Gå til innhold

Flere som har opplevd at politiet ikke bryr seg? (Overgrep som barn)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at hjertet synker ned i bakken hver gang jeg hører om noen som har fått sin overgriper etterforsket, siktet, tiltalt og/eller dømt.

Hvorfor ikke meg? Hva var det med meg som gjorde at jeg ikke var verdt politiets ressurser? 

Jeg opplevde grove seksuelle overgrep fra jeg var 5 år og yngre, av både "mor" og "far" (jeg skriver i anførselstegn fordi de ikke fortjener den tittelen).

Jeg skammer meg enormt over overgrepene, og jeg har brukt mange, mange, år på å klare å fortelle noe som helst. Å komme til politiet tok meg nesten 20 år etter siste overgrep. Og da jeg endelig tok mot til meg å møte opp på politistasjonen for å anmelde, så gadd ikke politiet å etterforske engang.

Henlagt "fordi det ikke er rimelig grunn til å starte etterforskning"… Det betyr at de ikke er avhørt engang. 

Sorgen er bunnløs og jeg sitter igjen med en eneste følelse: Jeg er helt verdiløs og ikke verdt å beskytte.

Hadde politiet etterforsket og henlagt på bevisets stilling, hadde det vært én ting, men de har ikke gjort noe som helst fordi jeg tydeligvis ikke er viktig nok… Jeg er ikke verdt politiets ressurser. Få den i trynet når du har brukt tjue år på å komme til politiet.

Noen som har opplevd det samme? 

Anonymkode: 9284b...0d2

  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Ledig leit at du har opplevd dette. Dessverre så er slike saker, og spesielt 20 år gamle saker veldig vanskelig å oppklare. Politiet tror nok på deg, men uten bevis og så lenge etter vil det aldri blitt tatt ut tiltale. Så da har du en dårlig sak. 
Om de blir tatt inn på avhør vil de uansett benekte dette. Er få mennesker som innrømmer overgrep etter 20 år. 
Det er det som er vanskelig med slike saker. For å dømme en person for overgrep skal det ikke være tvil om at hendelsen har skjedd, og det skal ligge beviser tilstede som spor. 
Nå i dag kan de bli tatt hvis en reiser til legevakt med en gang for å sikre spor, og politiet kan også finne digitale spor. 
Men «bare» din historie for 20 år siden er ikke nok for å ta ut tiltale, derfor blir det henlagt. 
Veldig trist, men at du har anmeldt og snakket med politiet kan være godt for din egen del, det å stå opp for deg selv. Dessuten har de navnene deres tilfelle det skulle dukke opp flere lignende saker de blir beskyldt for, noe som kan styrke saken. 
Domfellelse skal være riktig og ikke basert på indisier, for å dømme noen i Norge skal det ikke være tvil, og det skal bevises i retten 

Anonymkode: fc66a...708

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist lesning, rettferdighet er det ikke mange som opplever og få. 

 

Mange tror på illusjonen om "politiet" fortsatt , eneste de beskytter er de "folkevalgte".

 

Anonymkode: ab8ab...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig derfor, fordi du har brukt 20 år på å gå til politiet. Det straffer seg.

 

Vi var 7 fornærmede da min overgriper ble anmeldt, men det ble kun kjørt sak for 3 av oss og fordi resten av sakene var foreldet. Jeg var 22 år på det tidspunktet og det skjedde fram til jeg var 8.

 

Det ble endring i foreldelsesfrist i 2014, men det kommer helt an på sak og lovverk på tidspunkt og når ting skjedde. For ikke å snakke om hvor usannsynlig det er at de klarer å finne noe som helst mtp bevis når du kommer etter 20 år.

 

Leit å høre at du synes det er kjipt, men det er bra de ikke bruker tid på slike saker når det er så mye annet som faktisk er tidsaktuelt å bruke ressurser på.

 

 

Anonymkode: 99b5c...056

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som deg, ble grovt seksuelt misbrukt av min far fra jeg var 3 år. Min mor var fullstendig klar over det. Jeg og anmeldte ca 20 år etter, her og brukte jeg veldig lang tid på å klare å si det til noen, i en del år og så levde jeg i fornektelse over omfanget av det. Her og ble det henlagt, og ingen avhørt i saken. 

