Gå til innhold

HJELP! Solgt bilen til feil folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Myrmica skrev (1 minutt siden):

Avsporing, men er det virkelig vanlig? Har en 2009-modell som jeg kjøpte i 2014, og har ikke bytta batteri på den. Har bare topplada det en gang så vidt jeg vet. 

Det kan ryke fort, og det kan holde lenge. Er ikke noen fasit på levetid, på et startbatteri.

• Liker 1
Gjest EmKay
Skrevet

Ville sagt som de andre her: Bilen er "solgt som den er", batteri er en slitedel som noen ganger må byttes, og dette er en kostnad de må stå for selv. Vil de ikke det kan de gjerne ta saken videre til forliksrådet. Der har de ingen sak uansett.

Hadde det vært en vesentlig mangel som burde vært oppdaget for lenge siden - kanskje det kunne vært grunnlag for heving av kjøp, men et flatt batteri? Koman.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde meg. Fikk sinte meldinger om lyder og mangler flere ganger, tilbød dem å levere tilbake bilen, men det ville de ikke, de ville bare ha erstatning for  "manglene".  Som forøvrig var veldig synlige da de prøvekjørte bilen. Så, etter flere måneder fikk jeg melding om at nå hadde bilen stoppet, så nå ville de slå til på tilbudet om pengene tilbake, bilen sto i en by langt unna og jeg kunne komme og hente den. Dette var en 20 år gammel bil, solgt som den var for 10 000... Tror noen prøver seg og satser på at man er samvittighetsfull og lettlurt. 

Anonymkode: 4b1dc...ef3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig, batteri holder normalt lenger enn 5 år. Har 20 år gammelt batteri som fungerer fint.
Men batteri er slitedel og ikke gjenstand for reklamasjon på 11 år gammel bil.

Anonymkode: 04c21...2d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå skriver jo TS at batteriet er flatt og ikke gåent så da kan det være at det holder med å lade det opp, kan også være at kjøperen har glemt lys, radio eller at en dør har stått åpen over natten. Men en kjøper som tror at dette er grunn til å klage er enten en luring eller en idiot som ikke har peiling.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig, batteri holder normalt lenger enn 5 år. Har 20 år gammelt batteri som fungerer fint.
Men batteri er slitedel og ikke gjenstand for reklamasjon på 11 år gammel bil.

Det kommer helt an på batteriet og hvordan bilen brukes, en bil som f.eks. bare brukes til småkjøring vil få problemer med batteriet. Spesielt om vinteren når ting som setevarme, vifte og defrost i bakruten brukes ofte. Vinterkulde sliter også veldig mye på batterier som ikke er toppladet hele tiden og det kan oppstå frostskader i cellene.

Anonymkode: 7a0f7...7e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (På 26.5.2023 den 23.50):

Så lenge det ikke er vesentlige skjulte feil/mangler så har de ingen sak. Gammel bil med mange km så er jo kjøper klar over hva man har kjøpt, batteri er slitasjedel så dette er ingen sak, ta det helt med ro;)

Flatt startbatteri ER en vesentlig feil og mangel. 

Anonymkode: 72870...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flatt startbatteri ER en vesentlig feil og mangel. 

Anonymkode: 72870...2d2

Bilen har startet og gått de 2 første månedene de hadde den. Vi hadde den i 2år og gått som ei klokke

Anonymkode: 4989e...8f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering på saken er at de tar det gjennom advokat. 
Batteriet er visst ødelagt og ikke bare å lade opp igjen. Men bilen har jo gått hos de fra kjøp i mars til nå uten problemer så batteriet er jo noe de må betale selv. Jeg har snakket med biladvokaten og han sa at dette er ingen sak da man må påregne å koste på en så gammel bil ganske raskt etter kjøp og i tillegg er dette en slitedel. 

De som kjøpte bilen sier no at de har opptak av alt fra da de var hos oss å kjøpte den. Er ikke noe redd for jeg vet jeg har vært ærlig hele veien. 
No vil de også heve kjøpet siden vi nekter å kjøpe nytt batteri.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå til advokat for et batteri? 

Hadde ønsket dem god tur! 

Anonymkode: 4dbbb...0ba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå til advokat for et batteri? 

Hadde ønsket dem god tur! 

Anonymkode: 4dbbb...0ba

Ja🙃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke dreier seg om mer enn et defekt batteri er det lite smart av kjøper å bruke advokat. Det eneste de oppnår er bryderi og langt større kostnader i tillegg til å kjøpe nytt batteri.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Batteriet er visst ødelagt og ikke bare å lade opp igjen. Men bilen har jo gått hos de fra kjøp i mars til nå uten problemer så batteriet er jo noe de må betale selv. Jeg har snakket med biladvokaten og han sa at dette er ingen sak da man må påregne å koste på en så gammel bil ganske raskt etter kjøp og i tillegg er dette en slitedel. 

De som kjøpte bilen sier no at de har opptak av alt fra da de var hos oss å kjøpte den. Er ikke noe redd for jeg vet jeg har vært ærlig hele veien. 

De truer med å bruke mer penger på advokat enn på batteri.😂

De har ingen sak. Ikke la dere skremme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til ADVOKAT? 🤣 Har bilen et kjempespesielt, superdyrt batteri eller noe? 

Er villig til å vedde på at de bare sier de tar saken videre for å skremme deg. Ikke gi deg, TS! De har null krav her og de vil ende opp med å bruke uhorvelig mye mer penger på saken om de absolutt skal gå videre, enn om de bare hadde kjøpt et nytt batteri selv.

Anonymkode: 7ec55...905

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Omg, advokaten koster jo mere enn batteriet. Jaja, bare la de holde på. Dems tap.

