Gå til innhold

Trenger tips til koking av saft :)


knooters

Anbefalte innlegg

Jeg var litt ivrig i skauen i fjor, og plukket nok bær til en liten landsby. Men, nå er det ikke SÅ lenge igjen til neste runde starter - og jeg må få frigjort plassen. Jeg har laget nok syltetøy til å klare meg til i høst, og tenkte det kunne vært fint å lage saft av resten - så jeg har kjøpt en saftkoker, nærmere bestemt denne: https://bakerenogkokken.no/kjokkenredskaper/sylte-og-safte/day-saftkoker-8-liter/

Men, her stopper det. Jeg skjønner jo at jeg får saft ut av denne, men jeg er usikker på prosessen videre. Det jeg helst ønsker er å tappe det på flasker, forsegle dem med voks, putte på stempel i voksen og slenge på en egendesignet etikett og gi bort en del av dem i gave. Konserveringsmidler har jeg lite peiling på, når jeg lager syltetøy gjør jeg ikke noe utover å hive oppi syltesukker og det har fungert fint hittil - men saft på flaske kan godt være noe annet.

Jeg har dog skjønt at flaskene m/kork bør stå i ovnen i noe tid for å være desinfisert.

Har noen flotte 750ml-glassflasker med skrukork, men det jeg som regel finner er oppskrifter hvor man forventes å drikke saften i nær fremtid - ikke for langtidslagring.

I fall det skulle påvirke noe, bærene jeg har er i all hovedsak blåbær, men og noe bjørnebær, bringebær og rips - og en bitteliten boks solbær.

Endret av knooters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt utstyr må være helt sterilt. Og korken må være helt tett. Så bør du ha et kjølig og mørkt sted. Jeg orker ikke styret med dette, særlig da man har risikoen for at det mugler. 

Jeg fryser alt. Også glass. Det går fint så lenge korken ikke er skrudd helt til. Her tar jeg det jeg har, selv tomme brusflasker. Og heller heller over på pen flaske og lager etikett for servering/gave. 

Anonymkode: 58d12...3d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Alt utstyr må være helt sterilt. Og korken må være helt tett. Så bør du ha et kjølig og mørkt sted. Jeg orker ikke styret med dette, særlig da man har risikoen for at det mugler. 

Jeg fryser alt. Også glass. Det går fint så lenge korken ikke er skrudd helt til. Her tar jeg det jeg har, selv tomme brusflasker. Og heller heller over på pen flaske og lager etikett for servering/gave. 

Anonymkode: 58d12...3d0

Det med at korken skal være tett ordner jeg med voks. Skulle tro det holder (men jeg VET ikke, bare antar at det er derfor man har tatt det i bruk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne litt. Har nå fått tak i konserveringsmiddel, i alle fall (kjøpt på apotek1, av alle steder - rart ikke Meny eller Mega fører sånt).

Finnes det noen fornuftig bruk av bærrester, egentlig? Tenkte kanskje fryse det ned e.l. og hive i frokostblandinger. Eller kan man bruke det til f.eks. gele, syltetøy, eller noe annet? Er jo lite saft igjen, men hvis det da i praksis blir "fortykningsmiddel" gjør jo ikke det noe? Blåbærsyltetøyet mitt har hvertfall en tendens til å bli litt vel bløtt fra tid til annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker restene i havregrøt dersom bærene var renset. Ellers går det i komposten

Anonymkode: a2c2b...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...