Gå til innhold

Når bruke overlock-søm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt nybegynner med symaskin. Jeg er litt forvirret over dette med overlock-søm. 

Når skal man egentlig bruke det? Noen steder leser jeg at det må man bruke når man har klippet stoffet, for å unngå at det fliser seg. 

Men når jeg ser folk som syr, så bruker de det aldri? Bare klipper stoffet, og så syr med helt vanlig rettsøm/sikksakk, osv? 

Når er det egentlig nødvendig å sy overlock langs kanten av stoff man har klippet? Og når  holder det å bare lage en "fald", eller hva det nå heter, altså brette stoffet en gang eller to og sy vanlig rettsøm for å holde det på plass? 

Anonymkode: 9714d...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg syr i faste stoffer pleier jeg å sy langs kanten av stoffene med overlock for å hindre at at de rakner. Deretter syr jeg stoffene sammen med vanlig rettsøm på symaskinen. Da kan jeg stryke sømrommet fra hverandre. 
 

Hvis jeg syr i stretchstoffer syr jeg stoffene sammen med overlock. Da blir det sydd og kastet over på en gang. Overlock-sømmen er også litt elastisk, noe som er en fordel på slike stoffer.

Anonymkode: ec8b9...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis jeg syr i faste stoffer pleier jeg å sy langs kanten av stoffene med overlock for å hindre at at de rakner. Deretter syr jeg stoffene sammen med vanlig rettsøm på symaskinen. Da kan jeg stryke sømrommet fra hverandre. 
 

Hvis jeg syr i stretchstoffer syr jeg stoffene sammen med overlock. Da blir det sydd og kastet over på en gang. Overlock-sømmen er også litt elastisk, noe som er en fordel på slike stoffer.

Anonymkode: ec8b9...743