Gå til innhold

Hva synes du om folkehøgskole?


PURE/HONEY

Anbefalte innlegg

Da jeg vokste opp, så hadde jeg aldri inntrykk av at folkehøgskole var teit og sett ned på, men det er det tydeligvis nå (?). Folkehøgskole får utrolig mye blast for å være en "barnehage for voksne". Utallige videoer på Tiktok av folkehøgskoleelever som kan bli sett på som rare/sosialt svake blir postet på Tiktok, med intensjon om å belyse hvor teit og degenerativt det er.

Jeg har personlig aldri gått på folkehøgskole, har heller ingen interesse i det, men har snakket med to jenter jeg jobber med som droppa ut av folkehøgskolen etter noen måneder fordi de synes folk var for rare. De sa blant annet at de var ute på tur og en fyr hoppa opp i et tre og latet som om han var en katt. Dette var faktisk en idrettsfolkehøgskole faktisk, der man skulle tro folk var mer normale og konforme.

Har det alltid vært sånn? Eller er det noe nytt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gikk på folkehøgskole, de aller aller fleste var helt vanlige, typisk unge mennesker som var ferdige med VGS men ikke hadde bestemt seg hva dem ville studere på univ eller som bare ønsket et år hvor dem kunne holde på med noe dem likte uten å daffe hjemme. Koste meg veldig, og fikk mange gode venner jeg har kontakt med den dag i dag, gikk på fhs i 2008-2009.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på folkehøgskole for litt over 10 år siden. Da var det knapt noen som visste hva det var, og skolen der jeg gikk hadde dårlig råd pga få elever. Jeg har heller inntrykk av at det er veldig populært å gå på fhs nå? Det har hvertfall fått en VELDIG oppsving siden jeg gikk på det. 

Anonymkode: 6d758...6b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (2 timer siden):

Da jeg vokste opp, så hadde jeg aldri inntrykk av at folkehøgskole var teit og sett ned på, men det er det tydeligvis nå (?). Folkehøgskole får utrolig mye blast for å være en "barnehage for voksne". Utallige videoer på Tiktok av folkehøgskoleelever som kan bli sett på som rare/sosialt svake blir postet på Tiktok, med intensjon om å belyse hvor teit og degenerativt det er.

Jeg har personlig aldri gått på folkehøgskole, har heller ingen interesse i det, men har snakket med to jenter jeg jobber med som droppa ut av folkehøgskolen etter noen måneder fordi de synes folk var for rare. De sa blant annet at de var ute på tur og en fyr hoppa opp i et tre og latet som om han var en katt. Dette var faktisk en idrettsfolkehøgskole faktisk, der man skulle tro folk var mer normale og konforme.

Har det alltid vært sånn? Eller er det noe nytt?

Ikke noe galt med folkehøgskole. Kan være et fint år der man kan "slappe av", dyrke egne interesser, og møte nye mennesker. En fin mulighet til å flytte ut fra foreldrene også. En "rolig start".

Hva andre mener om det er ganske uinteressant. Hvis de er så opptatt av å gjøre narr av folkehøgskole så tyder det heller på at de sliter med noe inni seg og tar det ut på andre.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg gikk på folkehøgskole for litt over 10 år siden. Da var det knapt noen som visste hva det var, og skolen der jeg gikk hadde dårlig råd pga få elever. Jeg har heller inntrykk av at det er veldig populært å gå på fhs nå? Det har hvertfall fått en VELDIG oppsving siden jeg gikk på det. 

Anonymkode: 6d758...6b1

Folk visste ikke hva folkehøyskole var for 10 år siden?? Hvor er du fra?

Anonymkode: ee3be...186

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på folkehøyskole på 70-tallet,hadde ikke inntrykk av at det ble sett ned på. Var elever fra hele landet, vanlige ungdommer som ville ha et "friår" for å finne veien videre. Noen "rare " var det nok, men er det ikke det overalt? Mange har jeg kontakt med på fb. enda. 

Anonymkode: bfc6d...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Folk visste ikke hva folkehøyskole var for 10 år siden?? Hvor er du fra?

Anonymkode: ee3be...186

Mange i min omgangskrets visste ikke hva det var. Eller så hadde de hørt om det, men de visste ikke hva det egentlig innebar. Vi har en fhs i byen der jeg vokste opp, men mange gikk der uten å bo der, og den er ganske annerledes enn en tradisjonell fhs. Mange voksne som studerer der, ikke typisk ungdomsinternat. Men jeg har ikke inntrykk av at det var så populært med fhs for 10 år siden. Den skolen jeg gikk på har ventelister nå for tiden. Da jeg gikk der la de ned en linje pga for få søkere, og i min klasse var vi bare 3 stk. 

