Gå til innhold

Stress, søvn og beroligende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har etter en lang periode med store belastninger i livet vært gjennom en alvorlig depresjon og er litt sånn konstant stressa fysisk pga psykisk belastning. 

Alt er fulgt opp bra i samarbeid med lege og psykolog. 

Spørsmålet mitt er om beroligende midler, for eksempel Sobril.. 

Jeg tok en periode 5 mg for søvn hver kveld. Og for å hvile tok jeg av og til mer på dagtid og la meg og sov. Sliter litt med å slappe av skikkelig selv om jeg sover. 

Har flere erfaring med Sobril eller lignende beroligende? 

Nå er jeg tom og det er helt greit. Men jeg ønsker å ha det i tilfelle jeg trenger å koble helt ut og sove noen timer for å slappe helt av. Bruker det ikke om jeg skal kjøre bil, møte folk, være med på noe. Bare til å koble helt ut og sove. 

Anonymkode: 60818...f44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør fastlegen.  Men på sikt er det bedre å øve på mindfulness el.lign.

Anonymkode: c7bb0...d92

AnonymBruker
Skrevet

Sobril er ikke en medesin en anbefaler å stå fast på. Da finnes det bedre angstdempende medisin som også funker godt mot depresjon. Og jeg er ikke av den typen som er mot medisin der dette er hensiktsmessig, men akkurat sobril tenker jeg at en skal være forsiktig med. Jeg har tatt det noen kvelder for en stund siden, men det var også helt ok når det var tomt og jeg måtte finne andre måter for å finne roen.

Jeg går på en depresjon medesin som er god for meg, men vet at mange ikke liker akkurat den, avslappende teknikker, yoga, meditasjon er gode måter å finne ro på, selv om det kanskje er unektelig kjedelig å høre. 

Anonymkode: 7725d...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker sobril på den måten du beskriver. Får dette av lege. Men har en diagnose og historie som gjør at stress ikke er gunstig.

Anonymkode: b8c69...509

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte det i en bestemt periode, en unntakstilstand. Det gjorde at jeg kom meg gjennom noe svært vanskelig. Erfaringen jeg har fra dette er god, vet nesten ikke hvordan jeg skulle klart den perioden uten. Det var en ekstrem belastning. Men når denne perioden var over så satt jeg også igjen med denne følelsen at jeg ikke ønsket å være uten. Jeg ville ha noen i bakhånd i tilfelle ditt og datt. Jeg ville ikke innrømme det for meg selv engang da, men det handlet om en psykisk avhengighet. Det er lett å bli glad i, en lettvint løsning. Husk at det kun er for kriser og korttidsbruk. Du bør tenke alvorlig på å legge en annen plan for det lange løp som ikke innebærer bruk av beroligende.

Anonymkode: 39300...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...