Og det er nok fordi det er så mange år siden. Og jeg vet og at foreldrene mine hadde bare nektet for det.

Anonymkode: 434f3...faf

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er i samme situasjon som deg, ble grovt seksuelt misbrukt av min far fra jeg var 3 år. Min mor var fullstendig klar over det. Jeg og anmeldte ca 20 år etter, her og brukte jeg veldig lang tid på å klare å si det til noen, i en del år og så levde jeg i fornektelse over omfanget av det. Her og ble det henlagt, og ingen avhørt i saken. 

Og det er nok fordi det er så mange år siden. Og jeg vet og at foreldrene mine hadde bare nektet for det.

Anonymkode: 434f3...faf

Det tar 17 år i snitt fra siste overgrep til en klarer å fortelle d 

Anonymkode: fc66a...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg sendt en klage på. Hvis det var svært grove overgrep, er foreldelsesfristen 21 år. Politiet kan ikke si at de kommer til å benekte det uten at de har vært i avhør, det kan være de innrømmer det. En innrømmelse kan være bevis, kanskje du også har gått til psykolog el.l.? Har du advokat? Du har rett på gratis bistandsadvokat i slike saker. Du kan også søke voldsoffererstatning. 

Anonymkode: a07ad...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt rystet av å høre alt hva dere som har skrevet her har opplevd! Gud bedre som det skjærer i hjertet 💔.  Men, som flere også har skrevet, dette handler om sak og ikke person. Dere må aldri tro at dere er verdiløse eller ikke verdt å beskytte for det er dere så ABSOLUTT, men som også nevnt dette er foreldet, dessverre. Det er helt grusomt at ingen var der for 20 år siden å hjalp til, så det er bra at dere prøver å anmelde nå selvom det ikke går veien, da det kan gjøre mye for deres egen mestringsfølelse, en mager trøst men alikevel. Hvordan går det med dere idag? Får dere den hjelpen dere har krav på nå? 

Anonymkode: 6ac97...d63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det finnes noe innen for politiet som har en egen avdeling for voldsoffer. Der kan du snakke med folk som kan følge deg opp. 
Jeg er selv mor. Jeg kan ikke fatte og begripe av foreldre kan misbruke egne barn (og barn generelt) det er en klikk i hodet og noe fundamentalt feil. 
som foreldre skal man beskytte barna sine, og at noen gjør det motsatte er… har ikke ord. 
Jeg synes skikkelig synd på dere som har opplevd overgrep av egen foreldre. 

Anonymkode: fc66a...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 2.54):

Jeg blir helt rystet av å høre alt hva dere som har skrevet her har opplevd! Gud bedre som det skjærer i hjertet 💔.  Men, som flere også har skrevet, dette handler om sak og ikke person. Dere må aldri tro at dere er verdiløse eller ikke verdt å beskytte for det er dere så ABSOLUTT, men som også nevnt dette er foreldet, dessverre. Det er helt grusomt at ingen var der for 20 år siden å hjalp til, så det er bra at dere prøver å anmelde nå selvom det ikke går veien, da det kan gjøre mye for deres egen mestringsfølelse, en mager trøst men alikevel. Hvordan går det med dere idag? Får dere den hjelpen dere har krav på nå? 

Anonymkode: 6ac97...d63

Takk.

Nei, det er ikke foreldet. Foreldelsesfristen begynner å løpe fra man er 18 år i slike saker. Og saker som ikke var foreldet i 2014 foreldes ikke. I 2014 var jeg ikke myndig, så denne saken foreldes aldri 💔

Anonymkode: 9284b...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 23.04):

Det hadde jeg sendt en klage på. Hvis det var svært grove overgrep, er foreldelsesfristen 21 år. Politiet kan ikke si at de kommer til å benekte det uten at de har vært i avhør, det kan være de innrømmer det. En innrømmelse kan være bevis, kanskje du også har gått til psykolog el.l.? Har du advokat? Du har rett på gratis bistandsadvokat i slike saker. Du kan også søke voldsoffererstatning. 

