Gå til innhold

liker nordmenn faktisk å gå på ski?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mislikte å gå på ski som barn / tenåring. Men jeg gjorde det utelukkende fordi dette var en krav i løpet av skolen. Eller at noen i familien ønsket å gå en eller annen plass, som i løpet av vinteren bare var tilgjengelig ved å gå dit med ski.'

Som voksen har jeg faktisk aldri gått på ski, en eneste gang. Eier ikke ski en gang. Jeg har overhodet ingenting imot å bare gå en helt vanlig tur på beina, eller jogge / løpe en tur, og holde på med annen trening, Men hvor "normalt" er egentlig dette? :rodmer: 

Anonymkode: fd5a0...cac

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker å gå på ski. Blir noen turer nå og da. Men elsker å stå på ski. Altså nedover. Er vel i en eller anne alpinbakke ukentlig gjennom vinteren. Skikkelig gøy!!

Anonymkode: 3c37c...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i ski-land (Østlandet), men er ikke vant med det fra barndommen med foreldre fra Bergen 😉 Men jeg lærte meg å stå på ski og slalåm som godt voksen - og det er faktisk veldig gøy. 

Anonymkode: 0ef59...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det, men det finnes nok endel nordmenn som gjør det.

Anonymkode: 81a2f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det. Det henger nok sammen med at jeg ikke liker snø og kulde. Holder meg mest inne vinterstid. Bor på Østlandet hvor det er varmest i Norge. Kunne tenkt meg å flytte utenlands til varmen,men ikke bare å flytte med hele familien.

Anonymkode: d9b51...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det var skidag på skolen så skulket jeg vær eneste gang, kunne ikke fordra opplegget og hadde dårlige minner fra da jeg var liten med det å drasse på de plankene. Men det var en liten periode at det var en lysløype i byggefeltet jeg bodde, den brukte jeg ganske ofte.

Etter at jeg har blitt voksen så har jeg ikke gått på ski og har heller ingen planer om å gjøre det i fremtiden.

Anonymkode: 4c939...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker det! Og svært viktig for meg å overføre det samme til barna. Den friheten man har på ski til å gå hvor man vil i naturen om vinteren, adrenalinkicket når man renner ned bratte bakker, belønningen med nydelig utsikt når man kommer til en topp. Elsker det! Og det å gå fort gjennom skogen og bare se naturen gli forbi. Langrenn er fantastisk!

Anonymkode: e25a6...2be

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slalåm har jeg aldri prøvd, men gikk mye langrenn da jeg var barn. Blitt lite i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spurte ikke om DU liker  det men om NORDMENN liker det. Eneste svaret på det er noen liker det og andre ikke. 

Anonymkode: 42a8d...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mislikte å gå på ski som barn / tenåring. Men jeg gjorde det utelukkende fordi dette var en krav i løpet av skolen. Eller at noen i familien ønsket å gå en eller annen plass, som i løpet av vinteren bare var tilgjengelig ved å gå dit med ski.'

Som voksen har jeg faktisk aldri gått på ski, en eneste gang. Eier ikke ski en gang. Jeg har overhodet ingenting imot å bare gå en helt vanlig tur på beina, eller jogge / løpe en tur, og holde på med annen trening, Men hvor "normalt" er egentlig dette? :rodmer: 

Anonymkode: fd5a0...cac

Samme her! Husker jeg innrømte det for de andre på jobben en gang, og da så de på meg om om jeg kom fra en annen planet. Virker som det er litt kontroversielt å ikke like å gå på ski her til lands. 

Anonymkode: 2e5d0...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker å gå på ski og noen hater det.

Jeg elsker å gå langrenn. Kan ta lange turer i marka, helt alene og bare gå og gå. Denne vinteren var perfekt for meg. Løyper i alle retninger  i månedsvis.

Men jeg er ikke glad i å sykle og å løpe. Kan gå tur i fjellet/skogen om sommeren, men liker best å gå på ski.

