Gå til innhold

Erfaring med hybrider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal på sikt kjøpe ny bil, og har lyst på en ladbar hybrid. Den må være noen år gammel, må holde prisen nede så godt som mulig. Hvilke modeller anbefaler dere?

Anonymkode: c8728...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ladbar hybrid er en scam for å få ned engangsavgiften.  De fleste kan ikke kjøre mer enn en mil eller to elektrisk. Du får mye bil for pengene, men ikke tro at du kan spare noe på drivstoff.  F.eks Toyota Prius hybrid   bruker mer drivstoff enn en bra dieselbil.

Anonymkode: 83355...2e2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ladbar hybrid er en scam for å få ned engangsavgiften.  De fleste kan ikke kjøre mer enn en mil eller to elektrisk. Du får mye bil for pengene, men ikke tro at du kan spare noe på drivstoff.  F.eks Toyota Prius hybrid   bruker mer drivstoff enn en bra dieselbil.

Anonymkode: 83355...2e2

Dette!

Anonymkode: 1d94a...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hybrid, ikke fornøyd. Det er aaaaltfor lite strøm på dem og det blir fort brukt opp. Tar en evighet å lade de få milene.
VIlle gått for bensin eller ren elbil ved neste kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvekjørte Toyota Auris 2018 for litt siden men fant ut at den brukte 7L blandet kjøring.

Min dritgammel Scoda Fabia fra 2002 bruker 5L blandet kjøring. Tenker nok at jeg kjører den til EU kontrollen skiller oss med vold. Deretter blir det sannsynligvis full elektrisk.

:skya:

Anonymkode: a3bbe...7f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ladbar hybrid er en scam for å få ned engangsavgiften.  De fleste kan ikke kjøre mer enn en mil eller to elektrisk. Du får mye bil for pengene, men ikke tro at du kan spare noe på drivstoff.  F.eks Toyota Prius hybrid   bruker mer drivstoff enn en bra dieselbil.

Anonymkode: 83355...2e2

Hva i alle dager? :fnise: Priusen min går nærmest på luft og kjærlighet, bruker vel kanskje 1/4 så mye drivstoff som den gamle fossilbilen min. Men jeg har vanlig hybrid da, ikke ladbar.

Anonymkode: 0b511...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal på sikt kjøpe ny bil, og har lyst på en ladbar hybrid. Den må være noen år gammel, må holde prisen nede så godt som mulig. Hvilke modeller anbefaler dere?

Anonymkode: c8728...0a8

For min del har jeg hybrid.

Bruker strøm til bykjøring, og skal man på lengre tur må man belage seg på drivstoff.

Per nå kjører jeg en renault captur 2021

Anonymkode: 4048f...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del har jeg hybrid.

Bruker strøm til bykjøring, og skal man på lengre tur må man belage seg på drivstoff.

Per nå kjører jeg en renault captur 2021

Anonymkode: 4048f...8b6

Viktig å skille mellom ladbar hybrid som er det TS spør etter, og ikke-ladbar hybrid ( i praksis nesten bare diverse Toyota-modeller).

 

Anonymkode: d5e33...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var mye grums. De fleste ladbare hybrider har en rekkevidde mellom 4 og 6 mil. De har større batteri enn selvladende hybrider. Kjører du mye innenfor batteridistansen som nevnt, kan du typisk få forbruket ned under 0,2l/mil. I tillegg har du en bil du kan kjøre langt med ved behov.

Dette er ikke et bruksmønster som passer alle.

Anonymkode: 0436f...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her var mye grums. De fleste ladbare hybrider har en rekkevidde mellom 4 og 6 mil. De har større batteri enn selvladende hybrider. Kjører du mye innenfor batteridistansen som nevnt, kan du typisk få forbruket ned under 0,2l/mil. I tillegg har du en bil du kan kjøre langt med ved behov.

Dette er ikke et bruksmønster som passer alle.

Anonymkode: 0436f...c05

Jeg ser ærlig talt ikke behovet, batteriet på min vanlige hybrid lades jo hele tiden ved vanlig kjøring, har aldri vært i nærheten av å tømme det.

Anonymkode: 0b511...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Viktig å skille mellom ladbar hybrid som er det TS spør etter, og ikke-ladbar hybrid ( i praksis nesten bare diverse Toyota-modeller).

 

Anonymkode: d5e33...571

Ja, og hva mener du at jeg ikke har tenkt på i henhold til ikke-ladbar og ladbar?

Anonymkode: 4048f...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ser ærlig talt ikke behovet, batteriet på min vanlige hybrid lades jo hele tiden ved vanlig kjøring, har aldri vært i nærheten av å tømme det.

Anonymkode: 0b511...8bc

Det kan du jo ikke heller - fordi motoren kommer på og bilen er programmert til en nedre grense på typisk rundt 15% lading. 