Anonymkode: a07ad...e12

Min bistandsadvokat var rystet og 100 % på min side. Hun har klaget på henleggelsen, på manglende etterforskning. En person som skal ha vært tilstede utenfor huset (tilsynsfører fra barnevernet) da det ene overgrepet skjedde har heller ikke blitt avhørt som vitne, enda jeg oppgav navnet i avhør.

Anonymkode: 9284b...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusom lesning, jeg håper du klarer å få noen til å snakke ned, noen som forstår. At de ikke engang gidder avhøre navngitt tilsynsfører som var utenfor huset, (!) viser jo både hvor dårlig både politiet og ba4nevernet jobber. 

Anonymkode: 1b6b6...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min bistandsadvokat var rystet og 100 % på min side. Hun har klaget på henleggelsen, på manglende etterforskning. En person som skal ha vært tilstede utenfor huset (tilsynsfører fra barnevernet) da det ene overgrepet skjedde har heller ikke blitt avhørt som vitne, enda jeg oppgav navnet i avhør.

Anonymkode: 9284b...0d2

Det er helt uhørt at politiet ikke har etterforsket saken din!

Jeg håper inderlig at klagen blir tatt til følge og at politiet må ta opp igjen saken din.

Om det likevel ikke skulle føre til en dom, så tenker jeg dine foreldre utmerket godt vet hva de har gjort mot deg, og at selv om politiet ev. ikke kan bevise det nå, så vil foreldrene dine vite at nå vet politiet, de må gjennom ubehaget å bli avhørt, finne på løgner og holde på dem, være redd for å avsløre seg. Og ikke minst, de vil vite at andre vet akkurat hva de har gjort. De vil for alltid være stemplet som overgripere.

Du spør hva det var med deg som gjorde at du "ikke var verdt politiets ressurser"? Forstår at det er lett å føle det slik, men det har absolutt ingenting med deg å gjøre! Det har med to ting å gjøre. Først og fremst mangel på ressurser hos politiet. Noen steder i landet må politiet velge mellom å etterforske en sak hvor en baby blir utsatt for overgrep, eller en 10-åring - og som regel velges babyen/smårollingen. Ingen ønsker det, men dette er følgen av omleggingene av politiet og manglende ressurser. Og i tillegg vil det alltid være en faktor hva den/de som har hatt papirene i din sak tenker og mener. Det skal ikke spille inn, men det er alltid en slik personlig faktor. Kombinert blir det for slike som deg et veldig uheldig, da de henlegger. Men du må tro at selv om det er du som betaler prisen for det, så er det ikke noe med deg som avgjør om de tar saken. Det er kun prioriteringer. Så vil sikkert en stemme i deg spørre hvorfor du ikke blir prioritert. Men det er ikke deg, det er "saken", fordi de trolig har altfor knappe ressurser.

Det sagt, dette er på ingen måte akseptabelt! Jeg har ikke vært utsatt for slike overgrep. Men jeg var utsatt for en stalker som jeg advarte politiet om over et år, sa at hvis de ikke tok dette på alvor var det et tidsspørsmål før han tok en ung jente. Vel et år senere ble en 14 år gammel jente voldtatt av ham, dratt inn i en bil - akkurat som jeg hadde beskrevet til politiet ville skje. Gjerningsmann stakk fra landet før saken kom til retten, og der antar jeg det stopper. Da jeg forstod at politiet ikke ville gjøre mer forsøkte jeg å kontakte media, men der ble jeg mistenkeliggjort, og hvis jeg ikke ville stå frem med fullt navn og bilde (og dermed sette meg selv i fare) så ville de ikke ta saken. Det er så mange feilavgjørelser mange steder i "systemet", både når det gjelder politi, helsevesen, Nav, til og med media.

Systemet er feil. Men det sier ingenting om verdien av enkeltpersoner, Ts! ❤️

Vær stolt av deg selv - du har tatt tak i saken, navnet til dine foreldre vil for alltid ligge i politiets systemer. Og du har nå med hjelp av din advokat klaget på politiets henleggelse av saken. Jeg håper saken blir tatt opp igjen, i det minste etterforsket, og at både dine foreldre og personen fra barnevernet blir avhørt.

