Gå til innhold

Når bruke overlock-søm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt nybegynner med symaskin. Jeg er litt forvirret over dette med overlock-søm. 

Når skal man egentlig bruke det? Noen steder leser jeg at det må man bruke når man har klippet stoffet, for å unngå at det fliser seg. 

Men når jeg ser folk som syr, så bruker de det aldri? Bare klipper stoffet, og så syr med helt vanlig rettsøm/sikksakk, osv? 

Når er det egentlig nødvendig å sy overlock langs kanten av stoff man har klippet? Og når  holder det å bare lage en "fald", eller hva det nå heter, altså brette stoffet en gang eller to og sy vanlig rettsøm for å holde det på plass? 

Anonymkode: 9714d...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg syr i faste stoffer pleier jeg å sy langs kanten av stoffene med overlock for å hindre at at de rakner. Deretter syr jeg stoffene sammen med vanlig rettsøm på symaskinen. Da kan jeg stryke sømrommet fra hverandre. 
 

Hvis jeg syr i stretchstoffer syr jeg stoffene sammen med overlock. Da blir det sydd og kastet over på en gang. Overlock-sømmen er også litt elastisk, noe som er en fordel på slike stoffer.

Anonymkode: ec8b9...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis jeg syr i faste stoffer pleier jeg å sy langs kanten av stoffene med overlock for å hindre at at de rakner. Deretter syr jeg stoffene sammen med vanlig rettsøm på symaskinen. Da kan jeg stryke sømrommet fra hverandre. 
 

Hvis jeg syr i stretchstoffer syr jeg stoffene sammen med overlock. Da blir det sydd og kastet over på en gang. Overlock-sømmen er også litt elastisk, noe som er en fordel på slike stoffer.

Anonymkode: ec8b9...743

Takk for svar :) Jeg har prøvd å se på hvordan klærene mine er sydd sammen, og ser at mesteparten er sydd sånn som du beskriver i siste avsnitt, altså sydd sammen med en overlock-aktig søm direkte :) Jeg må se om min symaskin har "stor nok" overlock-søm, har en billig nybegynnermaskin, og den overlock-sømmen jeg har prøvd til nå har vært ganske "smal", om du skjønner, så det kanskje er litt for liten del av stoffene som blir sydd i hop. 

Anonymkode: 9714d...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på en falsk overlock-som på symaskin, og sømmen en ren overlockmaskin lager :)

En falsk overlock sydd med én nål og undertråd er en kombinasjon av rettsøm og sikksakksting, det er en kombosøm og navnet har egentlig ingenting med en faktisk overlock-funksjon. Det er en god elastisk søm som tåler mye slitasje.

En overlocker bruker 3-4 tråder, og 1-2 nåler (hovedforskjellen på 3 og 4-tråds overlock er bredden på sømmen, man bruker gjerne 3-tråds til å overlocke kanter på stoff for å forhindre rakning og 4-tråds til å sy plagg sammen). En overlocker kutter også stoffet mens det blir sydd, det er derfor den sømmen er helt perfekt kant i kant med stoffet.

Om du skal forhindre stoffer i å rakne, er vanlig sikksakk på vanlig symaskin godt nok. For å sy sammen faste (ikke-stretchy) stoffer, holder det med rettsøm. For stretchstoffer er elastisk rettsøm, tre-stegs sikksakk og da falsk overlock gode sømmer. Hvis det er et punkt med mye stress på sømmen er falsk overlock bra siden det er en solid søm som tåler mye!

Håper det hjalp noe 😊

Anonymkode: 424a6...d2f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det forskjell på en falsk overlock-som på symaskin, og sømmen en ren overlockmaskin lager :)

En falsk overlock sydd med én nål og undertråd er en kombinasjon av rettsøm og sikksakksting, det er en kombosøm og navnet har egentlig ingenting med en faktisk overlock-funksjon. Det er en god elastisk søm som tåler mye slitasje.

En overlocker bruker 3-4 tråder, og 1-2 nåler (hovedforskjellen på 3 og 4-tråds overlock er bredden på sømmen, man bruker gjerne 3-tråds til å overlocke kanter på stoff for å forhindre rakning og 4-tråds til å sy plagg sammen). En overlocker kutter også stoffet mens det blir sydd, det er derfor den sømmen er helt perfekt kant i kant med stoffet.

Om du skal forhindre stoffer i å rakne, er vanlig sikksakk på vanlig symaskin godt nok. For å sy sammen faste (ikke-stretchy) stoffer, holder det med rettsøm. For stretchstoffer er elastisk rettsøm, tre-stegs sikksakk og da falsk overlock gode sømmer. Hvis det er et punkt med mye stress på sømmen er falsk overlock bra siden det er en solid søm som tåler mye!

Håper det hjalp noe 😊

Anonymkode: 424a6...d2f

Takk :) Det hjalp, ja :) Da prøver jeg med vanlig sånn sikksakk-ment-til-stretch-stoffer (og begynner med billig prøve-stoff og ikke rett på den dyre kjolen jeg har lyst å sy om :P )

Anonymkode: 9714d...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk :) Det hjalp, ja :) Da prøver jeg med vanlig sånn sikksakk-ment-til-stretch-stoffer (og begynner med billig prøve-stoff og ikke rett på den dyre kjolen jeg har lyst å sy om :P )

Anonymkode: 9714d...8a4

Det er en god ide ja! Særlig for å bli offentlig kjent med maskina di og finne ut hva den er temperamentsfull på 😅 
og husk riktig nål til riktig type stoff! Stretchstoff må ha stretchnåler, fast stoff må ha universalnål 😊

Anonymkode: 424a6...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Et annet tips er å ikke sikk-sakke i faste stoffer som ikke rakner så lett, men heller lære deg franske sømmer. Det er spesielt fint for tynnere stoffer i viskose. 

Anonymkode: 0f0d1...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...