Anonymkode: 0436f...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan du jo ikke heller - fordi motoren kommer på og bilen er programmert til en nedre grense på typisk rundt 15% lading. 

Anonymkode: 0436f...c05

Men det skjer bortimot aldri. Svært sjelden batterinivået er under 50%.

Anonymkode: 0b511...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skal gi deg et seriøst svar basert på mine erfaringer.

Har en Mini Countryman Hybrid. 2017 modell 1,5liter bensin med 135 hk + 90 hk el. motor. Totalt 235 hk = Går godt nok.

Dette er i praksis samme bil som BMW 225X 

Snittforbruk siste 60.000km er 0.25 l.pr.mil. 0.2 på sommer, 0,3 på vinter.

Fullstappet feriebil uten lading ligger forbruk på ca.0.6 ved ca. 100 mils kjøring.

På vinteren går den ca 25 km på strøm, ca 35 km på sommeren. Litt avhengig av AC, motorveghastighet osv. Skru av alle forbruker og hold deg under 70 km/t og den går noe lenger.

Vi er veldig fornøyd. Den passer vårt bruk men vi har ingen ferjer eller bompenger i det daglige.

Vår modell har et batteri på 7,2kwh,  senere modeller har større battere så rekkevidde og forbruk blir annerledes.(bedre)

Vi har en bil som vi fyller opp med 30l bensin pr.mnd . Lader hjemme i motorvarmerkontakten og det meste av dagligkjøringen går på strøm. På ferie går den på hybrid drift.

Hadde jeg kjørt nedover i Tyskland hver mnd. hadde jeg kjøpt rein dieselbil, hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg kjørt rein EL, men litt ute på bygda med småkjøring til butikk, jobb, trening holder 30km og bilferier har denne gått problemfritt siste 4 år.

Anonymkode: 5070f...43d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Volvo XC60 ladbar hybrid (PHEV) og er kjemptefornøyd.

Det var planlagt at rekkevidden på bilen rakk til jobb, og når jeg da får ladet på jobb så kjører jeg i praksis tur/retur jobb på strøm.

På langturer er det stort sett forbrenningsmotoren som står for fremdriften og da ligger jeg normalt på ca 0,6L/mil med normalt antall personer i bilen. Med litt mer oppakking på ferier så ligger vi på ca 0,7-0,8.

Månedtlige drivstoffkostnader på bensin er mer enn halvert. Nå fyller jeg ca rett under en tank i måneden mens tidligere var det mellom 2-3 tanker på forrige bil.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det skjer bortimot aldri. Svært sjelden batterinivået er under 50%.

Anonymkode: 0b511...8bc

På BMW kommer man ikke under 5-6%,.Uten ekstern ladding starter bensinmotoren typisk mellom 5-10%. Årsaken er at man bilen til enhver tid skal ha all effekt tilgjengelig ved behov.

Anonymkode: 5070f...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På BMW kommer man ikke under 5-6%,.Uten ekstern ladding starter bensinmotoren typisk mellom 5-10%. Årsaken er at man bilen til enhver tid skal ha all effekt tilgjengelig ved behov.

Anonymkode: 5070f...43d

På Priusen min kobler bensinmotoren seg stort sett bare inn ved kraftig gasspådrag og i oppoverbakker. Også brukes bensinmotoren til oppvarming, så den bruker en del mer bensin i minusgrader. Men i varmt vær identifiserer den seg som elbil mesteparten av tiden.

Anonymkode: 0b511...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skal på sikt kjøpe ny bil, og har lyst på en ladbar hybrid. Den må være noen år gammel, må holde prisen nede så godt som mulig. Hvilke modeller anbefaler dere?

Anonymkode: c8728...0a8

Så billig som mulig fordi hybrider knappt blir salgbare framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Automagisk skrev (4 timer siden):

Så billig som mulig fordi hybrider knappt blir salgbare framover..

Dumeste jeg har lest på lenge! Er jo nettopp hybridbiler som er i vinden nå, når alle goder for elektriske firmabiler er fjernet. Og ellers er jo nybilsalget omtrent stoppa helt opp😆😆

Anonymkode: 32d8b...9e7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dumeste jeg har lest på lenge! Er jo nettopp hybridbiler som er i vinden nå, når alle goder for elektriske firmabiler er fjernet. Og ellers er jo nybilsalget omtrent stoppa helt opp😆😆

Anonymkode: 32d8b...9e7

Bare i hodet ditt i så fall. Hvis du går inn på OFV finner du tallene for bilsalget i norge . De nyeste tallene fra april viser en markedsandel for elbil på 83 % og hybrid 12 %...

Det eneste som synker mer enn salget av ladbare hybrider er ikke ladbare der salget er ned over 40 % på et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...