Uansett hva som skjer videre - du har gjort alt riktig, Ts! Vær stolt av deg selv, og snill med deg selv både i tanker og handling! ❤️

Anonymkode: dc86c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er helt uhørt at politiet ikke har etterforsket saken din!

Jeg håper inderlig at klagen blir tatt til følge og at politiet må ta opp igjen saken din.

Om det likevel ikke skulle føre til en dom, så tenker jeg dine foreldre utmerket godt vet hva de har gjort mot deg, og at selv om politiet ev. ikke kan bevise det nå, så vil foreldrene dine vite at nå vet politiet, de må gjennom ubehaget å bli avhørt, finne på løgner og holde på dem, være redd for å avsløre seg. Og ikke minst, de vil vite at andre vet akkurat hva de har gjort. De vil for alltid være stemplet som overgripere.

Du spør hva det var med deg som gjorde at du "ikke var verdt politiets ressurser"? Forstår at det er lett å føle det slik, men det har absolutt ingenting med deg å gjøre! Det har med to ting å gjøre. Først og fremst mangel på ressurser hos politiet. Noen steder i landet må politiet velge mellom å etterforske en sak hvor en baby blir utsatt for overgrep, eller en 10-åring - og som regel velges babyen/smårollingen. Ingen ønsker det, men dette er følgen av omleggingene av politiet og manglende ressurser. Og i tillegg vil det alltid være en faktor hva den/de som har hatt papirene i din sak tenker og mener. Det skal ikke spille inn, men det er alltid en slik personlig faktor. Kombinert blir det for slike som deg et veldig uheldig, da de henlegger. Men du må tro at selv om det er du som betaler prisen for det, så er det ikke noe med deg som avgjør om de tar saken. Det er kun prioriteringer. Så vil sikkert en stemme i deg spørre hvorfor du ikke blir prioritert. Men det er ikke deg, det er "saken", fordi de trolig har altfor knappe ressurser.

Det sagt, dette er på ingen måte akseptabelt! Jeg har ikke vært utsatt for slike overgrep. Men jeg var utsatt for en stalker som jeg advarte politiet om over et år, sa at hvis de ikke tok dette på alvor var det et tidsspørsmål før han tok en ung jente. Vel et år senere ble en 14 år gammel jente voldtatt av ham, dratt inn i en bil - akkurat som jeg hadde beskrevet til politiet ville skje. Gjerningsmann stakk fra landet før saken kom til retten, og der antar jeg det stopper. Da jeg forstod at politiet ikke ville gjøre mer forsøkte jeg å kontakte media, men der ble jeg mistenkeliggjort, og hvis jeg ikke ville stå frem med fullt navn og bilde (og dermed sette meg selv i fare) så ville de ikke ta saken. Det er så mange feilavgjørelser mange steder i "systemet", både når det gjelder politi, helsevesen, Nav, til og med media.

Systemet er feil. Men det sier ingenting om verdien av enkeltpersoner, Ts! ❤️

Vær stolt av deg selv - du har tatt tak i saken, navnet til dine foreldre vil for alltid ligge i politiets systemer. Og du har nå med hjelp av din advokat klaget på politiets henleggelse av saken. Jeg håper saken blir tatt opp igjen, i det minste etterforsket, og at både dine foreldre og personen fra barnevernet blir avhørt.

Uansett hva som skjer videre - du har gjort alt riktig, Ts! Vær stolt av deg selv, og snill med deg selv både i tanker og handling! ❤️

Anonymkode: dc86c...7d2

Takk for langt og fint svar ❤️

Du sier at de noen ganger må velge mellom en baby eller en 10 åring, men jeg var under 5 år. 2 år første gang, om ikke enda yngre.

I anmeldelsen er saken kodet som § 195, seksuell omgang med barn under 10 år. Paragrafen omhandler egentlig barn under 14 år, men siden det står spesifisert "barn under 10 år", sier mye meg at dette er snakk om grov voldtekt, som i dag ville tilsvart § 301. Overgrepet fra 5 års alder var penetrering med penis.

Jeg skjønner det ikke. Når det er snakk om et så lite barn, så grove overgrep, og begge primæromsorgspersoner, så burde vel politiet etterforske? 

Jeg håper også, som du sier, at politiet snur etter klagen og avhører mistenkte og vitner. 

