Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som leier en leilighet alene og har normal til lav lønn, hvordan klarer du deg?

Hvor mye Betaler du i måned for å leie og hva er lønnen din?

Jeg har ikke familie som kan hjelpe og jeg må klare meg alene etter skilsmisse da jeg delte alt med min eks mann. Vi klarte oss greit med to inntekter, men han styrte regninger osv, jeg må lære meg dette. Jeg er ikke noe god på tall så jeg må lage et system og en plan for å klare meg.

Nå skal jeg betale 8000 kr i leie plis strøm hver mnd. Jeg har bil og jeg tjener kun 21 tusen i mnd.

Er det flere i samme situasjon eller er min økonomiske tilstand normal? føler jeg kommer til å få problemer. Jeg har aldri bodd alene, så jeg lurer på hvordan jeg skal klare meg? Vil jeg klare meg? Er det veldig lite lønn jeg har og for mye å betale, eller er det mange fler som har det slik?

Anonymkode: eb4b8...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ca. 16 000 utbetalt i måneden. Jeg er student, så dette er studielån og lønn fra deltidsjobb. 

Jeg betaler 7000 kr i leie, så jeg har ca. 9000 kr å leve på. Jeg har også bil. Jeg klarer meg ganske bra og syns jeg har relativt god råd til å være student. Spiser den maten jeg har lyst på, reiser når jeg har mulighet og drar ut på byen og på restaurant en gang i blant. Jeg bruker også snus.

Endret av starken
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får mellom 18-20.000 utbetalt i måneden. Har en husleie på 12.000,- + strøm. 
Tenåring som bor hos meg 50%.

Klarer meg helt fint. 

Anonymkode: 70865...192

• Liker 1
Gjest Schmuhu
Skrevet

Det er bra at du får bygget opp kunnskap og ferdigheter når det gjelder økonomi. Det er viktig humankapital fremover og også frihet til å kunne styre selv. Tommel opp og fortsett 🤗 !

Det er viktig at du setter opp et budsjett og at du holder deg til det. Det er helt vanlig å bomme litt på budsjettet i begynnelsen og at en må justeres litt etter hvert. Det har du en buffer til, håper jeg.

Når du får inn 21k og bruker 8k på leie, så har du 13k igjen. Nå vet jeg ikke hvor mye bilen din koster men det er mulig å holde den utgiften på 4k eller mindre avhengig av hvor du bor og hvor mye du kjører. Så ønsker du jo å leve livet litt så ta deg gjerne 5k til det. Da sitter du igjen med 4k i måneden og disse pengene bør du spare fast til å kunne kjøpe en bolig en gang i fremtiden. Whoops, da har vi fått oss et enkelt budsjett som du kan finjustere litt. For eksempel i et regneark på PC eller på papir.

Husk å betale deg selv først, det vil si at du overfører sparingen din til sparekontoen samme dag når lønn kommer inn.

Lykke til med budsjett.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Kan du kvitte deg med bilen og har du strømmetjenester og andre abonnement du kan si opp? Det er mange som har det like stramt som deg. Jeg handler nesten bare på tilbud i matbutikkene og neste steg blir å ha det mer slunkent i kjøleskapet, slik at jeg ikke kaster noe mat. Jeg har gjennomgått budsjettet med lupe og kuttet. En hundrelapp her og en hundrelapp der blir fort penger. 

Anonymkode: 571d2...686

AnonymBruker
Skrevet

Skal du bo alene? Bare slapp av det skal gå bra. Bor alene med et barn bruker 6-7 tusen på mat i mnd. Har leilighet og bil 😊

Anonymkode: 73540...71c

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp et budsjett; hvor mye inn, hvor mye ut. Er du helt blank se litt på tidligere forbruk og bruk sifos referansebudsjett(de syns jeg overdriver litt på en del poster men greit om man ikke har peiling). Begrens bruken på klær, velvære osv. til deg selv.

Ha villig telefonabonnement, ikke ha for mange strømmetjenester, handle matvarer smart, ta buss, kjøp klær møbler osv. brukt om du trenger sånt. Finn, bruktbutikker osv. Jeg møblerte hele leiligheten min med veggseksjon, lenestoler, stuebord, kjøkkenbord + 4 stoler og en sjenk for totalt 4000kr. Kjøp også sportsutstyr brukt, eller lån på utlånssteder som BUA om det finnes der du er. Mange muligheter:) Går nok helt fint TS så lenge du er fornuftig.

Anonymkode: a9955...379

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt oppgitt jeg av damer som lar mannen ta hele styringen på økonomien, så når man blir skilt så står man der helt hjelpesløs.

Men okay TS. 21.000 er litt knapt,  men det skal gå fint hvis du ikke har mye lån. Eide dere bolig sammen, slik at du får med deg noe penger ut av ekteskapet? Som flere her sier, sett opp budsjett. Hvis du ikke vet hvordan man gjør det så finner du eksempler på nett.

Anonymkode: a389d...c76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Blir litt oppgitt jeg av damer som lar mannen ta hele styringen på økonomien, så når man blir skilt så står man der helt hjelpesløs.

Men okay TS. 21.000 er litt knapt,  men det skal gå fint hvis du ikke har mye lån. Eide dere bolig sammen, slik at du får med deg noe penger ut av ekteskapet? Som flere her sier, sett opp budsjett. Hvis du ikke vet hvordan man gjør det så finner du eksempler på nett.

Jeg har ingen lån, jeg skal leie en leilighet og betale 8000 kr i mnd pluss strøm alene. Jeg har bil, jeg snuser og får 21 000 kr utbetalt.

Jeg får ikke noe av ekteskapet, men jeg har forsatt penger på BSU, men det er kun 100 tusen og det kan kun brukes på kjøp av bolig. Men jeg har ikke råd til å kjøpe bolig. Jeg ønsker å bo alene og være singel, og jeg vil klare meg.

• Liker 1
Gjest Schmuhu
Skrevet

Du kan faktisk spare enorme sum om du slutter med snus. Ikke minst helseeffekten og økt livskvalitet det medfører.

Prøv å regne ut hva du bruker på snus i løpet av en uke, så ett år, så 5 år. Hva kommer du frem til?

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ingen lån, jeg skal leie en leilighet og betale 8000 kr i mnd pluss strøm alene. Jeg har bil, jeg snuser og får 21 000 kr utbetalt.

Jeg får ikke noe av ekteskapet, men jeg har forsatt penger på BSU, men det er kun 100 tusen og det kan kun brukes på kjøp av bolig. Men jeg har ikke råd til å kjøpe bolig. Jeg ønsker å bo alene og være singel, og jeg vil klare meg.

Er det noen måter du kan øke inntekten din på? Kanskje søke deg en helgestilling i helsevesenet (hvis du ikke allerede jobber innen helse da).

Slutte å snuse er sikkert også lurt hvis du greier det. Hvis du har et nøkternt forbruk, ikke kjøper masse take away  spiser ute osv så skal det gå helt fint å greie seg på 21.000 med 8000 i husleie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okey: Tenkt budsjett. 

Lønn: 21 000,- 

minus: 

bolig: 8000,- 

bil og bensin: 4000,- 

strøm: 750? 
mobil: 380,- 

Omnbo og reiseforsikring: 380,- 
Strømmetjeneste/Tv: 350,- 
Internett: Er det inkludert i leien? 
Mat: 3500,- 

snus: 2500,- 

annet: 1000,- 

Sum utgifter: ? 

Det kan gå men blir stramt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Du kan faktisk spare enorme sum om du slutter med snus. Ikke minst helseeffekten og økt livskvalitet det medfører.

Prøv å regne ut hva du bruker på snus i løpet av en uke, så ett år, så 5 år. Hva kommer du frem til?

