kurven sin, så er det ikke et problem i seg selv å være småspist. Sannsynligvis får barnet ditt i seg det de trenger. 

Om det er sånn at barnet planer på vekstkurvene, så bør dere så klart også følges opp av helsestasjon. Men om det er bekymring for at ungen får i seg nok næring, noen triks:

- for barn som spiser veldig lite, er det viktig at det de faktisk spiser er næringsrikt og energitett. Så kjør på med helfete produkter, dobbelt pålegg på brødskiva, osv. 

- smoothier (eller smoothie-ispinner) er supre for å tilsette masse bra ingredienser (avokado, nøttesmør, spinat osv i tillegg til frukt, yogurt og sånt). Sauser og supper som moses likeså. Pannekaker og vafler kan også fint lages på havregryn, cottage cheese osv. 

- ikke bland maten på tallerkenen, og pass på at det fins i alle fall én ting som barnet liker til hvert måltid

- annenhver dag er et bra kompromiss med tanke på barnevennlige/ikke middager. Du trenger ikke spise fiskepinner hver dag, og det er urealistisk at et allerede småspist barn vil spise det samme du vil spise hver dag. 

- ikke stress, og prøv å gjøre måltidene til en hyggelig stund uten å mase eller fokusere på hva barnet spiser og ikke. Din jobb som forelder er å tilby mat, barnets jobb er å bestemme hva og hvor mye det vil spise. Ellers gjør du gjerne vondt verre. 

Anonymkode: a3253...1d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...