Anonymkode: 9284b...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 22.40):

Det er jo selvfølgelig derfor, fordi du har brukt 20 år på å gå til politiet. Det straffer seg.

 

Vi var 7 fornærmede da min overgriper ble anmeldt, men det ble kun kjørt sak for 3 av oss og fordi resten av sakene var foreldet. Jeg var 22 år på det tidspunktet og det skjedde fram til jeg var 8.

 

Det ble endring i foreldelsesfrist i 2014, men det kommer helt an på sak og lovverk på tidspunkt og når ting skjedde. For ikke å snakke om hvor usannsynlig det er at de klarer å finne noe som helst mtp bevis når du kommer etter 20 år.

 

Leit å høre at du synes det er kjipt, men det er bra de ikke bruker tid på slike saker når det er så mye annet som faktisk er tidsaktuelt å bruke ressurser på.

 

 

Anonymkode: 99b5c...056

Det er bra politiet ikke bruker ressurser på grove overgrep mot små barn under skolealder?

Anonymkode: 9284b...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for langt og fint svar ❤️

Du sier at de noen ganger må velge mellom en baby eller en 10 åring, men jeg var under 5 år. 2 år første gang, om ikke enda yngre.

I anmeldelsen er saken kodet som § 195, seksuell omgang med barn under 10 år. Paragrafen omhandler egentlig barn under 14 år, men siden det står spesifisert "barn under 10 år", sier mye meg at dette er snakk om grov voldtekt, som i dag ville tilsvart § 301. Overgrepet fra 5 års alder var penetrering med penis.

Jeg skjønner det ikke. Når det er snakk om et så lite barn, så grove overgrep, og begge primæromsorgspersoner, så burde vel politiet etterforske? 

Jeg håper også, som du sier, at politiet snur etter klagen og avhører mistenkte og vitner. 

Anonymkode: 9284b...0d2

Jeg var litt uklar, noen ganger må de velge mellom en baby som utsettes for overgrep, eller en 10-åring som har vært utsatt for overgrep siden den var like liten. Det er hjerteløst at vi har et system hvor ikke alle slike saker blir behandlet like alvorlig!

Din sak er så grov at det er uforståelig at politiet har henlagt den! Jeg kan ikke forstå annet enn at de blir nødt til å ta opp igjen din sak ❤️

Får lyst å bare gi deg en god klem, og fortelle deg at du har så mye å være stolt av deg selv av! Du har tatt opp kampen, gjort alt det rette. Om systemet svikter, så endrer ikke det at du har gjort det rette! Og det du gjør nå er viktig for andre, for du synliggjør hvor ille det er når politiet ikke gjør jobben de er ment å gjøre.

Du er oppegående og smart, ts - jeg håper du har god støtte i andre rundt deg. Selv om du har hatt det tøft, så kan livet videre bli godt ❤️

Anonymkode: dc86c...7d2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Rundt år 2000 gikk jeg som ung voksen til politiet for å anmelde årevis med oppdragervold. Ble møtt av en streng politikvinne som fortalte at hun hadde vokst opp med en streng forelder og selv hadde opplevd disse tingene. Hun syntes ikke dette var noe som hørte hjemme hos politiet og var skeptisk til hvilke motiver jeg hadde for å ville anmelde. Det ble ingenting ut av det, og jeg følte meg så utrolig liten. Ikke fordi hun ikke ville ta imot en anmeldelse, for hun hadde rett i at det ville være en stor belastning, men fordi hun var så nedlatende og kald. 

Anonymkode: 13f89...821

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2023 at 12:36 AM, AnonymBruker said:

Noen som har opplevd det samme? 

Anonymkode: 9284b...0d2

Jeg har ikke opplevd det selv, men Tysfjord-saken, som kom frem i media for noen år siden, gjorde inntrykk på meg, da jeg bodde der i barndommen. Det ga meg et helt annet syn på overgrep. Ikke det at jeg hadde noe feil syn på det, men det ble bare plutselig så virkelig og nærme.

Anonymkode: d89fa...c19

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker som i tillegg er omsorgspersoner som forgriper seg på egne barn fortjener ikke livets rett, unnskyld meg. 
 

Anonymkode: fc66a...708

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...