Gå til innhold

Har legen gjort feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Mistet min far, døde på sykehuset. Det som skjedde var- jeg ble oppringt om natten ( uvitende om at min far var på sykehuset) og ble fortalt at min far var gått bort. Sjokket som jeg ble spørte jeg selvfølgelig hvorfor. Fikk til svar aktut leversvikt og betennelse i bukspyttkjertelen. Dagen etter ble jeg ringt igjen og dei ønskte å ta obduksjon. Dette ble gjort. Og dei fant ut at min far døde av hjerneblødning. 

Snakket med samboer til far som fortalte at ho fikk beskjed om å reise hjem. Han var i trygge hender. Hun reagerte på at han snakket uforståelig og ikke klarte å holde i brusflasken sin. Og noen timer senere var han død. Jeg føler at det er noe som skurrer her, hvorfor sa legen ingenting om dette til meg, og hvorfor behandle dei ikke ut i fra symptomer han hadde? Jeg har ringt sykehuset noen ganger og ber om å få snakke med legen som var der den kvelden. Han er aldri tilstede og jeg bli lovet at han skal ringe tilbake, noe han aldri gjør. Nå har det gått 9mnd! Hva bør jeg gjøre ? Noe jeg kan gjøre? Eller bare la det ligge? Far min var alkoholiker, og jeg har en følelse av at han ikke ble tatt på alvor, at legene ikke gjor det de skulle. Hva tror dere? Beklager langt innlegg. 

Anonymkode: aa636...101

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det samme dessverre. Min far overlevde mirakuløst nok, men det var IKKE takket være noen leger!!! 
Mitt inntrykk er at de ofte ikke kjenner igjen symptomene på hjerneblødning og hvis han var alkoholiker kan det nok fort tenkes at de ikke har tatt ham helt alvorlig. 
Her vil det uansett ikke hjelpe å snakke med legen. Han vil uansett aldri innrømme feil.
Tror nok en advokat er mer riktig. 
 

Anonymkode: ed081...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️ Jeg er enig i advokat og/eller klage til Statsforvalter.

Anonymkode: 60396...acf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har opplevd det samme dessverre. Min far overlevde mirakuløst nok, men det var IKKE takket være noen leger!!! 
Mitt inntrykk er at de ofte ikke kjenner igjen symptomene på hjerneblødning og hvis han var alkoholiker kan det nok fort tenkes at de ikke har tatt ham helt alvorlig. 
Her vil det uansett ikke hjelpe å snakke med legen. Han vil uansett aldri innrømme feil.
Tror nok en advokat er mer riktig. 
 

Anonymkode: ed081...6c0

Takk for svar. Hvordan kan jeg gå frem i en slik klage da eventuelt. Altså bare skrive det slik, eller hva gjør jeg? 

Anonymkode: aa636...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her unngår de å svare deg.. fordi de vet de har gjort feil. De fortalte deg noe helt annet, men det kan de nekte på så lenge du ikke har det på papiret. 
Kan du reise til sykehuset? Be om å få snakke med overlege på avd. Eller øverste instans? Statsforvalteren kan også koples på, da må legen svare innen en tidsfrist. 
kondolerer ❤️

Anonymkode: 2c0fc...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 21.32):

Her unngår de å svare deg.. fordi de vet de har gjort feil. De fortalte deg noe helt annet, men det kan de nekte på så lenge du ikke har det på papiret. 
Kan du reise til sykehuset? Be om å få snakke med overlege på avd. Eller øverste instans? Statsforvalteren kan også koples på, da må legen svare innen en tidsfrist. 
kondolerer ❤️

Anonymkode: 2c0fc...be0

Det er akkurat det jeg tror og, at de unngår meg, har sendt klage til Statsforvalteren nå, så får jeg se hva som skjer. Synes dette er veldig rart og føler jeg ikke får fred før jeg får noen svar. 

Anonymkode: aa636...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symptomene er jo til forveksling like, og leversvikt vil vise klart på blodprøver. Da er det ikke direkte feil å ikke også ta ct mtp forvirring og redusert funksjon. Men leversvikten har nok gitt høyere blødningsrisiko. Leversvikt er jo svært alvorlig og har relativt høy dødelighet, det hadde nok uansett vært lite de kunne gjort med en hjerneblødning. Kjipt at sykehuset ikke gir god informasjon, men ikke åpenbart at det er gjort en feil i dette tilfellet.

Anonymkode: 84686...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder en klage til NPE. Da tror jeg en uavhengig part ser over journaler og lignende. 

Anonymkode: 29d88...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye med din far ❤️

Lurer litt på hva du tenker du skal oppnå med å klage? Er det en beklagelse du vil ha, er det erstatning? At legen mister lisensen? For de to siste tingene jeg nevner kommer nok ikke til å skje.

Vil en beklagelse hjelpe deg i sorgen? 

