Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært sykemeldt før, og har ikke planer om å bli det. Men lurer rett og slett hvordan dette fungerer. Fastlegen min har konstant 1 mnd kø. Merket dette da jeg trengte å komme til legen for første gang på 5 år. Hadde lungebetennelse i januar hostet opp litt blod og var generelt dårlig. Brukte egenmelding den perioden. Ble frisk før timen kom 30 dager etter. Hvordan er det med å få sykemelding når du maks kan bruke egenmelding i 8 dager, og det vil ta 30 dager før man kommer seg til legen for å få sykemelding?

Anonymkode: 4ae90...691

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må få hastetime i slike tilfeller. 

Anonymkode: 6e454...b10

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan tilbakedatere en sykemelding hvis det ikke er mulig med hastetime samme uke.

Anonymkode: 73260...9dc

• Liker 1
Gjest storetora
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har aldri vært sykemeldt før, og har ikke planer om å bli det. Men lurer rett og slett hvordan dette fungerer. Fastlegen min har konstant 1 mnd kø. Merket dette da jeg trengte å komme til legen for første gang på 5 år. Hadde lungebetennelse i januar hostet opp litt blod og var generelt dårlig. Brukte egenmelding den perioden. Ble frisk før timen kom 30 dager etter. Hvordan er det med å få sykemelding når du maks kan bruke egenmelding i 8 dager, og det vil ta 30 dager før man kommer seg til legen for å få sykemelding?

Om du ringer til legen å sier du er for syk til å gå på jobb, skal de skrive ut sykmelding fra den dagen du meldte ifra uansett om de kan ta i mot deg eller ikke. Men har aldri hørt før at en må vente så lenge på en legetime. Dette må betegnes som akutt å legen er pliktig til å ta imot...

AnonymBruker
Skrevet

Du hostet blod, men dro ikke til legen? 😳 Leger har noen tilgjengelige hastetimer hver dag, da må du ringe med en gang kontoret åpner. 

Anonymkode: 7e328...922

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man må få hastetime i slike tilfeller. 

Anonymkode: 6e454...b10

Men når det at man hoster opp blod ikke er god nok grunn til å få hastetime hos legen sin, så er vell ikke det at man trenger sykemelding god nok grunn til det heller?

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Legen kan tilbakedatere en sykemelding hvis det ikke er mulig med hastetime samme uke.

Anonymkode: 73260...9dc

Hmm rart at legen kan gjøre dette, han vet jo ikke om det du sier stemmer tilbake i tid.

storetora skrev (21 minutter siden):

Om du ringer til legen å sier du er for syk til å gå på jobb, skal de skrive ut sykmelding fra den dagen du meldte ifra uansett om de kan ta i mot deg eller ikke. Men har aldri hørt før at en må vente så lenge på en legetime. Dette må betegnes som akutt å legen er pliktig til å ta imot...

Her jeg bor er det uheldigvis slik, folk har stått i kø for å få fastlege i over 2 år.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du hostet blod, men dro ikke til legen? 😳 Leger har noen tilgjengelige hastetimer hver dag, da må du ringe med en gang kontoret åpner. 

Anonymkode: 7e328...922

I ettertid ser jeg at jeg bare skulle dratt til legevakten istede. Neste gang noe slikt skjer er det legevakten jeg går til. Ser nesten ikke vitsen med å ha en fastlege lengere viss det tar 1 mnd å få time :/

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men når det at man hoster opp blod ikke er god nok grunn til å få hastetime hos legen sin, så er vell ikke det at man trenger sykemelding god nok grunn til det heller?

- Det spørs litt på andre symptomer, men sannsynligheten er stor for at man vil trenge sykemelding - det spørs helt. Er man bare sår i halsen, så får man selvsagt ikke sykemelding pga. det, fordi man ikke trenger det.

Hmm rart at legen kan gjøre dette, han vet jo ikke om det du sier stemmer tilbake i tid.

- Det er vanlig rutine. Mange har et etablert forhold til fastlegen. I mitt tilfelle er jeg kronisk syk, og jeg trenger ikke engang ha sagt ifra i forkant av en time for at legen skal tilbakedatere sykemld. Vedkommende kjenner min historikk og vet at jeg ikke sier ting "for moro skyld".

Her jeg bor er det uheldigvis slik, folk har stått i kø for å få fastlege i over 2 år.

- Det er synd, men slik er det i mange kommuner. Det jobbes hardt for å få til bedre løsninger, men PT. er man langt unna mål. Finnes det ingen fastleger med ledig plass, så er legevakten stedet å dra.

I ettertid ser jeg at jeg bare skulle dratt til legevakten istede. Neste gang noe slikt skjer er det legevakten jeg går til. Ser nesten ikke vitsen med å ha en fastlege lengere viss det tar 1 mnd å få time 😕

- Som nevnt, og som du skriver, så ville legevakten vært stedet å dra til når man ikke har fastlege. Men hvis du har bedt om hastetime, og da til og med flere ganger, så er det sannsynlig noe helsepersonell ved kontoret som har vurdert at behovet for hastetime ikke er til stede.

Jeg ville i stedet sendt direktemelding til legen via helsenorge, enten som melding eller som e-konsultasjon.

Anonymkode: 5d59c...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...