Gå til innhold

Hva er det med oss mennesker?

Anbefalte innlegg

Refleksjoner over arten Menneske.

Har ofte undret meg på hva det er med arten Mennesket.  Hvorfor er vi så selvdestruktive? Mennesket bruker enorme summer på å bygge våpen som skal drepe andre mennesker.  Det finnes våpen nok til å drepe alle på denne kloden.  Ta for eksempel hangarskipet som besøkte Oslo.  Det er bygget kun med tanke på å kunne være et effektivt drapsinstrument.

På meg virker det fullstendig meningsløst.  Er vi på vei til selvutslettelse?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en del av det biologiske mangfoldet, de fleste skapninger har aggresjon for å beskytte seg selv og sine. Vi er ekstremt heldige i evolusjonen som har ført til at vi er over 8milliarder individer, er kun innsekter og bakterier som har vært like vellykket. Ja vi gjør mange feil, men vi er enda en ung rase. Go mennesket noen millioner år med utvikling, så er jeg sikker på at vi både blir å forbedre oss selv samtidig som vi erobrer resten av universet.

Anonymkode: f99b4...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Stina234 said:

Har ofte undret meg på hva det er med arten Mennesket.  Hvorfor er vi så selvdestruktive? Mennesket bruker enorme summer på å bygge våpen som skal drepe andre mennesker.  Det finnes våpen nok til å drepe alle på denne kloden.  Ta for eksempel hangarskipet som besøkte Oslo.  Det er bygget kun med tanke på å kunne være et effektivt drapsinstrument.

Ja det tror jeg

Anonymkode: 9c8b5...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 12.29):

Vi er en del av det biologiske mangfoldet, de fleste skapninger har aggresjon for å beskytte seg selv og sine. Vi er ekstremt heldige i evolusjonen som har ført til at vi er over 8milliarder individer, er kun innsekter og bakterier som har vært like vellykket. Ja vi gjør mange feil, men vi er enda en ung rase. Go mennesket noen millioner år med utvikling, så er jeg sikker på at vi både blir å forbedre oss selv samtidig som vi erobrer resten av universet.

Pøh. Lenge før det har vi utslettet oss selv. Og mennesket skal liksom kalle seg intelligente. For en vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 12.29):

Joda vi er en del av det biologiske mangfoldet men det vi ser av krig og konflikter går som regel ikke ut på å beskytte seg selv, som regel er det grunnet i en aggressiv handling for å oppnå posisjoner og makt, dette i seg selv er destruktivt. 

Jeg tror dessverre at vi menneskene vil mest sannsynlig vil gå til grunne på grunn av en verdenskrig lenge før effekten av  miljøforandringer gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All denne skylden og skammen er helt meningsløs. Verden er et tredimensjonalt hologram, og vi har valgt å eksistere her for å erfare dette. Vi kan ikke forandre oss selv eller verden. Men vi kan møte alt med kjærlighet. Og gjennom kjærlighet vil alt forandres.

Anonymkode: 2ecf5...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (På 30.5.2023 den 12.21):

Det er ikke arten Menneske det handler om. De aller fleste mennesker lager ikke våpen som kan utslette oss selv, eller starter store kriger. Det er mennesker i store maktposisjoner som ofte er psykopater som står for det.

Ikke et eneste normalt menneske på denne kloden hadde klart å ta avgjørelsen om å gå til krig og bombe andre land som vil føre til drap på mange uskyldige og barn.

Så vær så snill og ikke bruk betegnelsen "vi".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (17 timer siden):

Det er ikke arten Menneske det handler om. De aller fleste mennesker lager ikke våpen som kan utslette oss selv, eller starter store kriger. Det er mennesker i store maktposisjoner som ofte er psykopater som står for det.

Ikke et eneste normalt menneske på denne kloden hadde klart å ta avgjørelsen om å gå til krig og bombe andre land som vil føre til drap på mange uskyldige og barn.

Så vær så snill og ikke bruk betegnelsen "vi".

Det er nok riktigere å bruke betegnelsen vi eller arten mennesker.  Vi er alle født med mer eller mindre de samme forutsetninger for hvordan vi ser på andre mennesker og hvordan vi har medmenneskelighet.  Men, joda vi finner som regel ondskapen i personer med makt, der blir det mest synlig, men det betyr ikke at det ikke finnes blant oss ellers heller.  

Jeg tror nok at svært mange under visse forutsetninger kunne utøve samme makt om de fikk muligheten til det.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så lager oslopressa Hangarskipet minutt for minutt🤦🏻‍♂️

Anonymkode: c3d25...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2023 at 12:21 PM, Stina234 said:

la meg spørre deg

Låser du bilen din når du går fra den?
Låser du ytterdøren på boligen din når du går ut?

hvorfor gjør du det?
(satser nå på at du ikke bor på en gudsforlatt plass som har 3 innbyggere)

Anonymkode: 085c0...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er meningsløst. Men grunnen for at hangarskipet var i Oslo, og som nå seiler langs norskekysten for å ta del i øvelse er for å forebygge at det meningsløse ikke skal skje. Når det kommer til selvutslettelse av menneskeheten med tanke på atomkrig, så tror jeg det er en laaang vei før vi kommer dit. 

Anonymkode: 4abdc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...