Men du kommer nok ikke til å få noe innrømmelse om feil, så jeg er litt usikker på om det har noe for seg å ta det videre. Hadde jeg vært deg ville jeg latt det ligge. 

Jeg tror ikke du oppnår det resultatet du vil ha, og det kommer til å smerte mer når du taper den kampen.

La oss se det litt fra deres side og hvordan de evt. vil argumentere. Siden han var alkoholiker, så er det kanskje ikke så rart at de ikke reagerte på at han snøvlet? De tenkte kanskje tenkte han var påvirket? 

En hjerneblødning er ganske alvorlig med lave sjanser for overlevelse, og med hans sykehistorie så er det ikke sikkert at han hadde overlevd uansett om det ble oppdaget i tide. Jeg tenker at en evt. klage kommer noe slikt til å bli vektlagt.

Med de problemene han hadde, så er det kanskje greit at han fikk slippe uten å ha det så vondt. Selv om det selvsagt er veldig lei situasjon.

 

Anonymkode: bc723...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kondolerer så mye med din far ❤️

Lurer litt på hva du tenker du skal oppnå med å klage? Er det en beklagelse du vil ha, er det erstatning? At legen mister lisensen? For de to siste tingene jeg nevner kommer nok ikke til å skje.

Vil en beklagelse hjelpe deg i sorgen? 

Men du kommer nok ikke til å få noe innrømmelse om feil, så jeg er litt usikker på om det har noe for seg å ta det videre. Hadde jeg vært deg ville jeg latt det ligge. 

Jeg tror ikke du oppnår det resultatet du vil ha, og det kommer til å smerte mer når du taper den kampen.

La oss se det litt fra deres side og hvordan de evt. vil argumentere. Siden han var alkoholiker, så er det kanskje ikke så rart at de ikke reagerte på at han snøvlet? De tenkte kanskje tenkte han var påvirket? 

En hjerneblødning er ganske alvorlig med lave sjanser for overlevelse, og med hans sykehistorie så er det ikke sikkert at han hadde overlevd uansett om det ble oppdaget i tide. Jeg tenker at en evt. klage kommer noe slikt til å bli vektlagt.

Med de problemene han hadde, så er det kanskje greit at han fikk slippe uten å ha det så vondt. Selv om det selvsagt er veldig lei situasjon.

 

Anonymkode: bc723...7a5

Jeg forstår hva du tenker, det jeg vil er å vite, hadde han det vondt, var han klar i hode men ikke klarte å si til legene hvordan han hadde det. Det er det jeg er så redd for, at han låg der og skjønte at noe var fryktelig galt, men ikke klarte å formidle det. At han var redd. Er ikke ute etter at lege mister lisensen, eller erstatning. Vil bare vite, også er det fastlegen da, som har lest i journalen og sier du må ringe sykehuset og høre hva det var som egentlig skjedde. Og da blir jeg mer urolig. Fastlegen kunne og fortelle meg på tlf at det var gjort et spesielt funn i hjernen, dette viste jeg ingenting om, og er litt i sjokk og lurer på hva kan det være? Hvorfor ringer dei ikke og forteller meg om slike ting, kan det være noe arvelig? Jeg vil bare vite, har mange spørsmål jeg treng svar på for å klare å legge det bak meg. 

Anonymkode: aa636...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En akutt hjerneblødning kan jo også være et resultat av leversvikten

Anonymkode: 0c139...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din fars samboer, som kjente ham, sa fra at hun reagerte på at han forandret seg på en måte som ikke var vanlig for ham, så tenker jeg de klart har gjort en feil. Det at de ikke kontakter deg, ts, på så lang tid gir inntrykk av at de utmerket godt vet at de gjorde feil.

Det at de valgte å obdusere din far etterpå viser egentlig også at de allerede da mistenkte at leverproblemene ikke var årsaken til dødsfallet.

Jeg anbefaler deg å ringe Pasientombudet i morgen. De kan støtte deg og gi deg råd om hvordan du kan ta saken videre. Jeg ville nok også vurdert advokat og klage til Statsforvalteren, men ville pratet med Pasientombudet først.

Jeg synes du og din fars samboer også skal sette dere ned og skrive ned hva hun husker fra de kom til sykehuset og til hun fikk beskjed om å dra hjem, hva hun husker hun sa, hva de på vakt sa om din fars tilstand, og også hva du ble fortalt da sykehuset ringte for å fortelle deg at din far var død.

Start med Pasientombudet i morgen.

:klem3:

Anonymkode: 94556...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd lignende med min far, det er helt forferdelig. Kondolerer ❤️ det ekstra stresset det medfører at sykehuset ikke tar ansvar og ikke er transparente er helt jævlig.. Anbefaler å klage til statsforvalteren. Ikke vent og ikke «la det gå». Blir sint av å lese fordi jeg kjenner meg sånn igjen og vet hvor fortvilende det er. Masse kjærlighet din vei! Lykke til.

Anonymkode: a799b...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...