Anonymkode: b61c0...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen elsker det, mens andre hater det. Og noen syns det er helt på det jevne. 

Selv så misliker jeg å gå på ski. Har ikke gjort det siden den gang det var obligatorisk skidag på skolen. Foretrekker en rotfylling fremfor å ha ski på beina:)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt 50-50. Jeg er lærer og det virker som ca halvparten av elevene liker det. Vi har som regel et alternativ for de som absolutt ikke vil, og låneski til de som vil men ikke har ski. 

Veldig mange ytrer at de ikke liker det, men glemmer det litt av når vi begynner. De fleste ungdommer liker skileik og gøye øvelser på ski. 

Fellestrekk jeg ser blant de elevene som genuint liker å gå på ski, er det at jeg ofte ser foreldrene på ski. Disse barna har gått karusellrenn da de var små, vært på turer med familien,  og har gjerne foreldre eller søsken som har drevet aktivt med langrenn.

Vi tvinger ingen på ski, men får ikke vurderingsgrunnlag på de som ikke vil prøve på enkelte kompetansemål. 

(Nord-Norge)

Anonymkode: 89777...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel som med det meste annet her i verden, noen elsker det, noen hater det, og så er det mange gråsoner mellom de to ytterpunktene. 

Selv er jeg en av dem som hater å gå på ski, som sikkert henger sammen med at jeg hater snø og vinter. Hadde jeg funnet en grei og relevant jobb et sted uten vinter, så hadde jeg flyttet på sekundet.

Har ikke gått på ski siden jeg var barn, og eier ikke ski. Ingen planler om å endre på det. Folk her i Norge synes ofte jeg er litt rar, men det får være deres sak. Det som ofte ser ut til å sjokkere mer, er at jeg ikke liker friluftsliv heller. Den gangen jeg avslørte for noen bekjente at jeg aldri har sovet i hengekøye ute, så de på meg som om jeg nettopp hadde sagt at jeg liker å torturere kattunger på fritiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket det fra første stund og det falt seg helt naturlig for meg. Både langrenn og slalom. Jeg hadde egen løpestil på langrenn som liten, det var armer og bein og pågangsmot herfra til månen. Dessverre vokste jeg opp på vestlandet med altfor lite snø. 😞

Anonymkode: 85dfd...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine liker å gå på ski, det skyldes nok at de generelt er vant til å bevege seg og ble utsatt for aktiviteten tidlig. De ser dom tenåringer frem til vinterferier og påskeferie med masse skigåing. Selv er jeg ingen fan, men det skyldes at jeg aldri lærte det godt som barn og har litt høydeskrekk.  Dess mer man øver barna til å gjøre når de er små jo lettere er det å line ting, det henger gjerne sammen med mestring.  Mannen min var aktiv skigåer så han og barnas farfar har tatt med ungene på skiturer. Vi synes generelt at idrett er viktig og hadde vi selv kunnet flere idretter hadde vi tatt med ungene på det, og da spesielt vannsport.  Tror helt sikkert ungene hadde likt det om de hadde blitt utsatt for det.  Det har ikke vært noe idretter ungene mine har prøvd som de ikke har likt etter litt opplæring. Ingen forventer ekspertnivå på første forsøk.

Anonymkode: 1e0c7...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker og gå på langrenn er alene nå så blir ikke noe mere av sånt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (22 minutter siden):

Jeg liker og gå på langrenn er alene nå så blir ikke noe mere av sånt :) 

Men hvorfor kan du ikke gå på ski alene?

Anonymkode: e96e4...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvorfor kan du ikke gå på ski alene?

Anonymkode: e96e4...fdc

Kjedelig det da :( liker best og reise på tur med noen så da blir det ikke turer muligens småviltjakt til Høsten om vedkommende ikke svikter :) langrenn har jeg ikke gått siden jeg var barn var på Norefjell det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...