AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #1 Skrevet 26. mai 2023 Vi har en 4 mnd gammel baby, og jeg har nå begynt å lure på om jeg vil ha barn tett i alder. Hva mener dere er fordeler og ulemper med å ha to tette? Vi vil uansett ha en til, og kanskje på sikt enda flere hvis vi ser at vi har økonomi til det. Anonymkode: 41412...c59
frøkna Skrevet 26. mai 2023 #2 Skrevet 26. mai 2023 Jeg har tenkt at det beste mellomrommet er 3 år mellom. Da er de nærme nok i alder til at de kan få mye glede av hverandre, samtidig som barnet du har nå er mer selvstendig. Jeg har selv kun ett barn, så dette er kun hva jeg tenker da. Mitt barn var en drøm å ta seg av da hun var 4 mnd, og sov stort sett. Hun er 1 år nå og krever mye så jeg klarer ikke se for meg en baby å ta seg av i tillegg til henne om du skjønner.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #3 Skrevet 26. mai 2023 Fordel: bli fort ferdig med småbarnsperioden som er værst, altså slippe den to ganger om de kommer tett. Og å bli fri igjen tidligere når ungene blir selvstendige ungdommer og senere flytter ut,istedet for å ha det hengende over deg i 7 år til Anonymkode: e1a42...898 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #4 Skrevet 27. mai 2023 Jeg fikk tre barn på fire år. Kommer ikke på en eneste negativ ting. Nå er de 10,5, 13 og 14 og fremdeles bestevenner. Anonymkode: b932a...be3 2
Urwa Skrevet 27. mai 2023 #5 Skrevet 27. mai 2023 Første to var veldig tette. Jeg overlevde så vidt😐. Neste kom etter 7 år og det var så fredfullt og de to eldste på 7 og 8 hjalp mye til. Kunne dusje når jeg ville blant annet😅 Nr fire kom 8 år etter tredjemann. Det var enda mere fredelig og deilig😅. Storkoste oss med babyen. Fikk masse hjelpe fra storesøsken på 17,16 og 8. Og nå er yngstemann 10. Og de viber godt alle søsken tross aldersforskjell😊
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #6 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordel: bli fort ferdig med småbarnsperioden som er værst, altså slippe den to ganger om de kommer tett. Og å bli fri igjen tidligere når ungene blir selvstendige ungdommer og senere flytter ut,istedet for å ha det hengende over deg i 7 år til Anonymkode: e1a42...898 jeg trodde å at småbarnperioden var verst. men nei, når de er selvstendig og 14 det er grusomt., jeg har ei på 15, ei på 12 og ei på 9, veldig glad at de ikke3 er14 samtidig, jeg øver meg på nr1 Anonymkode: 18255...c90
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #7 Skrevet 27. mai 2023 14 måneder mellom mine. Det var veldig hektisk første åra. Bleier ble byttet i en fei. Men etterpå var det mange fordeler. De er nå bestevenner som kan bare tenkes. Vi fikk ttedjemann da mellomste var 5 år. De to eldste hjelper mye. Jeg kan gjøre omtrent alt jeg vil,jeg har alltid noen å passe på tredjemann. Anbefales MEN dere bør ha folk rundt dere som er villig å hjelpe til. Besteforeldre her har vært uvurderlig. Anonymkode: 32f51...62c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #8 Skrevet 27. mai 2023 Vi har 18 mnd mellom våre som nå er 12 og straks 11 år, begge jenter. Eldste var 9 måneder ved ny positiv test, surprise! Fordel er at man allikevel er i småbarnsbobla så kan gjerne gjøre ting «dobbelt». Levering på samme sted- barnehage/SFO/ skole i de aller fleste år. Klær må ikke pakkes vekk på loft eller bod, flyttes fra et klesskap til neste. 😊 De har hver sin «gjeng» og interesser på skolen og hverdagen, men stor glede av hverandre på ferieturer etc. Interessefeltene nokså likt så de samme kinofilmene og teaterstykkene passer begge to. Kommer ikke på så mange ulemper egentlig, mulig de kommer nå med to i puberteten samtidig og det blir heftig. Travelt har det selvsagt vært, men ikke mye mer enn ved 2 og 3 års mellomrom tror jeg. Eneste var at jeg hadde dårlig samvittighet overfor nr 1 da vi kom hjem fra sykehuset med baby og hun var så liten storesøster - tror det var fødselshormonene som tok overhånd! 😅 Anonymkode: 824a4...4d6