Schmuhu

Jeg vet det er mye penger å spare på å slutte å snuse, men snus betyr mye for meg, virkelig. Jeg vil heller spise mindre mat enn å slutte, så snus er ikke noe jeg vil slutte med. Jeg ønsker å lære hvordan jeg skal klare meg uten å slutte å snuse. Hvis noen sier «slutt å snus», så er det ikke hjelp og råd til meg. Det er bare bråk for ørene mine. Tusen takk for hode tips du ga meg foresten og til andre her inne, tar gjerne imot mer tips. Feks hvilken mat som er lurt å kjøpe alene som er billig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

minus: 

2 500 på snus er sinnsykt

Kjøper på nett til 39 krboksen, bruker 199kr/måneden. Man klarer seg fint med 100 poser snus på en måned

Anonymkode: f20f6...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet det er mye penger å spare på å slutte å snuse, men snus betyr mye for meg, virkelig. Jeg vil heller spise mindre mat enn å slutte, så snus er ikke noe jeg vil slutte med. Jeg ønsker å lære hvordan jeg skal klare meg uten å slutte å snuse. Hvis noen sier «slutt å snus», så er det ikke hjelp og råd til meg. Det er bare bråk for ørene mine. Tusen takk for hode tips du ga meg foresten og til andre her inne, tar gjerne imot mer tips. Feks hvilken mat som er lurt å kjøpe alene som er billig.

Jeg kjøper nesten utelukkende middag i -40 % disken hos coop xtra, og fryser ned i  enmanns porsjoner og handler på toogoodtogo på bakerier. Som et tips for hvordan spare på matbudsjettet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

minus: 

Tv og internett er med i leien. Det er kun 8000 pluss strøm å bo i leiligheten. Jeg prøver å bruke sjeldent snus og ikke ta så ofte. Jeg har mest sannsynlig dyskalkuli så jeg er glad for hjelp å beregne sånn som dette. Jeg er redd. Jeg må skrive ned på ark og finne smarte løsninger på mat osv.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å sjekke sifos referansebudsjett :)

Anonymkode: 50aa2...f79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper nesten utelukkende middag i -40 % disken hos coop xtra, og fryser ned i  enmanns porsjoner og handler på toogoodtogo på bakerier. Som et tips for hvordan spare på matbudsjettet.

Interresant, lastet ned en APP nå som heter Too good to go. Aldri hørt om før og skal sjekke det ut. Men Coop Xtra? Er ikke det dyr butikk? Har hørt at Rema er billigere? Hvor lenge kan du fryse ned mat før du kan spise det? Jeg lagde lasagne en dag og la restene kun i kjøleskapet til jeg hadde spist det opp, behøvde ikke fryse det. Ble lasagne i 3 dager på rad, men det går fint. 

Gjest Schmuhu
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tipset om budsjett står sterk. Om du ønsker å budsjettere for snus fremfor sparing eller annen forbruk så er det et personlig valg som du tar aktiv. Det er helt greit.

Mange er dog ikke bevisst over hvor mye penger de egentlig bruker og tar gjerne også opp dyre forbrukerlån for å finansiere snus & co. Om du som sagt tar et aktivt valg om å budsjettere for det ved å ta ned matbudsjett, så er det faktisk god økonomi gitt at du fremdeles har et budsjett som er i pluss.

Når det gjelder å spare penger på matposten i budsjettet, så er min anbefalingen helt klart å få ned antall korttrekk per uke. Når du lager en god matplan for hva du ønsker å spise, så trenger du kanskje bare en innkjøpstur per uke maks. Det andre tipset jeg kan komme med er å lage mat fra bunn av. Dropp ferdigrettene og bruk heller noen kroner ekstra på gode ingredienser som kan brukes til mange forskjellige matrett.

Håper det var litt mer nyttig fra meg ;) !

Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...