Gå til innhold

Jeg vil ikke ha barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ulempen med å ikke ha barn er at det kan bli trist og  ensomt når du er gammel.  Da tenker jeg fra 70 årene og over

Anonymkode: 65b32...f3b

Herregud nå igjen

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger jo ikke å bestemme deg. Kan jo like gjerne la ting bli som de blir. Kanskje har du ikke truffet den rette enda?

Sånn var det iallfall for meg. Hadde ingen barneønsker før jeg traff ham som jeg idag er gift med. Vi har to barn som jeg er veldig glad for å ha fått. Joda, til tider slitsomt, men egne barn kan ikke sammenlignes med andres barn. 

Anonymkode: 53135...57e

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det flere som kjenner det? Jeg opplever mange som får følelsen at de ønsker barn også er det noen som bare får barn fordi det er det man «skal».

Jeg liker barn, men har enda ikke fått noe lyst i meg eller ønske om å få egent barn. Betyr det at jeg ikke skal ha barn? Hvorfor skal jeg få barn hvis jeg ikke føler det er noe jeg vil?

Kvinne 34

Anonymkode: dfc67...fd6

Jeg har mange venner som ikke ønsket seg barn og som er tilfreds med det valget. Jeg er førstegangsfødende nå som 36 år og flere av mine venner har fått barn i midten/slutten av 30-årene. 

Anonymkode: 908f7...ed2

AnonymBruker
Skrevet

Da får du ikke barn. Det er 100% greit!

Anonymkode: 827df...645

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ulempen med å ikke ha barn er at det kan bli trist og  ensomt når du er gammel.  Da tenker jeg fra 70 årene og over

Anonymkode: 65b32...f3b

Og når du bor i Tromsø  som 70 åring og ungene dine og familien deres bor i Stavanger og Oslo......?

Anonymkode: bbc56...eea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger jo ikke å bestemme deg. Kan jo like gjerne la ting bli som de blir. Kanskje har du ikke truffet den rette enda?

Sånn var det iallfall for meg. Hadde ingen barneønsker før jeg traff ham som jeg idag er gift med. Vi har to barn som jeg er veldig glad for å ha fått. Joda, til tider slitsomt, men egne barn kan ikke sammenlignes med andres barn. 

Anonymkode: 53135...57e

Man kan fint ha møtt "den rette" og fortsatt ikke se en etisk og/eller god grunn til å sette liv til verden.

Anonymkode: 6fbc4...b53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Vitalogy
Skrevet

Det er tilsynelatende, og heldigvis, en tendens at flere enn tidligere ser det som TS gjør. Har man ikke lyst på barn, så kan man stoppe refleksjonen der. Da er det ingen grunn til å lete etter grunner til *ikke* å få.

Flere innser det perspektivet i dag. Det er et liberalt framskritt fra før da det bare var noe man "skulle". 

Skrevet

Håper du lever livet til det fulle, enten det blir barn eller ikke :) 

Bare tull at man ikke kan leve et fantastisk liv uten barn. Jeg angrer aldri på min lille flokk, men noen ganger så savner jeg friheten veeeeldig. For selv om ungene er verdens kuleste, så krever de enda mer stell enn potteplanter! 

Nyt livet. Ta det som det kommer! Og blir det ikke barn: gjør alt det vi med småbarn skulle ønske vi hadde tid og ork til :P 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan fint ha møtt "den rette" og fortsatt ikke se en etisk og/eller god grunn til å sette liv til verden.

Anonymkode: 6fbc4...b53

Dette er jeg helt enig i. Min rette hadde sterilisert seg før han traff meg da han viste han ikke skulle ha barn. Det gjorde han om mulig ennda mer perfekt og rett i mine øyne.. 😍

Vil en ikke så vil en ikke ts, ingen må noe som helst når det gjelder reproduksjon, vi lever i et fritt demokratisk land der kvinner selv bestemmer over sin egen kropp og liv og hva en vil med det. I min vennekrets er det nesten ingen av oss som har barn, vi nærmer oss 40 og vi lever alle det livet vi ønsker oss. Å få barn bare fordi naboen eller alle andre får barn må være en tragisk grunn i utgangspunktet, slik jeg synes det er en tragisk grunn å få barn fordi kanskje, muligens, om-atte en kan ha lyst på noen barn når en blir 70. Men hvor skal en gjemme barna frem til da? På loftet, i kjelleren? Barn bør være et ønske ikke bare når en er 70, er det ikke det så får en ikke. 

Det kan være at du skifter mening men det er helt greit å ikke gjøre det! Igjen din kropp, ditt liv, ditt valg. Vi kvinner eksisterer i form av å være noe annet enn mødre og det er jeg ubeskrivelig glad for. Og lever gode, fantastiske, innholdsrike liv slik jeg tror foreldre gjør det samme. Ikke alle må like det samme, ikke alle må gjøre det samme, utdanne seg til det samme, bruke fritid på det samme, uten at det betyr at noen lever på en feil måte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...