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #9 Skrevet 27. mai 2023 Noe av det viktigste som de fleste med to tette ikke tenker på er at to tette gjør at ingen av de får udelt oppfølging, nærvær og oppmerksomhet fra foreldrene i de tre aller viktigste årene i livet. Anonymkode: 19cbd...428 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #10 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fordel: bli fort ferdig med småbarnsperioden som er værst, altså slippe den to ganger om de kommer tett. Og å bli fri igjen tidligere når ungene blir selvstendige ungdommer og senere flytter ut,istedet for å ha det hengende over deg i 7 år til Anonymkode: e1a42...898 Hvis man tenker på fortest mulig fri så børn man vel ikke få flere enn en dersom man alikevel ønsker barn😅😅 Anonymkode: 19cbd...428 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #11 Skrevet 27. mai 2023 12 mnd mellom mine. Aldri angret på det. De hadde mye glede av og i hverandre. Hadde alltid en å leke med, på nesten samme nivå. Var bestevenninner. Fikk og mange fellesvenner oppigjennom og mange egne venner. Nå er de voksne og har fremdeles et veldig tett og fint forhold. Anonymkode: 8ae95...6a5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 Det var to år og to mnd mellom våre to eldste. Det var enormt slitsomt, og mannen min husker nesten ikke noe fra den tiden. Jeg var innimellom så søvndeprivert at jeg holdt på å bli gal (to barn som ikke sov og som vekte meg hver 30-60 minutt natta igjennom, heller ikke mulig å sove på dagtid siden dupper var på 20 minutter, dette sto på i månedsvis). Tredjemann kom seks år etter nummer to, delvis pga en spesiell jobbsituasjon, men også fordi vi var så utrolig utslitt. Så jeg har prøvd begge deler. Fordelen med ganske tette barn ser jeg tydelig når den yngste av de tette tipper fire år, og og de er på ganske likt nivå utviklingsmessig - ferier er enkelt etc. Det er helt ærlig vesentlig vanskeligere å finne en ferie eller aktivitet som passer både til en på ti og en på to… Vi må ofte dele oss . Personlig tenker jeg at 3,5 år er den ideelle aldersforskjellen. Men folk ønsker ulike ting og lever ulike liv. Vi har også hatt diverse diagnoser og ekstra oppfølging med i vår miks. Husk også at tiden mellom 1-3 kan være vesentlig mer krevende enn babytiden. Selvsagt ikke hvis man har kolikkbaby som ikke sover. Men hvis man har et mer «gjennomsnittlig» barn (jeg har aldri fått sovedukker!), så synes jeg at perioden 1-3 år er mer slitsomt enn babytiden. Når man er i permisjon har man én ting å gjøre: Passe baby. Når man begynner å jobbe må man sjonglere to jobber, barnehage, og ofte enormt mye sykdom - med mye fravær, og ingen søvn på natta pga tette luftveier, oppkast og whatnot. Man blir også smittet av barnet - vi var enormt mye syke det første året vårt eldste barn var i barnehage. Man bygger immunitet etterhvert, men det tar tid. Det er også STOR forskjell på ett barn og to! Anonymkode: 1e749...025
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 en venninne har tre gutter som alle er mindre enn 16 mnd mellom og de har mye glede av hverandre nå som de er 9, 8 og 7 år men de har også mye krangler og slossing fordi de er så nær i alder.. og det var og tidvis er veldig slitsomt for mor og de to eldre barna på 16 og 18 er til mye hjelp hjemme slik at de guttene får tid alene osv.. Anonymkode: b29ee...abe