Anonymkode: c20a7...04a

• Liker 2
Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker said:

De har nok gratis advokatbistand gjennom forsikring eller fagforening, og vil få noe igjen for pengene. Egentlig bryter den advokaten som tar saken deres god advokatskikk, med mindre han har fortalt dem at de kommer til å dumme seg ut. 

Bare å svare "nei" når advokaten sender brev. 

Endret av Tiuren
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Brukte biler selges ofte med et forbehold om at bilen er solgt “som den er”. Dette fordi selger ønsker å fraskrive seg ansvar for feil og mangler ved bilen. Etter loven kan derimot ikke selger frasi seg alt ansvar. Selv om varen er solgt “som den er” kan det likevel foreligge forhold som gjør at bilen har en mangel:

1. Selger tilbakeholdt opplysninger
    Har  selger holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen,  som han visste eller burde ha visst om og kjøper kunne regne med å få. Da foreligger det en mangel ved bilen selv om bilen er solgt “som den er”.
  2. Selger har gitt gale opplysninger
    Dersom selger har gitt feilaktige opplysninger om bilen som kan antas å ha virket inn på kjøpet foreligger det en mangel ved bilen. Om en opplysning har “virket inn” på kjøpet vurderes i hvert enkelt tilfelle og går ut på kjøper ville ha inngått det samme kjøpet om han var klar over forholdet.
  3. Bilen er i “vesentlig dårligere stand”
    For det siste alternativet så er det ikke tilstrekkelig at bilen er i dårligere stand, den må være i vesentlig dårligere stand. Dette må vurderes i den enkelte sak, og vurderes opp i mot blant annet bilens kostand og forholdene rundt.
AnonymBruker
Skrevet

Folk er jo helt håpløse på brukt kjøp.

Jeg solgte min som dele bil. Selv kjøpte jeg den med ukjent feil vi ikke fikk bort. Motoren var bytte motor og helt ny, men et eller annet fikk fuske til å fuske så man måtte gjete gass pedalen. Pga det, solgte jeg den som dele bil. 

Jeg skrev selges som den er, og en lang liste om hvilke feil jeg visste hva var, og at hva slags feil pga ukjent årsak, hva vi hadde gjort uten hell. 

Siden motor var gått 60.000km var den jo grei som dele bil, og solgte den i bunn g grunn for vrakpant, pluss dekkpris. På nye vinter dekk. Kjørt i en mnd. Så 7000kr sommerdekkene var gått en sommer.  Tilsvarende bil lå på 80.000ca. Uten fuske feil. 

Jeg advarte om at å reparere bilen kunne bli dyrt, og adiagnose kostet 1000kr pr gang. Og vi allerede hadde kjørt 4 stk, Som av en eller annen grunn viste 4 forskjellige ting . En ny feil hver gang. 

Noen uker etter krevde kjøper meg å kjøpe bilen tilbake, pluss utgifter på 17.000kr i reprasjon uten hell. Pluss klaget på alle feil jeg hadde skrevet inn i kontrakten. 

Så da henviste jeg til , at jeg ikke hadde solgt brukt bil, men delebil. Og a alle feil kjøperklaget på, sto i kontrakten , og dermed godkjent av kjøper selv, når kjøper betalte for bilen. 

Ble truet med saksøking og ryktesoredning og div annet dritt. Så jeg sendte melding tilbake.  Om at jeg så frem til søksmålet og at jeg heretter pga usaklig kommunikasjon ikke var villig til mer kontakt, og at videre kontakt fikk gå via advokat.  Hørte ikke noe mer. 

Jeg bedrev visst med lureri, og var svindler. Dog vet jeg ikke hvor tydeligere jeg kunne ha vært i kontrakten, og verbalt. Da det ikke var en eneste ting som ikke var nevnt eller skrevet. Jeg til og med frarådet vedkommende å kjøpe bilen. Fordi kjøper ville sette den i stand. Og da sa jeg at det blir på eget ansvar, fordi d risikerer å bruke 50.000 uten hell. Da vi,  tidligere eier og de som byttet motor ( fabrikk reklamasjon) ikke hadde fått dem til å gå rent

Så send melding om at start batteri er normal slitasje på bil, og kjøper må påberegne slik reparasjon selv, i tillegg har du allerede gitt avslag på 20.000kr på kjøpesum,  som dekker slike småkostnader. En slik feil, gir ingen rettigheter til å reklamere på bilen. 

Og for all del, vær saklig, uansett hvor usaklig kjøper er. Blir det mer tull, og du har riktig forsikring,  så har du rett på rettshjelp via dem

Anonymkode: dd9e3...911

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

De kan ikke bare velge å heve kjøpet. De kan kreve å få hevet kjøpet, men det betyr ikke at du må akseptere. Du kan bare si "nei". Det er ikke verre enn det:

"Nei, jeg aksepterer ikke heving av kjøpet. Bilen ble solgt som den stod, dere så og vurderte den og alt virket ved overlevering."

Skal de komme noen vei må de gå via rettsvesenet, forliksrådet eller domstolene. Sjansen for at de gidder å gjøre det over et batteri som koster tusenlappen på Biltema er nærmest null. Og om de likevel velger å gidde det ... er det ikke gitt at de får medhold. Aller mest sannsynlig vil de tape så det synger i en forliksklage.

PS: herretter bør ALL dialog med dem foregå skriftlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som "proffe" klagere som vil tyne penger utav alle. 

Anonymkode: 0880f...523

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg har lest en gang at biler ikke kan selges som de er, de er insta fra denne regelen. Når det er sagt kan småkjøring slite på batterier og det får aldri ladet ordentlig opp. Slitasje og ikke mangelvare. 

Anonymkode: b2eb0...2ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...