Jeg følger med på artikler om Folkehøgskole og har gjort det i mange år, og det har vært stadig fler søkere de siste 10 årene. Men godt mulig det er nedgang nå? 

Anonymkode: 6d758...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (6 timer siden):

Da jeg vokste opp, så hadde jeg aldri inntrykk av at folkehøgskole var teit og sett ned på, men det er det tydeligvis nå (?). Folkehøgskole får utrolig mye blast for å være en "barnehage for voksne". Utallige videoer på Tiktok av folkehøgskoleelever som kan bli sett på som rare/sosialt svake blir postet på Tiktok, med intensjon om å belyse hvor teit og degenerativt det er.

Tiktok er teit og degenerativt. Og du får vel bare mer av det du ser på så det sier egentlig ingenting om noenting at dus er mye slikt. 

Men ja folkehøyskole er 1 år med leking/sosialisering for folk som ikke vet hva de vil. Ikke noe galt med det, hjernen er ikke ferdig utviklet når folk forventes ta valg som skal avgjøre hele resten av deres liv, det er jo ikke lett..

Presset og konskevensene av slike valg er blitt mye større også, ufaglærte sliter med lønn og arbeidsforhold nå til dags fordi slaver i utlandet har tatt over det meste slikt for oss, så om du ikke vil bli en slave i Norge må du få deg utdanning, det er et enormt press på de unge.

Anonymkode: e216d...82b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tiktok er teit og degenerativt. Og du får vel bare mer av det du ser på så det sier egentlig ingenting om noenting at dus er mye slikt. 

Men ja folkehøyskole er 1 år med leking/sosialisering for folk som ikke vet hva de vil. Ikke noe galt med det, hjernen er ikke ferdig utviklet når folk forventes ta valg som skal avgjøre hele resten av deres liv, det er jo ikke lett..

Presset og konskevensene av slike valg er blitt mye større også, ufaglærte sliter med lønn og arbeidsforhold nå til dags fordi slaver i utlandet har tatt over det meste slikt for oss, så om du ikke vil bli en slave i Norge må du få deg utdanning, det er et enormt press på de unge.

Anonymkode: e216d...82b

"Tiktok er teit og degenerativt". Du høres bare ut som en robot når du sier sånt. Tiktok består av millionervis av videoer laget av millionervis av helt forskjellige mennesker. Noe er teit og degenerativt, noe er kjedelig, noe er barnslig, noe er morsomt, noe er genuint lærerikt og spennende. Jeg vedder på du selv sitter å scroller Instagram Reels, som består av videoer fra Tiktok, postet på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folkehøgskoler er bare lek og moro mens andre er for folk som satser. Ta Romerike som eksempel. Skuespillerinja der er full av folk som vil komme inn på teaterhøyskolen. Det gjør at mye av fritiden går med til øving. Folkehøgskole kan være mer krevende enn universitetet.

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for 20 år siden. Et av de beste årene av mitt liv og utvilsomt det beste valget jeg noen gang har tatt.

Anonymkode: b84aa...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på folkehøyskole for mange år siden. Det er et av de beste årene i livet mitt. Har gitt meg noen av mine beste minner!

Anonymkode: 9617f...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (På 29.5.2023 den 9.31):

 Folkehøgskole får utrolig mye blast for å være en "barnehage for voksne".

Men i mange tilfeller er det vel akkurat det en svært presis beskrivelse. Ikke at det er noe galt i det, et år der en gjør noe annet og lystbetont mens en blir kjent med andre kan jo være kjempeflott, men sammenligningen slår meg som svært treffende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (15 timer siden):

Men i mange tilfeller er det vel akkurat det en svært presis beskrivelse. Ikke at det er noe galt i det, et år der en gjør noe annet og lystbetont mens en blir kjent med andre kan jo være kjempeflott, men sammenligningen slår meg som svært treffende. 

Å beskrive en skole for unge voksne/voksne som barnehage er vel ikke akkurat flatterende. Det er et år hvor man gjør noe helt annet. Det kommer an på hvilke fag man har valgt, men det er uansett litt nedverdigende å få høre at man går i en barnehage for voksne. Selv gikk jeg i på en frilufts-og idrettlinje. Svært givende på alle måter og svært langt fra noe som helst som kan minne om barnehage.

Anonymkode: 9617f...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å beskrive en skole for unge voksne/voksne som barnehage er vel ikke akkurat flatterende. Det er et år hvor man gjør noe helt annet. Det kommer an på hvilke fag man har valgt, men det er uansett litt nedverdigende å få høre at man går i en barnehage for voksne. Selv gikk jeg i på en frilufts-og idrettlinje. Svært givende på alle måter og svært langt fra noe som helst som kan minne om barnehage.

Anonymkode: 9617f...122

Det handler kanskje om perspektivet en ser det fra. Jeg synes et år på folkehøgskole høres kjempefint ut og antagelig mye mer fornuftig enn å begynne på ‘ordentlige’ studier om en ikke er klar for det, men likheten med barnehage er jo på mange måter slående. En institusjon med voksne som passer på deg og der lek, gøy og utforsking står i fokus med et element av læring og der du ikke trenger å levere eller prestere men kan tilbringe dagene med jevnaldrende. Det høres ut som en beskrivelse av en barnehage for voksne, og det høres egentlig ganske fint ut.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 time siden):

Det handler kanskje om perspektivet en ser det fra. Jeg synes et år på folkehøgskole høres kjempefint ut og antagelig mye mer fornuftig enn å begynne på ‘ordentlige’ studier om en ikke er klar for det, men likheten med barnehage er jo på mange måter slående. En institusjon med voksne som passer på deg og der lek, gøy og utforsking står i fokus med et element av læring og der du ikke trenger å levere eller prestere men kan tilbringe dagene med jevnaldrende. Det høres ut som en beskrivelse av en barnehage for voksne, og det høres egentlig ganske fint ut.

Vi er enige. Det er bare ordet 'barnehage' er noe stigmatiserende da det alltid oppfattes som noe negativt om det brukes i en voksen kontekst. For øvrig blir man ikke akkurat 'passet på' av voksne.  Det er riktignok noen regler man må følge når flere bor sammen og man tross alt velger å gå på en skole, men slik må det være. 

Anonymkode: 9617f...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk på fhs på Sunnmøre for noen år siden. Desidert beste året i mitt liv. Fikk venner, opplevelser og minner for livet. 

 

Enig i at dersom man ser på flere Tiktoks som blir lagt ut av skolene, så kan man få et litt rart bilde på hvilke typer folk som går på fhs og på måten skolene velger å fremstille seg. Mitt inntrykk er at på de fleste skoler er det en god blanding av folk - som det er på andre typer skoler. På min skole, hvor det hovedsakelig var reiselinjer, hadde alle som gikk der en genuin interesse for reising, Sunnmøres nydelige natur og landskap, og å oppleve nye ting. Kan ærlig si at det var en del "kule" folk på skolen det året jeg gikk der, f.eks. mange fra Oslo/Bærum/Asker, men også folk fra alle steder i landet. Er nok ulikt fra kull til kull hvordan typer folk det er og hvordan miljøet er, men så klart har det jo mye å si hvilke linjer og aktiviteter skolene tilbyr også mtp. folk. 

Og når jeg ser videoer av folk som gjør narr av fhs og liksom skal "etterligne" en oppfunnet hendelse, kjenner jeg meg ikke igjen i det, var hvertfall ingen som f.eks. lekte katt og hund eller gjorde helt spaca ting. De aller fleste er oppegående, hyggelige og bra mennesker.

Fantastisk å bruke friåret sitt på fhs! Myk start på voksenlivet, får prøve å bo vekke fra mamma og pappa, bo på et nytt sted (ofte et godt stykke unna hjemstedet) og man møter utrolig mange folk, hvor flere kanskje blir venner for livet. Mange kule opplevelser og reiser, hvor man må ta ansvar for seg selv og sitt, men samtidig har det utrolig gøy med nye venner. Anbefales sterk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på folkehøgskole i 2018/2019. Trivdes godt. Aldri vært spesielt sosial, så syntes det var fint å prøve ut noe som var utenfor komfortsonen. Lærte mye om både meg selv og fagmessig på linjen jeg gikk på.

Rare folk på fhs, kan jo se hva folk mener. Men fikk inntrykk på skolen jeg gikk på at folk ikke var redd for å være seg selv. Og da vil man jo av noen oppfattes som "rar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge disse utdanningsløpene er positive for studentene som går der, så er det vel temmelig patetisk at noen skal sitte her på Kvinneguiden og sutre.  

Anonymkode: 71aee...8e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på folkehøgskole på midten av 90 tallet, et av mine beste år. Anbefaler alle et år på folkehøgskole. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...