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #14 Skrevet 27. mai 2023 Pluss at hvis du blir dårlig i løpet av svangerskapet, er det svært krevende hvis du har en baby eller ettåring i tillegg. Du MÅ stelle barn og passe på at barn ikke skader seg, samme hvor kvalm du er eller hvor vondt bekkenet ditt gjør. Bleien MÅ skiftes. Barnet MÅ hindres i å bli påkjørt. Spy MÅ tørkes opp. Etc. Det kan IKKE sammenlignes å være gravid med nummer to vs med nummer en. Anonymkode: 1e749...025
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #15 Skrevet 27. mai 2023 Våre er 2 år mellom. Minus er at det er en travel periode da du har en 2 åring og en baby. Du får lite kvalitetstid med 2 åringen hvis babyen gråter mye. Du er konstant sliten og har dårlig samvittighet av å ha for lite tid med hver enkelt. For ja, du blir dritsliten av en baby som skal ammes, og en 2 åring som er høyt og lavt og vil leke. Fordelen er at du blir ferdig med småbarnsfasen på færre år, barna får mye glede av hverandre, leker med samme tingene, og følger hverandre. Arve klær, osv. Jeg angrer ikke på vårt valg. De er nå 15 og 17 år. det er de 2 første årene som er mest krevende, slik var det for meg.. men det er ikke gitt at det blir slik for andre Anonymkode: 5604e...d10
Mt3 Skrevet 27. mai 2023 #16 Skrevet 27. mai 2023 Har du/dere besteforeldre som gjerne stiller opp så kan en gå for 2år mellom, aller helst 3år. Om du tenker 1år mellom så vil jeg tro det er ekstra slitsomt, da den eldste da er i en sånn alder der en aller helst skal klare mer enn fysisk mulig, samtidig som du selv har hendene fulle av en som trenger bortimot 100% hjelp. Fordelen er jo at de ofte leker mer likt, at aktiviteter en deltar på passer mer for begge. Bakdelen er at en kan risikere at de begge sover usynkront, så dere foreldre knapt får blund på øynene i løpet av døgnet. Det finnes heller ingen garanti for at de blir venner eller går godt overens.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #17 Skrevet 27. mai 2023 Det positive var også at mannen og jeg ble nærmere. Det var også vanskelige perioder men vi ble mer som en familie. Før hadde vi våre interesser,hobbyer. Etter to tette var den en periode der vi måtte ta hve vårt baby og ble også mer sammen. Anonymkode: 32f51...62c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #18 Skrevet 27. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): jeg trodde å at småbarnperioden var verst. men nei, når de er selvstendig og 14 det er grusomt., jeg har ei på 15, ei på 12 og ei på 9, veldig glad at de ikke3 er14 samtidig, jeg øver meg på nr1 Anonymkode: 18255...c90 Hva er det som er så grusomt med å ha en på 14? Jeg har en selvstendig gutt på 15, synes det er kjempekoselig. Anonymkode: 30f23...89e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #19 Skrevet 27. mai 2023 Jeg har ikke tette barn, så kan bare si hvordan det er å ha 4 år mellom alle. Jeg ser jo at vi har det MYE mer harmonisk enn andre familier. Omtrent ikke krangling. Eldste på 15 kan være barnevakt for de to yngre av og til også. De leker jo også litt sammen, feks spiller fotball, fifa, brettspill, trader pokemon-/fotballbort, svømmehallen, tegner/maler. Ellers leker de selvstendig eller med egne venner. Noen steder må vi dele oss, som feks Liseberg/Tusenfryd, kino og slike ting som går på høyde/vekt/alder. Ellers er de gode venner og har mye glede av hverandre, men yngste er moden for alderen og de to eldste er veldig glad i og flinke med barn, så har nok vært heldig også. Anonymkode: 30f23...89e 3
fru Alving Skrevet 27. mai 2023 #20 Skrevet 27. mai 2023 Det er mange barnepsykologer som fraråder å få tette barn, fordi små barn trenger mye tid og nærværende foreldre.(som ikke er konstant utslitte) Men får du rolige sovebabyer så kan det sikkert gå greit. Fordelen er jo at du blir "ferdig" med småbarnstiden, og at barna kan ha mye glede av hverandre opp igjennom fordi de er jevne i alder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå