Nowayback Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 (endret) . Endret 20. juli 2023 av DelvisPresley 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 Ta en tur til legen og beskriv det der. Kan godt være du trenger noen å snakke med. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 13ae4...46f 1 1 1
Andro Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 Utfordringene dine er såpass omfattende at jeg synes at du skal be legen din om å henvise deg til DPS. Det er viktig at du skildrer helt konkret hva du sliter med, slik du gjør fint her. Det kan godt være autisme symptomer mtp. sosial mistilpasning og varhet for sanseinntrykk. Samtidig så tenker jeg at det tankekaoset og stresset du opplever like gjerne kan være ADHD. Du blir ikke "normal" av å ville det. Ved å få en diagnose og riktig oppfølging kan du imidlertid få hjelp til å fungere bedre blant "de normale". Jeg har selv god erfaring med nettopp det Ønsker deg lykke til, og håper du får den hjelpen du trenger! 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 Ønsker deg lykke til! Det kan være greit å vite at både autismespekter-diagnoser og ADHD har mye overlapp med barndomstraumer. Så hvis du tror det er noe sjanse for at det har skjedd ting i barndommen som du ikke har fått bearbeidet helt, kan det være viktig å få bearbeidet dette først. Anonymkode: 73861...400 1
Andro Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan være greit å vite at både autismespekter-diagnoser og ADHD har mye overlapp med barndomstraumer. Autisme og ADHD er arvelige nevrologiske tilstander. Det er ikke traumeutløst, så man skal ikke bearbeide traumer før man får satt en primærdiagnose nei. En del med nevrodivergente tilstander trenger imidlertid hjelp til å bearbeide traumer som kommer av diskriminering fordi man er annerledes. Ikke alle har opplevd dette i særlig grad, mens andre har erfart det i for stor grad. 1 2
Nowayback Skrevet 28. mai 2023 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ønsker deg lykke til! Det kan være greit å vite at både autismespekter-diagnoser og ADHD har mye overlapp med barndomstraumer. Så hvis du tror det er noe sjanse for at det har skjedd ting i barndommen som du ikke har fått bearbeidet helt, kan det være viktig å få bearbeidet dette først. Anonymkode: 73861...400 Jeg mistet min far da jeg var barn. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Autisme og ADHD er arvelige nevrologiske tilstander. Det er ikke traumeutløst, så man skal ikke bearbeide traumer før man får satt en primærdiagnose nei. En del med nevrodivergente tilstander trenger imidlertid hjelp til å bearbeide traumer som kommer av diskriminering fordi man er annerledes. Ikke alle har opplevd dette i særlig grad, mens andre har erfart det i for stor grad. Stemmer at autisme og adhd er nevrologisk, men utredningen bommer fra tid til annen og feildiagnostiserer ikke rent sjeldent barndomstraumer som autisme og adhd. Så det betyr ikke at ikke ADHD og autisme er helt reelle nevrologiske tilstander, som det er viktig at man sørger for at det blir større aksept for. Og jeg tviler ikke et sekund på at mange har traumer knyttet til diskriminering. Men i tillegg er det altså en ikke forsvinnende gruppe mennesker, også i Norge, som har blitt feildiagnostisert med disse diagnosene, når barndomstraumer var korrekt diagnose, også har de fått fjernet diagnosen senere, når man så at det ble feil. Det er ingen heldig situasjon, for dette er feilbehandling, og man får da ikke behandling for det reelle problemet. Anonymkode: 73861...400 3 2
Andro Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 PTSD, ADHD og borderline bl.a. kan ha mange like symptomer, men har ulike årsaker og skal behandles ulikt. Derfor er også utredningen per i dag veldig omfattende, for å kunne utelate andre tilstander. I tillegg til intervjuer, sjekklister og observasjon innhentes også referanser, og man er på en grundig somatisk helsesjekk. 2
Nowayback Skrevet 29. mai 2023 Forfatter #9 Skrevet 29. mai 2023 Andro skrev (Akkurat nå): PTSD, ADHD og borderline bl.a. kan ha mange like symptomer, men har ulike årsaker og skal behandles ulikt. Derfor er også utredningen per i dag veldig omfattende, for å kunne utelate andre tilstander. I tillegg til intervjuer, sjekklister og observasjon innhentes også referanser, og man er på en grundig somatisk helsesjekk. Ja, det er nok ikke aktuelt å rote meg inn i noe sånt.
Andro Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 DelvisPresley skrev (Akkurat nå): Ja, det er nok ikke aktuelt å rote meg inn i noe sånt. Jeg tror at det vil gjøre deg godt ❤️ og du blir godt tatt vare på. Man deler det opp så det ikke blir for slitsomt, og man lærer mye om seg selv. 2
Nowayback Skrevet 29. mai 2023 Forfatter #11 Skrevet 29. mai 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Jeg tror at det vil gjøre deg godt ❤️ og du blir godt tatt vare på. Man deler det opp så det ikke blir for slitsomt, og man lærer mye om seg selv. Jeg har selv sett på nært hold folk som har fått en diagnose à la de vi snakker om, og forholdt seg til den i mange år. Så har det vist seg at den ikke stemmer, fått feil medisiner hele tiden osv.. Hjernen vår er kompleks, og det er vanskelig å skille mange psykiske forstyrrelser ifra hverandre. Det er lett å diagnostisere en brukket arm eller et hjerteinfarkt, men alt som går på det psykiske er så diffust og lite håndfast.
Andro Skrevet 29. mai 2023 #12 Skrevet 29. mai 2023 DelvisPresley skrev (Akkurat nå): alt som går på det psykiske er så diffust og lite håndfast. Det er rett og slett ikke riktig, og det du lurer på er ikke primært psykisk heller. Det er som sagt en nevrologisk tilstand.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #13 Skrevet 29. mai 2023 Har du tatt AQ-testen? Det var akkurat den jeg fikk på dps, som sendte meg videre til utredning ved et autismesenter. https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient Anonymkode: 8a1de...471 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #14 Skrevet 29. mai 2023 Uansett om man går for full utredning, så går det an å leve som en autist og omgi seg med andre på spekteret. Jeg finner mye støtte og veiledning fra andre autister på TikTok. Det er også en venne/sjekke-app som heter Hiki. Den er for autister. Anonymkode: 8a1de...471 1
Nowayback Skrevet 29. mai 2023 Forfatter #15 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har du tatt AQ-testen? Det var akkurat den jeg fikk på dps, som sendte meg videre til utredning ved et autismesenter. https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient Anonymkode: 8a1de...471 Fikk 25, og det var få eller ingen tegn til autisme.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 DelvisPresley skrev (12 timer siden): Mann her. Jeg har i hele mitt liv følt meg unormal i sosiale settinger. Har ingen venner i dag, ingen partner eller barn. Det er liksom aldri noen som viser interesse for meg, enda jeg selv føler at jeg prøver. Har aldri kjemi med noen. Blir ekstremt stresset og nervøs hvis mye skjer på en gang, og er veldig følsom for støy og lyd. Syns det er vanskelig å forholde meg til sterke følelser hos andre som f.eks sinne. Interessene mine er få og jeg sliter også med gjennomføringsevne. Jeg er mye nedfor og sliter med å se en fremtid. I det daglige kan jeg ofte føle meg veldig fjern og drømmende, og at jeg halveis lever i en egen verden. I alle fall tankemessig. Om noen snakker til meg, reagerer jeg så klart. Jeg aner ikke hvordan andre ser meg. Jeg er ofte misunnelig på andre som lever fine liv og alt de har. Partner, barn, hus etc. Ofte vil jeg helst være i fred, og jeg har ikke turt å date noen på fem år. Jeg fungerer i jobb, eller er i hvert fall i full jobb. Jeg har angst for en rekke "normale" ting, som å kjøre bil, snakke foran forsamlinger, eller være i vann. Alle de tingene virker helt umulige for meg å klare. Jeg sliter med å løse problemer på jobb og blir stresset når jeg prøver. Det føles som om hodet mitt bare er kaos, og at jeg hele tiden er på "alerten". Kan det være autisme/asperger? Eller noe annet? En del av meg vil egentlig ikke vite det, heller. Vil bare være normal. Hva med adhd uten hyperaktivitet? Zoner du ut / har bomull i hoder? Vansker med å lage orden i rot? Rot i hue er typisk add. Jeg har dette og hadde skrekk for å kjøre bil ( fordi jeg kunne zone ut ) snakke foran forsamlinger ( fordi jeg ble verveldet, glemte ord, krøll på tunga) Jeg har heller ikke gjort det noe særlig bra i allmennfag, men jeg sparka rumpe i tegning, så kunst ble min vei å gå. Så fikk jeg medisin og jeg ordna bil,egen bolig, ny jobb og holdt orden hjemme på rappen. Grunnen til at add folk sliter er mangel på dopamin i hjernen, og med medisinen får jeg det. så da blir mye gjort..Jeg er i ferd med å ta av karriere messig, og har den fineste hagen på rekka.. Anonymkode: 7f74a...506 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 DelvisPresley skrev (1 time siden): Fikk 25, og det var få eller ingen tegn til autisme. Ok. Jeg får 46 og har diagnosen. Men noen mener man kan ha det selv om man ikke scorer etter de gamle kriteriene. At vi stadig lærer nye ting om autisme. Så det utelukker ikke fullstendig altså. 😊 Anonymkode: 8a1de...471 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #18 Skrevet 29. mai 2023 Har du en følelse av hva andre tenker/ føler mens du har en samtale med dem? Om du snakker med en venn, har du en følelse av hva han føler/ tenker mens du snakker med han? Har du en følelse av hvordan han opplever det du sier? Hvordan han påvirkes av det du sier? Viss nei, så er sjansen til stedet for at du har asperger Anonymkode: 900e9...9ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #19 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du en følelse av hva andre tenker/ føler mens du har en samtale med dem? Om du snakker med en venn, har du en følelse av hva han føler/ tenker mens du snakker med han? Har du en følelse av hvordan han opplever det du sier? Hvordan han påvirkes av det du sier? Viss nei, så er sjansen til stedet for at du har asperger Anonymkode: 900e9...9ff Burde man det? Ikke ts Anonymkode: a574c...3b8
Nowayback Skrevet 29. mai 2023 Forfatter #20 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har du en følelse av hva andre tenker/ føler mens du har en samtale med dem? Om du snakker med en venn, har du en følelse av hva han føler/ tenker mens du snakker med han? Har du en følelse av hvordan han opplever det du sier? Hvordan han påvirkes av det du sier? Viss nei, så er sjansen til stedet for at du har asperger Anonymkode: 900e9...9ff Nei, jeg er ikke tankeleser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå